Dit vind ik een heel mooie opmerking en constatering. Ik denk en geloof dat wanneer je naar de Theologische School gaat, je daar komt voor met name een stuk vorming en toerusting, en dat het een plek is waar je elkaar, los van opleidingsniveau, vindt in je roeping en in de God van je roeping. De gemeenschappelijke deler is daar nooit kennis of vooropleiding. Iedereen begint in zekere zin op 0 omdat de studierichting zo uniek is.DDD schreef:Maar het is wel een bijbelse opdracht om de vrede en liefde te dienen. Over deskundigheid spreekt de apostel niet. Feit is in ieder geval, dat het zelden naar buiten toe uit de hand loopt.
Ik ben benieuwd waar mensen die hier spreken over dat ze bang zijn dat het op korte termijn uit de hand gaat lopen in de gemeenten dat op baseren. Waarom en waardoor hebben jullie het idee dat het zich specifiek nu aan het toespitsen is? Hebben jullie het idee of wellicht aanwijzingen dat de verdeeldheid groter is dan in eerdere jaren? Baseer je dat alleen op de gang van zaken in je eigen gemeente? Wanneer je de geschiedschrijving van de GG leest zul je toch met me eens zijn dat er altijd meerdere stromingen zijn geweest en dat dat met name op het grondvlak altijd voor enig gedoe heeft gezorgd, dat er ongelofelijke conflicten hebben plaatsgevonden rond de jaren 50, maar, om het interview met ds. G.J. Baan te citeren dat hij gaf rond zijn 25-jarig ambtsjubileum: "Gevormd weet de predikant zich door stemmen uit het verleden. „Met name in de tijd in Amerika kregen de Engelse en Schotse schrijvers de liefde van mijn hart. Zoals zij spreken over het genadeverbond, die lijnen vind je ook bij Luther en Calvijn terug. Daarbij voel ik me thuis. Als het daarover gaat, is er in onze gemeenten altijd een verschil in benadering geweest. Maar er is in het verleden ook altijd ruimte geweest voor deze verschillen. Ik hoop dat die verdraagzaamheid er ook in de toekomst blijft.”" (RD 21 september 2020).
Ik moet zeggen: soms zou je hier, scrollend en grasduinend over het forum denken dat de spanningen alleen maar ongekend hoog oplopen maar een heel realistisch beeld geeft het forum niet. De concentratie is hier onevenredig sterk (is mijn bescheiden mening).