Ja maar volgens mij komt dat meer omdat men in de GG niet (of slechts nauwelijks) met verschillen kan omgaan. Of dat nu op het gebied is van liturgie en kleding is, of om de hobby's/nevenfuncties van predikanten gaat, dat maakt dan niet uit.Mistig schreef:Je bent het toch niet met me oneens dat de flanken zich steeds minder in elkaar herkennen. Jawel, er zijn nog predikanten die beide flanken kunnen dienen, maar dat wordt wel minder.Tiberius schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. Ik ken de GG best goed, van binnenuit én vanaf afstand, en het gedrag dat jullie waarnemen is m.i. meer het gevolg van (m.i. doorgeschoten) vormeenheidsstreven.
Ik merk ook in bepaalde gemeente(n) dat het spannender wordt om het oneens te zijn. De boel wordt vaker op scherp gezet. Dan worden er soms wel ineens spelletjes gespeeld. En volgens mij speelt dit breder.
De ene predikant bestudeert graag op hoog niveau kerkmuziek, een ander blijft zich in arbeidsrecht verdiepen en een derde vindt het leuk om meditaties op zangavonden uit te spreken.