De SGP - een open partij
- Maanenschijn
Re: De SGP - een open partij
Het is de juiste route om dit intern in de SGP te bespreken en te bediscussiëren. Zodat het beginselprogramma en de uitvoeringspraktijk weer gelijk zijn. De spagaat laat de partij bestaan. Misschien moeten we naar een wat meer 'Hervormd' model met ruimte voor een eigen invulling per kiesvereniging/afdeling. En tijdens de partijdag wordt de lijst vastgesteld. Dan is het aan de leden om aan de individuele overtuiging uiting te geven.
Maar dit soort Vissingse en Ederveens acties bevorderen een ordentelijke route niet.
Maar dit soort Vissingse en Ederveens acties bevorderen een ordentelijke route niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Waarom is het Vlissingse voorstel geen interne manier? Is het niet op de juiste wijze aan het bestuur voorgesteld?
- Maanenschijn
Een motie aankondigen om art 10 te schrappen en dat breed uitmeten in de media is niet 'intern'. En zorgt denk ik ook niet voor het gewenste effect. Dat is een heel drastische stap. De kampen graven gelijk zich in. Een beetje politiek inzicht kan dat volgens mij wel snappen.
Een motie die vraagt om bezinning van art. 10 (door een commissie bijvoorbeeld) en zich breed laat informeren over de standpunten bij leden, besturen en fracties maakt dat er een gedragen voorstel kan komen.
Een motie die vraagt om bezinning van art. 10 (door een commissie bijvoorbeeld) en zich breed laat informeren over de standpunten bij leden, besturen en fracties maakt dat er een gedragen voorstel kan komen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Dat een brochure toeschrijft naar een antwoord op de vraag die voorlicht lijkt mij meer dan logisch. De brochure is de opmaat naar de conclusie. Een goed onderzoek schrijft ook naar de conclusie toe.
Dat is een vraag die niet voorlag. Laat Vlissingen en andere afdelingen op basis van inhoudelijke argumenten de conclusie van de brochure weerleggen. 18 jaar verder dus tijd was er genoeg.
-
En direct een eigen kandidaat aandragen. Geloven ze in Vlissingen oprecht dat zij geschikter is dan de huidige kamerleden? Talent genoeg dus het lijkt een nutteloze actie.
Met beide punten ben ik het wel eens, ook dat een commissie misschien een geschiktere oplossing is. Maar ik snap ook wel dat een pkv denkt dat gewoon een stemming over afschaffen misschien ook wel een tweederde meerderheid behaalt.
Er is in het verleden ook al op gestudeerd, en er zijn nu eenmaal verschillen van inzicht.
Er is in het verleden ook al op gestudeerd, en er zijn nu eenmaal verschillen van inzicht.
-
117 jaar geleden konden mensen ook op basis van onderbuikgevoelens, bepaalde tijdsgeest beslissingen maken die prima anders kunnen. SGP was niet voor vrouwenkiesrecht, als je principieel blijft en zegt: ''Vlissingen motie mag niet want verandering'' dan is het wel hypocriet als je zegt dat vrouwen überhaupt mogen stemmen bijvoorbeeld. 117 jaar geleden was in de kring van gg ondenkbaar dat je met een rijwiel naar de kerk kwam en in sommige kringen dat dominees niet een bepaald kledingstuk droegen, ,etc. Nu lachen we er om.
Een goed onderzoek laat de conclusie volgen uit het onderzoek an sich. Ik heb destijds (omdat ik zelf in de politiek zat) best wat mensen gesproken en niemand kon mij het verschil tussen een politiek ambt en directrice van een basisschool of zorginstelling uitleggen.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 11:48Dat een brochure toeschrijft naar een antwoord op de vraag die voorlicht lijkt mij meer dan logisch. De brochure is de opmaat naar de conclusie. Een goed onderzoek schrijft ook naar de conclusie toe.
Dat is een vraag die niet voorlag. Laat Vlissingen en andere afdelingen op basis van inhoudelijke argumenten de conclusie van de brochure weerleggen. 18 jaar verder dus tijd was er genoeg.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Ik zou me, als mw Janse zijnde, erg ongemakkelijk hierbij voelen.
-
Met daarbij de opmerking dat het destijds wel onderbouwd is. Verandering kan prima, maar kom dan met argumenten.Geytenbeekje schreef: ↑18 dec 2024, 12:04117 jaar geleden konden mensen ook op basis van onderbuikgevoelens, bepaalde tijdsgeest beslissingen maken die prima anders kunnen. SGP was niet voor vrouwenkiesrecht, als je principieel blijft en zegt: ''Vlissingen motie mag niet want verandering'' dan is het wel hypocriet als je zegt dat vrouwen überhaupt mogen stemmen bijvoorbeeld. 117 jaar geleden was in de kring van gg ondenkbaar dat je met een rijwiel naar de kerk kwam en in sommige kringen dat dominees niet een bepaald kledingstuk droegen, ,etc. Nu lachen we er om.
-
Hoe weet jij dat dit hier niet gebeurd is?Zeeuw schreef: ↑18 dec 2024, 12:15Een goed onderzoek laat de conclusie volgen uit het onderzoek an sich. Ik heb destijds (omdat ik zelf in de politiek zat) best wat mensen gesproken en niemand kon mij het verschil tussen een politiek ambt en directrice van een basisschool of zorginstelling uitleggen.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 11:48Dat een brochure toeschrijft naar een antwoord op de vraag die voorlicht lijkt mij meer dan logisch. De brochure is de opmaat naar de conclusie. Een goed onderzoek schrijft ook naar de conclusie toe.
