Ja, vind ik moeilijk, dat heb ik ook aangegeven in mijn post.Marnix schreef:En een tekening van Hem in de kinderbijbel? :)
Bij nader inzien denk ik toch dat ik dat niet verkeerd vind en dat ik dan de passion of the Christ ook niet verkeerd vind.
Ja, vind ik moeilijk, dat heb ik ook aangegeven in mijn post.Marnix schreef:En een tekening van Hem in de kinderbijbel? :)
Dit zijn wel belangrijke dingen, daar ben ik het van harte mee eens.jvdg schreef:Ik ben verdrietig over de uitkomst van deze poll.
De eenvoud die de kerk vanaf de Pinkstergemeentes in de oudheid uitsraalde vind ik niet terug in deze vragen.
Daar was alleen maar sprake van liefde, onderhouding van de naaste, en het prijzen van de Heere Jezus.
Al de kunstuitingen die in dit topic genoemd worden staan daar in schrille tegenstelling daaartegen.
Ook hier geldt dat eenvoud kenmerk is van het ware.
Ds. Boone sprak eens tegen een hoge ambtenaar, welke vroeg naar de schatten in zijn kerk: Gebrokenen van harte, en verslagenen van geest zijn de schatten in deze kerk.
Jij begrijpt wel meer niet Fjodor, net zoals ik veel dingen niet begrijpFjodor schreef:Dit zijn wel belangrijke dingen, daar ben ik het van harte mee eens.jvdg schreef:Ik ben verdrietig over de uitkomst van deze poll.
De eenvoud die de kerk vanaf de Pinkstergemeentes in de oudheid uitsraalde vind ik niet terug in deze vragen.
Daar was alleen maar sprake van liefde, onderhouding van de naaste, en het prijzen van de Heere Jezus.
Al de kunstuitingen die in dit topic genoemd worden staan daar in schrille tegenstelling daaartegen.
Ook hier geldt dat eenvoud kenmerk is van het ware.
Ds. Boone sprak eens tegen een hoge ambtenaar, welke vroeg naar de schatten in zijn kerk: Gebrokenen van harte, en verslagenen van geest zijn de schatten in deze kerk.
Ik doel dan op zaken als eenvoud, liefde, onderhouding van de naast, het prijzen van de Heere Jezus.
Maar.. ik begrijp niet waarom dit gepaard moet gaan met een afwijzing van cultuuruitingen..
Heeft de Heere ons de cultuur niet gegeven om ons op een schone manier te uiten?
Het is al laat, ik behoor op bed te liggen, maar ik wil dit nog zeggen.Marnix schreef:Volgens mij gaat het daar niet echt om jvdg. Volgens mij zitten we hier allemaal in kerken waar geen of weinig schilderijen hangen, de reidans niet vaak in de liturgie is opgenomen enz. En of de eerste christenen niet van kunst, schilderingen enz. genoten vraag ik me af. Het gaat niet zozeer om gemeenteleven, daar hoort cultuur niet echt bij. Daarom wordt het ook niet genoemd. Maar het wordt ook niet afgekeurd en er werd ook niet gezegd dat men er in het dagelijks leven niet van genoot. Ik snap dus niet precies het schrille contrast wat je noemt. Kijk, als de kerken geld zouden investeren in allerlei pracht en praal wordt het een ander verhaal... maar daar gaat het hier volgens mij niet om. Het gaat om cultuuruitingen in het dagelijks leven, niet om "kerkschatten".
Ik zou het ook niet doen. Maar dat is het punt niet. Kán het ook echt niet. Dat is een moeilijker vraag.Mariavt schreef:Jij begrijpt wel meer niet Fjodor, net zoals ik veel dingen niet begrijpFjodor schreef:Dit zijn wel belangrijke dingen, daar ben ik het van harte mee eens.jvdg schreef:Ik ben verdrietig over de uitkomst van deze poll.
De eenvoud die de kerk vanaf de Pinkstergemeentes in de oudheid uitsraalde vind ik niet terug in deze vragen.
Daar was alleen maar sprake van liefde, onderhouding van de naaste, en het prijzen van de Heere Jezus.
Al de kunstuitingen die in dit topic genoemd worden staan daar in schrille tegenstelling daaartegen.
Ook hier geldt dat eenvoud kenmerk is van het ware.
Ds. Boone sprak eens tegen een hoge ambtenaar, welke vroeg naar de schatten in zijn kerk: Gebrokenen van harte, en verslagenen van geest zijn de schatten in deze kerk.
Ik doel dan op zaken als eenvoud, liefde, onderhouding van de naast, het prijzen van de Heere Jezus.
Maar.. ik begrijp niet waarom dit gepaard moet gaan met een afwijzing van cultuuruitingen..
Heeft de Heere ons de cultuur niet gegeven om ons op een schone manier te uiten?
