Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:Wij krijgen na september 3 consulenten (1 consulent en 2 hulpconsulenten).
Dat is toch best bijzonder?

In Capelle-West ook 2 consulenten (1 consulent en 1 hulpconsulent).
Ben benieuwd hoe het in de rest van de classis Rotterdam wordt verdeeld.
Dat is bijzonder. Maar ja, ds. Hoogerland preekt maar 2 keer per zondag, dus die kan als consulent niet zo heel veel extra diensten leiden op zondag. Ds. Baan preekt natuurlijk 4 keer, dus die kan wel meer doen. Maar fijn dat er vanuit andere classes ook meegeholpen wordt.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:Wij krijgen na september 3 consulenten (1 consulent en 2 hulpconsulenten).

In Capelle-West ook 2 consulenten (1 consulent en 1 hulpconsulent).
Ben benieuwd hoe het in de rest van de classis Rotterdam wordt verdeeld.
Dat is bijzonder. Maar ja, ds. Hoogerland preekt maar 2 keer per zondag, dus die kan als consulent niet zo heel veel extra diensten leiden op zondag. Ds. Baan preekt natuurlijk 4 keer, dus die kan wel meer doen. Maar fijn dat er vanuit andere classes ook meegeholpen wordt.
Ja inderdaad.
Maar het gaat niet alleen om preekbeurten denk ik. Want dan staan ze alle drie nog geeneens op het rooster voor dit jaar (als ik goed heb gekeken).
Maar is 1 hulpconsulent niet voldoende dan, zou je denken? (kan ik denk ik beter aan de kerkenraad vragen) ;)

EDIT: Ds. Baan (als vaste consulent) hoopt dit jaar één keer voor te gaan, in een huwelijksdienst.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mistig schreef:Wij krijgen vanaf 1 juli as. 3 consulenten (1 consulent en 2 hulpconsulenten).
Een hulpconsulent doet vaak bijna al het werk i.p.v. de officiele consulent binnen de classis. Waarschijnlijk is door de eerste hulpconsulent aangegeven dat hij dat extra werk er niet bij kan hebben dus is er nog een tweede gezocht. Dan heb je dus in totaal drie consulenten. Ook dit is weer een gevolg van het grote predikantentekort en curatoriumbeleid.
Mistig

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:
Mistig schreef:Wij krijgen vanaf 1 juli as. 3 consulenten (1 consulent en 2 hulpconsulenten).
Een hulpconsulent doet vaak bijna al het werk i.p.v. de officiele consulent binnen de classis. Waarschijnlijk is door de eerste hulpconsulent aangegeven dat hij dat extra werk er niet bij kan hebben dus is er nog een tweede gezocht. Dan heb je dus in totaal drie consulenten. Ook dit is weer een gevolg van het grote predikantentekort en curatoriumbeleid.
Ik wilde het deze keer niet noemen, maar je hebt hier gelijk in, denk ik.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:
Erskinees schreef:
Dat weet ik niet hoor. De classis Goes ontvangt dit jaar voor het derde jaar op rij een kandidaat. Dus die denken er vast anders over.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

De vaste consulent van Genemuiden is al sinds jaar en dag ds. Schot. Toen ze vacant werden kregen ze 2 hulpconsulenten omdat ds. Schot geen tijd had. Ds. Schreuder deed de rouwdiensten en ds. van Manen de trouwdiensten.
Het wordt dus vaker toegepast en ja, dat komt natuurlijk door het grote predikanten tekort.
refo

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:
Erskinees schreef:
Dat weet ik niet hoor. De classis Goes ontvangt dit jaar voor het derde jaar op rij een kandidaat. Dus die denken er vast anders over.
Zolang ze allemaal maar naar onze classis komen, is het allemaal wel prima?
GerGem

Bericht door GerGem »

Ds Harinck, Karens en Meeuse doen ook nog wat hand en spandiensten hier en daar in de classis Goes.
GerefGemeente-lid
Verbannen

GerGem schreef:Ds Harinck, Karens en Meeuse doen ook nog wat hand en spandiensten hier en daar in de classis Goes.
Wel meer ook. Ik meen dat ds. Karens al 2 jaar belijdeniscatechisatie geeft in Kruiningen.
mulder

