Ik lees Trouw, en het RD heeft niet selectief gewinkeld. Het artikel in Trouw ging erover dat de scenarioschrijver iemand uit de reformatorische achterban heeft ingehuurd om te voorkomen dat er vooroordelen of stereotype beelden in de film terecht zouden komen, ook om de details van de film niet te laten mislukken. Deze medewerking is verleend door een RF'er (sela), die niet (meer) actief is.jan34willem schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het hele stuk dat in Trouw stond, want ik vermoed dat het RD hier een beetje selectief wat quotes uit het artikel overgenomen heeft.huisman schreef:Daar is het uit overgenomen: zei scenarioschrijfster Chris Westendorp zaterdag in dagblad Trouw,Chrisje72 schreef:typisch, dit artikel stond zaterdag in Trouw.
Dorsvloer vol confetti
Re: Dorsvloer vol confetti
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Dorsvloer vol confetti
DDD schreef:Ik kan me het boek niet anders herinneren dan integer geschreven. Vilein is zeker niet een juiste uitdrukking, wat mij betreft.Afgewezen schreef:Tja... Ik zat vandaag nog eens in het boek te lezen, maar je wordt er eigenlijk beroerd van. Die vileine toespelingen elke keer, brrrr.huisman schreef:Ik vind het jammer dat Franca Treur zelf deze kerkdienst niet heeft meegemaakt.
Wat mij betreft is vilein een zeer juiste uitdrukking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20
Re: Dorsvloer vol confetti
Bedankt voor deze correctie van mijn dus onterechte vermoeden. Ik begrijp de laatste paragraaf van het stukje in het RD nu ook beter, die over "hoedjes en de juiste kledij".Luther schreef:Ik lees Trouw, en het RD heeft niet selectief gewinkeld. Het artikel in Trouw ging erover dat de scenarioschrijver iemand uit de reformatorische achterban heeft ingehuurd om te voorkomen dat er vooroordelen of stereotype beelden in de film terecht zouden komen, ook om de details van de film niet te laten mislukken. Deze medewerking is verleend door een RF'er (sela), die niet (meer) actief is.jan34willem schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het hele stuk dat in Trouw stond, want ik vermoed dat het RD hier een beetje selectief wat quotes uit het artikel overgenomen heeft.
Re: Dorsvloer vol confetti
Dan heb je het boek niet goed gelezen.DDD schreef:Ik kan me het boek niet anders herinneren dan integer geschreven. Vilein is zeker niet een juiste uitdrukking, wat mij betreft.Afgewezen schreef:Tja... Ik zat vandaag nog eens in het boek te lezen, maar je wordt er eigenlijk beroerd van. Die vileine toespelingen elke keer, brrrr.huisman schreef:Ik vind het jammer dat Franca Treur zelf deze kerkdienst niet heeft meegemaakt.
Re: Dorsvloer vol confetti
Of misschien sluit ik aan bij wat dominee M.J. Schuurman onlangs in het Reformatorisch Dagblad schreef in een recensie:
Ik vind dat je geen recht doet aan de auteur met je opmerkingen. Er is niet een seculiere recensie die haat en nijd is opgevallen in het boekje, voor zover ik me kan herinneren. Het is dus een typisch standplaatsgebonden mening.God kwijtraken is vaak geen keuze, maar een onthutsende ervaring waarbij geen oppervlakkige antwoorden passen.
Re: Dorsvloer vol confetti
Je mag max. 50 woorden citeren met een link naar het betreffende artikel; geen heel artikel inderdaad.DDD schreef:De strekking was naar mijn idee gelijk. Maar je mag hier niet citeren.
Van Refdag mag je ook hele artikelen citeren (omdat we daar onder vallen), eveneens inclusief link naar het artikel.
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik meen dat ik de vrijheid heb om mij een eigen mening te vormen over het boek van Franca Treur. Het lijkt me weinig zinvol om iemand te verdedigen die willens en weten met God en godsdienst spot. De manier waarop Treur geestelijke zaken op een heel subtiele manier met banale dingen combineert, is huiveringwekkend. Zie bijv. blz. 61. En wat te denken van een passage als blz. 197-199?DDD schreef:Of misschien sluit ik aan bij wat dominee M.J. Schuurman onlangs in het Reformatorisch Dagblad schreef in een recensie:
Ik vind dat je geen recht doet aan de auteur met je opmerkingen. Er is niet een seculiere recensie die haat en nijd is opgevallen in het boekje, voor zover ik me kan herinneren. Het is dus een typisch standplaatsgebonden mening.God kwijtraken is vaak geen keuze, maar een onthutsende ervaring waarbij geen oppervlakkige antwoorden passen.
