Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Een aspect dat ook nog genoemd kan worden is de geografie van de plaatselijke gemeente.
In ieder geval Bezorgd en ik hebben het over de randstad. Wellicht is de situatie op de Veluwe anders, zo las ik hierboven ook al van iemand.
Tiberius, dit is inderdaad al bij eerdere reacties naar voren gekomen. En zelfs per gemeente kan het per persoon verschillen hoe en waarom iemand vertrekt of blijft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klopt, maar als ik het gesprek tussen Job en Amstelodamse lees, heb ik zoiets van: ze praten langs elkaar heen. Volgens mij kijken ze gewoon naar twee verschillende situaties.
Job

Bericht door Job »

Amstelodamense schreef:
Job schreef:
Amstelodamense schreef:
Ik heb niets te maken met een lijstje van Tiberius. Wel met jouw zogenaamde analyses die nergens op gefundeerd zijn.

Jij claimt dat een aanzienlijk deel van de vertrekkers kittelachtig van gehoor zouden zijn. Nog steeds heb je niet kunnen aantonen waar je dat op baseert. Dus logisch dat jouw analyse deze reactie bij mij oproept. Het is a) niet waar en b) oordelend naar groepen mensen die keuzes hebben gemaakt waar jij moeite mee hebt. Het is te makkelijk om dat met een beroep op een Bijbeltekst te doen (“kijk, hier staat het toch”).
Amstelodamense, het is moeilijk je serieus te nemen als je niet de minste bereidheid toont tot lezen. Wat laat je jezelf kennen. Maar 'k zal het nog een keer proberen. En nee, je zult van mij geen staatje krijgen met verhoudingen en percentages, net zo min als je dat van een Tiberius of wie dan ook kunt verwachten over de categorieën die hij noemde. Van de uitspraak 'aanzienlijk deel' neem ik niets terug. Ik beroep me daarbij niet alleen op de Bijbel maar (zucht, val in herhaling) van wat te zien en merken is in reformatorisch Nederland in het algemeen en in de GG in het bijzonder. Volop. Wat is het: zie je dat niet of ontken je het?
Oh jawel hoor, ik lees goed. "Van wat te zien is in reformatorisch Nederland in het algemeen en in de GG in het bijzonder".

Paar vragen:

1) Wat zie je?
2) Waar zie je dat?
3) Wat zijn je bronnen?
4) Hoeveel mensen heb je hier persoonlijk over gesproken?

Dus antwoord op jouw vraag: nee, ik zie het niet.
Ik word je uiterst moe. Echt bizar hoe je je gelijk kostte wat het kost (zelfs als je jezelf volstrekt voor joker zet) moet halen.

Mijn laatste post aan jou over dit onderwerp want je wilt niet horen en niet lezen.

"Van wat te zien is in reformatorisch Nederland in het algemeen en in de GG in het bijzonder". -> Ik had het over de Gereformeerde Gemeenten. Dus ik zie het in heel, zeg maar, rechts reformatorisch Nederland maar spits het in mijn bijdrage toe op de Gereformeerde Gemeenten.

1) Ongelofelijk, ongelofelijk, deze vraag. Zie mijn eerste post over dit onderwerp. Werkelijk uitgebreid beschreven. Zoveelste bewijs dat je gewoon niet leest.
2) Uitgebreid en herhaaldelijk benoemd: in mijn ruime kerkelijke kring en hier op het forum.
3) Zie 2.
4) Velen. Lastig te schatten, maar zeker 40.

Vriendelijke vraag: ik beantwoord steeds al jouw vragen. Jij hebt nog geen fractie van al mijn vragen beantwoord. Ook hier zeg ik weer: lees je wel? Koel af, beste meneer of mevrouw Amstelodamense. En beoordeel het geschrevene op zijn werkelijke inhoud in plaats van trots en kostte wat het kost op de bovenste boomtak te blijven zitten. Je hoog je ook zit, je haalt jezelf zo ontzettend naar beneden.
TSD

Bericht door TSD »

Mara schreef:
TSD schreef:Ik denk dat het goed zou zijn als elke kerkenraad bij 'binnenkomers' eerst hun kritisch bevraagt op hun beweegredenen en hen eerst een poosje als 'meelevende' beschouwd. Dus niet te snel inschrijven als lid, maar laat eerst maar eens half jaar of een jaar luisteren en daarna opnieuw het gesprek aangaan.
Daar benoem jij een heel wijs punt!
Omdat wij een krimpende gemeente zijn, wordt iedereen die zich aanmeldt, binnengehaald met vlag en wimpel bij wijze van spreken.
Om soms amper een half of 1 jaar later, weer te vertrekken. :fi
Zo hebben wij een periode gehad waarin zich relatief veel GKvers mochten krijgen, maar omdat het zo toenemend rommelt in de CGK, toch weer vertrekken.

Ik las op RD.nl: Bij reformatorische christenen neemt binding aan ‘eigen’ kerk af.

