Kleine ergernissen

Herman
Moderator

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 13 aug 2024, 17:34 Gisteren bij mijn opstart na de vakantie heb ik ook 5 of 6 keer opnieuw moeten opstarten, zodat alle beveiligings patches en systeem verbindingen het weer deden. Het lijkt er bij te horen.
Ja, maar de werking van één van de pakketten was tot 14:00 extreem traag. Nu kunnen er dingen zijn samengelopen, maar het is heel vervelend werken om bij elke [tab] die je geeft twee seconden te moeten wachten voordat de cursor naar het volgende veldje springt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 13 aug 2024, 18:59
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 13 aug 2024, 17:34 Gisteren bij mijn opstart na de vakantie heb ik ook 5 of 6 keer opnieuw moeten opstarten, zodat alle beveiligings patches en systeem verbindingen het weer deden. Het lijkt er bij te horen.
Hebben jullie vaste pc's dan? Ik heb gewoon mijn laptop die ik thuis ook regelmatig gebruik in de vakantie.
Laptop, maar die gebruik ik prive niet. En in de vakantie heb ik die dicht gelaten Afbeelding.
Dat snap ik ja. Ik gebruik mn zakelijke laptop en telefoon ook privé. Het heeft zn voor- en nadelen. Voordeel is dat het bij ons in de zomervakantie altijd erg rustig is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef: 13 aug 2024, 18:06
Zeeuw schreef: 13 aug 2024, 17:04
Arja schreef: 13 aug 2024, 16:54
Zeeuw schreef: 13 aug 2024, 16:41 Omdat je werkgever zaken niet op orde heeft, verlof opnemen? Dat is best raar toch?
Ja, ik denk ook dat het raar is :)
Ik denk ook niet dat dit bij Herman speelt.

Maar in ambtenarenland is dit in vakantietijd echt geen rariteit. Dan is het ook niet zozeer dat de werkgever zaken niet op orde heeft (wie is precies je werkgever daar) maar lopen de processen soms anders dan gepland, vooral in complexe systemen. Als applicatiebeheerder ben je afhankelijk van verschillende schakels in een keten. Wanneer bepaalde collega’s met een belangrijke taak op vakantie zijn, of wanneer ze voordat ze gingen, de boel niet goed achterlieten... kunnen sommige werkzaamheden stil komen te liggen. In plaats van mopperen, kun je dan beter je wat overtollige verlofdagen op nemen. Of iets anders doen... een zijtak van applicatiebeheer ofzo.

Maar @Herman, dat is echt een kleine ergenis ja. Niet leuk.
Ook in ambtenarenland is verlof opnemen omdat ICT oid niet werkt een rariteit.
Zo benieuwd over wat voor ambtenaren jij het hebt. Ik heb het er over eentje die een eed af moest leggen.
Hoeveel soorten ambtenaren zijn er eigenlijk in Nederland?
Wat heeft dat er nu mee te maken? Ik heb 10 jaar gewerkt als ambtenaar, ja, zo eentje die de eed moest afleggen. Maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die vrijwillig verlofdagen opneemt omdat het systeem niet werkt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 13 aug 2024, 19:03
Arja schreef: 13 aug 2024, 16:28
Herman schreef: 13 aug 2024, 16:26 Teruggekomen op kantoor om te ontdekken dat de update van eind juli niet goed is verlopen en dat de hele ict een grote zooi is en dat natuurlijk iedereen die je nodig hebt slechts beperkt bereikbaar is vanwege de vakantie.
Dat klinkt me bekend in de oren. Dus nu een paar verlofdagen opnemen?
Nee, ik had het geluk dat de leverancier een uurtje (16:30) na dit bericht online kwam en binnen drie minuten het probleem wist te verhelpen. Maar als hij die moeite om 10:30 had genomen, dan had ik mijn werk op normale manier kunnen prioriteren.
Werk je bij een kleine organisatie? Wij hebben echt van 07.00-17.00 support op ICT. We werken met ongeveer 140 mensen.
Arja

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef: 13 aug 2024, 20:07 Ik heb 10 jaar gewerkt als ambtenaar, ja, zo eentje die de eed moest afleggen. Maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die vrijwillig verlofdagen opneemt omdat het systeem niet werkt.
Heb ik dat precies zo gezegd? Ik zal het verduidelijken Het gaat niet om een ambtenaar die zijn verlofdagen opneemt omdat een één of ander ICT systeempje niet werkt. Het probleem ligt veel dieper in de organisatie. Ik zal het bedekt zeggen: de afhankelijkheid van het nieuwe systeem op de externe resources is verbroken, waardoor de workflow is gestopt. De bottleneck is de afwezigheid van de beslissingsnemer, die nodig is om de resources opnieuw in te schakelen. Tot die tijd blijft het systeem in een idle state, totdat de inhuur weer een nieuw contract heeft en ze niet langer in een "404: Decision Not Found"-situatie zitten.

