Hel en hemel

rekcor

Re: Hel en hemel

Bericht door rekcor »

accoord schreef:Het gedachtengoed van deze stroming bevindelijk gereformeerde heeft niet veel aanhang. Hier in Nederland enkele tienduizenden, in Canada nog enkele duizenden misschien en wereldwijd is het percentage te verwaarlozen. Dat houdt in dat van de 6 miljard mensen op aarde er 5999999500 de eeuwige rampzaligheid te wachten staat. Heel menselijk gesproken volgens een menselijke berekening van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. En dan zijn er ook nog predikanten onder die beweren dat ze degenen die de eeuwige gelukzaligheid staat te wachten op één hand kunnen tellen.
Het is dan ook een hele troost om te weten dat betreffende dominees het niet bij het rechte eind hebben.
gallio

Bericht door gallio »

rekcor schreef:
accoord schreef:Het gedachtengoed van deze stroming bevindelijk gereformeerde heeft niet veel aanhang. Hier in Nederland enkele tienduizenden, in Canada nog enkele duizenden misschien en wereldwijd is het percentage te verwaarlozen. Dat houdt in dat van de 6 miljard mensen op aarde er 5999999500 de eeuwige rampzaligheid te wachten staat. Heel menselijk gesproken volgens een menselijke berekening van de rechterflank van de gereformeerde gezindte. En dan zijn er ook nog predikanten onder die beweren dat ze degenen die de eeuwige gelukzaligheid staat te wachten op één hand kunnen tellen.
Het is dan ook een hele troost om te weten dat betreffende dominees het niet bij het rechte eind hebben.
Zover ik weet spreken de bedoelde predikanten zich helemaal niet uit over de eeuwige bestemming van die 5999999500 of over andere aantallen.

En verder, verwachten we nu echt dat er in die landen waar geen of weinig Christenen wonen, dat er daar toch wel grote aantallen aanwezig zijn die nu op weg zijn naar de hemel ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Als dat het grootste deel van je troost beslaat... dan heb je hem altijd verkeerd gezocht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond luisterden we nog naaar een preek.
Ds. haalde zo aan: Als je nu van de dokter hoort dat je dodelijk ziek bent, zou je dan vannacht rustig slapen?
En toch.... velen horen zondag aan zondag hun doodsbericht, en ze slapen 's nachts lekker. De predikant beweest dat we dood voor de dood zijn, want het is waar: Tenzij we van God overtuigd worden, ze zullen niet geloven dat we gaan sterven.
Ik las pas ook nog: weinig besef van wat de eeuwigheid inhoudt. Of eiegnlijk helemaal geen besef daarvan. Dat is toch een onweerlegbaar teken dat we dood zijn of dat we in een diepe slaap zijn verzonken.
Van nature (dat weten we wel) dood door de zonden en misdaden.... Maar het echt te beseffen is wel wat anders. En we zulllen dat niet eerder zien dan door overtuiging van Boven, en buigen onder het vonnis zullen we niet doen, al zijn we er van overtuigd dat we dood zijn. Alleen als de werkelijkheid wordt ontdekt, en het volle gewicht en de ernst van de zaak ons door God op wordt gebonden zal de rust worden opgezegd, gaan we het geloven, en anders gaan we door...
Een ontdekte ziel (een plaatsgenoot, hij is later dominee geworden) kreeg het er zo benauwd onder. Het gewicht van de eeuwigheid woog zo zwaar dat het letterlijk bij hem was: Het haar mijns hoofds is ten berge gerezen. Bij het aanschouwen van de werkelijkheid gingen letterlijk zijn haren overeind staan van ontzetting.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

gallio schreef:En verder, verwachten we nu echt dat er in die landen waar geen of weinig Christenen wonen, dat er daar toch wel grote aantallen aanwezig zijn die nu op weg zijn naar de hemel ?
Nee, zeker niet. Maar ongetwijfeld zijn er heel wat mensen op weg naar de hemel die géén Statenvertaling lezen, nooit van oude schrijvers hebben gehoord, geen niet-ritmische psalmen zingen en bij wie het er zondags héél anders aan toe gaat dan wij gewend zijn. Al die uiterlijkheden zullen uiteindelijk van weinig waarde blijken te zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Weet je waar ik veel aan moet denken?
Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Wat ik zoveel zie, voornamelijk in de rechterflank van de kerken, de lauwheid van de mensen, zich druk maken om niet belangrijke zaken, geloof jij het van die persoon die aan het avondmaal gaat?
Elke zondag in de kerk zitten en alles overheen laten komen.

Ik denk aan een voorbeeld wat ik ooit gelezen of gehoord heb, dat weet ik niet meer.
Stel dat wij allen op weg zijn naar bijvoorbeeld een bruiloft, onderweg komen we een gesloten poort tegen, hierop staat "klopt en u zal opengedaan worden", naast deze poort staan al heel wat mensen te wachten.
Wat doen wij? Gaan we net zolang roepen en schreeuwen en kloppen en bonzen op de poort totdat hij opengaat of gaan we gezellig op een stoeltje naast de poort zitten totdat deze misschien wel een keer opengaat?

