Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Ditbenik schreef: @Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Is Koos nog wel betrokken bij Jijdaar?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Zoals in een van de preken wordt gezegd, komt de catechismus meer in de verdrukking, en dat juist omdat deze gereformeerd is, en ook bv. de dwalingen die weer actueel worden helder aanwijst.
Dat maakt het voor modernere predikanten lastig om echt elke week en het hele jaar door de gehele catechismus te behandelen. Dat is ook de reden waarom er sommigen, onder de schijn van recht en vroomheid, zeggen: Sola Scriptura en geen catechismus.
Op welke kerken doel je nu? Ik zou alleen NGK, Bond-links, CGK-links en wat GKV's kunnen noemen. Maar die vallen al sinds hun bestaan niet in jouw definitie van de gereformeerde leer, dus die bedoel je niet. In de doelgroepkerken van dit forum is er geen enkele predikant die zegt "geen cathechismus". Is deze opmerking meer gestoeld op je gevoel, zie je het niet iets te duister?
Laat anderen maar spreken. Ik ken verschillende kerken, die eerder goed gereformeerd waren, waarin de Catechismus niet meer elke week uitvoerig wordt behandeld. En ik begrijp dat dus wel. Zie boven.
Er zijn inderdaad nogal wat gemeente waar (lang) niet iedere zondag uit de HC gepreekt wordt. De vraag is echter of de reden daarvan is dat predikanten zeggen Sola Scriptura en daarom de catechismus niet meer willen leren zoals jij beweert. Wanneer dat namelijk niet zo is (en ik ken niet één predikant die dat zo leert) ben je aan het lasteren. Dat zou pas echt triest zijn.
In nogal wat gemeente rouleren de predikanten over de wijken en alleen de eigen wijkpredikant preekt catechismus. Daarnaast heeft bv een predikant binnen de HHK maar 83 preekbeurten per jaar te vervullen in de eigen gemeente. Dat betekent concreet dat hij ongeveer 30 diensten per jaar niet 'thuis' preekt. Als de helft daarvan een avonddienst is, is er die avond geen catechismuspreek. Verder zijn er vier avondmaalszondagen waarop de tweede dienst in het teken van de nabetrachting staat. Weer geen catechismuspreek.

Iemand schrijft dat de catechismus in 52 zondagen bepreekt hoort te worden. Dat is echt onzin. De verdeling in zondagen is later ingevoegd. Verder is het ook heel goed mogelijk om 1 vraag per dienst te behandelen in plaats van een hele zondagsafdeling.
Als je echt terug wilt naar de bedoeling van de opstellers, moet je er een leerdienst van maken in plaats van een preekdienst. Dat wil zeggen dat iedereen de vragen en antwoorden thuis leert en er in de kerk overhoort wordt. Ik vrees dat het in dat geval snel gebeurt zou zijn met het pleiten voor de HC.

@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

Nasrani schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:
CvdW schreef: In vele gemeenten in Zeeland kan dat goed samengaan.
drie diensten: 's morgens vrije stof, 's middags catechismus, 's avonds een keer rondje NGB/DL of vrije stof.
Een HC-serie voor de 10 kerkgangers die nog 's middags komen lijkt me nou niet bepaald praktisch.
Ik weet dat 's morgens de 10 Geboden werden gelezen, 's middags de 12 Artikelen en 's avonds NGB/DL (elke week een stukje). Dit wordt gedaan voor het lezen van een gedeelte uit de Bijbel.

