Ontwikkelingen HHK

HersteldHervormd

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind het een beetje flauw om Tib persoonlijk om zijn mening te vragen als hij stelt dat de genoemde zaken typische GG vragen zijn, we weten ook dat Tib niet meer GG kerkt, beetje flauw om dan toch een verkapte 1-2 te maken.

Alhoewel ik wel verwacht dat hij het kan handelen :).
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tom

Bericht door Tom »

GerefGemeente-lid schreef: Als het GG'ers ter rechterzijde zijn, lijkt mij juist dat deze personen moeite hebben met bepaalde gewoonten in de betreffende HHG, zoals @Tiberius noemt. Vandaar dat ik ook niet begrijp dat ze daar naar toe overstappen, terwijl er daar ook nog een VOGG en een GGiN zitten. En die zijn ook niet bijzonder rechts ofzo, weet ik bij toeval.
HHG Ridderkerk draagt iedereen netjes een hoofddeksel hoor
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Misschien moeten we ds. Sonnevelt nog maar eens vragen of hij dat artikel wat @helma onlangs deelde wil publiceren in de Saambinder. ;)

Ik weet van een GG hier in de buurt waar je eerst een jaar moet kerken voor je daadwerkelijk als lid overkomt uit een ander kerkverband. Dat lijkt me een geschikt uitgangspunt.
Alsof ze binnen de HHG's geen termijnen hanteren.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Tiberius schreef:Jazeker de discussie daarover. In andere gemeenten heb je die discussie nauwelijks.
Los van de discussies erover, hoe kijk jij er zelf tegen aan?
Het is een Bijbels uitgangspunt.
Sinds corona sta ik er wat dubbel in, omdat mensen die het dragen van een hoofddeksel door vrouwen in de fysieke diensten verdedigen, er geen enkele moeite mee hebben om de online diensten (die toch als een waardige vervanging van de erediensten werden gepresenteerd), en zeker de gebeden, zonder hoofddeksel te volgen.

Die tweeslachtigheid ondergraaft m.i. het Bijbelse uitgangspunt. Ik zag dat (denk ik) ook terug op de reformatorische kerkdiensten van Vakanz afgelopen zomer: er waren naar mijn idee veel minder vrouwen met een hoofddeksel in de dienst, die toch lid zijn van reformatorische kerkverbanden.

Maar het gaat mij nu niet zozeer om het wel of niet dragen van een hoofddeksel, maar de discussie erover tussen gemeenteleden; inclusief de vervolgdiscussie van welk soort hoofddeksel.
Bedankt voor jouw helder antwoord, ik heb ook weinig op met de onderlinge discussies over deze zaken, wel zijn ze voor mij terug te voeren op de Bijbel, daarom was ik even benieuwd hoe jij erin stond.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het een beetje flauw om Tib persoonlijk om zijn mening te vragen als hij stelt dat de genoemde zaken typische GG vragen zijn, we weten ook dat Tib niet meer GG kerkt, beetje flauw om dan toch een verkapte 1-2 te maken.

Niks flauws aan, enfin je hebt ervaring met typische GG vragen te stellen dus fijn dat je deze herkent:).
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:[
Nee juist niet: ze nemen het gergem-cultuurtje mee naar hun nieuwe gemeente. Althans: zo ervaren de oorspronkelijke gemeenteleden dat.
Als nieuw lid gedraag je je als gast zou je zeggen.
Natuurlijk houdt je je eigen gebruiken aan, zeker als deze bijbels te onderbouwen zijn ook.
Maar je gaat natuurlijk niet direct de discussie aan in je nieuwe gemeente.
Dat past niet.

Ben je een paar jaar lid kun je prima bepaalde zaken bespreekbaar maken toch?
Als nieuw lid moet je altijd oppassen voor 2 klippen:
1=doorslaan omdat je je afzet tegen aspecten van je vorige gemeente, of
2=juist bepaalde aspecten van je vorige gemeente proberen in je nieuwe gemeente te implementeren.

Ik zou adviseren om te wachten tot je wat meer dan een paar lid bent, voordat je allerlei zaken bespreekbaar gaat maken.
Een integratietraject in een gemeente duurt al gauw een jaar of 6 tot 10 (afhankelijk van de openheid van de gemeente).
Bezorgd schreef:De macht op het hoofd als bijbels uitgangspunt is in sommige gemeenten gewoon niet bekend. Men weet het echt niet.
Goed dat iemand er dan op wijst.
Dat het een Bijbels uitgangspunt is, ben ik met je eens.
Maar dat men daar niet mee bekend is, niet. Het is meer een gepasseerd station dan een onbekend station, zeg maar.
Eens. Hoelang een 'integratietraject' duurt zal per persoon en per gemeenten verschillen.
Al denk ik ook wel dat je er zeker de tijd voor moet nemen.

