Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zonder een klaagzang (of: scheet) van dit topic te maken: best wat GG's hebben moeite om de (jonge) leden vast te houden. Ik vind het lastig om daar een oorzaak aan te verbinden. Het lukt de HHK en de gemeenten rond Bewaar het Pand beter om de jongeren aan te spreken in hedendaagse taal, terwijl ik niet merk dat je daar makkelijker zalig kan worden of iets dergelijks.
Doordat leden vertrekken zie je dat gemeenten veranderen en anderzijds ambtsdragers als goedbedoelde tegenreactie op vetrek het 'eigene' van het kerkverband gaan benadrukken. Alleen zorgt dat voor nog meer vertrekkers. Ik vind heb het er altijd best moeilijk mee dat gewaardeerde kerkleden de gemeente verlaten.
Doordat leden vertrekken zie je dat gemeenten veranderen en anderzijds ambtsdragers als goedbedoelde tegenreactie op vetrek het 'eigene' van het kerkverband gaan benadrukken. Alleen zorgt dat voor nog meer vertrekkers. Ik vind heb het er altijd best moeilijk mee dat gewaardeerde kerkleden de gemeente verlaten.
Dat zal zo'n vaart niet lopen, tenzij de desbetreffende predikanten overstappen.Tiberius schreef:In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
En: vaak wordt er een is-gelijk-teken tussen de CGK en de TUA gezet.
Nu er 2 GG-predikanten als hoogleraar resp. onderzoeker aangesteld zijn, zal dat voor een aantal mensen drempelverlagend werken om over te stappen naar de CGK.
Denk ik zomaar.
Dat zal zeker geen vaart lopen, omdat ze geen van beiden een theologische opleiding hebben.
Ik denk niet dat dit gaat gebeuren maar het zou een mooie stap zijn.GGotK schreef:Dat zal zo'n vaart niet lopen, tenzij de desbetreffende predikanten overstappen.Tiberius schreef:In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
Nu er 2 GG-predikanten als hoogleraar resp. onderzoeker aangesteld zijn, zal dat voor een aantal mensen drempelverlagend werken om over te stappen naar de CGK.
Denk ik zomaar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Kun je cijfermatig onderbouwen dat de HHK en DC gemeentes beter (jonge) leden vast kunnen houden door jongeren aan te spreken in hedendaagse taal?Erskinees schreef:Zonder een klaagzang (of: scheet) van dit topic te maken: best wat GG's hebben moeite om de (jonge) leden vast te houden. Ik vind het lastig om daar een oorzaak aan te verbinden. Het lukt de HHK en de gemeenten rond Bewaar het Pand beter om de jongeren aan te spreken in hedendaagse taal, terwijl ik niet merk dat je daar makkelijker zalig kan worden of iets dergelijks.
Uhhhh, hoe moet ik deze opmerking zien??pierre27 schreef:Ik denk niet dat dit gaat gebeuren maar het zou een mooie stap zijn.GGotK schreef:Dat zal zo'n vaart niet lopen, tenzij de desbetreffende predikanten overstappen.Tiberius schreef:In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
Denk ik zomaar.
Cijfermatig onderbouwen? Nee, dat lukt me niet. Het is vooral een waarneming in mijn omgeving.GGotK schreef: Kun je cijfermatig onderbouwen dat de HHK en DC gemeentes beter (jonge) leden vast kunnen houden door jongeren aan te spreken in hedendaagse taal?
Dat ik het een mooie stap zou vinden als deze predikanten naar de CGK zouden overgaan. Hun prediking zou daar prima passen en het is ook daar een mooie aanvulling op het predikantenbestand. We hebben vaker de stap van CGK naar GG gezien, nu een keer andersom.GGotK schreef:Uhhhh, hoe moet ik deze opmerking zien??pierre27 schreef:Ik denk niet dat dit gaat gebeuren maar het zou een mooie stap zijn.GGotK schreef:Dat zal zo'n vaart niet lopen, tenzij de desbetreffende predikanten overstappen.Tiberius schreef:In sommige GG-gemeenten wordt best lelijk over de CGK gesproken, vooral vanwege de al dan niet vermeende drieverbondenleer.
Denk ik zomaar.
-
Het komt er nu heel erg op neer, dat je ze weg wilt hebben.....
Ik denk dat dit zeker opgaat voor een aantal gemeenten, wat ik ook hoor van vrienden uit zowel de CGK als de HHK dat ze met lede ogen zien dat jongeren vertrekken ondanks alle aanpassingen t.b.v. de jongeren.Erskinees schreef:Cijfermatig onderbouwen? Nee, dat lukt me niet. Het is vooral een waarneming in mijn omgeving.GGotK schreef: Kun je cijfermatig onderbouwen dat de HHK en DC gemeentes beter (jonge) leden vast kunnen houden door jongeren aan te spreken in hedendaagse taal?
Niet weg wil hebben maar ik zou hun overstap absoluut niet betreuren. Los ervan mag ik met name ds. Zondag graag beluisteren.Geytenbeekje schreef:Het komt er nu heel erg op neer, dat je ze weg wilt hebben.....

Om kerkelijke eenheid te wensen, prima. Maar om predikanten naar een ander kerkverband over te hevelen (ondanks je aardige woorden) en dat niet te betreuren, daar krijg ik een vreemde nasmaak van.
Je hebt gelijk Erkinees, ik kreeg straks ook even een vieze smaak van wat ik las en liet me ook even gaan. Dit is niet de juiste manier.Erskinees schreef:
Om kerkelijke eenheid te wensen, prima. Maar om predikanten naar een ander kerkverband over te hevelen (ondanks je aardige woorden) en dat niet te betreuren, daar krijg ik een vreemde nasmaak van.
-
Je hebt ook HHK-gemeenten/predikanten die meer tale Kanaäns gebruiken dan diverse GG-gemeenten.
Blijft de jeugd daar ook?
Misschien heeft het ook wel te maken met de aantal activiteiten.
Als je alleen maar doordeweeks een kerkdienst hebt als extra activiteit in plaats van Bijbellezingen en verenigingen...
Blijft de jeugd daar ook?
Misschien heeft het ook wel te maken met de aantal activiteiten.
Als je alleen maar doordeweeks een kerkdienst hebt als extra activiteit in plaats van Bijbellezingen en verenigingen...
Laten we het erop houden dat je bedoelt dat als deze 2 dominees de wens zouden hebben om te vertrekken, dat je dit kan begrijpen en er vrede mee zou hebben.pierre27 schreef:Niet weg wil hebben maar ik zou hun overstap absoluut niet betreuren. Los ervan mag ik met name ds. Zondag graag beluisteren.Geytenbeekje schreef:Het komt er nu heel erg op neer, dat je ze weg wilt hebben.....