Ontwikkelingen HHK

merel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door merel »

Ararat schreef:
Evangelist schreef:
Ararat schreef:Is het een idee om dit typische GG-probleem ook in het desbetreffende topic te bespreken?
Nee, want dit is de hoofdreden van de groei van de HHK ter rechterzijde en de uitstroom uit de HHK ter linkerzijde. Echte hervormden vinden het lastig om zoveel instroom te hebben dat het karakter van hun gemeente soms verandert.
Laten we het daar dan over hebben. In je vorige post zet je scherp, maar mijns inziens raak neer hoe het komt dat mensen de GG verlaten. Nu ben ik benieuwd wat er in jouw ogen met deze 'kerkelijke asielzoekers' moet gebeuren. Tijdens het typen van deze post zie ik je zorg over het meenemen van de cultuur. Terechte zorg! Hoe daarmee om te gaan?

Overigens: Het verhaal 'rechts erin, links eruit' herken ik totaal niet in mijn wijde omgeving. Ik heb er ook nooit getallen over gezien, dus dat is in mijn ogen vooral napraterij.
Zou dat ook plaatselijk kunnen verschillen? In mijn jeugd was daar bij de CGK ook sprake van. Dusdanig veel mensen uit HHK, GGIN en GG etc. kwamen over dat de oorspronkelijke populatie compleet veranderde. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een scheuring van de gemeente.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:
Maanenschijn schreef:
GGotK schreef: Welke cultuur nemen de GG-verlaters dan mee?
Het gebrek van inzicht en acceptatie dat er ondanks verscheidenheid tussen de leden ook eenheid van gemeente kan en moet zijn.

GGers hebben (ik generaliseer) meer de neiging om de verschillen uit te vergroten en daar een punt van te maken, dan de eenheid te zien en die te omarmen.
Ah, ik dacht dat ex-GG'ers dit o.a. juist als motief aandragen om van de GG weg te gaan, maar ze nemen het dus gewoon mee naar de HHK.
Nee hoor daar zijn de overkomstkringen voor. Men mag nog even wat pruttelen en daarna passen de meesten zich keurig aan. Vooral omdat de sfeer vaak zo is, dat eventuele punten gewoon besproken kunnen worden. Dat scheelt al heel veel meestal.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
Maanenschijn schreef:
Het gebrek van inzicht en acceptatie dat er ondanks verscheidenheid tussen de leden ook eenheid van gemeente kan en moet zijn.

GGers hebben (ik generaliseer) meer de neiging om de verschillen uit te vergroten en daar een punt van te maken, dan de eenheid te zien en die te omarmen.
Ah, ik dacht dat ex-GG'ers dit o.a. juist als motief aandragen om van de GG weg te gaan, maar ze nemen het dus gewoon mee naar de HHK.
Nee hoor daar zijn de overkomstkringen voor. Men mag nog even wat pruttelen en daarna passen de meesten zich keurig aan.
Overkomstkringen, ik val van de ene in de andere verbazing.
Maar blijkbaar vinden de 'echte' hervormden dat er wel een aanzienlijk deel van de mensen GG-trekjes meenemen en dat dit tot spanningen en vervreemding kan leiden.
Klavart

Bericht door Klavart »

Zeeuw schreef:
GGotK schreef:
Maanenschijn schreef:

Nee hoor daar zijn de overkomstkringen voor. Men mag nog even wat pruttelen en daarna passen de meesten zich keurig aan. Vooral omdat de sfeer vaak zo is, dat eventuele punten gewoon besproken kunnen worden. Dat scheelt al heel veel meestal.
Die hebben ze niet in elke hhg.
merel

Bericht door merel »

GGotK schreef: Overkomstkringen, ik val van de ene in de andere verbazing.
Maar blijkbaar vinden de 'echte' hervormden dat er wel een aanzienlijk deel van de mensen GG-trekjes meenemen en dat dit tot spanningen en vervreemding kan leiden.
Nee, dat wordt in veel meer kerken ingevoerd. De betreffende gemeente waar ik zojuist overschreef, is als CGK verder gegaan en kregen vervolgens veel mensen over vanuit de GKV en NGK. Deze mochten ook niet gelijk lid worden en moesten ook een bepaald traject volgen. Niet uit achterdocht, meer meer ter voorkoming dat deze direct de mores in een kerk wilden wijzigen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef: Ik ben benieuwd.
Barneveld weet ik sowieso
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Je verbaast jezelf wel snel, maar dat is mooi. Een overkomstkring is een mooie manier om mensen voor bereiden op de nieuwe gemeente, erover te vertellen, mensen onderling kennis te laten maken en mogelijke zaken uit het verleden bespreekbaar te maken. Op de laatste avond verbindt iemand zich, door middel van het antwoorden op de 3e belijdenisvraag, aan de gemeente. (Als ik zaken mis zijn er vast aanvullers aanwezig).
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Klavart schreef: Die hebben ze niet in elke hhg.
Het zal om sommige plaatsen ook meer nodig zijn dan op andere wellicht.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:
Je verbaast jezelf wel snel, maar dat is mooi. Een overkomstkring is een mooie manier om mensen voor bereiden op de nieuwe gemeente, erover te vertellen, mensen onderling kennis te laten maken en mogelijke zaken uit het verleden bespreekbaar te maken. Op de laatste avond verbindt iemand zich, door middel van het antwoorden op de 3e belijdenisvraag, aan de gemeente. (Als ik zaken mis zijn er vast aanvullers aanwezig).
Waarom alleen de 3e belijdenisvraag?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:
Zeeuw schreef: Ik ben benieuwd.
Barneveld weet ik sowieso
Tja, maar de HHK daar is vermoedelijk behoudender in opvatting en cultuur dan menig GG...
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef:dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Op de Veluwe heb je een concentratie van de 'zwaarste' gg. De hhk in Barneveld is waarschijnlijk een rechtse hhk en daarmee 'zwaarder' dan sommige linkse gg, maar die liggen vaak ver bij de Veluwe vandaan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:dat durf ik te betwijfelen, zeker niet dan de lokale gergems voor zover ik dat kan beoordelen
Nee. Maar dat is geen juiste vergelijking.

Ter verduidelijking: ik vermoed zomaar dat ik me beter thuis zou voelen in deze HHG dan in mijn eigen gemeente. Idem dito met bijvoorbeeld Staphorst of Gameren.

Zie ook de opmerking van @MGG.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

HHG Staphorst / Gameren is toch echt anders dan HHG Barneveld.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Nee. Maar dat is geen juiste vergelijking.

Ter verduidelijking: ik vermoed zomaar dat ik me beter thuis zou voelen in deze HHG dan in mijn eigen gemeente. Idem dito met bijvoorbeeld Staphorst of Gameren.

Zie ook de opmerking van @MGG.
Nog even en je moet je forumnaam nog wijzigen.
Plaats reactie