Ik weet niet over welke gemeente u spreekt, maar ik ben het met u eens dat de middagdienst (leesdienst) minder druk bezocht is over het algemeen.
Er zijn ook gemeenten die drie keer dienst afgeschaft hebben, maar de tweede dienst is daar ook minder bezet. Hoe kan dat dan?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1479
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jeremiah »

Ditbenik schreef:
Iemand schrijft dat de catechismus in 52 zondagen bepreekt hoort te worden. Dat is echt onzin. De verdeling in zondagen is later ingevoegd.
Waarom onzin? De zondagen zaten al in de 4e druk die slechts driekwart jaar na de 1e druk verscheen.
De eerste uitgave is gedateerd 19 januari 1563. Waarschijnlijk is zij in februari uitgekomen. Slechts enkele weken later zag een tweede druk het licht. Hierin was een verandering aangebracht. De vraag en het antwoord over de paapse mis (vr. en antw. 80) was hier toegevoegd, waarschijnlijk mede onder invloed van de uitspraken van het concilie van Trente.

In november 1563 verscheen de vierde druk. In deze druk zijn de verschillende hoofdstukjes van een opschrift voorzien, waardoor 't geheel overzichtelijker werd. Bovendien zijn de vragen in twee en vijftig zondagen verdeeld met het oog op de prediking van de catechismus in de middagdienst. Pas in latere uitgaven wordt de nummering van de 129 vragen aangetroffen.

Uit Onze Catechismus - Ds. J. van Sliedregt

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GJdeBruijn »

DKO uitgave 1620 nav Synode 1618/19 schreef:De dienaars zullen alomme des zondags, ordinaarlijk in de namiddagse predikatie, de somma der christelijke leer in de catechismus, die tegenwoordig in de Nederlandse kerken aangenomen is, vervat, kortelijk uitleggen, alzo, dat dezelve jaarlijks mag geëindigd worden, volgende de afdeling van de catechismus zelve daarop gemaakt.
Wel even goed om te weten dat een kerkorde niet hetzelfde is als een kerkwet.
Prof. Douma schreef:Omgang met de kerkorde
De gereformeerde kerken in ons land hebben de geldende kerkorde in gemeenschappelijk overleg vastgesteld en in eensgezindheid aanvaard. Daarom moeten de kerken zich er in de praktijk van het kerkelijk leven aan houden en zich dienovereenkomstig gedragen (KO, 84). Het is immers nuttig en goed dat de regeerders van de kerk onderling een vaste orde instellen en die vervolgens handhaven. Daardoor zal het lichaam van de kerk in stand blijven (NGB, 32).
De kerken hebben zich niet op het standpunt gesteld, dat elke kerk van gereformeerde confessie eenzelfde kerkorde moet hebben. De grote synode van Dordrecht bepaalde: ‘In middelmatighe dinghen salmen de buyten-Landtsche Kercken niet verwerpen, die ander gebruyck hebben dan wy’ (DKO, 85). Gereformeerde kerken zullen, vanwege haar gezamenlijke uitgangspunt, hoogstens op ondergeschikte punten verschil kennen in de kerkorde. Die verschillen vormen geen belemmering voor wederzijdse erkenning. Reeds dit feit wijst aan, op welke wijze we zullen omgaan met onze kerkorde. Kerkorde en wet zijn niet twee begrippen, die elkaar dekken. De gereformeerde kerken kennen geen kerkelijke wetten, wel een kerkorde. De term 'kerkelijke wetten' is pas later, in tijd van verval, in gebruik gekomen. Zodra men spreekt over kerkelijke wetten, kan de mening postvatten, dat zij in alles moeten worden opgevolgd, zelfs als duidelijk zou blijken dat zij op een of ander punt niet overeenstemmen met Gods Woord of de vrede en eenheid van de kerk zouden schaden. Terwijl wij zeer stipt en streng zijn ten aanzien van de handhaving van de gezonde leer als grondslag van het kerkelijk leven, is er altijd een zekere ruimte met betrekking tot de opvolging van de kerkorde. Dit kan duidelijk blijken uit de formulering van de slotbepaling van de kerkorde. Daar is vastgelegd, dat de kerkelijke vergaderingen zich erop zullen toeleggen, de bepalingen van de kerkorde na te leven (KO, 84). In een wet past zulk een formulering niet. In een wet blijft elk artikel onverzwakt van kracht; en men is zonder meer gehouden, in elk opzicht zich te gedragen naar alle wettelijke bepalingen. Maar de kerkorde is niet zulk een rigoureuze wet.
Wel moeten de kerkelijke vergaderingen zich wachten voor willekeur, voor bandeloosheid, voor het ‘Korintisch kwaad’ van het individualisme. De eenmaal ingestelde kerkorde moet zo worden gehandhaafd, dat daardoor het lichaam van de kerk in stand blijft.
Daarom aanvaarden wij alleen wat kan dienen om eendracht en eenheid te bevorderen en te bewaren en allen te doen blijven bij de gehoorzaamheid aan God (NGB, 32).
Vereist het belang van de kerken, dat de kerkorde moet worden gewijzigd, aangevuld of verminderd, dan mag dit alleen geschieden door een generale synode (KO, 84).
Bron: http://www.kerkrecht.nl/
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
@Huisman schrijft dat preken over de belijdenis geschriften nodig is om de dwalingen van Jij Daar te bestrijden. Joh, ga eens praten met Koos de Jong en leg zijn dwalingen eens aan hem voor.
Ik schreef dwalingen van “Jij daar achtige” groepen. Dat is dus aanzienlijk breder dan alleen Jij daar.