Het zgn. kerkshoppen, waar enkele decennia geleden zo tegen werd gewaarschuwd, ligt m.i. hier wel aan ten grondslag.
Zeker in de vacante gemeenten waar vaak preeklezen is.
Ik herken wel wat je schrijft, het lijkt wel of het steeds "makkelijker" wordt om van kerk te wisselen inderdaad. Ik schaar dat ook onder 'kittelachtig' van gehoor worden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Job schreef:Koel af, beste meneer of mevrouw Amstelodamense. En beoordeel het geschrevene op zijn werkelijke inhoud in plaats van trots en kostte wat het kost op de bovenste boomtak te blijven zitten. Je hoog je ook zit, je haalt jezelf zo ontzettend naar beneden.
Wat een vernederende toon Marion. Zoals Tiberius aangeeft praten jullie beiden over verschillende categorieën verlaters. Dit wordt zo geen opbouwend gesprek. Ik denk dat jullie beiden een punt hebben.
GGotK

Bericht door GGotK »

Is er bij ex-GG'ers nog wel een verlangen om weder te keren tot de GG? En zo ja, wat zou er dan moeten veranderen in de GG (of aan jezelf)?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: Zeeuw, ik heb geen moeite met het delen van m'n mailadres maar voer het gesprek wel liever hier met open vizier, zodat er geen schaduw-correspondentie ontstaat. Je doet mijn bijdrage af met "dat is niet zo, je gaat te kort door de bocht, je generaliseert en je gaat tekort door de bocht". Dit zonder enige argumentatie en in het openbaar. Ik heb dan zoiets van: geef òf je mening met argumenten òf geef het niet.
Dat kan ook. Zo lang jij vooral generaliserende argumenten gebruikt, is het van mijn kant uit relatief makkelijk om te zeggen 'en ik constateert het tegenovergestelde'. Zie bv de post van Posthoorn over 'wat is ontdekkende prediking'.

Ik spreek in onze kerk veel mensen die overkomen vanuit de GG. En daar voel ik vaak jarenlange worstelingen. En pogingen gesprek aan te gaan. En eigenlijk graag te willen blijven. Maar dit uiteindelijk niet meer te kunnen. Dat is mijn constatering. Uiteraard geldt dit niet voor 100%. En geldt dit zeker niet voor alle gemeenten binnen het kerkverband. Daarom vind ik het niet fijn te spreken over 'dé GG' of 'de HHK'. Daarvoor zijn de gemeenten vaak te veel onderling verschillend.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 30 okt 2021, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Is er bij ex-GG'ers nog wel een verlangen om weder te keren tot de GG? En zo ja, wat zou er dan moeten veranderen in de GG (of aan jezelf)?
Ik vind dit een erg mooie vraag. Maar voor mij komt deze, omdat mijn woonplaats bekend is, te dichtbij.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Klopt, maar als ik het gesprek tussen Job en Amstelodamse lees, heb ik zoiets van: ze praten langs elkaar heen. Volgens mij kijken ze gewoon naar twee verschillende situaties.
Eens, wat betreft het langs elkaar heen praten. Verder inderdaad verschillende situaties, de ene is blij na jaren GG nu in een fijne PKN te zitten met al de voordelen erbij, de ander zal waarschijnlijk tevreden zijn met het zijn in de GG.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 30 okt 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
Job schreef: Zeeuw, ik heb geen moeite met het delen van m'n mailadres maar voer het gesprek wel liever hier met open vizier, zodat er geen schaduw-correspondentie ontstaat. Je doet mijn bijdrage af met "dat is niet zo, je gaat te kort door de bocht, je generaliseert en je gaat tekort door de bocht". Dit zonder enige argumentatie en in het openbaar. Ik heb dan zoiets van: geef òf je mening met argumenten òf geef het niet.
Dat kan ook. Zo lang jij vooral generaliserende argumenten gebruikt, is het van mijn kant uit relatief makkelijk om te zeggen 'en ik constateert het tegenovergestelde'. Zie bv de post van Posthoorn over 'wat is ontdekkende prediking'.

Ik spreek in onze kerk veel mensen die overkomen vanuit de GG. En daar voel ik vaak jarenlange worstelingen. En pogingen gesprek aan te gaan. En eigenlijk graag te willen blijven. Maar dit uiteindelijk niet meer te kunnen. Dat is mijn constatering. Uiteraard geldt dit niet voor 100%. En geldt dit zeker niet voor alle gemeenten binnen het kerkverband. Daarom vind ik het niet fijn te spreken over 'dé GG' of 'de HHK'. Daarvoor zijn de gemeenten vaak te veel onderling verschillend.
Helemaal eens Zeeuw wat betreft dat de HHK en GG breder zijn dan een plaatselijke gemeente.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef:Ik zou anders onmiddellijk toegeven dat ik kittelachtig van gehoor ben. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat het om het even is hoe een kerk of kerkenraad of predikant daarmee om gaat.
Nu dat we weten wat kittelachtig betekent ben ik bang dat ik er ook last van heb. Ik had al problemen met mijn oren en nu dit ook nog erbij :oO
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:Is er bij ex-GG'ers nog wel een verlangen om weder te keren tot de GG? En zo ja, wat zou er dan moeten veranderen in de GG (of aan jezelf)?
Ik vind dit een erg mooie vraag. Maar voor mij komt deze, omdat mijn woonplaats bekend is, te dichtbij.
Geldt deze vraag niet voor elk kerkverband? Wij zijn van een CGK overgegaan naar een PKN en ben daar nog steeds blij mee. Wij zouden voor geen goud terug willen naar mijn vorige gemeente, ondanks dat we daar hele dierbare vrienden hebben ' achtergelaten'.
huisman

Bericht door huisman »

In het algemeen maken mensen die van gemeente veranderen een ontwikkeling door. Vaak is de vraag of die ontwikkeling stopt bij het veranderen van gemeente. Je ziet toch regelmatig dat de ontwikkeling doorzet en in de CGK is er dan ook een gezegde over overgangen uit de rechterkant van onze gezindte. Ze komen er rechts in en vliegen er links weer uit.
In onze vorige gemeente was dat ook regelmatig het geval. In onze huidige gemeente komt dat gelukkig maar zeer weinig voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Is de acte van wederkeer in de GG nog levend?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW

Bericht door CvdW »

Bertiel schreef:
Is de acte van wederkeer in de GG nog levend?
Als je een voorbeeld kunt noemen, dan is het antwoord ja.
Zelf weet ik geen voorbeeld of het moet ds. IJsselstein zijn, zie interview.
Plaats reactie