Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Zeker niet, hier op ons eiland kennen we (gelukkig) het fenomeen weekopeningen niet. Edoch, wanneer je je kind inschrijft op een school waar dit wel de gewoonte is conformeer je jezelf daar blijmoedig aan en ga je hier niet zitten pruttelen. Ik acht dat schadelijk.
Dat lijkt me niet. Je moet de inhoudelijke noodzaak wel goed duidelijk kunnen maken. En die ontbreekt. Achterliggend zie ik het probleem dat het geloof of de prediking op zondag blijkbaar geen relevantie heeft voor de maandag. Dus gaan we maandag ook maar een bijeenkomst beleggen en benadrukken net als zondag de noodzaak van inwendige tekenen van bekering Maar dat lost het probleem niet op. Je schuift dan het probleem naar dinsdag. (En dan slaan ze de homo's de hersens in, om het plaatje maar even wat al te concreet in te kleuren).
Ik vind dit echt heel flauw. Was het maar zo'n feest dat we zondag alle scholieren in een kerkgebouw hadden.

Maar goed, jij hebt een kerk voor ogen waar zo gepreekt wordt dat er maandag volmaakte christenen rondlopen. Idealen moet je houden.

En als het dan niet lukt, gaan we ageren tegen scholen die met leerlingen en hun ouders in gezamenlijkheid de Bijbel willen openen, wellicht op maandagavond. Nergens voor nodig, zinloos, ze moeten het op zondag goed doen.

En wat dit met de GG te maken heeft ontgaat me al helemaal. O ja, een GG predikant had een hart geraakt van een van de hoorders, het had zelfs een goed gesprek opgeleverd met een zoon. Toch on topic.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien wil die ene hoorder hier zijn bevindingen delen; dan weten we meer.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:En als het dan niet lukt, gaan we ageren tegen scholen die met leerlingen en hun ouders in gezamenlijkheid de Bijbel willen openen, wellicht op maandagavond. Nergens voor nodig, zinloos, ze moeten het op zondag goed doen.
Volgens mij strijdt of ageert hier niemand tegen jaaropeningen. Er is alleen gezegd dat het ook op genoeg andere manieren kan of dat het een verplichting is. Lees even terug. Jij bent degene die begon met ageren ('verrotting') tegen iemand die aangaf er geen behoefte aan te hebben, maar deze persoon (JvW) heeft verder ook niets ten nadele van jaaropeningen gezegd.
JvW

Bericht door JvW »

refo schreef:
JvW schreef:
Forummer schreef:GerGem polarisatie op en top
Precies!
Nu zouden het weer smoesjes zijn van mij. Inderdaad vind ik die jaaropeningen niet bijster interessant, ook niet voor de jeugd. En zeker niet als je na afloop van alles recht moet gaan zetten. Andere jaren gingen we wel gewoon, alleen vorig jaar zijn we het vergeten en dit jaar hadden de kids andere verplichtingen.

Als de betreffende commentaar-gevers echt zo betrokken zijn bij het reformatorisch voortgezet onderwijs, dan snap ik niet dat ik ze (voor zover ik weet) nog nooit heb gezien bij de jaarlijkse vergaderingen van de overkoepelende stichting van het Calvijn College!

En met opmerkingen als 'verrotting van binnenuit' zet je anderen mooi neer. En dat is precies de reden dat ik me steeds minder thuisvoel in de zogenaamde reformatorische gezindte.
Vergaderingen van een stichting? Wie vergaderen daar dan? Een stichting heeft geen leden, alleen een bestuur.
Sorry, vereniging. Wat vroeger de vereniging was is nu een stichting. Naast de stichting bestaat er nog een vereniging.
De constructie is dat het bestuur van de vereniging ook de RVT is van de stichting. En er is éénmaal per jaar een vergadering van de vereniging. Die vereniging heeft ruim 1.100 leden, waarvan er hooguit 10 verschijnen op de vergadering.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:En als het dan niet lukt, gaan we ageren tegen scholen die met leerlingen en hun ouders in gezamenlijkheid de Bijbel willen openen, wellicht op maandagavond. Nergens voor nodig, zinloos, ze moeten het op zondag goed doen.
Volgens mij strijdt of ageert hier niemand tegen jaaropeningen. Er is alleen gezegd dat het ook op genoeg andere manieren kan of dat het een verplichting is. Lees even terug. Jij bent degene die begon met ageren ('verrotting') tegen iemand die aangaf er geen behoefte aan te hebben, maar deze persoon (JvW) heeft verder ook niets ten nadele van jaaropeningen gezegd.
We verschillen van mening. Ik heb de stelling geponeerd dat wanneer je je kind op een school aanmeldt je jezelf conformeert aan afspraken en goede gewoonten en dat het bijwonen van een jaaropening daar een fatsoenlijk uitvloeisel van is in plaats van je hier negatief over uit te laten op een forum.

