Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Fijn dat je weer echt op z'n Ads bijdraagt aan de leuke sfeer op dit forum.
Toch zou ik weer even terug willen naar een ander punt in de discussie: soms wordt gedaan of predikanten 24/h in de week de gemeenten moeten ingaan en preken. Natuurlijk zou dat optimaal zijn. Ieder mens haalt motivatie, kracht en energie uit nevenactiviteiten en hobby's. Op mijn werk was ik een tijdje BHV'er omdat ik dit leuk vond. Thuis heb ik nog een aantal hobby's en in het verleden deed ik ook wat nascholing. Zo prikkel je jezelf en houd je jezelf gemotiveerd. Mijns inziens moeten en mogen we dan ook van predikanten niet verwachten dat ze geen andere taken oppakken. Natuurlijk zou dat voor de gemeente(n) wel het meest efficient zijn: iemand die zich geheel en nog meer dan full-time stort op de gemeente. En al die bestuurstaken lekker aan iemand anders overlaat. Maar of een leven lang prediker zijn zonder andere taken of hobby's realistisch is? Ik denk het niet. En: vraagt de Heere dat?
Toch zou ik weer even terug willen naar een ander punt in de discussie: soms wordt gedaan of predikanten 24/h in de week de gemeenten moeten ingaan en preken. Natuurlijk zou dat optimaal zijn. Ieder mens haalt motivatie, kracht en energie uit nevenactiviteiten en hobby's. Op mijn werk was ik een tijdje BHV'er omdat ik dit leuk vond. Thuis heb ik nog een aantal hobby's en in het verleden deed ik ook wat nascholing. Zo prikkel je jezelf en houd je jezelf gemotiveerd. Mijns inziens moeten en mogen we dan ook van predikanten niet verwachten dat ze geen andere taken oppakken. Natuurlijk zou dat voor de gemeente(n) wel het meest efficient zijn: iemand die zich geheel en nog meer dan full-time stort op de gemeente. En al die bestuurstaken lekker aan iemand anders overlaat. Maar of een leven lang prediker zijn zonder andere taken of hobby's realistisch is? Ik denk het niet. En: vraagt de Heere dat?
Ik snap Ad wel. Je valt natuurlijk wel op met bepaalde reacties over de GG. En met name over het curatorium bijvoorbeeld. Je reacties zijn natuurlijk ook niet altijd even positief en opbouwend.Erskinees schreef:Het was weer tijd voor een nutteloze reactie?Ad Anker schreef: Het was weer tijd voor een GG-scheet?
Hoe durf je dat te zeggen. Een van de twee preekt iedere zondag vier keer!!!Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
Volgens mij preken ze beiden heel veel op zondag (4-5 keer). Maar dat is niet hetzelfde als de gemeente(n) ingaan natuurlijk.DDD schreef:Hoe durf je dat te zeggen. Een van de twee preekt iedere zondag vier keer!!!Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
Mooie ontwikkeling vind ik.
Het kerkverband kan wel wat meer academici gebruiken.
De TUA is daarvoor een geschikte partner.
Hoewel het de CGK niet dichter bij de GG brengt kan het wel een opmaat naar kerkelijke eenheid zijn.
Wie weet!
Ik weet uit ervaring dat beide predikanten erg bewogen zijn met het pastoraat en genoeg aandacht hebben voor de gemeenteleden.
Het kerkverband kan wel wat meer academici gebruiken.
De TUA is daarvoor een geschikte partner.
Hoewel het de CGK niet dichter bij de GG brengt kan het wel een opmaat naar kerkelijke eenheid zijn.
Wie weet!
Ik weet uit ervaring dat beide predikanten erg bewogen zijn met het pastoraat en genoeg aandacht hebben voor de gemeenteleden.
Gevoelsmatig (ja, ik hoor het mezelf zeggen) voelt dit anders. Maar in principe is het hetzelfde inderdaad. Overigens heeft ds. Baan nogal wat neventaken: vz Woord en Daad, vz VOGG, vz Karunia, nu onderzoeker en ik vergeet vast nog wat.DDD schreef:Maar benoeming in het GBS-bestuur wordt toch ook niet vermeld? Er zijn zoveel bijbanen van dominees. En waar ligt dan de grens? Er zijn dominees die in de plaatselijke kiesvereniging van de SGP actief zijn, of in een schoolbestuur.
