Homoseksualiteit in de refowereld

vlinder

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
Afgewezen schreef:En mag die vriend bij de ouders van de jongen thuiskomen? Of wordt dat niet vermeld?
Wordt niet gezegd. (of is eruit geknipt?)
Want dát is nou een lastige, hoe ga je daarmee om?
Dat klopt. Maar dat geldt ook voor hertrouwen van de 'schuldige partij' na echtscheiding.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Afgewezen schreef:Want dát is nou een lastige, hoe ga je daarmee om?
Dat klopt. Maar dat geldt ook voor hertrouwen van de 'schuldige partij' na echtscheiding.
Dat is een goeie, ja.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
Dat is een goeie, ja.
Huh? Waarom zouden die mensen niet gewoon gastvrij ontvangen kunnen worden?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Paar korte reacties:

Hij gaat naar de Efteling... En hij is Oud-Gereformeerd?
Of het de normaalsrte zaak van de wereld is?

Beetje vreemd voor wat hier genoemd wordt een "streng christelijk" gezin...

Over her algemeen moet ik zeggen dat deze jongen meer aan zijn hier en nu denkt
dan aan ziijn eeuwige belangen. Op zich vanzelf menselijk. Maar deze jongen
had meer kunnen weten...

Zou hij dat verdrongen hebben... Is dat het geval dan moet dat al wel een geruime tijd
verdrongen hebben... Zijn christem-ziijn blijkt in elk geval niet, en de hele omgeveing ademt een
wereldse sfeer.
Op die ijsbaan, zo zegt hij dat hij ZEKER WEET dat NIEMAND hem daar kent...
Meent hij dat... Weet hij niet beter? Zwijgt zijn consciëntie?

Er wordt gezegd dat het hele leven wordt bepaald door de Bijbel.
Is dat dan negatief? Blijkt het in de praktijk hier niet veel meer halfslachtig te zijn?
Ik maak mij sterk dat de KRO zich net zo thuis had gevoeld met een godvrezende jongen.
Een jongen waar de tere vreze Gods in openbaar kwam.

Na zijn hele verhaal zegt hij:
* Ik voel me vriijer
* Vrolijker
* Opgeknapt

Lijkt dat niet op een revolutionaire vrijgevochtenheid?
Vrijheid, gelijkheid, broederschap?

Een ding word im dit programma vergeten.
Om te zeggen wat een onuitsprekelijke bijdschap er is in God voor hen die Ziijn Naam
ootmoedig vrezen.
Het tekent het verval in de kerk, het half/half van het gezin.
Het lijkt overal doorgedringen. Het Laodicea-christendom.
Niet helemaal de wereld, toch iets van de kerk nog willen vasthouden.
Maar als het leven weg is, en de vorm nog over is, hoe lang zou die vorm dan nog in stand
worden gehouden in de kerk? Eén generatie? Te optimistisch?

Kortom de kijkers naar dit programma wordt hier het meest wezenlijke van het Christendom
onthouden. De onuitsprekelijke rijkdom van het leven met God niet getioond, De blijdschap in
God die de wereld niet kent...
En derhalve acht ik dit toch echt niet anders dan (weer!) karikatuur van het Christendom.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Ik maak mij sterk dat de KRO zich net zo thuis had gevoeld met een godvrezende jongen.
Beste DIA,
Ik weet niet of je weet hoe de televisie wereld in elkaar steekt, maar dat is net een kleuterschool met knip en plak werk.
De hele opname zal een paar uur beeldmateriaal in beslag nemen, de uitzending is maar een fractie daarvan.
Wij weten niet of dit een Godvrezende jongen was, het past ons niet om hier een oordeel over te vellen!
Wie weet heeft hij een hele mooie getuigenis afgelegd van zijn leven en relatie met God maar is dit door de KRO eruit geknipt.