Afwachten of verwachten?
Willem

Bericht door Willem »

ejvl schreef:Weet je waar ik veel aan moet denken?
Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Wat ik zoveel zie, voornamelijk in de rechterflank van de kerken, de lauwheid van de mensen, zich druk maken om niet belangrijke zaken, geloof jij het van die persoon die aan het avondmaal gaat?

Ik denk aan een voorbeeld wat ik ooit gelezen of gehoord heb, dat weet ik niet meer.
Stel dat wij allen op weg zijn naar bijvoorbeeld een bruiloft, onderweg komen we een gesloten poort tegen, hierop staat "klopt en u zal opengedaan worden", naast deze poort staan al heel wat mensen te wachten.
Wat doen wij? Gaan we net zolang roepen en schreeuwen en kloppen en bonzen op de poort totdat hij opengaat of gaan we gezellig op een stoeltje naast de poort zitten totdat deze misschien wel een keer opengaat?

Afwachten of verwachten?
Deze tekst gaat over mij. Niet over wat ik zie om me heen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Het is ook bedoeld als een reflectie op ons zelf.
Een ieder mens zou mijn eerdere vraag over de poort tot zichzelf moeten stellen.
Want het gaat niet over anderen, maar over ons zelf, strijd gij om in te gaan, dat is de opdracht.

Ik stel het dan ook niet van "kijk al die mensen nu eens" maar dat al die mensen, inclusief ikzelf bij onszelf ten rade moeten gaan.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:
Als dat het grootste deel van je troost beslaat... dan heb je hem altijd verkeerd gezocht.
Mee eens.
-DIA- schreef:En toch.... velen horen zondag aan zondag hun doodsbericht, en ze slapen 's nachts lekker
Toch vraag ik me dan (stiekem) af: Schort er dan niet iets aan de prediking? Op de preek van Petrus in Handelingen 2 reageert men zo:
Handelingen 2 schreef:Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?'
Wat een hele andere reactie is dan op de door -DIA- beschreven preken. Ik vind het ietwat te gemakkelijk om 'de schuld' helemaal bij de gemeenteleden te leggen. Natuurlijk zijn die schuldig. Maar ik zou me - ware ik dominee - ook achter mijn eigen oren krabben. Hoe komt het dat mensen zondag aan zondag mijn preken aanhoren, maar niet reageren zoals de menigte in Handelingen 2?
Laatst gewijzigd door rekcor op 29 aug 2011, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:

Afwachten of verwachten?
Deze tekst gaat over mij. Niet over wat ik zie om me heen.
Goed punt. Zolang men een ander nog de schuld geeft, is het afwachten.
Hansie

Bericht door Hansie »

Afwachten of verwachten?
Als je deze tekst in Openb 3:20 leest, lees je toch echt dat HIJ aan de poort staat, en dat wij die poort moeten opendoen, hoor !!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef:Als je deze tekst in Openb 3:20 leest, lees je toch echt dat HIJ aan de poort staat, en dat wij die poort moeten opendoen, hoor !!
Er staat nog wat bij.
Hansie

Bericht door Hansie »

Tiberius schreef:
Hansie schreef:Als je deze tekst in Openb 3:20 leest, lees je toch echt dat HIJ aan de poort staat, en dat wij die poort moeten opendoen, hoor !!
Er staat nog wat bij.
O ja, het hele hoofdstuk is een schat aan waardevolle informatie.
Alleen al de oproep tot het bedekken onzer naaktheid en het bestrijken der ogen opdat wij zien mogen.

Of te wel, ware kennis verkrijgen opdat wij het licht zien, ipv denken dat we rijk en verrijkt zijn en alles al weten. Door welk goud zijn wij gelouterd in het vuur? Wees dan ijverig en bekeer U !
(de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
ejvl

Bericht door ejvl »

Hansie schreef: Als je deze tekst in Openb 3:20 leest, lees je toch echt dat HIJ aan de poort staat, en dat wij die poort moeten opendoen, hoor !!
Ik bedoel het ook in figuurlijke zin, lees de Christenreis bijvoorbeeld.
Meer als voorbeeld van wat wij doen, rustig afwachten met onze armen over elkaar totdat het de Heere goeddunkt om ons misschien nog een keertje te bekeren, och mocht het nog eens gebeuren? Lauwheid?

Of actief bezig zijn en er alles aan doen om bekeerd te mogen worden, actief God zoeken, kloppen, roepen, schreeuwen, geen moment rust hebben totdat wij een kind des Heeren mogen zijn.

Dat bedoel ik met afwachten of verwachten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
Jouw leer toch niet, begrijp ik.
Plaats reactie