En ik ben het daarin met mezelf eens.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef:Laten we inderdaad de GG van alles de schuld geven. Dat lucht enorm op en je kunt weer verder met je leven.
;)
Ik zou bijna zeggen: Wat een rasechte GG-ers zijn jullie! :amour
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:En zeker niet als je na afloop van alles recht moet gaan zetten.
Je zou je ook, biddend en Bijbel lezend, kunnen afvragen of je er misschien zélf wel naast zit.

Als we menen dat we het gelijk altijd aan onze zijde hebben, terwijl op de preekstoel vaak (of steeds vaker) wat anders te horen is, dan klopt dat niet. We moeten ons onderwerpen aan Gods wil, en ik heb het idee dat sommigen binnen de reformatorische gezindte zich daarvan distantiëren, door het al snel te hebben over de ligging van degenen die Gods Woord verkondigen, als zijnde dat zij onduidelijk taal bezigen, te eenzijdig prediken, en meer van zulke on-beargumenteerde zaken meer. Daar word ik heel erg verdrietig van.
JvW schreef:En met opmerkingen als 'verrotting van binnenuit' zet je anderen mooi neer. En dat is precies de reden dat ik me steeds minder thuisvoel in de zogenaamde reformatorische gezindte.
Het is wel opvallend dat degenen die een jaaropening niet wenselijk vinden of het daar niet mee eens zijn, altijd vanuit een bepaald smaldeel komen. Ik vraag me dan werkelijk af of je beseft wat het betekent om je kinderen naar een school te sturen waar het reformatorisch onderwijs gegeven mag worden. Als we al zo ageren tegen een eenvoudige jaaropening, omdat het anders is dan onze eigen ligging, dan is dat gewoon een uitholling van binnenuit. Ik vraag me dan tevens ook af hoe zich dat in de toekomst zal ontwikkelen, als er mogelijk wetgeving komt wat tot gevolg heeft dat we de eigen scholen zelf moeten gaan financieren, wat in bijvoorbeeld Canada en Amerika al gebeurt. Als we daar dan ook geen geld voor overhebben, en onze kinderen naar openbare scholen sturen, dan zal die 'verrotting' van binnenuit heel erg snel gaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JvW schreef:Als de betreffende commentaar-gevers echt zo betrokken zijn bij het reformatorisch voortgezet onderwijs, dan snap ik niet dat ik ze (voor zover ik weet) nog nooit heb gezien bij de jaarlijkse vergaderingen van de overkoepelende stichting van het Calvijn College!
Niet iedereen zal betrokken zijn bij de genoemde school. En verder blijkt maar weer dat je niet alles weet :)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat betekend een smily met de naam :slurp? Ik gebruik altijd Tapatalk, dat geeft smily’s niet weer, vandaar mijn vraag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
JvW

Bericht door JvW »

eilander schreef:
JvW schreef:Als de betreffende commentaar-gevers echt zo betrokken zijn bij het reformatorisch voortgezet onderwijs, dan snap ik niet dat ik ze (voor zover ik weet) nog nooit heb gezien bij de jaarlijkse vergaderingen van de overkoepelende stichting van het Calvijn College!
Niet iedereen zal betrokken zijn bij de genoemde school. En verder blijkt maar weer dat je niet alles weet :)
Niet iedereen, maar toch 1100 gezinnen. Ik zeg toch ook 'voor zover ik weet'? Blijkbaar weet jij meer dan ik, en dat geeft voor mij niets hoor. Blijft voor mij staan dat de uitholling echt niet voortkomt uit het niet bijwonen van een jaaropening.
Jaco van Westenbrugge
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JvW schreef:
eilander schreef:
Niet iedereen, maar toch 1100 gezinnen. Ik zeg toch ook 'voor zover ik weet'? Blijkbaar weet jij meer dan ik, en dat geeft voor mij niets hoor. Blijft voor mij staan dat de uitholling echt niet voortkomt uit het niet bijwonen van een jaaropening.
Helaas niet, dan was het makkelijk op te lossen.
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:En zeker niet als je na afloop van alles recht moet gaan zetten.
Je zou je ook, biddend en Bijbel lezend, kunnen afvragen of je er misschien zélf wel naast zit.

