Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen
Bij mensen van wie je het echt wil weten, bijvoorbeeld pastorale contacten, is mijn ervaring dat je het beste kan vragen: 'Hoe gaat het met u vandaag?'
En dan wel op een moment dat iemand gelegenheid heeft om uitgebreid te antwoorden.
Met de toevoeging 'vandaag' (of iets dergelijks) geef je erkenning dat iemand in een moeilijke situatie zit, maar juist 'vandaag' enig reliëf of juist een dip kan ervaren.
Ik heb wel eens een medebroeder aan iemand die net weduwe was, horen vragen 'Hoe gaat het met u?', met als antwoord: 'wat denkt u zelf: ik heb net mijn man verloren'. Dat was wel een sterke leerervaring voor ons beiden.
En bij mensen van wie je het niet echt wil weten (op dat moment), gewoon niet vragen, maar bijvoorbeeld begroeten met 'fijn u te zien', o.i.d.
En dan wel op een moment dat iemand gelegenheid heeft om uitgebreid te antwoorden.
Met de toevoeging 'vandaag' (of iets dergelijks) geef je erkenning dat iemand in een moeilijke situatie zit, maar juist 'vandaag' enig reliëf of juist een dip kan ervaren.
Ik heb wel eens een medebroeder aan iemand die net weduwe was, horen vragen 'Hoe gaat het met u?', met als antwoord: 'wat denkt u zelf: ik heb net mijn man verloren'. Dat was wel een sterke leerervaring voor ons beiden.
En bij mensen van wie je het niet echt wil weten (op dat moment), gewoon niet vragen, maar bijvoorbeeld begroeten met 'fijn u te zien', o.i.d.
"Ik mag niet klagen", is een antwoord wat ik vaak hoor op de vraag "alles goed?". Op tweerlei manier te interpreteren 
Een collega vroeg nooit alles goed? maar "veel goed?"

Een collega vroeg nooit alles goed? maar "veel goed?"
Ik vind het buitengewoon narrig overkomen als mensen zich beklagen dat ze niet mogen klagen. In dat geval denk ik: klaag dan gewoon, in plaats van te melden dat je niet mag klagen.
Heerlijk, hoe je taal interpreteert.
Iemand die zegt: "Ik mag niet klagen," bedoelt doorgaans: "Ik heb geen reden tot klagen."
En dus niet dat hij wel wilde klagen, maar dat niet mag doen.

- Niet meer zo actief -
Dat weet ik wel, maar ik kan aan die -naar mijn idee onzorgvuldige- formulering niet wennen.
Het wordt meer gedaan. "We mogen".... en "het mag" wordt regelmatig verweven in gesprekjes. Ik heb het altijd geassocieerd met bescheidenheid, hopend, dankbaarheid enz. m.n. bij christenen.
Heb er soms ook plaatjes van in m'n hoofd, maar die zijn soms was onaardig, vind ik van mijzelf.
Maar taalkundig lopen die zinnen wat vreemd, net zoals soms die van mij ...
Heb er soms ook plaatjes van in m'n hoofd, maar die zijn soms was onaardig, vind ik van mijzelf.
Maar taalkundig lopen die zinnen wat vreemd, net zoals soms die van mij ...

