Zoekende zondaar reeds behouden?

vragensteller

Re: Lezenswaardig

Bericht door vragensteller »

dennis schreef: In een zaak heb ik moeite met wat ds. Roos schrijft. Hij heeft het over een predikant uit de gereformeerde gemeenten die de zondenkennis in verband brengt met Christus. Hij keurt dit af, maar daarin heeft hij geen gelijk. Want de ware zondekennis heeft juist alles met Christus te maken. Je krijgt veel meer last van je zonden als er een - aanvankelijke - kennis van en liefde tot de Zaligmaker in ons hart is gekomen. Zondigen tegen een goeddoend God doet zoveel meer pijn, dan als er nog geen enkele kennis en liefde is. Dat is de realiteit in het hart van een christen. Maar misschien heb ik ds. Roos hierin niet helemaal goed begrepen...
Dat denk ik idd niet op dit punt. Hij zei ook:
ds. J. Roos schreef:Ik was zestien jaar toen ik aan mezelf werd ontdekt en zag wat mijn staat inhield: Ik was zonder God in de wereld, geen hoop hebbende. De Heere bepaalde mij bij mijn dadelijke zonden, waardoor ik gevoelde dat ik tegen God gezondigd had en daardoor Hem vertoornd had. Maar in mijn ziel ontstond ook een droefheid en smart, dat ik tegen een goeddoend God gezondigd had.
Ik denk dat hij bedoelde dat het niet begint bij de openbaring van Christus. Heb wel eens een ds. (GG) horen zeggen: "Bij het kruis leert men niet de zonde kennen", n.a.v.Christenreis.

Anderzijds leert het Avondmaalsformulier:
Ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelven zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelven mishage, en zich voor God verootmoedige; aangezien de toorn Gods tegen de zonden zó groot is, dat Hij die (eer Hij ze ongestraft liet blijven) aan Zijn lieven Zoon Jezus Christus met den bitteren en smadelijken dood des kruises gestraft heeft.
De grootte van Gods toorn is dus ook zeker wel te zien aan de zware straf die Christus gedragen heeft.

Persoonlijk denk ik dat we niet zo`n strikte scheiding tussen Wet en Evangelie moeten hanteren, als waren ze tegengesteld. Ze zijn alleen tegengesteld aan elkaar als heilsmiddel.
huisman

Bericht door huisman »

Al die voorbereidingen zijn het leven nog niet.
Ds W Pieters schreef:Duidelijk is dat we eerst worden gerechtvaardigd en dat daarna het leven met God plaatsvindt. Is er dan geen onderwijs voor de rechtvaardiging? Leidt Gods Geest dan niet tot de rechtvaardiging? Zeker, Gods Geest werkt in de uitverkorenen, opdat zij gerechtvaardigd worden. Hij werkt het geloof in hen, en daartoe overtuigt Hij van ongeloof. Hij leidt ze tot de gekruisigde Christus, en daartoe maakt Hij in hun harten plaats voor een GEKRUISIGDE Zaligmaker. Er moet over het algemeen heel wat ‘werk worden verzet’ voordat de dode zondaar, die in Adam niet lijdelijk dood, maar actief dood, dat is vijandig, geworden is, de Christus omhelst. Niettemin, alles wat aan de geloofsvereniging voorafgaat, noemt de Heilige Schrift niet geestelijk leven. Het leven ligt immers in Christus, ja: Hij is het Leven Zelf. Is er geestelijk leven buiten de vereniging met Christus om, denkt u? De geloofsvereniging met Christus is het begin van het geestelijke leven; alleen, niet het begin van de arbeid van de Heilige Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Al die voorbereidingen zijn het leven nog niet.
Klopt. Alle droefheid, smart en kennis dat men tegen God gezondigd heeft, kortom alle ellendekennis, komt uit het eigen hart van een dode zondaar. Dat vermogen heeft een mens nog overgehouden na de val. :nonnon
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Klopt. Alle droefheid, smart en kennis dat men tegen God gezondigd heeft, kortom alle ellendekennis, komt uit het eigen hart van een dode zondaar.
Inderdaad dat kan , zie maar bij Kaïn en Judas.
Bij wie het anders ligt is dit wat Ds Pieters zegt: De geloofsvereniging met Christus is het begin van het geestelijke leven; alleen, niet het begin van de arbeid van de Heilige Geest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Klopt. Alle droefheid, smart en kennis dat men tegen God gezondigd heeft, kortom alle ellendekennis, komt uit het eigen hart van een dode zondaar.
Bij wie het anders ligt is dit wat Ds Pieters zegt: De geloofsvereniging met Christus is het begin van het geestelijke leven; alleen, niet het begin van de arbeid van de Heilige Geest.
Tuurlijk, Huisman. Een zondaar in zijn doodsstaat kan dat allemaal nog. :nonnon
vragensteller