Wat ik wel opvallend vind is dat in veel gemeenten nieuwkomers al heel snel op kandidatenlijsten gezet worden en ook als ambtsdrager gekozen worden. Ik ken verschillende voorbeelden van al na 2 a 3 jaar.
Dus ondanks soms kritiek op overkomen in bepaalde gemeenten, zie je bij stemmingen wel dat er vertrouwen is bij de nieuwkomers die trouw meeleven.
Dat lijkt een beetje dubbel.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik weet van een GG hier in de buurt waar je eerst een jaar moet kerken voor je daadwerkelijk als lid overkomt uit een ander kerkverband. Dat lijkt me een geschikt uitgangspunt.

Tegenwoordig is dat in veel CGK's en HHG's ook.
En terecht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het een beetje flauw om Tib persoonlijk om zijn mening te vragen als hij stelt dat de genoemde zaken typische GG vragen zijn, we weten ook dat Tib niet meer GG kerkt, beetje flauw om dan toch een verkapte 1-2 te maken.

Dank je voor je attentheid. Maar ik kan het denk ik wel handelen hoor. Temeer omdat ik weet dat Pierre het uit de volheid van zijn gemoed vraagt en niet om te hakketakken. Dat scheelt ook weer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat in veel gemeenten nieuwkomers al heel snel op kandidatenlijsten gezet worden en ook als ambtsdrager gekozen worden. Ik ken verschillende voorbeelden van al na 2 a 3 jaar.
Dus ondanks soms kritiek op overkomen in bepaalde gemeenten, zie je bij stemmingen wel dat er vertrouwen is bij de nieuwkomers die trouw meeleven.
Dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat ambtsdragers na 3 of 4 jaar aftreden. Dan ontstaat er snel ruimte voor nieuwelingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:

Tegenwoordig is dat in veel CGK's en HHG's ook.
En terecht.
Ik vraag me af of dat kerkrechtelijk correct is. Volgens mij kan dat namelijk niet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Wat ik wel opvallend vind is dat in veel gemeenten nieuwkomers al heel snel op kandidatenlijsten gezet worden en ook als ambtsdrager gekozen worden. Ik ken verschillende voorbeelden van al na 2 a 3 jaar.
Dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat ambtsdragers na 3 of 4 jaar aftreden. Dan ontstaat er snel ruimte voor nieuwelingen.
Jawel, maar dan zou het mi alsnog beter zijn om geen mensen te kandideren die nog maar paar jaar lid zijn.
Tegelijkertijd zie je in die groep vaak wel grote betrokkenheid en trouw. Lastig.
Terri

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef:
Geytenbeekje schreef:Om toch nog wat exclusiever te zijn ;)
https://m.youtube.com/watch?v=xjdKd9OaSfQ
https://www.youtube.com/watch?v=5rnquGFdyqg
Er ontstaat bij mij altijd een ongelooflijke vreugde als ik zo deze verschillende vormen van het lichaam van Christus zie.
Ik ervaar herkenning in praktisch alle vormen, blijkbaar pas ik niet in een hokje ;)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Terri schreef:
Geytenbeekje schreef:
Er ontstaat bij mij altijd een ongelooflijke vreugde als ik zo deze verschillende vormen van het lichaam van Christus zie.
Ik ervaar herkenning in praktisch alle vormen, blijkbaar pas ik niet in een hokje ;)

Ik heb steeds vaker het idee dat onze ingetogen muziekcultuur verre van bijbels is.
Zie ook hoe de joden muziek maken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
Terri schreef:
Geytenbeekje schreef:

Ik heb steeds vaker het idee dat onze ingetogen muziekcultuur verre van bijbels is.
Ik heb het eerder andersom om eerlijk te zijn, de ootmoed en nederigheid, ja die is dan wel zoek, met zulke danspassen en alles lijkt mij niet dat je dit kunt zijn. Ik vraag me af of joden tot eer van God muziek kunnen maken...
Terri

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:
Terri schreef:

Ik heb het eerder andersom om eerlijk te zijn, de ootmoed en nederigheid, ja die is dan wel zoek, met zulke danspassen en alles lijkt mij niet dat je dit kunt zijn. Ik vraag me af of joden tot eer van God muziek kunnen maken...
Wil je dit uitleggen? Ik snap dit niet.
Plaats reactie