Als iemand het tegen mij zegt, antwoord ik meestal met "maar je zou het vast en zeker wel doen, als het wel mocht".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik heb koelkastopmeetfaalangst.
Het vriesvak is stuk, er staat in de koelkast regelmatig een laagje water, achteraan vriest 'ie en als ik het rek in de deur vol zet, rolt het eruit. Tijd voor een nieuwe. Maar zelfs met het opmeetinstructiefilmpje vraag ik me af of ik 'm goed meet.
Het vriesvak is stuk, er staat in de koelkast regelmatig een laagje water, achteraan vriest 'ie en als ik het rek in de deur vol zet, rolt het eruit. Tijd voor een nieuwe. Maar zelfs met het opmeetinstructiefilmpje vraag ik me af of ik 'm goed meet.
https://www.vinkwitgoed.nl/Zita schreef: ↑19 aug 2024, 14:43 Ik heb koelkastopmeetfaalangst.
Komen ook thuis opmeten.
Goede toko ja!merel schreef: ↑19 aug 2024, 14:45https://www.vinkwitgoed.nl/Zita schreef: ↑19 aug 2024, 14:43 Ik heb koelkastopmeetfaalangst.
Komen ook thuis opmeten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dank! Ze hebben een bericht te pakken!pierre27 schreef: ↑19 aug 2024, 15:11Goede toko ja!merel schreef: ↑19 aug 2024, 14:45https://www.vinkwitgoed.nl/Zita schreef: ↑19 aug 2024, 14:43 Ik heb koelkastopmeetfaalangst.
Komen ook thuis opmeten.
Daar kun je gerust je koelkast halen, zijn fijne lui die met je meedenken.Zita schreef: ↑19 aug 2024, 15:12Dank! Ze hebben een bericht te pakken!pierre27 schreef: ↑19 aug 2024, 15:11Goede toko ja!merel schreef: ↑19 aug 2024, 14:45https://www.vinkwitgoed.nl/Zita schreef: ↑19 aug 2024, 14:43 Ik heb koelkastopmeetfaalangst.
Komen ook thuis opmeten.
Geen idee welke drogreden dit is. Maar als het tegenovergestelde van redeneren praten is als een kip zonder kop en vooral zonder zich enige rekenschap te geven van zijn uitspraken, dan mag het wel met recht een kleine ergernis heten.-DIA- schreef: ↑18 mei 2024, 20:24Dit is niet bedoeld om over te twisten of om te beredeneren, maar om te overdenken, en te bemediteren. Als we gaan redeneren is meteen alle ernst weg en dan heeft de overste van de wereld zijn zin. Daarom laat ik het hierbij.Anselmus schreef: ↑18 mei 2024, 20:17Ik weet niet of dit een reactie is op mijn bijdrage of niet. Ik nam de moeite om de link die je doorstuurde te beluisteren en er inhoudelijk op te reageren. Misschien kun je uit je slachtofferrol komen en inhoudelijk reageren op wat ik aangeef of vraag, dat bevordert de discussie. Mijn ergernis zit niet bij de Heere Jezus, dus je voorbeelden gaan mank. Mijn ergernis zit zelfs niet bij deze predikant en het fragment uit de preek, ik heb er wel wat vragen over, met name over de gevolgtrekking van wat hij zegt. Ik stel je een concrete vraag, misschien kun je concreet antwoorden en met een inhoudelijke reactie komen?-DIA- schreef: ↑18 mei 2024, 19:56 ERNST, TIJD, GODSDIENST
Ernst en de tijd die we beleven, en de godsdienst in deze tijd bezien.
Ik noem 3 zaken
Ernst
Tijd
Godsdienst.
Misschien dat we ergens een verband zien als we onze tijd bezien? Kritiek is goedkoop... maar beseffen we de ernst? Is er überhaupt nog een woord van ernst waaraan men zich niet ergert? De Heere Jezus sprak eens, en dat mag toch van de Waarheid gezegd worden, ook al ergert zich er iedereen aam: Zalig die aan Mij niet zal geërgerd worden.
Dan hoor ik al de antwoorden: Maar ik erger me daar niet aan, en je haalt een tekst uit zijn verband. Misschien deels, maar bedenk wel dat we ons allemaal ergeren als we geconfronteerd worden met de Waarheid.
Bij de tekst die ik noemde uit Mattheus 11 staan drie verwijsteksten:
Markus 6:3 Is Deze niet de Timmerman, de Zoon van Maria, en de Broeder van Jakobus en van Joses, en van Judas en van Simon? En zijn Zijn zusters niet hier bij ons? En zij werden aan Hem geërgerd.
Johannes 6:41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood Dat uit den hemel nedergedaald is.
Johannes 6:52 De Joden dan streden onder elkander, zeggende: Hoe kan ons Deze Zijn vlees te eten geven?
Johannes 6:66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
Zie verder kanttekeningen.
We hebben altijd Schrift met Schrift te vergelijken. Is het zo gezien dan niet zo dat velen zich ergeren aan de Waarheid? Dat velen zeggen of denken: Deze rede is hard? Of ben ik mis?
We denken dat we onszelf ook een heel klein beetje kennen. En dan moeten we immers toch be-amen dat het zo is?
Ik voel haast aan dat ik hier niet zo veel meer van zeggen kan.
Het woord getuigenis tussen aanhalingstekens.
Dat een forummer weer eens uit de tent gelokt word. Laten we alsjeblieft stoppen met dit kinderachtige gedrag