Tja, dat is een beetje het probleem als er twee sterke stromingen in een gemeente aanwezig zijn, en de kerkenraad vervolgens vrij duidelijk een kant kiest. Ik denk dat het zo moet zijn, dat de kerkenraad een goede afspiegeling is van de gemeente. Dus zowel 'links' als 'rechts' in de kerkenraad, en ieder evenveel ruimte en geluid.Mara schreef:Jolanda, het Woord gaat wel open, maar je zit dan continue te wachten tot hij HET gaat verklaren wat er in je hart leeft.JolandaOudshoorn schreef:Misschien begrijpt Democritus haar gevoelens niet, maar hij heeft wel gelijk. Het Woord gaat open, bij zowel de linkse als de rechtse predikant. Wat dat betreft zou ik de visie van Jongere (wat grotendeels toch ook wel mijn visie is) hier willen toepassen.
Ws zit jij iedere zondag onder de prediking waar jij je goed bij voelt, je hart wordt verklaard.
Het gaat hier niet over predikanten die weinig gaven hebben, of wat saai preken, nee, ik mis soms iets.
Ik probeer niet mezelf in de weg te zitten, ga iedere keer toch weer met open handen, zeg maar, ook al weet ik dat ik weinig kan verwachten.
Maar soms kom ik thuis en denk dan: nou, dat en dat kan ik toch wel mee verder.
Maar zelfs dat is niet altijd.
Iedereen die een beetje thuis is in de cgk, weet precies wat ik bedoel !
BhP predikanten willen dolgraag in veel gemeentes preken, maar ze worden niet meer gevraagd daar, te zwaar.
Door medegemeenteleden wordt dat ook gezegd hoor: Die ? O nee he, dan duurt de kerk veel te lang en alles is zonde.
Bij ons zie ik dat ook wel. Frisse mensen, die in zijn voor vernieuwing en verandering (kindjes geen hoed op, kindjes nemen de HSV mee) en de wat meer behoudende mensen. Als je hier duidelijke afspraken over maakt, moet dat goed te doen zijn.
Maar ja, daar heb je niet zoveel aan. Bij jullie krijgt blijkbaar de ene kant meer aandacht dan de andere kant. Hoewel ik je problemen en bezwaren om weg te gaan snap (ik zit zelf in een soortgelijke situatie), moet je je m.i. wel afvragen wat je het meeste waard is. Sentiment (niet lacherig bedoeld) of een inhoud waar je je beter bij thuisvoelt?