Bericht door mulder »

vraagje aan de gg'ers
Is het normaal dat er in de gg zo moeilijk gedaan wordt over kerkgrenzen? Mijn jongste broer gaat bijna trouwen en het stel wil graag in een bepaalde stad wonen maar het is nog niet gelukt om een huis te kopen. wel een appartement (huur ) gevonden nu in een vlakbijgelegen dorp. de kerkelijke gemeente waar ze lid van wilden worden doet xtreem moeilijk over de locatie van de tijdelijke huisvesting. Is dat gebruikelijk? zo jaag je jonge mensen wel weg...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

mulder schreef:vraagje aan de gg'ers
Is het normaal dat er in de gg zo moeilijk gedaan wordt over kerkgrenzen? Mijn jongste broer gaat bijna trouwen en het stel wil graag in een bepaalde stad wonen maar het is nog niet gelukt om een huis te kopen. wel een appartement (huur ) gevonden nu in een vlakbijgelegen dorp. de kerkelijke gemeente waar ze lid van wilden worden doet xtreem moeilijk over de locatie van de tijdelijke huisvesting. Is dat gebruikelijk? zo jaag je jonge mensen wel weg...
Mag ik de vraag omdraaien: waarom die de mensen zo extreem moeilijk om gewoon naar de gemeente te gaan waar ze gaan wonen? Is het tijdelijk, dan zijn ze tijdelijk daar lid en gaan ze daarna over naar de andere gemeente als ze daar gaan wonen.
Waar je woont, ga je naar de kerk. Wat is er vreemd aan die regel?
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Er zijn natuurlijk genoeg dorpen en steden waar helemaal geen GG is, maar waarbij ooit door een aantal kerkenraden een landkaart is opgedeeld. Waar je woont, ga je naar de kerk is dan geen duidelijke regel.
Mijns inzien kun je een jong stel niet dwingen om tijdelijk een gemeente te 'joinen' terwijl je weet dat ze bijv. na een jaar weer weg zijn. Een gemeente is er niet alleen voor de zondagse prediking, maar ook voor de onderlinge ontmoeting. Niemand gaat investeren in een gemeente wanneer je zo weer weg bent.

Bovendien zou het voor de GG alleen maar positief zijn wanneer onderlinge verschillen geaccepteerd zouden worden en men daarnaast op een volwassen wijze daarover van gedachten zou kunnen wisselen. De GG is soms overgeorganiseerd en alles is geregulariseerd in structuren. Dan zouden we blij moeten zijn dat jonge stellen nog lid willen blijven of worden van de GG i.p.v. moeilijk doen over kerkelijke grenzen.
merel

Bericht door merel »

mulder schreef:vraagje aan de gg'ers
Dan word je toch tijdelijk nergens lid. Ik merkte in de periode dat wij meerdere malen verhuisden dat het heel prettig was om over kerkgrenzen heen te kijken en overal te kerken. Dat verruimt je blikveld en ook als je een vaste woonplaats hebt, kan je de keuze voor de eerdere kerk nog eens overwegen.
Mara

Bericht door Mara »

mulder schreef: zo jaag je jonge mensen wel weg...
Mijn zoon ging over naar de GG wegens verhuizing en moest opnieuw belijdenis afleggen. Weliswaar voor de k.r. maar andersom hoeft dat niet.
Toen een bevriend stel dit hoorde, zeiden die: dat gaan wij niet doen. En werden vervolgens lid van de HHK aldaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW

Bericht door JvW »

Erskinees schreef:Er zijn natuurlijk genoeg dorpen en steden waar helemaal geen GG is, maar waarbij ooit door een aantal kerkenraden een landkaart is opgedeeld. Waar je woont, ga je naar de kerk is dan geen duidelijke regel.
Mijns inzien kun je een jong stel niet dwingen om tijdelijk een gemeente te 'joinen' terwijl je weet dat ze bijv. na een jaar weer weg zijn. Een gemeente is er niet alleen voor de zondagse prediking, maar ook voor de onderlinge ontmoeting. Niemand gaat investeren in een gemeente wanneer je zo weer weg bent.

Bovendien zou het voor de GG alleen maar positief zijn wanneer onderlinge verschillen geaccepteerd zouden worden en men daarnaast op een volwassen wijze daarover van gedachten zou kunnen wisselen. De GG is soms overgeorganiseerd en alles is geregulariseerd in structuren. Dan zouden we blij moeten zijn dat jonge stellen nog lid willen blijven of worden van de GG i.p.v. moeilijk doen over kerkelijke grenzen.
Helemaal eens, maar toch zie ik in de praktijk hier hetzelfde gebeuren. Met als resultaat inderdaad dat een aantal gezinnen overgaan naar een ander kerkgenootschap. Ook komt het voor dat gezinnen bewust verhuizen om maar op 'legale' wijze lid te kunnen worden.
De verschillen die er zijn tussen de gemeenten moeten inderdaad meer geaccepteerd worden, maar het lijkt erop dat de polarisatie alleen maar toeneemt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie