Re: Stichting Heartcry
Geplaatst: 15 okt 2011, 14:21
Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
......die staan toch in dat document van ds'en boer & huijgen?Wilhelm schreef:Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
Auto schreef:......die staan toch in dat document van ds'en boer & huijgen?Wilhelm schreef:Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
Er staan hier toch wel weer een aantal generalisaties in. Ik dacht dat genoemde de boer 1 van de eerste documenten is waar inhoudelijk geschreven wordt. Veroordelingsvlugschriften vind ik al bij voorbaat een negatieve lading hebben. Is dat niet de tendens dat al voordat er iets is al negatieve gevoelens zijn? Op deze wijze krijg je nooit een inhoudelijke bespreking en zal het niet landen. Precies de tendens van deze tijd binnen de refo gezindte. Alles is bij voorbaat al fout en zo wordt wederzijds al gereageerd. En we zullen het maar niet over de 'grapjes' uit diverse delen hebben.Wilhelm schreef:Auto schreef:......die staan toch in dat document van ds'en boer & huijgen?Wilhelm schreef:Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
Eens, daarom verwees ik er ook naar.
Maar gevaar bestaat dat er weer een smalkerkelijk veroordelingsvlugschrift komt, dat door achterban volledig wordt onderschreven maar aan de discussie geen recht doet. Net als bv de laatste recente geplaatse artikelen weer van ds de Heer "Een doorbraak" over de Evangelischen. Veel waarheid, maar ik mis de echt gegronde zelfreflectie.
Artikelen om te waarschuwen tegen misleidende dwalingen zijn ook niet bedoeld voor zelfreflectie, temeer daar je daar waarschijnlijk "weggenuanceerd" mee bedoelt.Wilhelm schreef:Auto schreef:......die staan toch in dat document van ds'en boer & huijgen?Wilhelm schreef:Juist. Bv. wat zijn leerpunten.Jongere schreef:Of eens iets constructievers verzinnen dan een kerkelijk veroordelings-document.
Eens, daarom verwees ik er ook naar.
Maar gevaar bestaat dat er weer een smalkerkelijk veroordelingsvlugschrift komt, dat door achterban volledig wordt onderschreven maar aan de discussie geen recht doet. Net als bv de laatste recente geplaatse artikelen weer van ds de Heer "Een doorbraak" over de Evangelischen. Veel waarheid, maar ik mis de echt gegronde zelfreflectie.
Auto schreef:Er staan hier toch wel weer een aantal generalisaties in. Ik dacht dat genoemde de boer 1 van de eerste documenten is waar inhoudelijk geschreven wordt. Veroordelingsvlugschriften vind ik al bij voorbaat een negatieve lading hebben. Is dat niet de tendens dat al voordat er iets is al negatieve gevoelens zijn? Op deze wijze krijg je nooit een inhoudelijke bespreking en zal het niet landen. Precies de tendens van deze tijd binnen de refo gezindte. Alles is bij voorbaat al fout en zo wordt wederzijds al gereageerd. En we zullen het maar niet over de 'grapjes' uit diverse delen hebben.Wilhelm schreef:Auto schreef: ......die staan toch in dat document van ds'en boer & huijgen?
Eens, daarom verwees ik er ook naar.
Maar gevaar bestaat dat er weer een smalkerkelijk veroordelingsvlugschrift komt, dat door achterban volledig wordt onderschreven maar aan de discussie geen recht doet. Net als bv de laatste recente geplaatse artikelen weer van ds de Heer "Een doorbraak" over de Evangelischen. Veel waarheid, maar ik mis de echt gegronde zelfreflectie.
Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Als kerkelijke gemeente moet je het gesprek aangaan met je leden, niet met een stichting die zich naast de kerk aandient en zich niet kan vinden in de bevindelijk-schriftuurlijke prediking.Wilhelm schreef:En vandaaruit het gesprek aangaan om van elkaar te leren!
