Re: zonden benoemen
Geplaatst: 18 jan 2012, 11:16
De HC gaat uit van het gegeven dat alle mensen lid zijn van de vaderlandse kerk. En aldus altijd aanspreekbaar zijn. Maar dat werkt al een tijdje niet meer zo, heb ik gemerkt.
Excellent opgemerkt.refo schreef:De HC gaat uit van het gegeven dat alle mensen lid zijn van de vaderlandse kerk. En aldus altijd aanspreekbaar zijn. Maar dat werkt al een tijdje niet meer zo, heb ik gemerkt.
Nou, omdat mijn vraag ging of je een spotter moet terechtwijzen. Dan verwijs jij naar de HC (en die verwijzen ook naar Lev5 en spreuk29), maar daar betekend 'stilzwijgen' niet de spotter er niet op aanspreken, maar het "niet tegen de overheid zeggen".Tiberius schreef:De Catechismus heeft het bij deze teksten over "stilzwijgen en toezien" en "zoveel als mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden"; daarbij in het midden hoe dat niet-"stilzwijgen en toezien" en "helpen weren en verbieden" in het midden latend.
Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden: in de tijd van de Bijbel en tot voor kort ook in ons land kon men deze zaken bij de overheid aankaarten, waarop bepaalde maatregelen volgden.
Ik begrijp niet precies hoe je bij de kwalificaties "onzorgvuldig" en "oppervlakkig" lezen terechtkomt, maar veel anders kan ik er ook na "minder onzorgvuldig en oppervlakkig" lezen eruit halen.
Hoe wil jij het niet-stilzwijgen realiseren?jakobmarin schreef:Nou, omdat mijn vraag ging of je een spotter moet terechtwijzen. Dan verwijs jij naar de HC (en die verwijzen ook naar Lev5 en spreuk29), maar daar betekend 'stilzwijgen' niet de spotter er niet op aanspreken, maar het "niet tegen de overheid zeggen".Tiberius schreef:De Catechismus heeft het bij deze teksten over "stilzwijgen en toezien" en "zoveel als mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden"; daarbij in het midden hoe dat niet-"stilzwijgen en toezien" en "helpen weren en verbieden" in het midden latend.
Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden: in de tijd van de Bijbel en tot voor kort ook in ons land kon men deze zaken bij de overheid aankaarten, waarop bepaalde maatregelen volgden.
Ik begrijp niet precies hoe je bij de kwalificaties "onzorgvuldig" en "oppervlakkig" lezen terechtkomt, maar veel anders kan ik er ook na "minder onzorgvuldig en oppervlakkig" lezen eruit halen.
En dit kan goed kloppen, omdat mijn eerstgenoemde tekst uit spr5 aangeeft dat je een spotter niet moet terechtwijzen.
Dus blijft de vraag staan of dit correct wordt uitgelegd op de preekstoel en op de scholen, dat je ook vloekt als je zwijgt als een ander vloekt.
Op het werk bij mij wordt regelmatig gevloekt. Vaak is dit onder hoogspanning / werkstress. Er is dan vaak op dat moment geen gelegenheid om daarover met collega's of clienten in gesprek te gaan.Tiberius schreef:Hoe wil jij het niet-stilzwijgen realiseren?jakobmarin schreef:Nou, omdat mijn vraag ging of je een spotter moet terechtwijzen. Dan verwijs jij naar de HC (en die verwijzen ook naar Lev5 en spreuk29), maar daar betekend 'stilzwijgen' niet de spotter er niet op aanspreken, maar het "niet tegen de overheid zeggen".Tiberius schreef:De Catechismus heeft het bij deze teksten over "stilzwijgen en toezien" en "zoveel als mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden"; daarbij in het midden hoe dat niet-"stilzwijgen en toezien" en "helpen weren en verbieden" in het midden latend.
Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden: in de tijd van de Bijbel en tot voor kort ook in ons land kon men deze zaken bij de overheid aankaarten, waarop bepaalde maatregelen volgden.
Ik begrijp niet precies hoe je bij de kwalificaties "onzorgvuldig" en "oppervlakkig" lezen terechtkomt, maar veel anders kan ik er ook na "minder onzorgvuldig en oppervlakkig" lezen eruit halen.
En dit kan goed kloppen, omdat mijn eerstgenoemde tekst uit spr5 aangeeft dat je een spotter niet moet terechtwijzen.