Als we menen dat we het gelijk altijd aan onze zijde hebben, terwijl op de preekstoel vaak (of steeds vaker) wat anders te horen is, dan klopt dat niet. We moeten ons onderwerpen aan Gods wil, en ik heb het idee dat sommigen binnen de reformatorische gezindte zich daarvan distantiëren, door het al snel te hebben over de ligging van degenen die Gods Woord verkondigen, als zijnde dat zij onduidelijk taal bezigen, te eenzijdig prediken, en meer van zulke on-beargumenteerde zaken meer. Daar word ik heel erg verdrietig van.
Ik weet niet of dat niet klopt. Wat is Gods wil? Gods wil is dat mensen zich bekeren! Die boodschap moet klinken.
GerefGemeente-lid schreef:
JvW schreef:En met opmerkingen als 'verrotting van binnenuit' zet je anderen mooi neer. En dat is precies de reden dat ik me steeds minder thuisvoel in de zogenaamde reformatorische gezindte.
Het is wel opvallend dat degenen die een jaaropening niet wenselijk vinden of het daar niet mee eens zijn, altijd vanuit een bepaald smaldeel komen. Ik vraag me dan werkelijk af of je beseft wat het betekent om je kinderen naar een school te sturen waar het reformatorisch onderwijs gegeven mag worden. Als we al zo ageren tegen een eenvoudige jaaropening, omdat het anders is dan onze eigen ligging, dan is dat gewoon een uitholling van binnenuit. Ik vraag me dan tevens ook af hoe zich dat in de toekomst zal ontwikkelen, als er mogelijk wetgeving komt wat tot gevolg heeft dat we de eigen scholen zelf moeten gaan financieren, wat in bijvoorbeeld Canada en Amerika al gebeurt. Als we daar dan ook geen geld voor overhebben, en onze kinderen naar openbare scholen sturen, dan zal die 'verrotting' van binnenuit heel erg snel gaan.
We hebben heel bewust gekozen voor het reformatorisch onderwijs. Maar dat wil niet zeggen dat ik alles onderschrijf. Wel stimuleer ik mijn kinderen zich aan de regels te houden (ook als we daar thuis anders mee omgaan). En tja, jij noemt het een smaldeel. Het zal wel, het blijft een smal deel ja.
Hoe de toekomst zich zal ontwikkelen is inderdaad de vraag. Ik vraag me ook weleens af of het niet beter was geweest als we (in het algemeen gesproken) onze kinderen weerbaarder zouden maken zodat ze in een seculiere (of algemeen christelijke) omgeving naar school zouden kunnen gaan. Het probleem is alleen dat de groepsdruk zo enorm groot kan zijn waardoor kinderen niet de keuzes maken die je als ouder zou willen. Maar dat speelt op de reformatorische scholen ook. Of je dat verrotting wilt noemen is aan jou, ik zie ook een andere kant.
Jaco van Westenbrugge
KB_

Bericht door KB_ »

Charles schreef: Op vakantie spreek je nog eens mensen uit heel het land. Ook mede GG-ers uit uiteenlopende gemeenten. En wat merk je? Honger naar de verklaring van Gods Woord. Er wordt veel gezucht onder beschrijvende prediking, aaneenrijgen van waarheidjes etc. Corona maakt dat velen elders zijn gaan meeluisteren (Zwan en C.P. de Boer hoor ik opvallend vaak), zich laven aan die prediking en niet weten hoe het moet als ze straks weer volledig kerken bij hun eigen gemeente. Concreet: je veert op en zit op het puntje van de bank als je de prediking van stud. De Raaf hoorde. Dat is wat men begeert. Men kan mopperen op de schare maar bij heel groot deel van de schare is oprecht verlangen naar Woordverkondiging.
Dit leeft ook in de Nrc. Er is veel afval en kerkverlating maar er is ook een grote groep die echt hongerig is naar het Woord.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Zeker niet, hier op ons eiland kennen we (gelukkig) het fenomeen weekopeningen niet. Edoch, wanneer je je kind inschrijft op een school waar dit wel de gewoonte is conformeer je jezelf daar blijmoedig aan en ga je hier niet zitten pruttelen. Ik acht dat schadelijk.
Dat lijkt me niet. Je moet de inhoudelijke noodzaak wel goed duidelijk kunnen maken. En die ontbreekt. Achterliggend zie ik het probleem dat het geloof of de prediking op zondag blijkbaar geen relevantie heeft voor de maandag. Dus gaan we maandag ook maar een bijeenkomst beleggen en benadrukken net als zondag de noodzaak van inwendige tekenen van bekering Maar dat lost het probleem niet op. Je schuift dan het probleem naar dinsdag. (En dan slaan ze de homo's de hersens in, om het plaatje maar even wat al te concreet in te kleuren).
Wat vind je van de inhoudelijke noodzaak van Bid- en Dankdagpreken, van boetepreken (anders dan op zondag), tweede feestdagen etc? Ik zie een schoolopening in dat zelfde rijtje, waarbij zowel een predikant een op jeugd toegespitst woord heeft en ook vaak iemand van de schoolleiding de jeugd wat meegeeft.

