Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Gisteravond over openbaring 11.
De twee getuigen (dat was volgens de predikant de gemeente) pijnigen de wereld. Niet om te pijnigen, maar de wereld wil de woorden van zonde en bekering niet horen, en kan ze niet aanhoren.
Pijnigt de kerk de wereld tegenwoordig nog?
De twee getuigen (dat was volgens de predikant de gemeente) pijnigen de wereld. Niet om te pijnigen, maar de wereld wil de woorden van zonde en bekering niet horen, en kan ze niet aanhoren.
Pijnigt de kerk de wereld tegenwoordig nog?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
's morgens uit Exodus, het volk van Israel in de woestijn, wat van de Heere manna ontving
's avonds een preek over het ware geloof,nav HC zondag 7
's avonds een preek over het ware geloof,nav HC zondag 7
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Bediening Heilig Avondmaal, n.a.v. Ruth 2: 10 Toen wierp zij zich met het gezicht ter aarde, boog zich naar de grond en zei tegen hem: Waarom heb ik genade gevonden in uw ogen, dat u naar mij omziet, terwijl ik een buitenlandse ben?
De bijbehorende avonddienst kon ik helaas niet meemaken, omdat ik elders nodig was. Daar ging het over de heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem (was eveneens een dienst van dankzegging na het H. Avondmaal)
De bijbehorende avonddienst kon ik helaas niet meemaken, omdat ik elders nodig was. Daar ging het over de heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem (was eveneens een dienst van dankzegging na het H. Avondmaal)
~~Soli Deo Gloria~~
Morgendienst: Jeremia 40:6 "6 Alzo kwam Jeremia tot Gedalia, den zoon van Ahikam, te Mizpa; en hij woonde bij hem in het midden des volks, die in het land waren overgelaten."
Veel geestelijke lessen uit Jeremia's keus om bij de overgeblevenen in Israël te blijven.
Middagdienst: HC Zondag 15 vr en antw 38 en 39.
Veel geestelijke lessen uit Jeremia's keus om bij de overgeblevenen in Israël te blijven.
Middagdienst: HC Zondag 15 vr en antw 38 en 39.
Het ging over de eeuwige verdoemenis, het streng oordeel Gods en de vervloeking Gods. Zaken die wij ons waardig hebben gemaakt, maar die de Heere Jezus heeft ondergaan om allen zalig te maken die de Zijnen zijn. Wat een wonderlijk Evangelie niet te bevatten alleen te aanbidden.Vr.38. Waarom heeft Hij onder den rechter Pontius Pilatus geleden?
Antw. Opdat Hij, onschuldig onder den wereldlijken rechter veroordeeld zijnde a, ons daarmede van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zou, bevrijdde b.
a Joh 18:38 Mt 27:24 Lu 23:14,15 Joh 19:4 b Ps 69:4 Jes 53:4,5 2Co 5:21 Ga 3:13 (* Ps 69:4 AV = Ps 69:5 SV)
Vr.39. Heeft dat iets meer in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of Hij met een anderen dood gestorven ware?
Antw. Ja het; want daardoor ben ik zeker, dat Hij de vervloeking, die op mij lag, op Zich geladen heeft a; dewijl de dood des kruises van God vervloekt was b.
a Ga 3:13 b De 21:23
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Psalm 91.
Bijzonder was dat de ouderling van dienst een extra invulling kreeg.
Door lichamelijke omstandigheden kon de gastpredikant niet de volle tijd op de preekstoel staan.
De OvD deed de wetlezing, schriftlezing en gebed en vervolgens deed de dominee de preek en wat daarna kwam.
Bijzonder was dat de ouderling van dienst een extra invulling kreeg.
Door lichamelijke omstandigheden kon de gastpredikant niet de volle tijd op de preekstoel staan.
De OvD deed de wetlezing, schriftlezing en gebed en vervolgens deed de dominee de preek en wat daarna kwam.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Iemand ooit van Abraham Jozuah Draconier gehoord?
Wij hadden gisteren een leespreek van hem.
's morgens over Lukas 1
de engel die tegen Zacharias zei: vrees niet; uw gebed is verhoord
's middags de inwijding van Aäron en zijn zonen
t.g.v. bevestigen nieuwe ambtsdragers.
Onrein en onbekwaam van zichzelf;toch mogelijk op grond van het Offer.