Sommige dingen zijn ingewikkeld omdat het geldkwesties zijn.
Ararat

Bericht door Ararat »

Als bij mijn werk in het onderwijs de doelgroep niet mee wil werken neem ik ook gewoon een paar verlofdagen. Best te doen! :D
merel

Bericht door merel »

Arja schreef: 13 aug 2024, 19:25
merel schreef: 13 aug 2024, 18:09 Alle ambtenaren moeten een eed afleggen. Mijn man werkt inmiddels voor zijn 3e departement en heeft al 3 keer een eed moeten afleggen.
Ik dacht dat er ook ambtenaren waren die geen eed af hoeven te leggen. Zzp'ers en uitzendkrachten die werken voor de gemeente bijvoorbeeld?
Dan ben je juridisch geen ambtenaar en is het ambtenaren recht niet van toepassing ;)
MGG

Bericht door MGG »

Denken jullie dat zo'n eed werkt? Is wetenschappelijk aangetoond dat een beroepseed helpt?
DDD

Bericht door DDD »

Arja schreef: 13 aug 2024, 20:38
Zeeuw schreef: 13 aug 2024, 20:07 Ik heb 10 jaar gewerkt als ambtenaar, ja, zo eentje die de eed moest afleggen. Maar ik heb nog nooit gehoord van iemand die vrijwillig verlofdagen opneemt omdat het systeem niet werkt.
Heb ik dat precies zo gezegd? Ik zal het verduidelijken Het gaat niet om een ambtenaar die zijn verlofdagen opneemt omdat een één of ander ICT systeempje niet werkt. Het probleem ligt veel dieper in de organisatie. Ik zal het bedekt zeggen: de afhankelijkheid van het nieuwe systeem op de externe resources is verbroken, waardoor de workflow is gestopt. De bottleneck is de afwezigheid van de beslissingsnemer, die nodig is om de resources opnieuw in te schakelen. Tot die tijd blijft het systeem in een idle state, totdat de inhuur weer een nieuw contract heeft en ze niet langer in een "404: Decision Not Found"-situatie zitten.

Het zal vast aan mij liggen, maar ik moet zo'n tekst echt drie keer lezen om een idee te hebben wat er staat. Het ambtelijk jargon is soms werkelijk tenenkrommend ingewikkeld, onnodig Engelstalig en vooral ook meerduidig. Het kan van alles betekenen. Dat is waarschijnlijk ook precies de bedoeling. Maar voor burgers is dat best ingewikkeld.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Dat is voor mij nog geen reden om vrij te nemen. In zo'n geval begint het wachten totdat we weer verder kunnen.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

MGG schreef: 13 aug 2024, 21:43 Denken jullie dat zo'n eed werkt? Is wetenschappelijk aangetoond dat een beroepseed helpt?
Dat is niet het idee van een eed. Als ambtenaar heb je vaak toegang tot gevoelige informatie. Je belooft je werk trouw te doen en voorzichtig met de informatie in te gaan. Deze externe factor helpt uiteraard niet als er interne factoren zijn die de fatsoensnormen willen overtreffen, het is meer dat je aanspreekbaar bent en strafrechtelijk vervolgd kunt worden waarbij een eed wel een weerhoudende factor kan zijn vermoed ik.
Fides Quaerens Intellectum
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Arja schreef: 13 aug 2024, 19:25
merel schreef: 13 aug 2024, 18:09 Alle ambtenaren moeten een eed afleggen. Mijn man werkt inmiddels voor zijn 3e departement en heeft al 3 keer een eed moeten afleggen.
Ik dacht dat er ook ambtenaren waren die geen eed af hoeven te leggen. Zzp'ers en uitzendkrachten die werken voor de gemeente bijvoorbeeld?
Dan ben je juridisch geen ambtenaar en is het ambtenaren recht niet van toepassing ;)
Ik ben als zelfstandige (ZZP en vennoot) jaren onbezoldigd ambtenaar geweest. Dat kan dus.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Herman schreef:Teruggekomen op kantoor om te ontdekken dat de update van eind juli niet goed is verlopen en dat de hele ict een grote zooi is en dat natuurlijk iedereen die je nodig hebt slechts beperkt bereikbaar is vanwege de vakantie.
Waarom doe je dan een update vlak voordat iedereen weg gaat? Hebben jullie geen freezing period?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Chrisje72 schreef: 13 aug 2024, 23:16
Herman schreef:Teruggekomen op kantoor om te ontdekken dat de update van eind juli niet goed is verlopen en dat de hele ict een grote zooi is en dat natuurlijk iedereen die je nodig hebt slechts beperkt bereikbaar is vanwege de vakantie.
Waarom doe je dan een update vlak voordat iedereen weg gaat? Hebben jullie geen freezing period?
Het hele programma lag er twee dagen uit en is in de eerste twee dagen van de bouwvak gedaan. Dus dan is het juist handig als iedereen weg is, toch? Ik ben dus de eerste die weer begin en dan loop je blijkbaar tegen knelpunten aan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Het ging over die verlofdagen. De rest vind ik een prachtige uitleg, maar heeft er verder niet zoveel mee te maken.
Plaats reactie