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Heeft hij DL III,IV, 11, 12 weleens gelezen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Klopt. Alle droefheid, smart en kennis dat men tegen God gezondigd heeft, kortom alle ellendekennis, komt uit het eigen hart van een dode zondaar. Dat vermogen heeft een mens nog overgehouden na de val. :nonnon
De droefheid naar God werkt een onberouwelijk bekering tot zaligheid.
Nee, in de droefheid op zich ligt geen grond, maar toch, in die droefheid, als die waar is,
ligt meer zoetheid als dat de wereld van vreugde opspringt.
Kijk daar maar eens op... zou ik zeggen.

Voor de levende geldt het toch:

Den vromen zal voortaan
't Licht des troostes opgaan;
Blijdschap komt na veel smarten
Allen oprechten harten.
Komt dan, gij vromen rein,
Verblijdt u groot en klein;
In den Heer' u verheugt
En prijst (zijnde vol vreugd)
Zijn goedheid in 't gemein.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vragensteller

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
Tuurlijk, Huisman. Een zondaar in zijn doodsstaat kan dat allemaal nog.
Nooit gezien dat droefheid naar God ook bij de werken van het vlees worden genoemd in Galaten 5? :nonnon

Huisman, lees de ktt 20 eens bij 2 Kor 7:10
10 Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood.

ktt 20: Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus , vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden; gelijk de voorbeelden van David, den verloren zoon, de zondares, Petrus en anderen uitwijzen.
Toevoeging: zag later dat DIA ook die tekst had genoemd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sorry, Vragensteller, in mijn laatste bericht had ik het nee-schuddertje vergeten; inmiddels gecorrigeerd.
Helemaal met je eens.
huisman

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
Heeft hij DL III,IV, 11, 12 weleens gelezen?

Ja vast wel en NGB art 22 en 24, HC zondag 7, allemaal ondersteuning voor Ds Pieters standpunt. Voordat er nu een onheilige discussie start laten wij maar bescheiden zijn in onze uitspraken in de geest van de uitspraak DL 3/4-13

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Laten wij een waar geloof blijven uitleggen zoals zondag 7 dat doet en daar niets vanaf doen. Met minder kan het echt niet. Al de drie stukken moeten gekend worden.
Vr.20. Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijk zij door Adam zijn verdoemd geworden?
Antw. Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen .
Vr.21. Wat is een waar geloof?

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beetje apart zo, Huisman. :bobo
Eerst werp je een dubieuze stelling op en dan stel je dat WIJ bescheiden moeten blijven in de geest van DL 3/4-13 in de weerlegging ervan.
Dan kan je beter je dubieuze stelling terugnemen.
vragensteller

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Op het moment de Heilige Geest in een dode zondaar werkt, is de zondaar levend. Bovendien kun je ook droefheid over de zonden hebben na de geloofsvereniging met Christus, over opnieuw gedane zonden. Dan zul je toch ook niet zeggen dat dat uit de oude mens voortkomt?
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Beetje apart zo, Huisman. :bobo
Eerst werp je een dubieuze stelling op en dan stel je dat WIJ bescheiden moeten blijven in de geest van DL 3/4-13 in de weerlegging ervan.
1.Jammer dat jij een reformatorische stelling dubieus noemt.
2. Inhoudelijk komt er helemaal geen enkel argument in jouw postings voor.
3. Goed lezen zou een hoop misverstanden voorkomen.

Bij het plaatsen van dit citaat wist ik al wie er heftig op zouden reageren. Omdat ik er moe van wordt om steeds reformatorische standpunten te moeten verdedigen tegen een storm van protesten van mensen die ook de 3FvE denken te onderschrijven trek ik mij (voorlopig) terug van dit forum. Laat ik maar eindigen met een gedicht waar hopelijk een ieder mee kan instemmen.
Heer', wat zou Gij mij toch geven?
Geef mij Jezus, of ik sterf.
Zonder Jezus is geen leven,
Maar een eeuwig zielsverdrerf.
Wil mijn ziel aan Jezus voegen,
Dan bespot ik al 't verdriet.
Jezus is mijn zielsvernoegen,
Buiten Jezus wil ik niet.

Heere Jezus, kom toch nader,
Maak mijn ziel eens onbevreesd.
Leer mij zeggen; 'Abba Vader',
Leid en troost mij door Uw Geest.
Naar U brandt mijn ziel met lusten,
Daarom voel ik geen verdriet.
'k Wil in mijnen Jezus rusten,
Buiten Jezus is er niet.
vragensteller

huisman schreef:
Tiberius schreef:Beetje apart zo, Huisman. :bobo
1.Jammer dat jij een reformatorische stelling dubieus noemt.
2. Inhoudelijk komt er helemaal geen enkel argument in jouw postings voor.
3. Goed lezen zou een hoop misverstanden voorkomen.

Bij het plaatsen van dit citaat wist ik al wie er heftig op zouden reageren. Omdat ik er moe van wordt om steeds reformatorische standpunten te moeten verdedigen tegen een storm van protesten van mensen die ook de 3FvE denken te onderschrijven trek ik mij (voorlopig) terug van dit forum. Laat ik maar eindigen met een gedicht waar hopelijk een ieder mee kan instemmen.
Heer', wat zou Gij mij toch geven?
Geef mij Jezus, of ik sterf.
Zonder Jezus is geen leven,
Maar een eeuwig zielsverdrerf.
Wil mijn ziel aan Jezus voegen,
Dan bespot ik al 't verdriet.
Jezus is mijn zielsvernoegen,
Buiten Jezus wil ik niet.

Heere Jezus, kom toch nader,
Maak mijn ziel eens onbevreesd.
Leer mij zeggen; 'Abba Vader',
Leid en troost mij door Uw Geest.
Naar U brandt mijn ziel met lusten,
Daarom voel ik geen verdriet.
'k Wil in mijnen Jezus rusten,
Buiten Jezus is er niet.
Dus dit gedicht is van een niet wedergeboren mens, een mens zonder enig geestelijk leven? :nonnon
refo

Bericht door refo »

Door niet de lijn van Huisman te volgen ontstaat allerlei onnodige onzekerheid.
Die vervolgens voor anderen dan weer gaat gelden als het ware leven.
Omdat dominee die en die dat toch ook zo heeft meegemaakt.

DL 3/4 11 en 12 zijn een onderdeel van de 12 artikelen tegen de Remonstranten. Het zijn dus geen artikelen vóór iets.
Nadat de Dordtse vaders 3/4 art 12 hebben geformuleerd, beseffen ze te ver te gaan voor het eenvoudige volk. Als je vóór iets bent ben je bijna noodzakelijk een beetje eenzijdig. Ze keren zich als het ware even om naar hen en spreken dan 13 uit. Maar ook dat is dan gesproken tegen de Remonstranten.

Het lastige is dat Anno NU de artikelen 11 en 12 zo verzelfstandigd worden. Zonder 13 erbij te betrekken. Alsof we nu slimmer zijn en dat allemaal wél begrijpen.
Plaats reactie