Gereformeerde Gemeenten

CvdW

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Was ds. Bredeweg ook kittelachtig?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wat is eigenlijk de definitie van kittelachtig? Hedendaags Nederlands: kritisch?

Edit: ik lees net in het woordenboek “gevoelig, lichtgeraakt “
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Hoe zou het komen dat vertrekkers uit de GG als kittelachtig worden bestempeld en binnenkomers vanuit andere kerkverbanden niet?
Wellicht omdat de vertrekkers zichzelf als kittelachtigen (voelen) gezien/ zien? Ik heb meerdere vrienden die de GG uitgegaan zijn, werden niet als kittelachtig gezien en zo ook niet benoemd. Ze hebben die beleving ook niet. Wanneer je met enige of meer dan enige tamtam als lid/ambtsdrager vertrekt is het begrijpelijk dat je in het licht staat. Maar weer, dit zal per situatie verschillen. Ik heb een paar casussen voor ogen waar ik prima snap dat mensen als kittelachtig worden gezien. Op zich leuk de definitie van kittelachtig eens goed te bekijken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:Wat is eigenlijk de definitie van kittelachtig? Hedendaags Nederlands: kritisch?

De oorspronkelijke (Bijbelse) betekenis is: gevoelig voor kieteling. Dus graag gestreeld en vermaakt te willen worden.

2 Tim. 4:3: '... maar ketelachtig zijnde van gehoor ...' (SV).
Of in eigen vertaling: '... daar zij zich het oor graag laten strelen...'.

Kanttekening SV: 'Dat is, hebbende een hart en oren die jeuken naar wat nieuws en vreemds.'

In het spraakgebruik is de betekenis (inderdaad) anders.

WNT:
KETELACHTIG
bnw. Van Ketelen (I), kietelen, kittelen, met -achtig.
+A. In actieve opvatting. Ketelend, prikkelend.
–B. In passieve opvatting.
–1. Graag geketeld wordende; gesteld op, gevoelig voor (aangename, streelende) keteling.
↪a. Eigenlijk, van personen.
Ketelachtigh. Chatouilleux. Titillari proclivis, plant. [1573].
Keteligh, ketelachtigh. Titillari facilis, qui facile titillationis voluptate afficitur, kil. [1588].
— Se (mijn nicht en haar man) mueghen altemets in spele vechten Tjeghens elc andren men darf niet segghen hoe. … Want myn nichte … Es zeer lodderlic, ende met allen ketelachtich Ende van lachgene esse vutreessende zeere, everaert 534 [c. 1538].
↪b. Van of met betrekking tot het gehoor.
Daer sal eenen tijt zijn, wanneer sy de gesonde leere niet en sullen verdragen: maer ketelachtigh zijnde van gehoor (gr. κνηᦉᬫμενοιτᬟνᬢκοην) sullen sy haer selven leeraers opgaderen na hare eygene begeerlickheden, Statenb., 2 Tim. 4, 3 [ed. 1688] (Statenb., 2 Tim. 4, kant. 19 [ed. 1688]: hebbende een herte ende ooren die jeucken na wat nieuws ende vreemts. — In de vertaling van oort: hunkerend naar wat het oor kittelt).
–2. Gevoelig, fijngevoelig, overgevoelig voor ketelen, keteling, geketel; geen ketelen (keteling, geketel) kunnende velen; driftig op ketelen (keteling, geketel) reageerende; prikkelbaar (irritabel); ongeduldig.
↪a. Eigenlijk, van een persoon.
↪b. Van iemands aard, enz.
↪c. Overdrachtelijk, van hetgeen omzichtigheid, voorzichtigheid, beleid vereischt. Teeder; delicaat; kiesch; gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 okt 2021, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:Hoe zou het komen dat vertrekkers uit de GG als kittelachtig worden bestempeld en binnenkomers vanuit andere kerkverbanden niet?
Wellicht omdat de vertrekkers zichzelf als kittelachtigen (voelen) gezien/ zien?
Nee, als ik Job moet geloven (en DDD even negeer) voelen/zien ze dat juist niet.
Maar los daarvan, dat is mijn vraag ook niet: mijn vraag is waarom anderen hen zo bestempelen/zien?
Ik heb nog nooit gehoord dat een binnenkomer uit de CGK of GGiN als kittelachtig werd bestempeld. Jij wel?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Wellicht omdat de vertrekkers zichzelf als kittelachtigen (voelen) gezien/ zien?
Nee, als ik Job moet geloven (en DDD even negeer) voelen/zien ze dat juist niet.
Maar los daarvan, dat is mijn vraag ook niet: mijn vraag is waarom anderen hen zo bestempelen/zien?
Ik heb nog nooit gehoord dat een binnenkomer uit de CGK of GGiN als kittelachtig werd bestempeld. Jij wel?
Dat zijn waarheidszoekers ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:Was ds. Bredeweg ook kittelachtig?
Amstelodamense schreef:Wat is eigenlijk de definitie van kittelachtig? Hedendaags Nederlands: kritisch?