Ze is geen twijfelaar, ze is iemand die openlijk haar atheïsme van de daken schreeuwt. De apostel Johannes heeft zelf gezegd dat we niet moeten bidden voor hen die gezondigd hebben tegen de dood (de zonde tegen de Heilige Geest). Of dit bij Franca Treur al het geval is, weet ik niet. Wel weet ik dat de Bijbel niet zo 'begripvol' is voor dit soort mensen.
Re: Dorsvloer vol confetti
Helaas heeft Franca Treur ook meerdere uitspraken gedaan (o.a. op het boekenbal) die zeer schokkend zijn.Afgewezen schreef:Ik meen dat ik de vrijheid heb om mij een eigen mening te vormen over het boek van Franca Treur. Het lijkt me weinig zinvol om iemand te verdedigen die willens en weten met God en godsdienst spot. De manier waarop Treur geestelijke zaken op een heel subtiele manier met banale dingen combineert, is huiveringwekkend. Zie bijv. blz. 61. En wat te denken van een passage als blz. 197-199?DDD schreef:Of misschien sluit ik aan bij wat dominee M.J. Schuurman onlangs in het Reformatorisch Dagblad schreef in een recensie:
Ik vind dat je geen recht doet aan de auteur met je opmerkingen. Er is niet een seculiere recensie die haat en nijd is opgevallen in het boekje, voor zover ik me kan herinneren. Het is dus een typisch standplaatsgebonden mening.God kwijtraken is vaak geen keuze, maar een onthutsende ervaring waarbij geen oppervlakkige antwoorden passen.
Ze is geen twijfelaar, ze is iemand die openlijk haar atheïsme van de daken schreeuwt. De apostel Johannes heeft zelf gezegd dat we niet moeten bidden voor hen die gezondigd hebben tegen de dood (de zonde tegen de Heilige Geest). Of dit bij Franca Treur al het geval is, weet ik niet. Wel weet ik dat de Bijbel niet zo 'begripvol' is voor dit soort mensen.
Ik huiver dan ook wat voor beeld de verfilming van dit boek zal opleveren. Ik denk iig geen eerlijk beeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Dorsvloer vol confetti
Je hebt natuurlijk de vrijheid je eigen mening te hebben, en ook op dit forum te vermelden. Maar ook over de woorden die je over atheïsten spreekt zul je eenmaal verantwoording af moeten leggen. En ik heb gelukkig de vrijheid daar in duidelijke bewoordingen afstand van te nemen.Afgewezen schreef:Ik meen dat ik de vrijheid heb om mij een eigen mening te vormen over het boek van Franca Treur. Het lijkt me weinig zinvol om iemand te verdedigen die willens en weten met God en godsdienst spot. De manier waarop Treur geestelijke zaken op een heel subtiele manier met banale dingen combineert, is huiveringwekkend. Zie bijv. blz. 61. En wat te denken van een passage als blz. 197-199?DDD schreef:Of misschien sluit ik aan bij wat dominee M.J. Schuurman onlangs in het Reformatorisch Dagblad schreef in een recensie:
Ik vind dat je geen recht doet aan de auteur met je opmerkingen. Er is niet een seculiere recensie die haat en nijd is opgevallen in het boekje, voor zover ik me kan herinneren. Het is dus een typisch standplaatsgebonden mening.God kwijtraken is vaak geen keuze, maar een onthutsende ervaring waarbij geen oppervlakkige antwoorden passen.
Ze is geen twijfelaar, ze is iemand die openlijk haar atheïsme van de daken schreeuwt. De apostel Johannes heeft zelf gezegd dat we niet moeten bidden voor hen die gezondigd hebben tegen de dood (de zonde tegen de Heilige Geest). Of dit bij Franca Treur al het geval is, weet ik niet. Wel weet ik dat de Bijbel niet zo 'begripvol' is voor dit soort mensen.