Rijke, bemoedigende preek.
de engel die tegen Zacharias zei: vrees niet; uw gebed is verhoord
's middags de inwijding van Aäron en zijn zonen
t.g.v. bevestigen nieuwe ambtsdragers.
Onrein en onbekwaam van zichzelf;toch mogelijk op grond van het Offer.
Rijke, bemoedigende preek.
- Johann Gottfried Walther
Wel van Abraham Josua Brakonier (1670 - 1736)refo schreef:Iemand ooit van Abraham Jozuah Draconier gehoord?
predikant te in Nijmegen en later in Utrecht,
hij wordt tot de ernstige coccejanen gerekend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De zondvloed.
Morgendienst:Jesaja hfdst. 8 vs. 5 t/m hfdst. 9 vs. 6.
Het hemels geboortebericht: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven,
Middagdienst:Jesaja hfdst. 8 vs. 5 t/m hfdst. 9 vs. 6.
Over de Namen: en de heerschappij is op Zijn schouder, en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
's Avonds: Lukas 1 vs 5 t/m 25.
Versmaadheid van Elisabet weggenomen.
Het hemels geboortebericht: Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven,
Middagdienst:Jesaja hfdst. 8 vs. 5 t/m hfdst. 9 vs. 6.
Over de Namen: en de heerschappij is op Zijn schouder, en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;
's Avonds: Lukas 1 vs 5 t/m 25.
Versmaadheid van Elisabet weggenomen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Dat zal hem wel zijn. Naam was niet zo goed te verstaan.Johann Gottfried Walther schreef:Wel van Abraham Josua Brakonier (1670 - 1736)refo schreef:Iemand ooit van Abraham Jozuah Draconier gehoord?
predikant te in Nijmegen en later in Utrecht,
hij wordt tot de ernstige coccejanen gerekend.
- FlyingEagle
s'morgens Deutronomium 18:15
Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;
Prachtige preek over hoe de komst van Christus zolang van te voren is voorzegd.
s'avonds HC zondag 44 over het 10e gebod.
Zelfs de eerste gedachte om iets te begeren is zonde, zo staan we allen schuldig aan de wet Gods. Maar door Christus is er verzoening.
Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;
Prachtige preek over hoe de komst van Christus zolang van te voren is voorzegd.
s'avonds HC zondag 44 over het 10e gebod.
Zelfs de eerste gedachte om iets te begeren is zonde, zo staan we allen schuldig aan de wet Gods. Maar door Christus is er verzoening.
's-morgens: Jesaja 9:5m: en men noemt Zijn Naam Wonderlijk
's-middags: Jesaja 4:2: Te die dage zal des HEEREN SPRUITE zijn tot sieraad en tot heerlijkheid en de Vrucht der aarde tot voortreffelijkheid en tot versiering dengenen, die het ontkomen zullen in Israel.(leespreek v wijlen Ds.Chris v Dam)
's-avonds: Zondag 11 HC over de naam Jezus.
's-middags: Jesaja 4:2: Te die dage zal des HEEREN SPRUITE zijn tot sieraad en tot heerlijkheid en de Vrucht der aarde tot voortreffelijkheid en tot versiering dengenen, die het ontkomen zullen in Israel.(leespreek v wijlen Ds.Chris v Dam)
Alle drie stuk voor stuk bijzonder uitnemende en leerzame preken.Gijs83 schreef:'s-morgens: Jesaja 9:5m: en men noemt Zijn Naam Wonderlijk
De vraag voor een ieder is dan wel: wat doe ik ermee?
Heeft het wat uitgewerkt?
Want we mogen nog zo'n kostelijke waarheid horen.
Het Woord van God keer niet ledig tot Hem weer.
Een vriend merkte op: aan de preken ligt het niet, maar het is zo stil.
Zo'n 30 jaar geleden hoorde je nog eens wat, maar het is alsof de Heere
niet meer werkt.
Maar deze preken zijn niet voor niets. Het zal toch zijn een reuk des levens
ten leven of een reuk des doods ten dode.
We mochten ons wel eens afvragen of ons hart niet vet gemaakt wordt,
onze oren zwaar en onze ogen gesloten etc. zoals we lezen dat Jesaja
moest preken.
En ik bedoel dit niet om er een domper op te zetten, maar wel dat
we opmerkende mochten zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«