Dat er ‘onzin’ uitgekraamd wordt, is een mening. Feit is wel dat het verslag, zoals dat opgenomen is in het RD, daar blijkbaar aanleiding toe geeft.Simon0612 schreef: ↑04 sep 2024, 23:38Denk het niet. Ik zie hier enorm veel onzin uitgekraamd worden vandaag. Ik ben enorm pro Nabij (Jou), i.t.t. Pietje. De Nabij (Jou) is vanaf begin een kerkelijk jongerenblad geweest. In het colofon staat letterlijk: “Nabij Jou is een initiatief van het Deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (DOOC), uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland, en de Vereniging tot Bevordering van SchoolOnderwijs op gereformeerde grondslag (VBSO)”GerefGemeente-lid schreef: ↑04 sep 2024, 23:05Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.vriend-en-metgezel schreef: ↑04 sep 2024, 22:50Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.DDD schreef: ↑04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.
Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
Dus kom niet aan dat het geen kerkelijk blad is want dat is het wel en altijd al geweest. En de afgelopen jaren hebben er best een aantal keer artikelen in gestaan met predikanten uit andere verbanden, ik vond het helemaal prima. Maar ik snap dat als de expertise er is, je dan predikanten uit het eigen verband aan het woord laat. En als ze het pur sang GGiN blaadje maken, ook prima, ik zit tenslotte in die kerk. Ik snap heel de ophef hier niet, gaat nergens over. Zijn we ook zo kritisch op de Daniel? Volgens mij kon je maar 1x herinneren dat de Daniel een andere scribent had toegelaten van buiten de GG. Foei foei!!
Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.
Ik duik weer onder, bye bye!
Overigens is dat niet exclusief voor ‘Refoforum’. Dat blijkt inmiddels uit een aantal reacties, maar ik hoor het inmiddels ook in diverse gesprekken. En de opmerking dat ook leden van de GGN zich niet herkennen in het gekissebis van de vergadering, kan ik alleen maar bevestigen.
Dat de GGN zich wil houden aan de SV, is hun goed recht. Dat ze zich zorgen maakt om het klimaat op scholen, is legitiem.
Mijn punt van zorg zit ‘m in het feit dat scribenten van Nabij en Nabij jou, die van buiten de GGN komen, en trouw hun bijdragen hebben geleverd, nu (notabene via een verslag in het RD) worden afgeserveerd. En alleen op grond van het feit dat ze geen GGN zijn.
Wat is GGN meer dan GG? Of dan OGGN? Of …..(?)
En ondertussen toch ‘samenwerken waar het kan’?