Amstelodamense

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Spijker op z’n kop
Amstelodamense

En als je het niet zou betreuren dat bepaalde dominees de GG zouden verlaten (zoals pas over ds Zondag en Baan werd gesproken), ben je dan ook kittelachtig ?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Overigens heeft ds W. Visscher daar wel eens een mooi stukje over geschreven.
Iets in de lijn van " Het moet net zoveel pijn doen als we mensen zien vertrekken naar andere kerken, als dat we mensen zien overkomen vanuit andere kerkverbanden"

Vaak ligt het toch anders. En worden overkomers met open armen ontvangen.
Zo ben ik bv wel eens benieuwd hoeveel OGG ers de laatste jaren GG geworden zijn. In mijn beleving moeten dat er heel veel zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Ik heb überhaupt dat nog nooit gehoord, zowel niet bij vertrekkers als bij binnenkomers. Wel het woord kritisch. Zowel bij vertrekkers als bij binnenkomers. Wij kregen pas leden vanuit de CGK,,die waren kritisch zowel daar als hier. Het zal wellicht per persoon verschillend zijn of je als kritisch of andere gevallen kittelachtig gezien gaat worden. Overigens niet alleen bij vertrokken/vertrekkende personen maar ook bij blijvers. Dit kun je ook breder trekken dan alleen de GG.
Job

Bericht door Job »

Amstelodamense schreef:Het ging mij niet alleen om het derde punt, de kittelachtigen. Maar goed, nu het hier toch over gaat: Job schrijft dat een aanzienlijk deel van de vertrekkers hier onder zou vallen.

Is dat gebaseerd op empirisch onderzoek? Hoe is Job tot die conclusie gekomen? Hoewel dan niet perse persoonlijk, wordt een hele groep vertrekkers weggezet als kittelachtigen. Lees: het lag aan de ontvanger, niet aan de boodschapper
Amst(...), ik begrijp uit de post van GG-lid dat je zelf vertrokken bent. Mogelijk ervaar je mijn post daarom als een persoonlijke aanval. Daarnaast heb ik idd willen aangeven dat in mijn optiek de schuld te makkelijk alleen bij het kerkverband gelegd wordt. De vertrekkers spelen mijns inziens ook zeker een rol. De één meer, de ander minder. Mogelijk doet dat je pijn en zit je daarom direct bovenin de boom. Ik heb verder enkel het rijtje wat oa door @Tiberius werd opgesomd willen aanvullen met de kittelachtigen, een volstrekt Bijbels gegeven. Net als het rijtje van Tiberius niet empirisch onderzocht is, is dat mijn aanvulling ook niet. Maar ze zijn er, simpel. De Bijbel zegt het en het is in mijn grote kerkelijke kring volop zichtbaar. Dat jij ze blijkbaar niet ziet, zegt mogelijk iets over ons verschil in visie. Prima. Ik verbaas me wel over hoe je in de bovenste boom zit. Blijkbaar raakt e.e.a. je enorm. Mogelijk om wat @Bezorgd benoemt? Dat de term kittelachtigen wordt gebruikt om discussies met kritische gemeenteleden te smoren? Maar dat zegt niet dat ik het niet mag benoemen en dat het er niet is.

Verder val je over andere onderdelen van mijn post, die je verder niet benoemt. Ik raad maar even. Mocht je zelf een gezin hebben dan snap ik dat mijn visie dat je kinderen er iets mee aandoet, je raakt. Maar ik vind dat ik ook dat gevoelige punt naar voren mag brengen. Want ook dat zie ik bij bosjes om me heen gebeuren in kerkelijk NL. En hoe gevoelig het ook ligt, dat mag ik toch wel benoemen? Alsjeblieft zeg.
Tenslotte mijn punt over dat ik het ook zie als verantwoordelijkheid van de vertrekkers als zij weggaan en niet alleen van kerken en kerkenraden. Mijns inziens ging en gaat dat punt teveel scheef op het forum. Mogelijk raak ik je ermee, omdat jij ervaart dat jou in je vertrek geen blaam treft?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef:En als je het niet zou betreuren dat bepaalde dominees de GG zouden verlaten (zoals pas over ds Zondag en Baan werd gesproken), ben je dan ook kittelachtig ?
Welnee. Maar zie mijn reactie aan Erkinees voor een toelichting.
Job

Bericht door Job »

Amstelodamense schreef:
Job schreef:
Amstelodamense schreef:
Job schreef:Dank voor alle verhelderende antwoorden.

