Dan hebben al de Oud-Testamentische profeten wel een probleem gehad, inderdaad..J.C. Philpot schreef:Dan vraag ik me bijvoorbeeld af: waar in de bijbel word Paulus eerst door een denominatie geroepen?Bert Mulder schreef:Dan zou dat toch in de Bijbel staan...
Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Stichting Heartcry
-
Re: Stichting Heartcry
Hier beneden is het niet.
Ambten en gaven is iets van de plaatselijke Gemeente. Geen enkele hogere instantie heeft daar wat mee te maken. Alle heerschappij en macht boven de plaatselijke Gemeente is anti-christelijk omdat alleen Christus Heer en Meester over Zijn Lichaam is.Bert Mulder schreef: Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Beste Gian,Gian schreef:Ambten en gaven is iets van de plaatselijke Gemeente. Geen enkele hogere instantie heeft daar wat mee te maken. Alle heerschappij en macht boven de plaatselijke Gemeente is anti-christelijk omdat alleen Christus Heer en Meester over Zijn Lichaam is.Bert Mulder schreef: Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Deze opmerking is kwalijk. Ik noem daarvoor de volgende redenen: ambten en gaven zijn vooral 'iets' van de grote Zender Zelf en niet van de plaatselijke gemeente. Ze worden wel beoefend in de plaatselijke gemeente.
De tweede reden: als alle bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn direct in het verdachtenbankje worden gezet met de woorden 'heerschappij' en 'macht', dan heb je toch maar weinig begrepen van wat het woordje 'dienen' inhoudt. Het is geheel en al bijbels om bovenplaatselijk ook kerk-zijn te beoefenen (zie daarvoor bijvoorbeeld Handelingen 15).
In de 3e plaats het woordje 'anti-christelijk'... Dat is nogal wat. Je speelt in die argumentatie bovendien ook het bestaan van het Lichaam van Christus uit tegen bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn. Maar bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn doorbreken op geen enkele wijze het geestelijk lichaam van Christus.
Over HeartCry kan ik kort zijn: Bert Mulder heeft volstrekt gelijk, wanneer hij bezwaren uit tegen het buitenkerkelijk karakter van HeartCry en de bediening van evangelist Baan in het bijzonder. Een dienaar van Christus zal zich namelijk altijd willen stellen onder de ordelijke tucht. Daarvoor is Baan echter onbereikbaar.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Heb je hier met evangelist Baan over gesproken? Moet dit openbaar op het forum?
Ik heb er moeite mee dat er zulke dingen gezegd worden op het forum.
Als je principiële bezwaren hebt tegen iemands levenswandel spreek er met betreffende persoon over en zet het niet op een forum.
Ik denk niet dat het ons past om op deze manier een oordeel te geven over iemands werk in Gods koninkrijk.
Hij moet dit tegenover God verantwoorden en als je hem ernaar vraagt wil hij het misschien in een persoonlijk gesprek ook wel verantwoorden.
We belijden toch met z'n allen dat dát de weg is van Mattheus 18?
God is een God van orde, dat is waar, maar er staan in de Bijbel genoeg voorbeelden van Gods weg met Zijn knechten die totaal anders is als wij ons dat maar enigszins voorgesteld zouden hebben (en goedgekeurd.....)
Als je principiële bezwaren hebt tegen iemands levenswandel spreek er met betreffende persoon over en zet het niet op een forum.
Ik denk niet dat het ons past om op deze manier een oordeel te geven over iemands werk in Gods koninkrijk.
Hij moet dit tegenover God verantwoorden en als je hem ernaar vraagt wil hij het misschien in een persoonlijk gesprek ook wel verantwoorden.
God is een God van orde, dat is waar, maar er staan in de Bijbel genoeg voorbeelden van Gods weg met Zijn knechten die totaal anders is als wij ons dat maar enigszins voorgesteld zouden hebben (en goedgekeurd.....)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Paulus is door de kerk van Antiochie geroepen als zendeling.J.C. Philpot schreef:Dan vraag ik me bijvoorbeeld af: waar in de bijbel word Paulus eerst door een denominatie geroepen?Bert Mulder schreef:Dan zou dat toch in de Bijbel staan...
Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
(zie niet waar ik stelde dat een prediker door een denominatie geroepen moest worden....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
zelfs de 'parent' Heartcry USA erkent het belang van kerkenraad toezicht, en staat onder toezicht van een plaatselijke gemeente.Evangelist schreef:Beste Gian,Gian schreef:Ambten en gaven is iets van de plaatselijke Gemeente. Geen enkele hogere instantie heeft daar wat mee te maken. Alle heerschappij en macht boven de plaatselijke Gemeente is anti-christelijk omdat alleen Christus Heer en Meester over Zijn Lichaam is.Bert Mulder schreef: Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Deze opmerking is kwalijk. Ik noem daarvoor de volgende redenen: ambten en gaven zijn vooral 'iets' van de grote Zender Zelf en niet van de plaatselijke gemeente. Ze worden wel beoefend in de plaatselijke gemeente.
De tweede reden: als alle bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn direct in het verdachtenbankje worden gezet met de woorden 'heerschappij' en 'macht', dan heb je toch maar weinig begrepen van wat het woordje 'dienen' inhoudt. Het is geheel en al bijbels om bovenplaatselijk ook kerk-zijn te beoefenen (zie daarvoor bijvoorbeeld Handelingen 15).
In de 3e plaats het woordje 'anti-christelijk'... Dat is nogal wat. Je speelt in die argumentatie bovendien ook het bestaan van het Lichaam van Christus uit tegen bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn. Maar bovenplaatselijke vormen van kerk-zijn doorbreken op geen enkele wijze het geestelijk lichaam van Christus.
Over HeartCry kan ik kort zijn: Bert Mulder heeft volstrekt gelijk, wanneer hij bezwaren uit tegen het buitenkerkelijk karakter van HeartCry en de bediening van evangelist Baan in het bijzonder. Een dienaar van Christus zal zich namelijk altijd willen stellen onder de ordelijke tucht. Daarvoor is Baan echter onbereikbaar.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Baan is bezig met zijn afstudeerscriptie (ik heb begrepen onder begeleiding van dr. vd Belt trouwens). Maar ik vraag me af of hij zich beroepbaar zal stellen. Er zijn toch genoeg kandidaten die zich niet geroepen 'voelen' om de pastorie in te gaan, maar die wel geroepen weten om het Woord door te geven? De directeur van het Hoornbeeck Rotterdam spreekt ook zondag aan zondag in de kerk, maar ervaart een andere roeping in dagelijks leven. Baan is kerkelijk lid van de PKN (Sliedrecht) en spreekt overal waar hij gevraagd wordt door kerkelijke gemeenten. In de tijd van het NT had je ook personen die niet zozeer 1 gemeente dienden, maar meer allerlei gemeenten bezochten en toerustten. Baan wordt door diverse kerkelijke) gemeenten uitgenodigd en dat is geen enkel probleem. Velen zoeken een stok om deze 'hond' te slaan, maar wellicht is het beter om zich op andere zaken te richten. Veelal wordt de aandacht afgeleid van de werkelijke problemen (geesteloosheid in de gemeenten, etc) en gaat men op zoek naar verklaringen die het niet zijn.Evangelist schreef:Beste Gian,Gian schreef:Ambten en gaven is iets van de plaatselijke Gemeente. Geen enkele hogere instantie heeft daar wat mee te maken. Alle heerschappij en macht boven de plaatselijke Gemeente is anti-christelijk omdat alleen Christus Heer en Meester over Zijn Lichaam is.Bert Mulder schreef: Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Dit is wel een interessante post. Het zou namelijk betekenen dat veel kritiek die hier op dhr. Baan is geuit onterecht blijkt te zijn. Normaal betekent het lid zijn van een kerk het onder de terechtwijzing en tucht van die kerk te staan. Dan staat dhr. Baan dus wel onder het gezag van een kerkenraad en hebben veel mensen hier te vroeg geoordeeld...Grace schreef:Baan is bezig met zijn afstudeerscriptie (ik heb begrepen onder begeleiding van dr. vd Belt trouwens). Maar ik vraag me af of hij zich beroepbaar zal stellen. Er zijn toch genoeg kandidaten die zich niet geroepen 'voelen' om de pastorie in te gaan, maar die wel geroepen weten om het Woord door te geven? De directeur van het Hoornbeeck Rotterdam spreekt ook zondag aan zondag in de kerk, maar ervaart een andere roeping in dagelijks leven. Baan is kerkelijk lid van de PKN (Sliedrecht) en spreekt overal waar hij gevraagd wordt door kerkelijke gemeenten. In de tijd van het NT had je ook personen die niet zozeer 1 gemeente dienden, maar meer allerlei gemeenten bezochten en toerustten. Baan wordt door diverse kerkelijke) gemeenten uitgenodigd en dat is geen enkel probleem. Velen zoeken een stok om deze 'hond' te slaan, maar wellicht is het beter om zich op andere zaken te richten. Veelal wordt de aandacht afgeleid van de werkelijke problemen (geesteloosheid in de gemeenten, etc) en gaat men op zoek naar verklaringen die het niet zijn.Evangelist schreef:Beste Gian,Gian schreef:Ambten en gaven is iets van de plaatselijke Gemeente. Geen enkele hogere instantie heeft daar wat mee te maken. Alle heerschappij en macht boven de plaatselijke Gemeente is anti-christelijk omdat alleen Christus Heer en Meester over Zijn Lichaam is.Bert Mulder schreef: Maar de Bijbel leert dan predikers door de kerk geroepen worden...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
helma schreef:Heb je hier met evangelist Baan over gesproken? Moet dit openbaar op het forum?