Maar ik denk dat als een mens in nood is om zijn zieleheil en degenen die in Christus bedeeld mogen zijn, zich niet meer bezighouden met al die cultuur uitingen.
Ik zeg niet dat het niet mag, maar als je van de Heere geleerd mag zijn, dan vraag je er niet naar of je de Heere Jezus mag afbeelden. Dan dóe je dat niet meer, daar is Hij te Heilig voor en daar kan geen cultuur tegenop.
Nee, we hebben het inderdaad niet van node, maar heeft de Heere ons niet met allerlei kwaliteiten geschapen? Zullen we die dan veronachtzamen?jvdg schreef:Het is al laat, ik behoor op bed te liggen, maar ik wil dit nog zeggen.Marnix schreef:Volgens mij gaat het daar niet echt om jvdg. Volgens mij zitten we hier allemaal in kerken waar geen of weinig schilderijen hangen, de reidans niet vaak in de liturgie is opgenomen enz. En of de eerste christenen niet van kunst, schilderingen enz. genoten vraag ik me af. Het gaat niet zozeer om gemeenteleven, daar hoort cultuur niet echt bij. Daarom wordt het ook niet genoemd. Maar het wordt ook niet afgekeurd en er werd ook niet gezegd dat men er in het dagelijks leven niet van genoot. Ik snap dus niet precies het schrille contrast wat je noemt. Kijk, als de kerken geld zouden investeren in allerlei pracht en praal wordt het een ander verhaal... maar daar gaat het hier volgens mij niet om. Het gaat om cultuuruitingen in het dagelijks leven, niet om "kerkschatten".
Waarom al deze zaken waar jij een voorstander van bent, wat voegt het toe aan een eevoudig leven met de Heere Jezus?
Vanuit het leven met Hem hebben we toch al deze dingen niet van node.
Ik zie uit naar het Leven met Hem, Hij die die in het Evangelie al deze zaken niet van ons eist.
Dor het geloof alleen, uit vrije Genade.
Daar behoeven wij met onze kunsten niets aan toe te voegen.
Gelukkig niet, anders gingen wij voor eeuwig verloren.
Nee dat bedoelde ik idd. niet, ik ben geen hartenkenner, gelukkig niet, maar érgens doet het mij net als jvdg verdriet om te zien waar we mee bezig zijn.Fjodor schreef:Ik zou het ook niet doen. Maar dat is het punt niet. Kán het ook echt niet. Dat is een moeilijker vraag.Mariavt schreef:Jij begrijpt wel meer niet Fjodor, net zoals ik veel dingen niet begrijpFjodor schreef:Dit zijn wel belangrijke dingen, daar ben ik het van harte mee eens.jvdg schreef:Ik ben verdrietig over de uitkomst van deze poll.
De eenvoud die de kerk vanaf de Pinkstergemeentes in de oudheid uitsraalde vind ik niet terug in deze vragen.
Daar was alleen maar sprake van liefde, onderhouding van de naaste, en het prijzen van de Heere Jezus.
Al de kunstuitingen die in dit topic genoemd worden staan daar in schrille tegenstelling daaartegen.
Ook hier geldt dat eenvoud kenmerk is van het ware.
Ds. Boone sprak eens tegen een hoge ambtenaar, welke vroeg naar de schatten in zijn kerk: Gebrokenen van harte, en verslagenen van geest zijn de schatten in deze kerk.
Ik doel dan op zaken als eenvoud, liefde, onderhouding van de naast, het prijzen van de Heere Jezus.
Maar.. ik begrijp niet waarom dit gepaard moet gaan met een afwijzing van cultuuruitingen..
Heeft de Heere ons de cultuur niet gegeven om ons op een schone manier te uiten?
Maar ik denk dat als een mens in nood is om zijn zieleheil en degenen die in Christus bedeeld mogen zijn, zich niet meer bezighouden met al die cultuur uitingen.
Ik zeg niet dat het niet mag, maar als je van de Heere geleerd mag zijn, dan vraag je er niet naar of je de Heere Jezus mag afbeelden. Dan dóe je dat niet meer, daar is Hij te Heilig voor en daar kan geen cultuur tegenop.
Met je laatste twee regels zeg je trouwens eigenlijk dat iemand die Christus kent Hem niet meer afbeeldt en als hij dat wel doet dat hij dan Christus niet echt kent. Ik hoop dat je dat niet bedoelde.
