Posthoorn schreef:Dat is denk ik de grote vraag die hier speelt. Is homoseksualiteit een 'zondige geaardheid' of is het een 'afwijking', waar iemand zelf niet verantwoordelijk voor is?
Ik heb daar niet zo een direct antwoord op. Wel heb ik begrepen dat mensen die echt zó geboren zijn, dat niet zelf kunnen veranderen. In hoeverre is hun dat toe te rekenen als schuld?
Beste @Posthoorn en anderen,
Allereerst: of mensen werkelijk zo geboren worden, is m.i. een hypothese. Ik zeg niet dat het beslist zo niet is, maar het zou ook zo kunnen zijn dat mensen met een zekere 'zwak' op dit gebied geboren worden. Ik weet van mensen die langdurig met homofiele gevoelens geworsteld hebben (of nog worstelen), maar die toch ook een (gelukkig) huwelijksleven hebben. Ik vraag mij dus wel af of je op basis van huidige inzichten mag 'concluderen' dat mensen zwart-wit met deze geaardheid geboren worden of niet. Ik heb nooit gehoord/gelezen dat er enige vorm van bewijs hiervoor bestaat.
Verder zou ik ten aanzien van de schuld van een eventuele aangeboren geaardheid het volgende willen opmerken. We belijden dat onze zondige aard ook onze zonde is, want allen hebben in de zonde van Adam mede gezondigd (al is het geen zonde in eigen persoon bedreven). In die zin is ook
iedere seksuele geaardheid die ook maar enigszins anders is dan in de staat der rechtheid, hetzij heteroseksueel, hetzij homoseksueel, DEEL van deze erfzonde. Maar we mogen naar mijn oordeel een aangeboren extra zwakte of geneigdheid tot homofilie niet rekenen als een EXTRA persoonlijke schuld BOVENOP de schuld van de erfzonde die ieder mens reeds bezit. Ieder mens staat even schuldig aan de erfzonde en de verdorven aard van de mens, de een niet meer dan de ander.