Zoals die dominee, die vanuit de CGK overkwam met zijn gemeente naar de GG (een voor jou welbekende gemeente...), het (volgens de overlevering) eens zei: 'Het gras bij de buren is altijd groener. En als je als schaap steeds een volgend weiland zoekt en je ziet dat groene gras, maar je eet er niets van, kom je op den duur om van de honger.'Tiberius schreef:Eens met Huisman.huisman schreef:Posthoorn schreef:Laten we vooral proberen om zakelijk te blijven. Job, leg uit wat je precies bedoelt. Dan kan Amstelodamensis uitleggen wat híj bedoelt. Nu wordt het een over en weer meppen van elkaar.
Denk toch dat @Job in zijn eerdere postings duidelijk is geweest. Dit zonder op de man te spelen. Het zou fijn zijn om los van welk kerkverband dan ook te spreken over het “kittelachtig’ van gehoor zijn.
Zoeken we toch niet vaak een prediking die bij ons past en als wij die gevonden hebben vinden wij het niet fijn als we daarop aangesproken worden. ‘Overgangers’’ lopen het gevaar om wezenlijke zaken die ze in hun oude gemeente in de prediking hoorden met het badwater weg te gooien.
Verder blijf ik het afgeven op de GG jammer vinden en dat zeg ik als CGK’er. Ik heb in vroeger tijden veel mogen zitten onder de prediking van ds. R. Boogaard, ds. A. Bac, ds J.J. van Eckeveld, ds. M. Golverdingen, ds. C. Sonnevelt en nog anderen en heb het daar onder die prediking vaak goed gehad.
Plus:
M.i. is kittelachtigheid niet zozeer iets van vertrekkers of binnenkomers, maar van veel mensen anno 2021, ook van blijvers. Die zijn dan misschien weer kittelachtig naar de andere kant toe. Niet alleen het verkeer van en naar de GG, maar ook van en naar andere kerkverbanden (laten we zeggen) die we in de forumregels lezen.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat ‘volgens de overlevering’ mag je weglaten: feit klopt.
Jammer dat je die vernederende toon niet constateert bij Amstelodamense. Hij is heel de ochtend druk geweest met jijbakken en selectief vragen beantwoorden. Ik geef nu een scherp antwoord terug en daar hebben we Erskinees.Erskinees schreef:Wat een vernederende toon Marion. Zoals Tiberius aangeeft praten jullie beiden over verschillende categorieën verlaters. Dit wordt zo geen opbouwend gesprek. Ik denk dat jullie beiden een punt hebben.Job schreef:Koel af, beste meneer of mevrouw Amstelodamense. En beoordeel het geschrevene op zijn werkelijke inhoud in plaats van trots en kostte wat het kost op de bovenste boomtak te blijven zitten. Je hoog je ook zit, je haalt jezelf zo ontzettend naar beneden.
Verder ben ik geen Marion, dat terzijde.
-
Mooie vraag waar ik het antwoord eigenlijk niet op weet. Het is nog te kort geleden om nu al verlangen te voelen denk ik. Om toch een poging te wagen: een ruimer/ander toelatingsbeleid aan het curatorium waardoor we meer verscheidenheid aan predikanten krijgen.GGotK schreef:Is er bij ex-GG'ers nog wel een verlangen om weder te keren tot de GG? En zo ja, wat zou er dan moeten veranderen in de GG (of aan jezelf)?
-
Job, zoals ik hierboven ook schreef: ik ga de strijdbijl begraven. Dit is volgens mij alleen maar irritant voor de mede-forummers en wij komen niet dichter tot elkaarJob schreef:Jammer dat je die vernederende toon niet constateert bij Amstelodamense. Hij is heel de ochtend druk geweest met jijbakken en selectief vragen beantwoorden. Ik geef nu een scherp antwoord terug en daar hebben we Erskinees.Erskinees schreef:Wat een vernederende toon Marion. Zoals Tiberius aangeeft praten jullie beiden over verschillende categorieën verlaters. Dit wordt zo geen opbouwend gesprek. Ik denk dat jullie beiden een punt hebben.Job schreef:Koel af, beste meneer of mevrouw Amstelodamense. En beoordeel het geschrevene op zijn werkelijke inhoud in plaats van trots en kostte wat het kost op de bovenste boomtak te blijven zitten. Je hoog je ook zit, je haalt jezelf zo ontzettend naar beneden.
Verder ben ik geen Marion, dat terzijde.
-
- Verbannen
Dank.Tiberius schreef:Dat ‘volgens de overlevering’ mag je weglaten: feit klopt.
Ik hoop dat je het met deze uitspraak eens bent. En @Amstelodamense ook.
Er wordt bijna een mijlpaal in dit topic bereikt! 1000 pagina's over de Gereformeerde Gemeenten.
Hoeveel tijd zit daarin? Hoeveel heeft het opgeleverd?
Was het al die woorden waard?