Zo, kijk aan. Klinkt als een stevige veroordeling. Hoe kom je daarbij?Tiberius schreef:Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Nee hoor, dat is een houding die je bij veel HeartCry "bekeerlingen" kan waarnemen.Mister schreef:Zo, kijk aan. Klinkt als een stevige veroordeling. Hoe kom je daarbij?Tiberius schreef:Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Ik ben zeer benieuwd naar de concrete voorbeelden dan.Tiberius schreef:Nee hoor, dat is een houding die je bij veel HeartCry "bekeerlingen" kan waarnemen.Mister schreef:Zo, kijk aan. Klinkt als een stevige veroordeling. Hoe kom je daarbij?Tiberius schreef:Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Zo, pak aan. Flinke taal, Tiberius. Je zult wel heel zeker van je zaak zijn aangezien de Schrift behoorlijk streng is tegen mensen die dit soort dingen zeggen zonder hele goede reden.Tiberius schreef:Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Als kerkelijke gemeente moet je het gesprek aangaan met je leden, niet met een stichting die zich naast de kerk aandient en zich niet kan vinden in de bevindelijk-schriftuurlijke prediking.Wilhelm schreef:En vandaaruit het gesprek aangaan om van elkaar te leren!
Tiberius schreef:Nee hoor, dat is een houding die je bij veel HeartCry "bekeerlingen" kan waarnemen.Mister schreef:Zo, kijk aan. Klinkt als een stevige veroordeling. Hoe kom je daarbij?Tiberius schreef:Ik kan daar wel antwoord op geven: men wil er graag bijhoren, zonder hartvernieuwende genade en een leven in een vreze des Heeren; dat zijn allemaal maar knellende banden.Wilhelm schreef:... en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Onlangs heb ik dat weer eens gedaan: erg lang gesproken met een frequente bezoeker van HCr, een lezer ook van de aanbevolen literatuur, etc. Elke vraag van mijn kant die ook maar enigszins tendeerde naar de gereformeerde belijdenis, werd afgekapt. Men keek me aan met een uitdrukking: 'O, daar heb je weer zo'n tobber, die nog niet bevrijd is van het knellende juk van de 3FvE.' Terwijl het mijn vaste overtuiging is dat juist de 3 FvE evenwichtig de kernboodschap van Gods Woord naspreken.Wilhelm schreef:Maar ik zou graag zien dat we meer met elkaar in gesprek zouden gaan, en vragen wat nu de drijfveren zijn waarom een beweging als Heart Cry ontstaat en zoveel aantrekkingskracht heeft.
Het gaat mij niet om de mensen die Heartcry bezoeken, die zijn vaak serieuzer dan veel kerkmensen. Mensen die lopen met belangrijke vragen.....maar ze krijgen bij Heartcry de verkeerde antwoorden.Jongere schreef:De reden dat men (in dit geval Tiberius en Luther) negatief zijn is de negatieve ervaring met enkele "Heartcry-bekeerlingen".
Ik ken er helaas ook wat voorbeelden van. Ik ken helaas ook wat voorbeelden van 'bekeringen' in de kerk die niet al te best zijn afgelopen.
Ik ken ook erg veel mensen die Heartcry hebben bezocht, maar waar ik dit niet tegen kom.
Wat is nu het probleem? Kijk ik verkeerd? Hebben we allemaal toevallig contact met de verkeerde groep mensen? Willen we bewust alleen maar zien wat in ons straatje past?
Maar eigenlijk wil ik maar zeggen: alleen al omdat er andere ervaringen zijn past het om een andere toon aan te slaan in deze hele discussie. We moeten in het kerkelijk leven niet met elkaar omgaan alsof we al exact weten wat de drijfveren van iemand anders zijn. En op zijn minst geloof hechten aan de boodschap dat anderen andere ervaringen hebben.
Ik ben bang dat ook het voorstel van de classis uitloopt op een eenzijdig invullen van de gedachten, verkeerde drijfveren en dwalingen van de ander. Dat is de reden dat ik hier niet zo postitief over ben.
Niet omdat ik een grote Heartcry-fan ben. Wel omdat dit geen zwart-wit verhaal is. Hoe graag we dat ook willen in de kerk: alles zwart of wit. Overal duidelijke taal met grote woorden over spreken. En vooral: over alles zo snel mogelijk het oordeel (het zij positief, het zij negatief) hebben vastgesteld.
Als we het hebben over nadelen van onze zuil: dát vind ik nu een gevaar wat onze zuil nog eens op gaat breken.