Ontwikkelingen HHK

GGotK

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:Mijn moeite ligt hierin dat er kennelijk een "conflict" is in een christelijke gemeente en ipv dat het op een christelijke wijze met elkaar opgelost wordt men zich aan de gemeente onttrekt.

Dat er een nieuwe gemeente ontstaat binnen een ander kerkverband. (En als Hervormde binnen de HHK heb ik daar inderdaad wel wat vraagtekens bij) Om over te stappen naar een ander kerkverband zal er m.i. wat meer reden zijn als er sprake is van valse leer... maar niet alleen of een predikant je bevalt.
En in die zin kan ik wel verwonderd zijn over de gang van zaken. Maar dan in de zin dat ik het diep treurig vind.
Jij lijkt er bij voorbaat van uit te gaan, dat het alleen een predikant is die niet bevalt, en geen valse leer.
Dat ligt in deze situatie wel veel genuanceerder, zie ook de eerdere vraag hierover op Refoweb.
Deze bewuste vraag maakte alleen gewag van de manier van preken, namelijk te zakelijk en te weinig inlevend. Deze kwalificaties begrijp ik trouwens helaas wel, maar een 'valse leer' is van een geheel andere orde.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Eens met Lilian, en over het algemeen is het ook wel zo dat als mensen eenmaal een overstap maken, dat in het vervolg ook sneller doen. Het zou dus kunnen dat er snel onrust ontstaat in de nieuwe gemeente omdat overal vandaan ''ontevreden'' mensen komen.

Het kan ook juist zijn dat het een hele gezonde, godvruchtige gemeente wordt, in dat geval zullen de gemeentes waar de kerkgangers vandaan komen wel flink achter hun oren moeten krabbelen.

We zullen dus moeten aankijken hoe het verloopt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Eens met Lilian, en over het algemeen is het ook wel zo dat als mensen eenmaal een overstap maken, dat in het vervolg ook sneller doen. Het zou dus kunnen dat er snel onrust ontstaat in de nieuwe gemeente omdat overal vandaan ''ontevreden'' mensen komen.

Het kan ook juist zijn dat het een hele gezonde, godvruchtige gemeente wordt, in dat geval zullen de gemeentes waar de kerkgangers vandaan komen wel flink achter hun oren moeten krabbelen.

:nonnon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens zijn er in die gemeente (en omliggende) ook relatief veel mensen die eerder al sterk overwogen om naar een hervormde gemeente over te gaan, omdat men dat een wederkeer vindt naar wat in 1834 (t.t.v. de Afscheiding) verlaten is.
Het kan zijn, dat een predikant die slecht functioneert in prediking en pastoraat, net het laatste duwtje geeft.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet helemaal scherp heb, in hoeverre die overweging in deze situatie een rol speelt.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Eens met Lilian, en over het algemeen is het ook wel zo dat als mensen eenmaal een overstap maken, dat in het vervolg ook sneller doen. Het zou dus kunnen dat er snel onrust ontstaat in de nieuwe gemeente omdat overal vandaan ''ontevreden'' mensen komen.

Voel je niet aangesproken Zeeuw. Je maakt het persoonlijk terwijl dat niet nodig is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
deschpin

Bericht door deschpin »

Mistig schreef:
Tiberius schreef:Ja het aantal bezoekers loopt daar echt de spuigaten uit. Ze hebben al 2 ochtenddiensten, maar het blijft toenemen.
Hoewel het voor de GG ter plaatse ook wel pijnlijk zal zijn, is het toch ook wel heel bijzonder.
Dat er in deze tijd een nieuwe reformatorische gemeente gesticht kan worden en de animo zo groot is. Wonderlijk!
Vestzak - broekzak noemen we zoiets. Herverkaveling maar geen "winst".
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Overigens zijn er in die gemeente (en omliggende) ook relatief veel mensen die eerder al sterk overwogen om naar een hervormde gemeente over te gaan, omdat men dat een wederkeer vindt naar wat in 1834 (t.t.v. de Afscheiding) verlaten is.
Het kan zijn, dat een predikant die slecht functioneert in prediking en pastoraat, net het laatste duwtje geeft.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet helemaal scherp heb, in hoeverre die overweging in deze situatie een rol speelt.
Ik begreep dat er ook grensverkeer is vanuit 2 andere Gereformeerde Gemeenten in de buurt. Je wilt toch zeker niet beweren dat alledrie deze predikanten niet goed functioneren in prediking en/of pastoraat?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet welke 2 je bedoelt, maar van 1 beweer ik dat wel ja.
Ook daar een flinke uittocht, misschien nog wel groter dan in HIA. Overigens niet allemaal naar de HHK, ook velen naar CGK en PKN. En GG Dordrecht heeft ook een ledenstop voor mensen uit die gemeente.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ik weet niet welke 2 je bedoelt, maar van 1 beweer ik dat wel ja.
Ook daar een flinke uittocht, misschien nog wel groter dan in HIA. Overigens niet allemaal naar de HHK, ook velen naar CGK en PKN. En GG Dordrecht heeft ook een ledenstop voor mensen uit die gemeente.
Ja, met die ene zullen we allebei wel dezelfde bedoelen. Dat zal ik niet ontkennen.