- Niet meer zo actief -
Gemeenten verschuiven, zeker waar. Daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn, Bezorgd heeft wel een aantal behsarenswaardige zaken genoemd, waardoor leden sterk de indruk krijgen dat hun gemeente verandert. Dat geldt voor midden gemeenten die dan voor hun idee rechtser worden, dat geldt andersom ook.
Toch denk ik dat vertrekkers zelf vaak nog een veel grotere ontwikkeling doormaken dan dat hun eigen gemeente doormaakt. Je ziet het, je merkt het, ook hier op RF heb ik mensen 10 a 15 jaar geleden totaal andere dingen horen zeggen dan ze nu doen.
Met hand en tand werden toen zaken verdedigd waar ze nu met dezelfde vurigheid afstand van nemen.
Dat geeft op zich niet, maar laat ze ook hun eigen ontwikkeling dan niet projecteren op hun oude kerkverband alsof dat nu zo enorm veranderd is.
Terecht geeft Job aan dat deze verscheidenheid er altijd geweest is, en men ook 30 jaar geleden elkaar soms het licht in de ogen niet gunde en de geschiedenis heeft geleerd dat de verdraagzaamheid ook toen niet altijd hoogtij vierde.
Toch denk ik dat vertrekkers zelf vaak nog een veel grotere ontwikkeling doormaken dan dat hun eigen gemeente doormaakt. Je ziet het, je merkt het, ook hier op RF heb ik mensen 10 a 15 jaar geleden totaal andere dingen horen zeggen dan ze nu doen.
Met hand en tand werden toen zaken verdedigd waar ze nu met dezelfde vurigheid afstand van nemen.
Dat geeft op zich niet, maar laat ze ook hun eigen ontwikkeling dan niet projecteren op hun oude kerkverband alsof dat nu zo enorm veranderd is.
Terecht geeft Job aan dat deze verscheidenheid er altijd geweest is, en men ook 30 jaar geleden elkaar soms het licht in de ogen niet gunde en de geschiedenis heeft geleerd dat de verdraagzaamheid ook toen niet altijd hoogtij vierde.
Het geeft wel aan. Er is niet niets, maar er er is iets. En echt niet alleen in de Gereformeerde Gemeenten.Mannetje schreef:Er wordt bijna een mijlpaal in dit topic bereikt! 1000 pagina's over de Gereformeerde Gemeenten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En is de Heere aan Zijn eer gekomen in dit draadje?Mannetje schreef:Er wordt bijna een mijlpaal in dit topic bereikt! 1000 pagina's over de Gereformeerde Gemeenten.
Dit woord hoort helemaal niet bij het normale spraakgebruik. Mensen die hier anders over spreken, begrijpen gewoon de Statenvertaling niet. Of beter gezegd, dit is een mooi voorbeeld dat de SV geen goede vertaling is naar hedendaags Nederlands.Valcke schreef:De oorspronkelijke (Bijbelse) betekenis is: gevoelig voor kieteling. Dus graag gestreeld en vermaakt te willen worden.Amstelodamense schreef:Wat is eigenlijk de definitie van kittelachtig? Hedendaags Nederlands: kritisch?
Edit: ik lees net in het woordenboek “gevoelig, lichtgeraakt “
2 Tim. 4:3: '... maar ketelachtig zijnde van gehoor ...' (SV).
Of in eigen vertaling: '... daar zij zich het oor graag laten strelen...'.
Kanttekening SV: 'Dat is, hebbende een hart en oren die jeuken naar wat nieuws en vreemds.'
In het spraakgebruik is de betekenis (inderdaad) anders.
WNT:
KETELACHTIG
bnw. Van Ketelen (I), kietelen, kittelen, met -achtig.
+A. In actieve opvatting. Ketelend, prikkelend.
–B. In passieve opvatting.
–1. Graag geketeld wordende; gesteld op, gevoelig voor (aangename, streelende) keteling.
↪a. Eigenlijk, van personen.
Ketelachtigh. Chatouilleux. Titillari proclivis, plant. [1573].
Keteligh, ketelachtigh. Titillari facilis, qui facile titillationis voluptate afficitur, kil. [1588].
— Se (mijn nicht en haar man) mueghen altemets in spele vechten Tjeghens elc andren men darf niet segghen hoe. … Want myn nichte … Es zeer lodderlic, ende met allen ketelachtich Ende van lachgene esse vutreessende zeere, everaert 534 [c. 1538].
↪b. Van of met betrekking tot het gehoor.
Daer sal eenen tijt zijn, wanneer sy de gesonde leere niet en sullen verdragen: maer ketelachtigh zijnde van gehoor (gr. κνηᦉᬫμενοιτᬟνᬢκοην) sullen sy haer selven leeraers opgaderen na hare eygene begeerlickheden, Statenb., 2 Tim. 4, 3 [ed. 1688] (Statenb., 2 Tim. 4, kant. 19 [ed. 1688]: hebbende een herte ende ooren die jeucken na wat nieuws ende vreemts. — In de vertaling van oort: hunkerend naar wat het oor kittelt).
