Kleding ambtsdragers

Mister
Administrator

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Mister »

vlinder schreef:Nou dat lijkt me ook mooi! En dan zo'n mooie Efod op je hoofd. Mooie kleuren en glinsteringen.....
Soms hoor je al commentaar als een predikant een trouwring om heeft...
Serieus? Nee toch?
Maar inderdaad, bij de tabernakel (en de tempel) moet wel een bijzonder kleurige bedoening geweest zijn.
Soms wilde ik wel dat ik even in de tijd terug om een hoekje kon kijken. ;)
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:Nou dat lijkt me ook mooi! En dan zo'n mooie Efod op je hoofd. Mooie kleuren en glinsteringen.....

Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de Efod en de Urim en de Thunnim op de borstlap.
De hoed (welk model) en de gordel kan ik me nog wel iets bij voorstellen.
Bovendien hebben deze allemaal afzonderlijk een betekenis met betrekking tot het heilige der heiligen (dacht ik).

Een trouwring geeft alleen het verbond aan tussen man en vrouw.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
Serieus? Nee toch?
Maar inderdaad, bij de tabernakel (en de tempel) moet wel een bijzonder kleurige bedoening geweest zijn.
Soms wilde ik wel dat ik even in de tijd terug om een hoekje kon kijken. ;)
En je vergeet de slachtpartijen van het vee....
Mara

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Mara »

Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.
Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
Juist, het is MAAR buitenkant, maar die laat wel zien wat er van binnen leeft.
En in een tropisch land, heb je nu eenmaal een heel andere cultuur.
Maar m.i. moeten we om de discussie helder en inzichtelijk te houden, alleen met Nederlandse argumenten komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:

Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de Efod en de Urim en de Thunnim op de borstlap.
Bovendien hebben deze allemaal afzonderlijk een betekenis met betrekking tot het heilige der heiligen (dacht ik).

http://www.jewishmag.com/123mag/priest_ ... othing.htm
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Mara schreef:Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
Maar m.i. moeten we om de discussie helder en inzichtelijk te houden, alleen met Nederlandse argumenten komen.
en waarom dan mochten de predikanten van de 17 en 18e eeuw dan lang haar hebben, en pruiken dragen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
claus

Bericht door claus »

Per streek is het zeer verschillend hoe de ambtsdragers in de week gekleed gaan. Bij ons gaan veruit de meeste als ambtsdrager gekleed als men ambtelijk werk verricht: op huisbezoek gaat; uiteraard op de dag des Heeren, een ziekenhuisbezoek doet, enz. Maar, als men bijv. in de eigen tuin bezig is, dan niet, maar dan is men wel netjes gekleed of in een overall gestoken.
Bert Mulder
Contacteer:

- knip: modereren laten we aan de moderators over -

als je dan meent dat het geen leuteronderwerp is, geef dan even een aanwijzing waar het in de Bijbel staat dat een ambtsdrager een (zwart) pak moet dragen... Johannes de doper, de laatste 'ambtsdrager' waarvan de kleding beschreven is, droeg een kameelsharen mantel.... gewone, eenvoudige kleding dus....
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef: Ik kom uit de "zwaardere" hoek, daar is het not done om anders dan zwart te dragen. Als ik onze k.r. nu zie zitten, word ik er weleens verdrietig van, omdat onze zoons zeggen: mam, het lijken wel bobo's van een voetbalclub, vanwege de stropdassen ! Zwart schijnt al te zwart te zijn, maar die stropdassen :bobo ik schaam me soms voor gastpredikanten, vooral als ze nog uit de rechterflank komen.
Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
Waarom zou een gekleurde das niet passen binnen 'gij geheel anders', of bij roeping, of bij ambt? Ik snap niet waarom de associatie met een voetbalclub gelegd moet worden.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:

http://www.jewishmag.com/123mag/priest_ ... othing.htm

Ik lees:
Jewish Magazine schreef:
Now what was the purpose of the wearing of these particular clothing while performing the services and sacrifices in the Temple?

We find that there are basically three reasons that people wear distinctive clothing:

One reason is that it enables them to perform a particular function, such as a fireman to whom the clothing permits him to engage in dangerous rescue work and put out fires. The soldier wears his uniform because it is made to help him fight against the enemy.

