Inderdaad. Voor wat betreft Johannes 9: door stomweg het hoofdstuk eens goed te lezen (liefst in een vertaling die je niet al bij voorbaat uit je hoofd kent), en eens te bedenken wat er allemaal gebeurt. Dan gaat het over geloof, ongeloof, aannemen en verwerpen, de vraag wie er gezondigd heeft.memento schreef:Ik denk dat bij alle bevindelijke stappen die iemand noemt de vraag geldt: Komen ze uit de Schrift. En dan vind ik de exegese van ds. Schot niet echt overtuigend. Geen van de grote uitleggers, zoals Calvijn, Matthew Henry, etc, komt op zo'n soort vergeestelijkende uitleg.
Ik denk dat het beter is, om bevinding te laten opkomen uit de Schrift. Niet in allerlei standen of stappenplannen. Maar wel bevindelijk. Want de Schrift staat vol met bevindingen. Ellende, verlossing en dankbaarheid komen we veelvuldig tegen. Het sterven aan de zonde en het leven uit Christus. De strijd van de oude en de nieuwe mens, die doet uitroepen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods. Ik denk dat van de prediking van die eenvoudige Bijbelse bevinding heel veel uitgaat. Omdat het uit Gods Woord komt!
Kortom, we kunnen kritiek hebben op het artikel van ds. Schot, maar dan is wel de vraag: Wat zie je voor je als het alternatief? Een arme, lege, bevindingloze prediking? Ik zou dus de reageerders in deze topic willen vragen: Als je kritiek hebt, kun je dan uitleggen op welke manier een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking dan wél vorm moet krijgen? Ik denk dat daarmee de topic echt inhoud krijgt.
En dan leest het hoofdstuk haast als een klucht...
Ik denk, dat wie dit hoofdstuk leest alsof het voor het eerst is (dat kan bijna niet, maar toch) veel eerder focust op Jezus als licht in de wereld - en dat in contrast met de farizeeërs die denken zelf te kunnen zien, dan dat het hele zielenleven van die blindgeborene centraal staat. Het gaat niet om die blinde. Het gaat om Jezus.
Wie Jezus centraal stelt in de prediking komt niet om bevinding heen. Die wordt overweldigd. Kan bijna niet anders. Als je ziet, op wat voor manier Hij zich hier presenteert, kan je toch niet meer ongelovig blijven?