–2. Gevoelig, fijngevoelig, overgevoelig voor ketelen, keteling, geketel; geen ketelen (keteling, geketel) kunnende velen; driftig op ketelen (keteling, geketel) reageerende; prikkelbaar (irritabel); ongeduldig.
↪a. Eigenlijk, van een persoon.
↪b. Van iemands aard, enz.
↪c. Overdrachtelijk, van hetgeen omzichtigheid, voorzichtigheid, beleid vereischt. Teeder; delicaat; kiesch; gevaarlijk.
Maar dat geheel terzijde.
Los daarvan: ik weet ook kerkenraden in de GG die helemaal niet blij zijn met instroom van rechts. Dus het is niet juist dat die altijd maar met open armen ontvangen zouden worden en niet bevraagd. Maar het weigeren van leden is ook een nogal vérgaande stap, natuurlijk. Dat doe je niet zomaar.
Ik denk dat het overgrote deel van de vertrekkers dat doet vanwege intolerantie van uiterst rechts georiënteerde figuren, slecht voorbereide preken, althans preken waarvan je moet zeggen dat het eindresultaat slecht is, en vanwege verschuivingen naar rechts van de gemeente.
Los daarvan ben ik het met Tiberius eens dat Job en Amstelodamense het over twee heel andere situaties hebben. Ik spreek ook over een soortgelijke situatie als Amstelodamense trouwens, zij het dat het in onze gemeente wat meer op scherp is gezet door bemoeizucht van de toenmalige consulent.
In zijn algemeenheid blijf ik bij mijn standpunt dat iedere kerkelijke overgang het koninkrijk van God verder weg brengt. Ik laat in het midden bij wie de schuld ligt, want dat is zeker niet altijd bij de vertrekkers. Wat dat betreft, is er sinds de tijd van de Farizeeën nog niet zoveel veranderd.
Dit laatste kan ik ook niet begrijpen, eerlijk gezegd. Dan kom je van de regen in de drup.Forummer schreef:Ik denk dat Job een hele heldere analyse heeft neergezet, een eerlijk verhaal.
Ik denk wel dat het ook waar is dat vertrekkers eigenlijk altijd worden weggezet als kittelachtig van gehoor. Als je zelf zo'n onterechte beschuldigingen moet incasseren, doet dat heel veel pijn. Er worden mijns inziens ook echt mensen mee beschadigd. En ik denk dat GerGemmers en ex-GerGemmers dit meemaken of meegemaakt hebben, daarom hier tegen ageren.
Ik denk terecht. Het is goed als deze cultuur bespreekbaar gemaakt wordt. Daar valt veel winst mee te behalen en schade mee te voorkomen.
Hiermee zeg ik niet dat er alleen maar slachtoffers zijn. Ik zie dit echter in mijn eigen omgeving wel gebeuren. Alhoewel mij via-via ook signalen bereiken van HHK-gemeenten in de regio die eigenlijk niet zo blij zijn met de overeenkomst van een deel van die GerGemmers, omdat die duidelijk tot de categorie horen 'we willen wat makkelijker kunnen leven'. Hoewel ik dat dus niet terugzie in eigen waarneming, heeft Job wel gelijk dat deze categorie mensen wél bestaat. En dat mag dan ook benoemd worden, wat Job naar mijn mening respectvol probeert te doen.
-
- Verbannen
Tja... In de gemeente alhier vertrekken er, hoewel het absolute aantal meevalt, wel met enige regelmaat mensen naar een ander kerkverband, meestal naar 1 van de 3 PKN-gemeenten in de buurt. Anderzijds weet ik ook dat er meerdere gezinnen geweest zijn in de achterliggende jaren, die vanwege liggingsverschillen naar een naburig dorp (of een ander dorp in de provincie) verhuisden, waar een rechtsere GG was/is. Dat kan dus ook. En dat hoor ik hier niet terug.
O, die ken ik ook wel hoor. Maar dat zijn geen vertrekkers, want die blijven bij de GerGem. En het ging nu over vertrekkers.GerefGemeente-lid schreef:Tja... In de gemeente alhier vertrekken er, hoewel het absolute aantal meevalt, wel met enige regelmaat mensen naar een ander kerkverband, meestal naar 1 van de 3 PKN-gemeenten in de buurt. Anderzijds weet ik ook dat er meerdere gezinnen geweest zijn in de achterliggende jaren, die vanwege liggingsverschillen naar een naburig dorp (of een ander dorp in de provincie) verhuisden, waar een rechtsere GG was/is. Dat kan dus ook. En dat hoor ik hier niet terug.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Zeker, als je trekt hebt en je krijgt goed gras aangeboden, dan zou je dom zijn om niet te etenGerefGemeente-lid schreef:Dank.Tiberius schreef:Dat ‘volgens de overlevering’ mag je weglaten: feit klopt.
Ik hoop dat je het met deze uitspraak eens bent. En @Amstelodamense ook.
.
Laatst gewijzigd door KDD op 30 okt 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.