Op onze basisschool en zorginstelling is de directeur bewust een man. De middelbare school waar jullie kind(eren) onderwijs volgen is denk ik ook bewust voor een mannelijke directie gekozen. Als ik even google krijg ik de indruk dat ook alle teamleiders man zijn.
Laatst gewijzigd door MGG op 18 dec 2024, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Vwb het eerste: zie boven. Dat laatste is mooi. En stel dat er geen mannen beschikbaar zouden zijn?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 12:28Hoe weet jij dat dit hier niet gebeurd is?Zeeuw schreef: ↑18 dec 2024, 12:15Een goed onderzoek laat de conclusie volgen uit het onderzoek an sich. Ik heb destijds (omdat ik zelf in de politiek zat) best wat mensen gesproken en niemand kon mij het verschil tussen een politiek ambt en directrice van een basisschool of zorginstelling uitleggen.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 11:48Dat een brochure toeschrijft naar een antwoord op de vraag die voorlicht lijkt mij meer dan logisch. De brochure is de opmaat naar de conclusie. Een goed onderzoek schrijft ook naar de conclusie toe.
Op onze basisschool en zorginstelling is de directeur bewust een man.
-
Roeping: Dit is een categorie die de wereld niet kent. Hierbij kijken we niet naar wat de maatschappij of de cultuur van mannen of vrouwen verwacht, maar wat de Bijbel zegt. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar hebben een andere roeping. God heeft jou als vrouw ontworpen met eigenschappen als zorgzaamheid, ontferming, koestering en vertroosting. Je bent een leven-gever. De wereld heeft vrouwen nodig die leven vanuit deze roeping. Het is van groot belang dat wij als vrouwen het feminisme en werelds denken zien voor wat het is. Hoewel de intenties in het begin misschien goed waren heeft het feminisme generaties vrouwen de leugen geleerd dat buitenshuis werken en aan je carrière bouwen van meer waarde is dan je eigen kinderen opvoeden.
De enige weg tot echte vreugde en bevrijding ligt in Jezus. Alleen door Hem kunnen man-vrouw relaties weer harmonisch worden. Hij zag vrouwen, Hij was met ontferming over hen bewogen en Hij zag in liefde naar hen om. Tegelijkertijd zien we ook dat Hij altijd weer terugging naar het oorspronkelijke scheppingsmodel waarin vrouwen van gelijke waarde zijn, maar een andere roeping hebben. Het Evangelie geeft vrouwen echte vrijheid. Dat zien we door de geschiedenis heen en ook nu in onze tijd.
Elisabeth Elliot zei eens: Dat ik een vrouw ben, maakt mij nog geen ander soort christen. Maar dat ik een christen ben, maakt mij wel een ander soort vrouw.’ Vrouwen en mannen zijn anders en als vrouw heb je een heel speciale unieke taak. Een taak als moeder, als leven gevende, als geefster van barmhartigheid en mededogen. Wanneer je deze rol met vreugde omarmt, zal je echt vrede vinden en zal God de eer krijgen.
De enige weg tot echte vreugde en bevrijding ligt in Jezus. Alleen door Hem kunnen man-vrouw relaties weer harmonisch worden. Hij zag vrouwen, Hij was met ontferming over hen bewogen en Hij zag in liefde naar hen om. Tegelijkertijd zien we ook dat Hij altijd weer terugging naar het oorspronkelijke scheppingsmodel waarin vrouwen van gelijke waarde zijn, maar een andere roeping hebben. Het Evangelie geeft vrouwen echte vrijheid. Dat zien we door de geschiedenis heen en ook nu in onze tijd.
Elisabeth Elliot zei eens: Dat ik een vrouw ben, maakt mij nog geen ander soort christen. Maar dat ik een christen ben, maakt mij wel een ander soort vrouw.’ Vrouwen en mannen zijn anders en als vrouw heb je een heel speciale unieke taak. Een taak als moeder, als leven gevende, als geefster van barmhartigheid en mededogen. Wanneer je deze rol met vreugde omarmt, zal je echt vrede vinden en zal God de eer krijgen.
-
Vwb het eerste ik ookZeeuw schreef: ↑18 dec 2024, 12:31Vwb het eerste: zie boven. Dat laatste is mooi. En stel dat er geen mannen beschikbaar zouden zijn?MGG schreef: ↑18 dec 2024, 12:28Hoe weet jij dat dit hier niet gebeurd is?Zeeuw schreef: ↑18 dec 2024, 12:15Een goed onderzoek laat de conclusie volgen uit het onderzoek an sich. Ik heb destijds (omdat ik zelf in de politiek zat) best wat mensen gesproken en niemand kon mij het verschil tussen een politiek ambt en directrice van een basisschool of zorginstelling uitleggen.MGG schreef: ↑18 dec 2024, 11:48
Dat een brochure toeschrijft naar een antwoord op de vraag die voorlicht lijkt mij meer dan logisch. De brochure is de opmaat naar de conclusie. Een goed onderzoek schrijft ook naar de conclusie toe.
Op onze basisschool en zorginstelling is de directeur bewust een man.

Zoals vanmorgen gezegd ben ik niet principieel tegen vrouwen op de lijst. Dat telt ook voor vrouwen in directie functies. Gelukkig zijn er voor de landelijke politiek genoeg geschikte mannen, dus hier speelt deze vraag niet.
Tenzij ze goed toneelspeelt lijkt ze het zelf helemaal te zien zitten gezien de interviews die ze gegeven heeft.Zeeuw schreef: ↑18 dec 2024, 12:15Hier ben ik het dan wel weer mee eens. Ik zou me, als mw Janse zijnde, erg ongemakkelijk hierbij voelen.