Ik heb inderdaad mijn persoonlijke ervaring neergeschreven. Helaas was dat niet de ervaring van een enkel gesprek...Jongere schreef:De reden dat men (in dit geval Tiberius en Luther) negatief zijn is de negatieve ervaring met enkele "Heartcry-bekeerlingen".
Ik ken er helaas ook wat voorbeelden van. Ik ken helaas ook wat voorbeelden van 'bekeringen' in de kerk die niet al te best zijn afgelopen.
Ik ken ook erg veel mensen die Heartcry hebben bezocht, maar waar ik dit niet tegen kom.
Wat is nu het probleem? Kijk ik verkeerd? Hebben we allemaal toevallig contact met de verkeerde groep mensen? Willen we bewust alleen maar zien wat in ons straatje past?
Maar eigenlijk wil ik maar zeggen: alleen al omdat er andere ervaringen zijn past het om een andere toon aan te slaan in deze hele discussie. We moeten in het kerkelijk leven niet met elkaar omgaan alsof we al exact weten wat de drijfveren van iemand anders zijn. En op zijn minst geloof hechten aan de boodschap dat anderen andere ervaringen hebben.
Ik ben bang dat ook het voorstel van de classis uitloopt op een eenzijdig invullen van de gedachten, verkeerde drijfveren en dwalingen van de ander. Dat is de reden dat ik hier niet zo postitief over ben.
Niet omdat ik een grote Heartcry-fan ben. Wel omdat dit geen zwart-wit verhaal is. Hoe graag we dat ook willen in de kerk: alles zwart of wit. Overal duidelijke taal met grote woorden over spreken. En vooral: over alles zo snel mogelijk het oordeel (het zij positief, het zij negatief) hebben vastgesteld.
Als we het hebben over nadelen van onze zuil: dát vind ik nu een gevaar wat onze zuil nog eens op gaat breken.
Los daarvan:
- Het is voor mij wel een teken aan de wand dat in vergelijking met SRA er veel minder predikanten uit de gereformeerde gezindte willen spreken voor HCr.
- Verder vind ik dat HCr nog steeds geen goed antwoord heeft gegeven op de brochure van de predikanten De Boer en Huijgen. Deze brochure is behoorlijk fundamenteel van aard.
- Het blijft op mij vervreemdend werken, dat men een behoorlijke plaats inruimt voor een predikant als ds. E. Maritz, die op wezenlijke punten afwijkt van de gereformeerde theologie.
Dit alles is voor mij niet een kwestie van zwart-wit, maar wel moet er helderheid komen over bovengenoemde punten.