Hoe je komt aan de koppeling tussen de relevantie van geloof en prediking op zondag en het afwijzen van een gezamenlijke schoolopening is mij vooralsnog een raadsel. Bijeenkomsten kunnen complementair aan elkaar zijn. Zelfs meer toegespitst op de doelgroep, niet bedoeld om het probleem van het onbekeerd zijn op te lossen, of te vermanen om zeker niemand de kop in te slaan.

In lijn met jouw opmerkingen kunnen we namelijk alle bijzondere diensten en de weekdiensten wel schrappen, of de keus maken om elke dag dienst te houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Wat vind je van de inhoudelijke noodzaak van Bid- en Dankdagpreken, van boetepreken (anders dan op zondag), tweede feestdagen etc? Ik zie een schoolopening in dat zelfde rijtje, waarbij zowel een predikant een op jeugd toegespitst woord heeft en ook vaak iemand van de schoolleiding de jeugd wat meegeeft.

Hoe je komt aan de koppeling tussen de relevantie van geloof en prediking op zondag en het afwijzen van een gezamenlijke schoolopening is mij vooralsnog een raadsel. Bijeenkomsten kunnen complementair aan elkaar zijn. Zelfs meer toegespitst op de doelgroep, niet bedoeld om het probleem van het onbekeerd zijn op te lossen, of te vermanen om zeker niemand de kop in te slaan.

In lijn met jouw opmerkingen kunnen we namelijk alle bijzondere diensten en de weekdiensten wel schrappen, of de keus maken om elke dag dienst te houden.
Ik denk dat je goed snapt waar de crux zit. Galaten 4:10 heeft het over het onderhouden van de dagen en feesten enzovoorts. Wat mij betreft vallen alle kerkelijke herdenkingsdagen ook onder. Vervolgens gooien we daar wat sociale en maatschappelijke druk overheen en we hebben weer een norm buiten Gods Woord gesteld. Dat is een belangrijk bezwaar. Zeker als scholen er in het verleden voor hebben gekozen om dit moment te koppelen aan het uitreiken van je jaarrooster. Dan slaat de balans wel heel erg door naar dwang, terwijl kerkgang toch vrijwillig dient te zijn. Van de vrijwilligheid ben ik uiteraard een groot voorstander en ik hoop dat de werking van de Heilige Geest intensiveert, zodat velen honger en dorst naar het woord krijgen.

Tussen de regels door begrijp ik dat je voordelen ziet in een gerichte boodschap aan een gericht publiek. De waarde daarvan erken ik. Ik kan mij echter geen schoolopening herinneren dan inderdaad dat soort toespraken waarvoor de hiervoor al genoemde constatering geldt dat het vooral een toespraak is voor de ouders. Dus het gaat dan nog over je publiek heen.

Een derde element. Laatst hoorde ik een onderzoeker spreken over het zondagse woord en het dagelijkse werk van de hoorders. Hij interviewde kerkgangers. Die zagen nooit een connectie, dat was namelijk de openingsvraag. Pas later in het interview kwamen er verbanden naar voren. Sprekers en predikanten hebben daar een grote uitdaging omdat van de mensen die voor hun neus zitten er altijd een paar juffen en zusters van beroep zijn, maar de rest gewoon allemaal een onder beroep uitoefenen. Ga daar maar je boodschap op zondag concretiseren. Dat gebeurt niet of nauwelijks.
Anders ingestoken. Er zijn mensen die constateren dat er nooit uit de praktische passages van de brieven van Paulus wordt gepreekt. De Nieuw-Testamentische aanwijzingen voor de gemeente ontbreken structureel, en dat terwijl we toch als uitgangspunt hebben dat onze jeugd tot het kwade geneigd is. Daar bijbelse (!) richtlijnen voor te geven op zondag maakt een specifieke bijeenkomst overbodig.
Plaats reactie