Wees voorzichtig met oordelen hierover...
vragensteller

Bericht door vragensteller »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ik maak mij sterk dat de KRO zich net zo thuis had gevoeld met een godvrezende jongen.
Beste DIA,
Ik weet niet of je weet hoe de televisie wereld in elkaar steekt, maar dat is net een kleuterschool met knip en plak werk.
De hele opname zal een paar uur beeldmateriaal in beslag nemen, de uitzending is maar een fractie daarvan.
Wij weten niet of dit een Godvrezende jongen was, het past ons niet om hier een oordeel over te vellen!
Wie weet heeft hij een hele mooie getuigenis afgelegd van zijn leven en relatie met God maar is dit door de KRO eruit geknipt.

Wees voorzichtig met oordelen hierover...
Nou, als hij aan het eind uitspreekt wel een relatie met een jongen te willen aangaan, ook al zou dat een breuk met zijn ouders betekenen, kun je op zijn minst zeggen dat hij er min of meer openlijk voor uitkomt niet naar Gods wet te willen leven. Dan mag je volgens mij best zeggen, zoals DIA, doet, dat dat niet een teken is van tere Godsvreze.
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Sommige reacties vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. Laat ik helder zijn: wat hier gebeurd en gezegd wordt in de uitzendig kan ik echt niet allemaal delen, integendeel. Ik geloof ook zeker dat dit niet is goed te praten. Treffend vind ik wel dat toen we gisteren Johannes 8 lazen de Heere Jezus niet ingaat op alle mensen die een overspelige vrouw naar Hem brengen om te zien wat Hij hierop antwoordt, maar dat de Heere in de aarde schrijft (zie kanttekeningen e.a.) en zegt: 'wie zonder zonde is werpe eerst de steen op haar'.
Ik denk dan ook dat het niet goed is om ons 'oordeel' te geven over de betreffende jongen, het gezin etc. maar over homoseksualiteit zelf, dus in algemene zin! En dan nog....wie zonder zonde is....dat zijn wij geen van allen. Laten we daarom maar voorzichtig zijn en ze in liefde opdragen in ons gebed.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
Dat is een goeie, ja.
Huh? Waarom zouden die mensen niet gewoon gastvrij ontvangen kunnen worden?
Ik denk dat ik het daar ook wel mee eens ben, hoe moeilijk het ook zou zijn.
In ieder geval wel uitspreken, dat je hun levenswijze op grond van Gods Woord afkeurt, maar wel gastvrij blijven ontvangen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Huh? Waarom zouden die mensen niet gewoon gastvrij ontvangen kunnen worden?
Hierom:
1 Kor.5:11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

2 Joh.:11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De tekst uit 1 Kor 5 spreekt over de gemeente: iemand die zo leeft kan geen lid zijn van de gemeente (een broeder genaamd). Zie ook de kanttekening:
(...)Anderszins verbiedt de apostel niet, dat van man en vrouw, ouders en kinderen en dergelijke, de burgerlijke gemeenschap [waar de wet der natuur en zeden de mensen aan verbindt] zelfs met zodanigen onderhouden worde; alzo de kerkelijke tucht dezulken maar ontbloot van de gemeenschap die Christenen als Christenen, zo in het geestelijke als in het wereldlijke, eigen hebben; niet waarmede zij als mensen of burgers in het algemeen aan elkander verbonden zijn.

In 2 Johannes 11 gaat het over valse leraars (mensen die deze leer niet brengen).

M.i. zijn geen van beide teksten hierop van toepassing.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:De tekst uit 1 Kor 5 spreekt over de gemeente: iemand die zo leeft kan geen lid zijn van de gemeente (een broeder genaamd). Zie ook de kanttekening:
(...)Anderszins verbiedt de apostel niet, dat van man en vrouw, ouders en kinderen en dergelijke, de burgerlijke gemeenschap [waar de wet der natuur en zeden de mensen aan verbindt] zelfs met zodanigen onderhouden worde; alzo de kerkelijke tucht dezulken maar ontbloot van de gemeenschap die Christenen als Christenen, zo in het geestelijke als in het wereldlijke, eigen hebben; niet waarmede zij als mensen of burgers in het algemeen aan elkander verbonden zijn.