The second reason is that he is recognized and easily singled out for a distinction, such as a judge in the court, a police man on the beat, and a nurse in the hospital. We can easily distinguish them and treat them with the respect that is becoming the function which they perform.

The third reason is that it signifies the person or institution that they represent. A butler will not wear jeans and a tee-shirt, but a suit and tie, not because he likes to dress well, but because he is the extension or representative of an important person. Certain companies require their employees to wear uniforms because they represent an important company and the company wants to have a positive image.
Fancy, expensive or special clothing is not a requirement to get close to G-d. What is necessary is really the heart's willingness and desire to be devoted to G-d. However once a person does dedicate his life to servicing G-d, he must be careful that he not defile the name of G-d when he wears distinctive clothing such as that which shows that he is a rabbi. Conversely, a person who is an important person in the Jewish community should not wear clothing that is disgusting in one manner or another since he/she represents a certain part of the Jewish community.
Alleen de Urim en de Thummim worden niet aangehaald in dit artikel. Wat was dat? En Saul vraagde den HEERE; maar de HEERE antwoordde hem niet; noch door dromen, noch door de urim, noch door de profeten.

Volgens Samuël heeft Saul ook de Urim geraadpleegd:

En Saul vraagde den HEERE; maar de HEERE antwoordde hem niet; noch door dromen, noch door de urim, noch door de profeten.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef: Ik kom uit de "zwaardere" hoek, daar is het not done om anders dan zwart te dragen. Als ik onze k.r. nu zie zitten, word ik er weleens verdrietig van, omdat onze zoons zeggen: mam, het lijken wel bobo's van een voetbalclub, vanwege de stropdassen ! Zwart schijnt al te zwart te zijn, maar die stropdassen :bobo ik schaam me soms voor gastpredikanten, vooral als ze nog uit de rechterflank komen.
Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
Waarom zou een gekleurde das niet passen binnen 'gij geheel anders', of bij roeping, of bij ambt? Ik snap niet waarom de associatie met een voetbalclub gelegd moet worden.
Elke club schijnt zn eigen kleur das te hebben. De trainiers een mooi kostuum. Daar wel !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er schijnen zefs priesters in carnavalsgewaad in de kerk te zijn... Het kan allemaal toch?

of... toch niet echt?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij waren het twee steentjes van ongeveer gelijke grootte, vorm en gewicht. De ene is waarschijnlijk zwart geweest en de ander wit. Met een antwoord pakte men één van deze stenen en zag dit als het antwoord van God.
Ik weet dit dus niet zeker, maar zo is het mij wel eens uitgelegd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Rambam schreef:
Mara schreef:Het is toch: gij, geheel anders ?? K.r. lid is toch een ambt ? Je bent geroepen, of niet ?
's Lands wijs, 's lands eer. Ik kwam vroeger regelmatig in Roemenië, en daar droegen de gereformeerde predikanten geen zwarte kleding, maar liepen ze vaak in een oude trainingsbroek of andere vrijetijdskleding.

Mijns inziens dien je een ambtsdrager niet te beoordelen op de kleur van zijn kleding, maar om zijn levenswandel. Daarin dient hij mijns inziens ook de gemeente als voorbeeld te dienen.
Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
In mijn hele leven hebben deze buitenkanten nog nooit een rol gespeeld :hum
Wij ( familie en ouders) hebben daar altijd al door heen geprikt!
Netheid en matigheid, liefde en meeleven/bidden voor onze naasten DAT wel!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Rambam

Bericht door Rambam »

Mara schreef:[Bij dergelijke discussies, komt men altijd met een ander land. Wha, moet je in Afrika kijken ! In dit geval Roemenie. Het gaat erom wat hier "gewoon" was en opeens dan niet meer. Het moet allemaal kunnen, streepjes, stipjes, grijs, gestreept, ach, het is toch buitenkant ?
Het is inderdaad maar de buitenkant. Het feit dat men in andere landen hier anders mee omgaat, wil enkel maar zeggen dat het dragen van zwarte pakken traditie is en derhalve niet wezenlijk.
En wat zegt het dat iemand een gekleurde das draagt en/of een gekleurd overhemd?
Volgens mij hechten enkel mensen uit onze gezindte aan de kleur zwart.
Gesloten