Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bertiel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Bertiel »

wegtreiteren inderdaad
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 28 mar 2025, 16:43 Ik kan het niet beter verwoorden dan ds. Van der Rhee:
“Maar dan zeggen we dus wel tegen de kerken: wij kunnen u niet helpen, wij kunnen geen leiding en richting geven. En we zeggen tegen de classes: u moet het toch maar zelf uitzoeken.”
De status quo van vastgelopen classis is nu alleen maar doorgetrokken naar synodaal niveau. In die zin hoef je geen voorspellende gaven te hebben om dat van te voren al te constateren. Zeker omdat het kerkverband in drie delen uiteen lijkt te vallen (op het gebied van besluitvorming dan) lijkt er nooit een keuze gemaakt te kunnen worden voor daadkrachtige leiding. En kom je bij de situatie waar je in zit: alles continueren, maar geen effectief beleid voeren. (Dat vind ik niet flauw, maar heel logisch).
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dit is de laatste synode van de CGK geweest vrees ik. Of het nu in april sluit of in juni.
DDD

Bericht door DDD »

J P Zoon schreef: 28 mar 2025, 16:50
HHR schreef: 28 mar 2025, 16:42 Ik begrijp niet wat je er flauw aan vindt.
Ik vind bijvoorbeeld een opmerking van ds. Renkema heel flauw. Die wil weer een convent en een gesprek over hermeneutiek. Terwijl hij ontzettend goed weet wat het behoudende deel daarbij voor gedachten heeft en wat de Bijbelse visie is van dit gedeelte van de gemeenten.

Ik begrijp dus echt niet wat je met zo'n opmerking van ds. Renkema wilt bereiken. Maar goed, dat zal vast aan mij liggen.
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Hij denkt vast dat de behoudende broeders en zusters het niet goed begrijpen. Ik denk dat veel linkerflankmensen die indruk hebben. Omdat de behoudende broeders en zusters de linkerflankmensen in de weergave van hun standpunten hoogst zelden recht doen. Dat wekt de indruk dat je het niet snapt.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: 28 mar 2025, 17:11 wegtreiteren inderdaad
Dat zou je dan toch ook kunnen zeggen van het wegstemmen van de amendementen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee, want die zijn beoordeeld en die brachten niks nieuws aan het licht tov eerdere synodes.
die hebben een eerlijke behandeling gehad, dat het niet naar wens van de indieners is, wil niet zeggen dat het niet goed afgehandeld is.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

DDD schreef: 28 mar 2025, 17:15
J P Zoon schreef: 28 mar 2025, 16:50
HHR schreef: 28 mar 2025, 16:42 Ik begrijp niet wat je er flauw aan vindt.
Ik vind bijvoorbeeld een opmerking van ds. Renkema heel flauw. Die wil weer een convent en een gesprek over hermeneutiek. Terwijl hij ontzettend goed weet wat het behoudende deel daarbij voor gedachten heeft en wat de Bijbelse visie is van dit gedeelte van de gemeenten.

Ik begrijp dus echt niet wat je met zo'n opmerking van ds. Renkema wilt bereiken. Maar goed, dat zal vast aan mij liggen.
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Hij denkt vast dat de behoudende broeders en zusters het niet goed begrijpen. Ik denk dat veel linkerflankmensen die indruk hebben. Omdat de behoudende broeders en zusters de linkerflankmensen in de weergave van hun standpunten hoogst zelden recht doen. Dat wekt de indruk dat je het niet snapt.
Dat ben ik dus niet met je eens. Het is algenoegzaam bekend wat de bezwaren zijn en blijven. Dat is echt niet iets wat linkerflankers niet zouden kunnen begrijpen. Zelfs de wereld begrijpt het. En dan nu zeggen dat rechts links niet begrijpt, is de omgekeerde wereld. Links doet alsof z'n neus bloedt, blijft aandringen op gesprekken, terwijl ze weten dat het gesprek niet mogelijk is omdat rechts niet wil dat vrouwelijke ambtsdragers er komen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik blijf erbij dat uit de toespraken in de vorige synodezitting niet bleek dat de rechterflankmensen de bezwaarde CGK-ers ter linkerzijde begrepen. Ik ben dat ook nog maar hoogstzelden tegengekomen. Maar eens moet de eerste keer zijn. Dus ik wacht het nog even af.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 28 mar 2025, 18:14 Ik blijf erbij dat uit de toespraken in de vorige synodezitting niet bleek dat de rechterflankmensen de bezwaarde CGK-ers ter linkerzijde begrepen. Ik ben dat ook nog maar hoogstzelden tegengekomen. Maar eens moet de eerste keer zijn. Dus ik wacht het nog even af.
Aan een standpunt geen recht doen, is iets anders dan niet begrijpen.

De rechterzijde staat op het standpunt dat het synodale-presbyteriale kerkrecht een gezamenlijk besluitvorming inhoud. Aangezien bij meerderheid tegen de vrouw in het ambt is besloten is dat de status. Ter linkerzijde echter, legt men de nadruk op de vrijheid van de eigen plaatstelijke gemeente. Zij willen zich niet door de synode laten gezeggen. Dat is daar tamelijk algemeen gedachtengoed, maar ik weet niet op welke interpretatie van het cgk kerkrecht dat gebaseerd is.

Maar nu komt het merkwaardige. Als het gaat om de eenheid van de kerk, is men links heel erg ostentatief bezig om de kerk één te laten zijn. Dat staat bovenaan. Maar waarom is die intentie leidend voor je visie op de kerk? Als je vind dat plaatselijke gemeenten vrij zijn van meerdere besluiten, dan ben je ook niet voor de eenheid van de kerk. Nu zullen ze zich verweren door een beroep te doen op het verschil tussen eenheid en eenvormigheid, maar dan kom je aan de andere kant van de kerk in de problemen. Vrouw en ambt hoort bij de eenheid van de kerk en niet bij de eenvormigheid.

Je kunt dan wel de zwarte piet bij een deel van de kerk leggen, ik ben toch van mening dat de verschillen op drie gebieden niet te overbruggen zijn, namelijk 1. hermeneutiek 2. ecclesiologie 3. ethiek.

Kortom, het is weer veel te simpel om in dit gehele probleem maar even de bal te leggen bij niet invoelende rechterflankers. Die snappen dit ook echt allemaal wel.
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het ging hier nu over één opmerking, die wel of niet begrijpelijk is.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 28 mar 2025, 18:25 Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het ging hier nu over één opmerking, die wel of niet begrijpelijk is.
Nee hoor: "Ik blijf erbij dat uit de toespraken (meervoud) in de vorige synodezitting niet bleek dat de rechterflankmensen (meervoud) de bezwaarde CGK-ers ter linkerzijde begrepen."
helma

Bericht door helma »

Eerlijke brief van ds L den Butter.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

was dat hetgeen ds vd Zwan voorlas?
Ik moet er nog 2 op bed zien te krijgen, tussendoor hapsnap kijk ik mee
helma

Bericht door helma »

Bertiel schreef:was dat hetgeen ds vd Zwan voorlas?
Ik moet er nog 2 op bed zien te krijgen, tussendoor hapsnap kijk ik mee
Ja dat klopt.
Ik vond de bijdrage van ds van der Rhee vanmiddag ook indringend.
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat het loodzware dagen zijn voor de broeders. Je kijkt met een voortdurend gebed in je hart.
Plaats reactie