Haha, heerlijk, de spijker op den kop.Ad Anker schreef:Het was weer tijd voor een GG-scheet?Erskinees schreef:Ik kan me zomaar voorstellen dat zulke nevenactiviteiten voor meer energie en motivatie zorgen voor het gemeentewerk. Bovendien zijn beide predikanten nooit uitverkoren voor deputaatschap-, theologische school of curatoriumwerk, dus uiteindelijk zal men niet zoveel meer tijd kwijt zijn. Ds. Zondag heeft voor zijn RMU aanstelling weer andere nevenactiviteiten beeindigd. Wellicht dat er bij beiden minder tijd over blijft voor de consulentgemeenten, maar het echte probleem daarachter is het predikantentekort en niet de nevenactiviteiten.Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Dat ligt eraan. In Kortgene zijn ze vast blij dat ds. Baan nagenoeg elke maand een keertje komt preken. Voor hen voelt dit vast wél zo.Mistig schreef:Volgens mij preken ze beiden heel veel op zondag (4-5 keer). Maar dat is niet hetzelfde als de gemeente(n) ingaan natuurlijk.DDD schreef:Hoe durf je dat te zeggen. Een van de twee preekt iedere zondag vier keer!!!Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
-
Ik kan je uit ervaring zeggen dat dominee Baan zeer veel de gemeente in gaat. Dat deed hij bij ons in ieder geval wel, hij was altijd bereikbaar en had dan alle tijd.Mistig schreef:Volgens mij preken ze beiden heel veel op zondag (4-5 keer). Maar dat is niet hetzelfde als de gemeente(n) ingaan natuurlijk.DDD schreef:Hoe durf je dat te zeggen. Een van de twee preekt iedere zondag vier keer!!!Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
Ik vind de opmerking van Charles daarom zeer misplaatst!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Doe toch allebei niet zo flauw zeg.pierre27 schreef:Haha, heerlijk, de spijker op den kop.Ad Anker schreef:Het was weer tijd voor een GG-scheet?Erskinees schreef:Ik kan me zomaar voorstellen dat zulke nevenactiviteiten voor meer energie en motivatie zorgen voor het gemeentewerk. Bovendien zijn beide predikanten nooit uitverkoren voor deputaatschap-, theologische school of curatoriumwerk, dus uiteindelijk zal men niet zoveel meer tijd kwijt zijn. Ds. Zondag heeft voor zijn RMU aanstelling weer andere nevenactiviteiten beeindigd. Wellicht dat er bij beiden minder tijd over blijft voor de consulentgemeenten, maar het echte probleem daarachter is het predikantentekort en niet de nevenactiviteiten.Charles schreef:Ze kunnen iig beter de gemeente in gaan.
Het zou ook polariserend zijn om zulke dingen allemaal te vermelden. Ik ben bijvoorbeeld principieel tegen de GBS. Ik vind het een gevaarlijke stichting die veel kwaad doet door te voorkomen dat er een correcte vertaling in de hedendaagse Nederlandse taal in de rechterflank van reformatorische kerken gebruikt wordt. Dus ik zou het niet fijn vinden om te lezen dat een predikant van de Gereformeerde Gemeenten daarvan bestuurslid is. Toch weet ik, dat dat zo is.Job schreef:Gevoelsmatig (ja, ik hoor het mezelf zeggen) voelt dit anders. Maar in principe is het hetzelfde inderdaad. Overigens heeft ds. Baan nogal wat neventaken: vz Woord en Daad, vz VOGG, vz Karunia, nu onderzoeker en ik vergeet vast nog wat.DDD schreef:Maar benoeming in het GBS-bestuur wordt toch ook niet vermeld? Er zijn zoveel bijbanen van dominees. En waar ligt dan de grens? Er zijn dominees die in de plaatselijke kiesvereniging van de SGP actief zijn, of in een schoolbestuur.
Een ander heeft plannen om een fusie van de GGiN en de GG na te streven. Die ziet misschien kerkelijke verbondenheid met de CGK als ongewenst, en is bezorgd dat samenwerking op persoonlijk vlak misschien gevolgen zal gaan hebben voor kerkelijke herkenning. En die wil dan dit weer niet lezen of hooguit met een kritische sneer.
Een ander is er principieel op tegen dat een dominee zich met politiek bemoeit, en voelt zich weer gemoedsbezwaard als hij leest dat een dominee nota bene in het bestuur zit van een kiesvereniging of zelfs de landelijke SGP.