Helemaal mee eens!
Wat is ten diepste onze motivatie om zo negatief te reageren?
Zoals Helma al aangeeft, is er op Bijbelse gronden geen vinger op te leggen.
-
Beste Helma,helma schreef:Heb je hier met evangelist Baan over gesproken? Moet dit openbaar op het forum?
Je stelt indringende vragen. Toch denk ik dat het mogelijk is om op respectvolle wijze over deze ontwikkelingen van gedachten te wisselen. De heer baan doet dit immers zelf ook in het openbaar (http://www.arjanbaan.nl). De door mij genoemde kerkordelijke bezwaren werden ook ingebracht door ds. W. Meijer uit Tholen, ongeveer een halfjaar geleden in het blad De Waarheidsvriend. Ik heb die inderdaad met instemming gelezen.
Bijbels gezien is er dus wel wat aan te geven. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Romeinen 10: de Goddelijke zending ziet niet alleen op de inwendige roeping door God, maar ook op de zending door de gemeente van God.
Beste Fjodor,
Als de heer Baan ergens spreekt, staat hij op dat moment niet onder ambtelijk gezag en ambtelijk toezicht. Dat klemt temeer, daar er theologisch grote vragen te stellen zijn bij delen van de theologie die HeartCry kenmerkt.
Men schroomt ook niet meer om op bijeenkomsten sprekers uit te nodigen met een uitgesproken evangelische inslag, zoals Henk Binnendijk en Dato Steenhuis. Ik kan me de tijd nog herinneren dat ernstig gewaarschuwd werd tegen de boodschap zoals Henk Binnendijk die destijds om EO-jongerendagen bracht, ook door denominaties die thans geen bezwaren zien tegen HeartCry.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Op zich ben ik het met je eens dat een oordeel over Arjan Baan niet past, maar je kunt je hiervoor niet beroepen op Matth. 18. Dat gaat over heimelijke zonden, niet over openbare zonden (maar nogmaals, ik betrek dit niet op Arjan Baan). Paulus bestrafte Petrus ook in het openbaar toen dat nodig was.helma schreef:Hij moet dit tegenover God verantwoorden en als je hem ernaar vraagt wil hij het misschien in een persoonlijk gesprek ook wel verantwoorden.
- J.C. Philpot
Ik lees in Handelingen 9: En meteen predikte hij Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.Bert Mulder schreef:Paulus is door de kerk van Antiochie geroepen als zendeling.
(zie niet waar ik stelde dat een prediker door een denominatie geroepen moest worden....)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Heartcry USA is geen parent van de stichting Heartcry. En is helemaal geen band tussen die 2 en de doelstellingen van deze 2 stichtingen zijn anders. Het enige is dat Paul Washer weleens in Nederland voor Heartcry heeft gesproken.Bert Mulder schreef:zelfs de 'parent' Heartcry USA erkent het belang van kerkenraad toezicht, en staat onder toezicht van een plaatselijke gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waarom wordt een deel van de site van dhr. Baan door het solcon-filter geblokkerd? Is het zo schokkend?
http://www.arjanbaan.nl
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nee DIA, dat is een ander probleem dat of aan jouw pc kant of aan de kant van solcon ligt. Ik heb vrije toegang ook via solcon. Misschien een schokkende ontdekking dat er technisch iets fout zit-DIA- schreef:Waarom wordt een deel van de site van dhr. Baan door het solcon-filter geblokkerd? Is het zo schokkend?