Tiberius schreef:Het probleem is dat mensen het idee hebben dat de Bijbel een soort reglement is met alleen maar een opsomming wat wel en niet mag. Als er ergens expliciet staat beschreven zo of zo moet het, dan moet het zo (vaak probeert men dat nog als tijd- en/of cultuurgebonden af te serveren), en anders kunnen we zelf wat verzinnen.
Een ander probleem is dat men op een gegeven moment regels heeft bedacht die goed zijn maar die de enige lijn die de Bijbel goedkeurt en dan zegt: Zus en zo is de enige goede manier.
Maar zo is het niet. Naast absolute geboden en verboden, zoals bijvoorbeeld de Wet des Heeren, geeft de Bijbel richtlijnen en richting. Neem bijvoorbeeld het gebod "Gij zult niet stelen". De Catechismus geeft terecht aan, dat het gebod zeer wijd is en zich niet beperkt tot dat stelen en roven, hetwelk de overheid straft, maar dat we met onze naaste net zo moeten handelen als we willen, dat hij met ons doet.
Die zaken zijn dan ook duidelijk in de Bijbel te vinden, daarin lezen we de volledige uitwerking van die geboden.
Zo ook in dit geval. Naast de bekende zendingsopdracht (in Mat 28:19), waar het uitzenden tot prediken en bedienen van de sacramenten samengekoppeld wordt, zien we ook de praktijk in het Nieuwe Testament. Neem in dit specifieke geval de breking van het brood door de apostelen.
1. Het gaat hier over de doop, je trekt dit zomaar breder naar de sacramenten in het algemeen maar ik daar zo geen reden voor
2. Dat het hier aan elkaar gekoppeld wordt wil niet zeggen dat het altijd zo moet zijn. Het is best logisch, men gaat de wereld in met het evangelie, predikt dat. Mensen komen tot geloof en laten zich dan ook dopen door degene die het evangelie verkondigt. Dat is goed. Maar je kan dan niet zeggen: Dus moeten beiden altijd aan elkaar gekoppeld zijn. Dat staat er niet. En wat als iemand zonder bijzondere roeping het evangelie predikt aan iemand en die komt tot geloof? Waar wordt het dopen dan aan gekoppeld? Aan een ambt of aan de verkondiging?
3. Waar lees je dat de praktijk is dat het avondmaal altijd door een ambtsdrager wordt uitgevoerd? Ik lees dat de mensen samen komen en het brood breken, houdt de maaltijd tot Zijn gedachtenis. Nergens lees ik dat hiervoor een predikant aanwezig moet zijn. Sterker nog, Handeling 6 lijkt juist te wijzen op een loskoppeling van de Woordverkondiging en de gemeenschappelijke maaltijd waarbij we mogen veronderstellen dat dan ook het avondmaal gevierd werd (die twee lijken aan elkaar gekoppeld, zie ook 1 Kor 11)