Je opmerkingen over de zonde tegen de heilige Geest vind ik onchristelijk en niet getuigen van begrip wat de zonde tegen de heilige Geest inhoudt. Daarover zijn alleen al genoeg andere draadjes.
@Huisman:
Het is geen film van Franca Treur, maar een verfilming van haar boek. Het artikel in Trouw geeft in ieder geval duidelijk aan dat een serieuze poging zal worden gedaan een waarheidsgetrouw beeld te schetsen. Maar het is natuurlijk evident dat naarmate een groepering meer wantrouwige mensen telt zoals ook in dit draadje de media etc. een meer verwrongen beeld krijgen. Onlangs gaf een ouderling uit Geldermalsen daar weer een staaltje van ten beste, dat staat geloof ik ook in dit draadje.
Jan van Klinken heeft daar de volgende behartigenswaardige woorden over geschreven: http://www.refdag.nl/opinie/achterstevo ... bled=false
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik heb er weinig vertrouwen in dat deze film een eerlijk beeld zal geven van de gereformeerde gezindte en prediking. Ik kan alleen maar hopen dat de twee dames waarover in het RD werd geschreven, de woorden van de preek die ze hebben gehoord, door het werk van de Heilige Geest niet zullen vergeten.
God is zo machtig dat Hij ook hen tot bekering kan brengen. Laten we daarvoor bidden!
God is zo machtig dat Hij ook hen tot bekering kan brengen. Laten we daarvoor bidden!
Re: Dorsvloer vol confetti
Sorry DDD, maar ik denk niet dat het passend is dat jij nu aan het vermanen slaat. Ik zie ook niet in welk opzicht jij afstand van mijn uitspraken moet nemen. Wanneer iemand, opgevoed in het geloof, vervolgens zó met het geloof omgaat, is dat niet iets waar we licht over moeten denken. Je kunt natuurlijk begrip en verdraagzaamheid hoog in het vaandel willen voeren, maar er zijn grenzen. Die grenzen zijn door Franca Treur ruimschoots overtreden. Wie spot met het heilige, zal daarvan verantwoording af moeten leggen. Wie daar iets van zegt, niet. Dat is de zaken op zijn kop zetten.DDD schreef:Je hebt natuurlijk de vrijheid je eigen mening te hebben, en ook op dit forum te vermelden. Maar ook over de woorden die je over atheïsten spreekt zul je eenmaal verantwoording af moeten leggen. En ik heb gelukkig de vrijheid daar in duidelijke bewoordingen afstand van te nemen.
Je opmerkingen over de zonde tegen de heilige Geest vind ik onchristelijk en niet getuigen van begrip wat de zonde tegen de heilige Geest inhoudt. Daarover zijn alleen al genoeg andere draadjes.
Ook al zou ze het in onwetendheid doen, dan nog is het een vreselijke zonde. Denk maar aan wat Paulus over zichzelf zegt, toen hij de gemeente Gods - te goeder trouw - vervolgde.
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik begrijp echt niet hoe jij alles van Franca Treur goed praat en ambtsdragers uit onze gezindte steeds afvalt. Dan zou ik je willen adviseren te onderzoeken waar jouw kritische geest je heen kan leiden.DDD schreef:Je hebt natuurlijk de vrijheid je eigen mening te hebben, en ook op dit forum te vermelden. Maar ook over de woorden die je over atheïsten spreekt zul je eenmaal verantwoording af moeten leggen. En ik heb gelukkig de vrijheid daar in duidelijke bewoordingen afstand van te nemen.Afgewezen schreef:Ik meen dat ik de vrijheid heb om mij een eigen mening te vormen over het boek van Franca Treur. Het lijkt me weinig zinvol om iemand te verdedigen die willens en weten met God en godsdienst spot. De manier waarop Treur geestelijke zaken op een heel subtiele manier met banale dingen combineert, is huiveringwekkend. Zie bijv. blz. 61. En wat te denken van een passage als blz. 197-199?DDD schreef:Of misschien sluit ik aan bij wat dominee M.J. Schuurman onlangs in het Reformatorisch Dagblad schreef in een recensie:
Ik vind dat je geen recht doet aan de auteur met je opmerkingen. Er is niet een seculiere recensie die haat en nijd is opgevallen in het boekje, voor zover ik me kan herinneren. Het is dus een typisch standplaatsgebonden mening.God kwijtraken is vaak geen keuze, maar een onthutsende ervaring waarbij geen oppervlakkige antwoorden passen.