In 2 Johannes 11 gaat het over valse leraars (mensen die deze leer niet brengen).

Inderdaad!
Maar ook Gods huis moet altijd open blijven staan voor wie dan ook. (Lid worden is weer wat anders...)

Het trof me dat enkele weken geleden in Terdege een reportgae + interview stond met ds. B.M. Meuleman, die thans predikant is in Neuhofen an der Krems (Österreich). Op de foto van het kerkgebouwtje was het welkomsbordje te zien dat onder de kerktijden hing: "Sünder willkomen!" (Zondaren welkom) Ik vond dat een mooi bordje; tekenend voor hoe de kerk zou moeten open staan voor iedereen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

:offtopic
Kan die lampjesdiscussie misschien verwijderd worden?
::please
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef::offtopic
Kan die lampjesdiscussie misschien verwijderd worden?
::please
:garde De lampjesdiscussie is verplaatst naar: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10747.
Dan kunnen we hier on-topic gaan.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Tiberius schreef:De tekst uit 1 Kor 5 spreekt over de gemeente: iemand die zo leeft kan geen lid zijn van de gemeente (een broeder genaamd). Zie ook de kanttekening:

Inderdaad!
Maar ook Gods huis moet altijd open blijven staan voor wie dan ook. (Lid worden is weer wat anders...)

Het trof me dat enkele weken geleden in Terdege een reportgae + interview stond met ds. B.M. Meuleman, die thans predikant is in Neuhofen an der Krems (Österreich). Op de foto van het kerkgebouwtje was het welkomsbordje te zien dat onder de kerktijden hing: "Sünder willkomen!" (Zondaren welkom) Ik vond dat een mooi bordje; tekenend voor hoe de kerk zou moeten open staan voor iedereen.
Dat is het probleem met de gereformeerde gezindte. We vinden onszelf geen zondaar en menen dat wat wij vinden wel de uitleg zal zijn die God Zelf ook in gedachte had toen Hij Zijn Woord liet optekenen. We zijn dan heel snel om op micronivo (een schaal van 1 op 10, zeg maar) mensen een zondaar te vinden. We belijden dan wel dat we allemaal zondaar zijn, maar vinden dat niet. Homo's zitten dan op een 1, en wij op een 9 of hoger. Terwijl God Zelf op macronivo werkt en op een schaal van 1 tot oneindig pas met oneindig genoegen neemt. Waarbij onze negeneneenhalf niet eens wordt opgemerkt.

Ik kan me voorstellen dat homo's niet vinden dat ze vallen onder genoemde categorieën en ver van zich werpen dat ze, een hoereerder is, een gierigaard, een afgodendienaar, een lasteraar, een dronkaard, een rover zijn.

En wat de Oud Gereformeerden betreft. Ik ken een stel dat van een Oud Gereformeerde oom en tante veel heil en zegen kreeg toegewenst toen hun relatie begon. De minder oudgereformeerde familie wordt dat onder de neus gewreven als die toch wat minder enthousiast reageren dan genoemde oom en tante. Ik schat in dat Oud Gereformeerd niet zozeer een soortnaam is als we vaak denken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En wat de Oud Gereformeerden betreft. Ik ken een stel dat van een Oud Gereformeerde oom en tante veel heil en zegen kreeg toegewenst toen hun relatie begon. De minder oudgereformeerde familie wordt dat onder de neus gewreven als die toch wat minder enthousiast reageren dan genoemde oom en tante. Ik schat in dat Oud Gereformeerd niet zozeer een soortnaam is als we vaak denken.
Wat bedoel je precies met deze alinea? Of liever gezegd: hoe moeten we die plaatsen in dit topic?
Gesloten