Dus blijft de vraag staan of dit correct wordt uitgelegd op de preekstoel en op de scholen, dat je ook vloekt als je zwijgt als een ander vloekt.
mooi Barmhartigheid!Barmhartigheid schreef:Op het werk bij mij wordt regelmatig gevloekt. Vaak is dit onder hoogspanning / werkstress. Er is dan vaak op dat moment geen gelegenheid om daarover met collega's of clienten in gesprek te gaan.Tiberius schreef:Hoe wil jij het niet-stilzwijgen realiseren?jakobmarin schreef:Nou, omdat mijn vraag ging of je een spotter moet terechtwijzen. Dan verwijs jij naar de HC (en die verwijzen ook naar Lev5 en spreuk29), maar daar betekend 'stilzwijgen' niet de spotter er niet op aanspreken, maar het "niet tegen de overheid zeggen".Tiberius schreef:De Catechismus heeft het bij deze teksten over "stilzwijgen en toezien" en "zoveel als mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden"; daarbij in het midden hoe dat niet-"stilzwijgen en toezien" en "helpen weren en verbieden" in het midden latend.
Er zijn daarvoor verschillende mogelijkheden: in de tijd van de Bijbel en tot voor kort ook in ons land kon men deze zaken bij de overheid aankaarten, waarop bepaalde maatregelen volgden.
Ik begrijp niet precies hoe je bij de kwalificaties "onzorgvuldig" en "oppervlakkig" lezen terechtkomt, maar veel anders kan ik er ook na "minder onzorgvuldig en oppervlakkig" lezen eruit halen.
En dit kan goed kloppen, omdat mijn eerstgenoemde tekst uit spr5 aangeeft dat je een spotter niet moet terechtwijzen.
Dus blijft de vraag staan of dit correct wordt uitgelegd op de preekstoel en op de scholen, dat je ook vloekt als je zwijgt als een ander vloekt.
Vaak hoef ik niks te zeggen omdat ik non-verbaal schijnbaar al duidelijk ben. Ze verontschuldigen zich dan met een sorry. Ik bedank ze dan maar geef dan aan dat ze niet tegen mij zondigen maar tegen God en ook hoeveel invloed een vloek op hen zelf heeft zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Ik heb diverse gesprekken gehad daarna over wie God is en wie Hij voor mij mag zijn. Mijn ervaring is dat als je het voorzichtig doet en ze als je naaste behandeld dat ze meestal reageren vanuit respect en acceptatie.
Als ik al eens met iemand een gesprek heb gehad, blijf ik niet aan de gang met een gesprek.
Soms doe ik een herinnering d.m.v een knipoog, of ik ze 'he joh' of ik zeg geschrokken 'au! wat zeg je nou!'
Maar weet je wat het geval is? Men láát zich niet meer gezeggen.helma schreef:In de eerste plaats moeten de zonden van het kerkvolk aangewezen worden.
Dan pas de volkszonden.
De zonden van het kerkvolk zijn dan ook niet het dragen van een legging. Dat kun je moeilijk als zonde duiden.-DIA- schreef:Maar weet je wat het geval is? Men láát zich niet meer gezeggen.helma schreef:In de eerste plaats moeten de zonden van het kerkvolk aangewezen worden.
Dan pas de volkszonden.
Als de domine als het ware onder tranen vermaand dat hij vrouwen
in een legging ziet, waar hij zo tegen waatschuwde, dan haalt men
de schouwders op. Dat is wel een teken van uiterste verharding.
Men kleineert het, on zegt: Ja, maar ik zie dat toch anders, en dan
kun je waarschwen, en dat moet ook, dan maakt de prediker zich
vrij van het bloed der hoorders, maar wee die mens, die ergernissen
verwekt, zoals we ook konden lezen in het stukje van ds. Roos dat
ik hier geplaatst heb.
Iets is geen zonde omdat ds Roos of welke andere predikant dan ook dat vindt. Iets is zonde als de Schrift, als God, het zonde noemt. Daar is bij een legging niks van te maken. Los daarvan moeten we er voor waken dat de heiliging niet voor de rechtvaardiging geplaatst wordt. De grootste zonde van de kerkmensen is het ongeloof. God niet geloven op Zijn Woord. Als dat wordt opgelost, krijgen al die andere dingen ook hun plek. De strijd tussen oude en nieuwe mens. Gelukkig dat we die niet in eigen kracht hoeven te voeren , maar dat Christus zowel voor mijn rechtvaardiging als mijn heiliging alles heeft volbracht en Zijn Geest in mij werkt.-DIA- schreef:Maar weet je wat het geval is? Men láát zich niet meer gezeggen.helma schreef:In de eerste plaats moeten de zonden van het kerkvolk aangewezen worden.
Dan pas de volkszonden.
Als de domine als het ware onder tranen vermaand dat hij vrouwen
in een legging ziet, waar hij zo tegen waatschuwde, dan haalt men
de schouwders op. Dat is wel een teken van uiterste verharding.
Men kleineert het, on zegt: Ja, maar ik zie dat toch anders, en dan
kun je waarschwen, en dat moet ook, dan maakt de prediker zich
vrij van het bloed der hoorders, maar wee die mens, die ergernissen
verwekt, zoals we ook konden lezen in het stukje van ds. Roos dat
ik hier geplaatst heb.