Synode GGiN(jaarloos)

Inwoner

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Inwoner »

Simon0612 schreef: 04 sep 2024, 23:38
GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2024, 23:05
vriend-en-metgezel schreef: 04 sep 2024, 22:50
DDD schreef: 04 sep 2024, 21:57 Hoezo voor 90 procent? Als ik zulke dingen lees, dan prijs ik mijzelf gelukkig dat dit soort mijns inziens wonderlijke gedachten in de GG maar door tien tot vijftien procent van de gemeenten (mijn grove schatting) gedeeld wordt.

Maar goed. Het zijn wel de luidruchtige gemeenten. En dat betreft niet alleen de gemeentezang, waar op 't hardst wordt uitgekreten.
Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.
Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.
Denk het niet. Ik zie hier enorm veel onzin uitgekraamd worden vandaag. Ik ben enorm pro Nabij (Jou), i.t.t. Pietje. De Nabij (Jou) is vanaf begin een kerkelijk jongerenblad geweest. In het colofon staat letterlijk: “Nabij Jou is een initiatief van het Deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (DOOC), uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland, en de Vereniging tot Bevordering van SchoolOnderwijs op gereformeerde grondslag (VBSO)”

Dus kom niet aan dat het geen kerkelijk blad is want dat is het wel en altijd al geweest. En de afgelopen jaren hebben er best een aantal keer artikelen in gestaan met predikanten uit andere verbanden, ik vond het helemaal prima. Maar ik snap dat als de expertise er is, je dan predikanten uit het eigen verband aan het woord laat. En als ze het pur sang GGiN blaadje maken, ook prima, ik zit tenslotte in die kerk. Ik snap heel de ophef hier niet, gaat nergens over. Zijn we ook zo kritisch op de Daniel? Volgens mij kon je maar 1x herinneren dat de Daniel een andere scribent had toegelaten van buiten de GG. Foei foei!!

Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.

Ik duik weer onder, bye bye!
Dat er ‘onzin’ uitgekraamd wordt, is een mening. Feit is wel dat het verslag, zoals dat opgenomen is in het RD, daar blijkbaar aanleiding toe geeft.
Overigens is dat niet exclusief voor ‘Refoforum’. Dat blijkt inmiddels uit een aantal reacties, maar ik hoor het inmiddels ook in diverse gesprekken. En de opmerking dat ook leden van de GGN zich niet herkennen in het gekissebis van de vergadering, kan ik alleen maar bevestigen.

Dat de GGN zich wil houden aan de SV, is hun goed recht. Dat ze zich zorgen maakt om het klimaat op scholen, is legitiem.

Mijn punt van zorg zit ‘m in het feit dat scribenten van Nabij en Nabij jou, die van buiten de GGN komen, en trouw hun bijdragen hebben geleverd, nu (notabene via een verslag in het RD) worden afgeserveerd. En alleen op grond van het feit dat ze geen GGN zijn.

Wat is GGN meer dan GG? Of dan OGGN? Of …..(?)
En ondertussen toch ‘samenwerken waar het kan’?
Laatst gewijzigd door Inwoner op 05 sep 2024, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zolang ze niet beleden zijn en er niet om vergeving is gevraagd staan ze voor Gods aangezicht als een paal boven water!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 05 sep 2024, 08:58
Ad Anker schreef: 05 sep 2024, 07:35
Simon0612 schreef: Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.

GGlid lijkt er inderdaad inhoudelijk niet veel van te snappen en spreekt grote woorden over emeritaat en ambt neerleggen. Dat is niet zo netjes.

Het blijkt wel een gevoelig onderwerp te zijn. Het heeft me ook wel verrast. Je ziet een meer naar buiten toe opererend kerkverband maar de deur lijkt toch weer wat dichter te gaan. In deze tijd is dat wat ingewikkeld en alleen maar te snappen voor insiders wellicht.