De andere begrijp ik dus helemaal niet. Deze predikant staat namelijk absoluut niet bekend als iemand die negatief is in prediking en pastoraat. Al weet ik dat hij wel soms wat warrig kan zijn. Maar verder begreep ik daar niets van.
deschpin

Bericht door deschpin »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik weet niet welke 2 je bedoelt, maar van 1 beweer ik dat wel ja.
Ja, met die ene zullen we allebei wel dezelfde bedoelen. Dat zal ik niet ontkennen.

De andere begrijp ik dus helemaal niet. Deze predikant staat namelijk absoluut niet bekend als iemand die negatief is in prediking en pastoraat. Al weet ik dat hij wel soms wat warrig kan zijn. Maar verder begreep ik daar niets van.
ALs ik ouderavonden in Rotterdam bezoek dan zie ik wel een behoorlijk verschil in(levens)stijl tussen GG leden in groot Rotterdam en vanuit "de polder". Wellicht is het ook cultureel
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Voor mij spreken jullie in raadselen. Blijkbaar weet iedereen over welke gemeenten en welke predikanten het gaat. Misschien dan verder praten in het insiders GG topic?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:

Voel je niet aangesproken Zeeuw. Je maakt het persoonlijk terwijl dat niet nodig is.
Nee, ik vond het een domme opmerking. Vooral omdat deze algemeen wordt gemaakt. Daar mag je je overigens wel door aangesproken voelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:

Ik weet niet welke gemeente je met die andere bedoelt. Maar laat dat verder maar rusten dan.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

GerefGemeente-lid schreef:…Al weet ik dat hij wel soms wat warrig kan zijn. Maar verder begreep ik daar niets van.
:yahoo

Nu in ernst: er is natuurlijk wel wat aan de hand. En dat kun je niet allemaal wegzetten met de bekende argumentatie dat het allemaal vijanden van de waarheid zijn, of mensen die het makkelijker en lichter willen. Het betreft vrijwel zonder uitzondering echt een probleem in de prediking, en dan niet kritiek op losse preken, maar het gemis aan fundamentele lijnen die ons vanuit de Reformatie, de Nadere Reformatie en de gereformeerde belijdenis worden aangereikt. Niet alleen de hartelijke nodiging om tot Christus te komen en Zijn oneindige gewilligheid om iedere hoorder zalig te makrn, maar ook het leven voor Gods aangezicht komen maar karig aan de orde, soms zelfs niet. De gemeente wordt vaak aangesproken alsof het ongedoopte heidenen zijn, maar daarmee mis je geheel de rijkdom van Gods verbond en Zijn beloften. Er zijn zelfs predikanten - ik hoorde er gisterenavond één - die smalend spreken over mensen die het hebben over ‘pleiten’ op Gods beloften.
Het gaat daarnaast om het probleem dat uit angst voor huichelaars de toegang tot het heil uiteindelijk zo krap mogelijk wordt gemaakt. Als vervolgens een groot deel van de preek wordt uitgesproken in een taalkleed dat weliswaar bij ouderen goed bekend is, maar voor het overige onnodige abstracties vertoont, gaan serieuze jongeren en gezinnen afhaken. Dat geldt ook voor preken waarin week uit, week in geschiedenissen worden vergeestelijkt op een manier die echt geen recht doet aan de tekst.
Kortom: het betreft met name een tekort in de prediking, en dat is ernstig. Juist de Gereformeerde Gemeenten hebben goud in handen als het gaat over een gezonde leeftijdsopbouw, over besef van heiligheid in de erediensten, een heel goed functionerende jongerenorganisatie, etc. Er zijn gelukkig predikanten en andere ambtsdragers die wel de rijkdom van de Schrift preken/doorgeven op een voor velen te begrijpen wijze.

Het moeilijke is dat dit niet bespreekbaar is. Was er een gezond klimaat van reflectie op elkaars preken, dan zou er al veel gewonnen zijn. Bovendien is het natuurlijk ook een feit dat er door de jaren heen ook mensen zijn vertrokken, omdat ze het simpelweg allemaal te zwaar vonden. Maar het is echt onterecht om alle (potentiële) vertrekkers onder die noemer te brengen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Ararat

Bericht door Ararat »

Is het een idee om dit typische GG-probleem ook in het desbetreffende topic te bespreken?
Plaats reactie