Ze is geen twijfelaar, ze is iemand die openlijk haar atheïsme van de daken schreeuwt. De apostel Johannes heeft zelf gezegd dat we niet moeten bidden voor hen die gezondigd hebben tegen de dood (de zonde tegen de Heilige Geest). Of dit bij Franca Treur al het geval is, weet ik niet. Wel weet ik dat de Bijbel niet zo 'begripvol' is voor dit soort mensen.
Je opmerkingen over de zonde tegen de heilige Geest vind ik onchristelijk en niet getuigen van begrip wat de zonde tegen de heilige Geest inhoudt. Daarover zijn alleen al genoeg andere draadjes.
@Huisman:
Het is geen film van Franca Treur, maar een verfilming van haar boek. Het artikel in Trouw geeft in ieder geval duidelijk aan dat een serieuze poging zal worden gedaan een waarheidsgetrouw beeld te schetsen. Maar het is natuurlijk evident dat naarmate een groepering meer wantrouwige mensen telt zoals ook in dit draadje de media etc. een meer verwrongen beeld krijgen. Onlangs gaf een ouderling uit Geldermalsen daar weer een staaltje van ten beste, dat staat geloof ik ook in dit draadje.
Jan van Klinken heeft daar de volgende behartigenswaardige woorden over geschreven: http://www.refdag.nl/opinie/achterstevo ... bled=false
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik praat niets goed. Maar als het gaat om een kritische blik aangaande deze zaken, dan kijk ik in eerste instantie naar mijzelf. Dat is al een heel werk. Daarna naar de kerk waarin de Heere mij een plaats gaf. Daar zou ik ook een tijd mee kunnen vullen. Daarna naar de kerk wereldwijd. Wat een vreselijke dingen zijn er onder de aanroeping van Gods naam niet geweest.
En mocht ik dan nog energie over hebben om ook nog iets te vinden over iemand die in mensen van de kerk teleurgesteld is en daarom -naar de mens gesproken- voor eeuwig verloren gaat dan zal ik bezien of ik daar ook nog een gesprek mee moet voeren.
Maar laat iedere vorm van zelfverheffing ons vreemd zijn. Wat hoogmoed leidt tot de dood, maar zelfonderzoek tot het leven.
En mocht ik dan nog energie over hebben om ook nog iets te vinden over iemand die in mensen van de kerk teleurgesteld is en daarom -naar de mens gesproken- voor eeuwig verloren gaat dan zal ik bezien of ik daar ook nog een gesprek mee moet voeren.
Maar laat iedere vorm van zelfverheffing ons vreemd zijn. Wat hoogmoed leidt tot de dood, maar zelfonderzoek tot het leven.
Re: Dorsvloer vol confetti
O, was dat je punt? Laat ik je uit de droom helpen: het benoemen van de zonde is niet hetzelfde als zelfverheffing.DDD schreef:Maar laat iedere vorm van zelfverheffing ons vreemd zijn. Wat hoogmoed leidt tot de dood, maar zelfonderzoek tot het leven.
Re: Dorsvloer vol confetti
Ik kan het mis hebben maar ik hoor jou niet vaak(eigenlijk nooit) iets positiefs zeggen over de prediking/ambtsdragers enz. uit onze gezindte.DDD schreef:Ik praat niets goed. Maar als het gaat om een kritische blik aangaande deze zaken, dan kijk ik in eerste instantie naar mijzelf. Dat is al een heel werk. Daarna naar de kerk waarin de Heere mij een plaats gaf. Daar zou ik ook een tijd mee kunnen vullen. Daarna naar de kerk wereldwijd. Wat een vreselijke dingen zijn er onder de aanroeping van Gods naam niet geweest.
En mocht ik dan nog energie over hebben om ook nog iets te vinden over iemand die in mensen van de kerk teleurgesteld is en daarom -naar de mens gesproken- voor eeuwig verloren gaat dan zal ik bezien of ik daar ook nog een gesprek mee moet voeren.
Maar laat iedere vorm van zelfverheffing ons vreemd zijn. Wat hoogmoed leidt tot de dood, maar zelfonderzoek tot het leven.
Daar schrik ik van want waar eindigt zo'n kritische blik? In afstand nemen van deze prediking?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.