Je doet het als redactie van een blad toch al nooit goed, dus ik snap wel dat ze er niet aan beginnen om alle nevenfuncties te beoordelen op nieuwswaardigheid.
Het gevoelsmatige verschil zit 'm er bij mij in dat beide benoemingen een apart artikel in het RD kregen, en dat geldt niet voor taken als bestuurslid van de GBS etc. Het zijn nogal in het oog lopende benoemingen. Maar ik denk dat men er ter rechter- en ter linkerflank van alles van zal vinden dus dan is het misschien beter om er het zwijgen toe te doen. Al krijg je dan wel een heel lamgeslagen blad.DDD schreef:Het zou ook polariserend zijn om zulke dingen allemaal te vermelden. Ik ben bijvoorbeeld principieel tegen de GBS. Ik vind het een gevaarlijke stichting die veel kwaad doet door te voorkomen dat er een correcte vertaling in de hedendaagse Nederlandse taal in de rechterflank van reformatorische kerken gebruikt wordt. Dus ik zou het niet fijn vinden om te lezen dat een predikant van de Gereformeerde Gemeenten daarvan bestuurslid is. Toch weet ik, dat dat zo is.Job schreef:Gevoelsmatig (ja, ik hoor het mezelf zeggen) voelt dit anders. Maar in principe is het hetzelfde inderdaad. Overigens heeft ds. Baan nogal wat neventaken: vz Woord en Daad, vz VOGG, vz Karunia, nu onderzoeker en ik vergeet vast nog wat.DDD schreef:Maar benoeming in het GBS-bestuur wordt toch ook niet vermeld? Er zijn zoveel bijbanen van dominees. En waar ligt dan de grens? Er zijn dominees die in de plaatselijke kiesvereniging van de SGP actief zijn, of in een schoolbestuur.
Een ander heeft plannen om een fusie van de GGiN en de GG na te streven. Die ziet misschien kerkelijke verbondenheid met de CGK als ongewenst, en is bezorgd dat samenwerking op persoonlijk vlak misschien gevolgen zal gaan hebben voor kerkelijke herkenning. En die wil dan dit weer niet lezen of hooguit met een kritische sneer.
Een ander is er principieel op tegen dat een dominee zich met politiek bemoeit, en voelt zich weer gemoedsbezwaard als hij leest dat een dominee nota bene in het bestuur zit van een kiesvereniging of zelfs de landelijke SGP.
Je doet het als redactie van een blad toch al nooit goed, dus ik snap wel dat ze er niet aan beginnen om alle nevenfuncties te beoordelen op nieuwswaardigheid.
Het verschil voor het RD is denk ik dat een GBS-bestuurslidmaatschap inhoudelijk weinig of niets om het lijf heeft en een benoeming aan de TUA wel. Maar dat zijn dingen die er in een kerkblad dan weer niet zoveel toe doen, als het goed is. Al heb ik het altijd opmerkelijk gevonden dat men promoties wel in de Saambinder opneemt (zij het dat niet alle kerkenraden daar aan meewerken).
Heel vreemd, net als die lintjesuitreikingen. Hoort niet in de Saambinder thuis, denk ik dan.DDD schreef:Het verschil voor het RD is denk ik dat een GBS-bestuurslidmaatschap inhoudelijk weinig of niets om het lijf heeft en een benoeming aan de TUA wel. Maar dat zijn dingen die er in een kerkblad dan weer niet zoveel toe doen, als het goed is. Al heb ik het altijd opmerkelijk gevonden dat men promoties wel in de Saambinder opneemt (zij het dat niet alle kerkenraden daar aan meewerken).
Als het om een voorzitter gaat wel hoor. Dus gaat jouw redenering niet echt op.Job schreef: Het gevoelsmatige verschil zit 'm er bij mij in dat beide benoemingen een apart artikel in het RD kregen, en dat geldt niet voor taken als bestuurslid van de GBS etc. Het zijn nogal in het oog lopende benoemingen. Maar ik denk dat men er ter rechter- en ter linkerflank van alles van zal vinden dus dan is het misschien beter om er het zwijgen toe te doen. Al krijg je dan wel een heel lamgeslagen blad.
- https://www.rd.nl/artikel/584465-ds-a-v ... -nederland
- https://www.rd.nl/artikel/654981-ds-rij ... zitter-gbs