GG-ers mogen wel wat voorzichtig zijn in hun commentaar, het is daar op z'n minst net zo het geval. Door de breedte zal dat niet overal hetzelfde ervaren worden maar ons past wel bescheidenheid in commentaar. Eigenlijk geldt dat voor alle afgescheiden kerkverbanden/genootschappen.
Met alle respect, maar je laatste alinea vind ik tegenstrijdig in vergelijking met je eerdere stevige bewoordingen richting o.a. @huisman in het draadje over de CGK. Lees je postings daar nog eens na en leg je laatste alinea daar eens naast...
Toch vind ik het jammer dat je je kritiek vooral uit door mensen die er mee te maken hebben onheus te bejegenen. De ouderling uit Dordrecht, de predikant van Barneveld.... Respect lijkt me wel op z'n plaats, ook al ben je het inhoudelijk niet eens met standpunten.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 05 sep 2024, 09:16 Zolang ze niet beleden zijn en er niet om vergeving is gevraagd staan ze voor Gods aangezicht als een paal boven water!
Ook als de personen die het gedaan hebben overleden zijn? Zijn zulke zonde overdraagbaar?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Bertiel schreef: 05 sep 2024, 09:16 Zolang ze niet beleden zijn en er niet om vergeving is gevraagd staan ze voor Gods aangezicht als een paal boven water!
Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 05 sep 2024, 09:22
Ook als de personen die het gedaan hebben overleden zijn? Zijn zulke zonde overdraagbaar?
Ja hoor. Lees Daniel 7
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

En men gaat bewust in de sporen van de overledenen verder. Dus dan is het al helemaal niet meer alleen een zaak van het verleden.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 05 sep 2024, 09:23
Ja hoor. Lees Daniel 7
Gedaan op welk vers doel jij? Voor het aardse recht was het in iedergeval niet zo.
Laatst gewijzigd door MGG op 05 sep 2024, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik ben bang dat er een groot verband is tussen de huidige toestand enerzijds en zaken zoals de schorsing van Ds. Kok anderzijds.

Ik heb er laatst ook naar verwezen in viewtopic.php?t=15522&start=45

Omdat ik de schuld zelf zo ervaar. Maar het lijkt erop alsof er weinig anderen zijn die dat zo ervaren. Ik hoor er in ieder geval nooit over.
‭‭
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Inwoner schreef: 05 sep 2024, 09:15 Mijn punt van zorg zit ‘m in het feit dat scribenten van Nabij en Nabij jou, die van buiten de GGN komen, en trouw hun bijdragen hebben geleverd, nu (notabene via een verslag in het RD) worden afgeserveerd. En alleen op grond van het feit dat ze geen GGN zijn.
Spijker op zin kop. Deze handelswijze is zeer kwalijk en schadelijk.
Ik vraag me af of het punt op de goede wijze op de synode gekomen is en of het terecht is dat er op direct een besluit over is genomen, zonder hier met betrokkenen over in gesprek te gaan. Ik hoop dat men hier nog op terug zal komen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 05 sep 2024, 09:31
Bertiel schreef: 05 sep 2024, 09:23
Ja hoor. Lees Daniel 7
Gedaan op welk vers doel jij? Voor het aardse recht was het in iedergeval niet zo.
Daniel beleed toch ook zijn schuld voor zonden van zijn voorgeslacht?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 05 sep 2024, 09:15
Simon0612 schreef: 04 sep 2024, 23:38
GerefGemeente-lid schreef: 04 sep 2024, 23:05
vriend-en-metgezel schreef: 04 sep 2024, 22:50

Het zou interessant zijn als het RD dit eens peilt. Ik denk dat er idd een vrij grote groep gergemmers is die dit om uiteenlopende redenen niet ziet zitten. Dat komt omdat het relatief weinig oplevert (veel extra vacante gemeenten en weinig predikanten) en omdat de verhoudingen veranderen (gemeentes die wat ruimdenkender zijn, zullen (verder) naar de marge gedrukt worden), waardoor de eenzijdigheid toeneemt. Bovendien zal men dan op eieren moeten lopen, omdat er over en weer nogal wat achterdocht zit. De kramp die je de laatste decennia binnen de GG ziet, zal dan verder toenemen.
Inderdaad. Daar ben ik het inmiddels wel mee eens. De kerkleiding van de GG wil wel, maar de gewone leden niet. En ik denk dat dit in de GGiN precies andersom het geval is.
Denk het niet. Ik zie hier enorm veel onzin uitgekraamd worden vandaag. Ik ben enorm pro Nabij (Jou), i.t.t. Pietje. De Nabij (Jou) is vanaf begin een kerkelijk jongerenblad geweest. In het colofon staat letterlijk: “Nabij Jou is een initiatief van het Deputaatschap Opvoeding, Onderwijs en Catechese (DOOC), uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland, en de Vereniging tot Bevordering van SchoolOnderwijs op gereformeerde grondslag (VBSO)”