Dat hoeft inderdaad ook niet. Het heeft niets met toevoegen te maken of met wat geeist wordt. Maar daar ging het niet om. De vraag is: mogen we genieten van kunst, van dans enzovoorts. Ja, dat mag. We mogen daar naar kijken en het waarderen. Soms kunnen we door kunst zelfs wat van Hem zien. Er zijn prachtige schilderijen van Rembrandt en anderen die een verhaal uit de Bijbel illustreren. Er zijn schilderijen van landschappen die prachtig Gods natuur illustreren. Er zijn mensen tot geloof gekomen na het zien van een film die het leven van Jezus illustreerde. Er zijn talloze christenen die Hem loven met muziek en dans enzovoorts. Daarmee verdienen we niets, voegen we niets aan onze redding toe. Maar kunnen we Hem wel eren.jvdg schreef:Het is al laat, ik behoor op bed te liggen, maar ik wil dit nog zeggen.Marnix schreef:Volgens mij gaat het daar niet echt om jvdg. Volgens mij zitten we hier allemaal in kerken waar geen of weinig schilderijen hangen, de reidans niet vaak in de liturgie is opgenomen enz. En of de eerste christenen niet van kunst, schilderingen enz. genoten vraag ik me af. Het gaat niet zozeer om gemeenteleven, daar hoort cultuur niet echt bij. Daarom wordt het ook niet genoemd. Maar het wordt ook niet afgekeurd en er werd ook niet gezegd dat men er in het dagelijks leven niet van genoot. Ik snap dus niet precies het schrille contrast wat je noemt. Kijk, als de kerken geld zouden investeren in allerlei pracht en praal wordt het een ander verhaal... maar daar gaat het hier volgens mij niet om. Het gaat om cultuuruitingen in het dagelijks leven, niet om "kerkschatten".
Waarom al deze zaken waar jij een voorstander van bent, wat voegt het toe aan een eevoudig leven met de Heere Jezus?
Vanuit het leven met Hem hebben we toch al deze dingen niet van node.
Ik zie uit naar het Leven met Hem, Hij die die in het Evangelie al deze zaken niet van ons eist.
Dor het geloof alleen, uit vrije Genade.
Daar behoeven wij met onze kunsten niets aan toe te voegen.
Gelukkig niet, anders gingen wij voor eeuwig verloren.
M'n beste Marnix, lees mijn posting nog eens door, en probeer te begrijpen wat ik bedoel.Marnix schreef:Dat hoeft inderdaad ook niet. Het heeft niets met toevoegen te maken of met wat geeist wordt. Maar daar ging het niet om. De vraag is: mogen we genieten van kunst, van dans enzovoorts. Ja, dat mag. We mogen daar naar kijken en het waarderen. Soms kunnen we door kunst zelfs wat van Hem zien. Er zijn prachtige schilderijen van Rembrandt en anderen die een verhaal uit de Bijbel illustreren. Er zijn schilderijen van landschappen die prachtig Gods natuur illustreren. Er zijn mensen tot geloof gekomen na het zien van een film die het leven van Jezus illustreerde. Er zijn talloze christenen die Hem loven met muziek en dans enzovoorts. Daarmee verdienen we niets, voegen we niets aan onze redding toe. Maar kunnen we Hem wel eren.jvdg schreef:Het is al laat, ik behoor op bed te liggen, maar ik wil dit nog zeggen.Marnix schreef:Volgens mij gaat het daar niet echt om jvdg. Volgens mij zitten we hier allemaal in kerken waar geen of weinig schilderijen hangen, de reidans niet vaak in de liturgie is opgenomen enz. En of de eerste christenen niet van kunst, schilderingen enz. genoten vraag ik me af. Het gaat niet zozeer om gemeenteleven, daar hoort cultuur niet echt bij. Daarom wordt het ook niet genoemd. Maar het wordt ook niet afgekeurd en er werd ook niet gezegd dat men er in het dagelijks leven niet van genoot. Ik snap dus niet precies het schrille contrast wat je noemt. Kijk, als de kerken geld zouden investeren in allerlei pracht en praal wordt het een ander verhaal... maar daar gaat het hier volgens mij niet om. Het gaat om cultuuruitingen in het dagelijks leven, niet om "kerkschatten".
Waarom al deze zaken waar jij een voorstander van bent, wat voegt het toe aan een eevoudig leven met de Heere Jezus?
Vanuit het leven met Hem hebben we toch al deze dingen niet van node.
Ik zie uit naar het Leven met Hem, Hij die die in het Evangelie al deze zaken niet van ons eist.
Dor het geloof alleen, uit vrije Genade.
Daar behoeven wij met onze kunsten niets aan toe te voegen.
Gelukkig niet, anders gingen wij voor eeuwig verloren.
De gereformeerde gezindte ligt er niet wakker van. Tja, als je niet weet wat je mist, dan mis je het ook niet.refo schreef:De Ger Gezindte is in conflict met de cultuur geraakt. Dat komt vooral doordat de Nederlandse Christenen zichzelf hebben teruggetrokken op alle gebieden, behalve de godsdienst. Ga even terug naar de 16e en 17e eeuw en ga na wie de kunst in handen had.