Ik heb nog drie kritische kanttekeningen:

-Ik krijg het gevoel dat alle betrokken, constructieve leden die vertrokken zijn door sommigen hier louter worden gezien als slachtoffers van de Gereformeerde Gemeenten. Dat het helemaal aan de Ger.Gem., de leer en de cultuur daar en de manier van doen van ambtsdragers ligt dat ze vertrokken zijn. Bijna alsof ze weggepest zijn. Die eenzijdige focus wil er bij mij niet in. Als je vertrekt, ga je zelf. Die daad stel je. Niemand dwingt je, ook al lees ik tussen de regels door dat sommigen dat wel zo ervaren, vooral omdat hun mening niet gehoord wordt (?? Zou ook een draad & 'n boom over opgezet kunnen worden, maar dat terzijde).
- Daarnaast wordt er gesproken over het afhaken van jongeren. Ik vind ik het persoonlijk altijd, maar zeker als je een gezin hebt, erg bedenkelijk om een kerkelijke overstap te maken. Daarmee leer je je kinderen geen kerkelijke trouw, integendeel. En de voorbeelden liggen in kerkelijk Nederland voor het oprapen: als pa en ma die trouw al niet hadden zie je dat in versterkte mate terug bij kinderen en kleinkinderen. Trouw is zoiets moois en kostbaars, niet alleen als het makkelijk is, maar juist als het moeilijk is. Overstappen als het niet meer bevalt is van alle tijden, maar zeker van onze tijd: het moet allemaal aansluiten bij hoe ik het beleef en als dat niet meer zo is, ben ik vroeger of later weg. Als dat voorbeeld al gegeven wordt door een stoet aan ouders in de vorm van shoppen, negatief praten over de kerk en ambtsdragers en tenslotte door het opvragen van de attestatie, moeten we dan nog verbaasd zijn als jongeren massaal wegtrekken?
-In de genoemde uitsplitsingen van vertrekkers mis ik de categorie mensen die genoemd wordt in 2 Timotheüs 4: 2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. 3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;. De kittelachtigen van gehoor. Ik denk dat niemand van de vertrekkers zich daar vrijwillig onder zal willen scharen. Niemand zal er ook onder willen vallen. Toch is het een groep die veel schade aanricht en ik kan me in mijn kerkelijke omgeving niet aan de indruk onttrekken dat een aanzienlijk deel van hen juist óók onder de genoemde ooit zo betrokken leden valt. Het zijn niet zelden zeer godsdienstige mensen. Maar die vroeg of laat de oude leer niet meer kunnen verdragen. Die weleens zijn aangesproken op hun godsdienst en bij wie dat totaal verkeerd gevallen is. Wel genade, liever niet teveel verlorenheid en schuld. Niet de standen in het genadeleven. Niet het recht. Er niet buiten gepreekt wensen te worden. Liever geen afsnijding. Niet kritisch bevraagd wensen te worden op hun bekering. Een ontdekkende prediking schuwen. Hoge eisen stellen aan een ruime, nodigende Evangelieprediking. Gaandeweg de tijd gaan hun stekels al sneller overeind staan als ze over genoemde onderwerpen horen. Ik geloof dat het eerlijk en Bijbels is om deze categorie vertrekkers ook eerlijk in de ogen te kijken. Het Evangelie is voor de mens, maar niet naar de mens en in heel de Bijbel wordt de mens en zeker de godsdienstige kerkmens er buiten gezet. En ja, dat doet pijn. God kan ons niet gebruiken.
Heb je in de gaten dat je enorm oordelend schrijft? Onder andere vanwege dit soort oordelend gepraat (wat teveel voorkomt in de GG en ik bij jou ook lees) ben ik enorm blij en dankbaar dat wij de overstap naar de PKN hebben gemaakt.
Waarom een rode waas voor je ogen krijgen als ik een puur Bijbels gegeven aanstip, namelijk dat er kittelachtigen van gehoor zullen zijn die zichzelf leraars zullen opgaderen? Ik begrijp ook van oa Bezorgd dat ik dit niet mag schrijven omdat het precies is wat er in de GG gebeurt.

Nee, het is Bijbels dat deze mensen er zullen zijn. En dan niet om onwelgevallige leden af te kunnen schrijven zonder als kerkenraad zelfkritisch te hoeven zijn. Want dat is zondermeer verkeerd. Maar benoemen en onder ogen zien dat ze er zeker zullen zijn - ze zijn er ook - is niet meer niet minder dan een Bijbels gegeven.
Misschien ben je zelf wel een van de kittelachtigen, komt zo’n gedachte wel eens bij je boven? Of praat je vooral over “deze mensen” zonder je er zelf ook onder te scharen?
Leg eens nader uit...
Zelf ervaar ik dagelijks de strijd van binnen dat het Woord niet naar de mens is. En dat ik erbuiten moet vallen. Dat wil ik niet. Dat roept verzet en weerstand op, absoluut. Is dat wat je bedoelt?
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Overigens heeft ds W. Visscher daar wel eens een mooi stukje over geschreven.
Iets in de lijn van " Het moet net zoveel pijn doen als we mensen zien vertrekken naar andere kerken, als dat we mensen zien overkomen vanuit andere kerkverbanden"

Vaak ligt het toch anders. En worden overkomers met open armen ontvangen.
Zo ben ik bv wel eens benieuwd hoeveel OGG ers de laatste jaren GG geworden zijn. In mijn beleving moeten dat er heel veel zijn.
Dat kun je gewoon nalezen in de jaarboeken: 150-200 per jaar.
Plaats reactie