Gereformeerde Gemeenten

Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Bogerman schreef:Er zijn genoeg andere dominees beroepbaar.
Deze casus geeft precies aan: genoeg andere predikanten zijn er dus niet voor iedere gemeente.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bogerman »

Erskinees schreef:
Bogerman schreef:Er zijn genoeg andere dominees beroepbaar.
Deze casus geeft precies aan: genoeg andere predikanten zijn er dus niet voor iedere gemeente.
En daarom gaan we maar iemand kandideren die nog maar net een beetje aan ee slag is, en op therapeutische basis enkele dingen doet?
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Waarom kan of wil je niet geloven dat dit tweetal biddend onder Gods leiding (en wellicht ook met toestemming van desbetreffende predikant?) tot stand is gekomen?

Overigens (wellicht wat tegenstrijdig) ben ik wel voorstander van een meer menselijke maat in het overgeestelijke GG-beroepingswerk. Zo worden er nu ook wel eens predikanten beroepen die de datum van het emeritaat al bijna hebben vaststaan. Biddend en daarna via de classis en Saambinder zou prima een berichtje geplaatst kunnen worden 'van .. tot .. neem ik geen beroepen in acht vanwege ziekte/ouderdom/naderend emeritaat, groetjes ds. X'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Ik heb de indruk dat beroepen binnen de GG toch minder 'druk' geven bij de beroepene dan mensen uit andere kerkverbanden denken.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:Waarom kan of wil je niet geloven dat dit tweetal biddend onder Gods leiding (en wellicht ook met toestemming van desbetreffende predikant?) tot stand is gekomen?

Overigens (wellicht wat tegenstrijdig) ben ik wel voorstander van een meer menselijke maat in het overgeestelijke GG-beroepingswerk. Zo worden er nu ook wel eens predikanten beroepen die de datum van het emeritaat al bijna hebben vaststaan. Biddend en daarna via de classis en Saambinder zou prima een berichtje geplaatst kunnen worden 'van .. tot .. neem ik geen beroepen in acht vanwege ziekte/ouderdom/naderend emeritaat, groetjes ds. X'.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door dennis »

Mara schreef:
Bogerman schreef:Ik vind het echt niet kunnen dat de gergem Houten ds. P.G. Heijkamp op tweetal heeft gezet. Hij is heel langzaam aan het herstellen van een zware burnout, preekt af en toe weer. Hebben ze dan echt geen fatsoen daar? Iedereen snapt toch dat je daarmee moet wachten tot iemand weer helemaal hersteld is, en weer 100% aan de slag is?
Als dat echt zo is, is dat een hele foute beslissing. Dit legt een enorme druk op zo'n man.
Ik vraag me af hoe unaniem zo'n keuze dan gemaakt wordt.
Daar wil ik me bij aansluiten. Een kerkenraad moet beseffen dat je geen predikant kunt en mag beroepen die herstellende is van een burn-out. Dit stelt ook mij teleur.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Ben blij met de goede zorgen hier voor deze predikant.
Niet zelden is het veranderen van werk of werkkring een goede stap naar verder herstel van een burn-out. Waarom is dit in het zakelijke leven geen probleem maar bij predikanten wel?
We moeten geen dingen invullen voor anderen en de Heere God. Wie zal zeggen wat er heeft plaatsgevonden en nog vindt in de binnenkamer tussen de Heere en deze predikant, tussen de kerkenraad en de Heere.

Overigens mis ik ook de onderbouwing van de meningen ‘dat doe je niet’ of ‘dat vind ik niet kunnen’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
Bogerman schreef:Er zijn genoeg andere dominees beroepbaar.
Deze casus geeft precies aan: genoeg andere predikanten zijn er dus niet voor iedere gemeente.
Ds. Tuinier stond gisteren 3 jaar in Kampen. En ds. Baan staat deze maand ook 3 jaar in Rotterdam-Zuidwijk. Dus je bewering klopt niet.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het feit dat je dat al op deze wijze benoemd duidt niet bepaald op een overvloed.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Het feit dat je dat al op deze wijze benoemd duidt niet bepaald op een overvloed.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn gewoon een flink aantal predikanten niet beroepbaar, omdat ze korter dan 3 jaar in hun gemeente staan. Dát is het probleem.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Vind je? Het échte probleem is dan toch dat er te weinig predikanten zijn voor bepaalde gemeenten?
Als een bedrijf geen werknemers kan vinden is het probleem toch niet dat er teveel werkenden bij andere bedrijven werken? Er is dan gewoon een werknemertekort.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Vind je? Het échte probleem is dan toch dat er te weinig predikanten zijn voor bepaalde gemeenten?
Als een bedrijf geen werknemers kan vinden is het probleem toch niet dat er teveel werkenden bij andere bedrijven werken? Er is dan gewoon een werknemertekort.
Ik zie dat anders. Er zijn genoeg werknemers, alleen het punt is dat men soms te kritisch is en te veel eisen stelt.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Er zijn wat mij betreft maar weinig GG-predikanten waar ik graag elke zondag onder zou zitten. Heb dan net zo lief leespreken.

Op vakantie spreek je nog eens mensen uit heel het land. Ook mede GG-ers uit uiteenlopende gemeenten. En wat merk je? Honger naar de verklaring van Gods Woord. Er wordt veel gezucht onder beschrijvende prediking, aaneenrijgen van waarheidjes etc. Corona maakt dat velen elders zijn gaan meeluisteren (Zwan en C.P. de Boer hoor ik opvallend vaak), zich laven aan die prediking en niet weten hoe het moet als ze straks weer volledig kerken bij hun eigen gemeente. Concreet: je veert op en zit op het puntje van de bank als je de prediking van stud. De Raaf hoorde. Dat is wat men begeert. Men kan mopperen op de schare maar bij heel groot deel van de schare is oprecht verlangen naar Woordverkondiging.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Charles schreef:Er zijn wat mij betreft maar weinig GG-predikanten waar ik graag elke zondag onder zou zitten. Heb dan net zo lief leespreken.

Op vakantie spreek je nog eens mensen uit heel het land. Ook mede GG-ers uit uiteenlopende gemeenten. En wat merk je? Honger naar de verklaring van Gods Woord. Er wordt veel gezucht onder beschrijvende prediking, aaneenrijgen van waarheidjes etc. Corona maakt dat velen elders zijn gaan meeluisteren (Zwan en C.P. de Boer hoor ik opvallend vaak), zich laven aan die prediking en niet weten hoe het moet als ze straks weer volledig kerken bij hun eigen gemeente. Concreet: je veert op en zit op het puntje van de bank als je de prediking van stud. De Raaf hoorde. Dat is wat men begeert. Men kan mopperen op de schare maar bij heel groot deel van de schare is oprecht verlangen naar Woordverkondiging.
Waarom blijf je dan als je ergens anders beter gevoed wordt?
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Mooie post Charles. veel herkenning.!
Plaats reactie