Dus kom niet aan dat het geen kerkelijk blad is want dat is het wel en altijd al geweest. En de afgelopen jaren hebben er best een aantal keer artikelen in gestaan met predikanten uit andere verbanden, ik vond het helemaal prima. Maar ik snap dat als de expertise er is, je dan predikanten uit het eigen verband aan het woord laat. En als ze het pur sang GGiN blaadje maken, ook prima, ik zit tenslotte in die kerk. Ik snap heel de ophef hier niet, gaat nergens over. Zijn we ook zo kritisch op de Daniel? Volgens mij kon je maar 1x herinneren dat de Daniel een andere scribent had toegelaten van buiten de GG. Foei foei!!

Waarom dan zo fel richting de GGiN? En wat geeft jou de vrijbrief om predikanten op te roepen/aan te bevelen tot emeritaat? Om zo iets? En dan suggereren dat de meeste GGiN leden wel samen willen met de GG? Je kent ze niet en je snapt ze nog veel minder. Als je zulke dingen denkt, is het tijd voor een break.

Dat er ‘onzin’ uitgekraamd wordt, is een mening. Feit is wel dat het verslag, zoals dat opgenomen is in het RD, daar blijkbaar aanleiding toe geeft.
Overigens is dat niet exclusief voor ‘Refoforum’. Dat blijkt inmiddels uit een aantal reacties, maar ik hoor het inmiddels ook in diverse gesprekken. En de opmerking dat ook leden van de GGN zich niet herkennen in het gekissebis van de vergadering, kan ik alleen maar bevestigen.

Dat de GGN zich wil houden aan de SV, is hun goed recht. Dat ze zich zorgen maakt om het klimaat op scholen, is legitiem.

Mijn punt van zorg zit ‘m in het feit dat scribenten van Nabij en Nabij jou, die van buiten de GGN komen, en trouw hun bijdragen hebben geleverd, nu (notabene via een verslag in het RD) worden afgeserveerd. En alleen op grond van het feit dat ze geen GGN zijn.

Wat is GGN meer dan GG? Of dan OGGN? Of …..(?)
En ondertussen toch ‘samenwerken waar het kan’?
Er zal ongetwijfeld nog een aantal opinieartikelen volgen in het RD.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Het blad had er zoweiso natuurlijk nooit mogen komen. Het niveau is belabberd. Het geklaag dat er te weinig mensen (redacteuren) waren was vorig jaar al op de synode te horen.
Veel artikelen zijn "hypercalvinistisch" van toon. Het simpele feit dat nu door L. van der Tang wordt gezegd dat het de GGiN equivalent is van de Daniel zegt genoeg.
De synode betaalt, dus de oplage is gegarandeerd.

Er is eerder over gesproken, een eerste nummer lukt nog wel, de tweede ook nog wel. Daarna verwordt het tot het zoveelste nietszeggende suffertje.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Eigenlijk alle ouders uit de GGiN zijn gewoon blij als hun zoon/dochter verkering krijgt met iemand uit rechts GG of Oud Ger. Gem! Dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo van die scribenten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Hendrien schreef: 05 sep 2024, 11:23 Eigenlijk alle ouders uit de GGiN zijn gewoon blij als hun zoon/dochter verkering krijgt met iemand uit rechts GG of Oud Ger. Gem! Dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo van die scribenten.
Wat je schrijft over alle ouders uit de GGiN, is niet waar. Er zijn er heel veel die bezwaard lid zijn en niet denken zoals jij het beschrijft..
‭‭
Plaats reactie