De gereformeerde leer is zo Bijbels en elke aanval daarop is gevaarlijk. Daarom is grondige kennis van o.a onze 3FvE zo belangrijk.
Als er een persoon regelmatig heeft opgeroepen om oa de DL te bestuderen dan was het wel Koos de Jong op Jij daar avonden.
Idd een paar artikelen maar hij nam de hele DL echt niet voor zijn rekening.
Hoezo niet? Hij heeft meen ik wel eens een lezing gehouden over de grondslag van Jijdaar, en toen kwamen juist: totale verdorvenheid en uitverkiezing ook nadrukkelijk naar voren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: Hoezo niet? Hij heeft meen ik wel eens een lezing gehouden over de grondslag van Jijdaar, en toen kwamen juist: totale verdorvenheid en uitverkiezing ook nadrukkelijk naar voren.
Oh, dan moet het wel goed zijn...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Moderamen »

Probleem is dat JijDaar sprekers van allerlei pluimage uitnodigt, die elkaar (theologisch gezien) weer vaak tegenspreken. Bepaalde sprekers of beweringen die op de avonden zijn gedaan kunnen de toets van de 3fve echt niet doorstaan. Andere, sommige predikanten, houden wel schriftuurlijke toespraken op de confessie gegrond. Daarmee kan je JijDaar dus niet geheel afschrijven, maar zou ik er wel zorgen om hebben. I.t.t. HeartCry (ze worden vaak in één zin genoemd, onterecht) dat wel dicht bij de gereformeerde leer komt, maar het écht niet is. Overigens: over dit onderwerp bestaan al verscheidene topics.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

huisman schreef:
DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Is HeartCry hetzelfde als Jijdaar? Volgens mij klopt dit helemaal niet, huisman.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Is HeartCry hetzelfde als Jijdaar? Volgens mij klopt dit helemaal niet, huisman.
Misschien even de moeite nemen om het hele artikel te lezen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:In ieder geval geeft het geen pas om zonder onderbouwing het tegendeel te beweren.
Moet ik als ik beweer dat Mark Rutte premier van Nederland is dat onderbouwen?

Over de grote zorgen rondom Jij daar is al zoveel geschreven dat ik mijn bewering niet hoefde te onderbouwen.....dacht ik :hum

Maar hier één van de vele predikanten die hun zorgen openbaar hebben uitgesproken. (Ds J Lohuis)

https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry

En van zulke artikelen zijn er zeer veel. Tolle lege
Is HeartCry hetzelfde als Jijdaar? Volgens mij klopt dit helemaal niet, huisman.
Misschien even de moeite nemen om het hele artikel te lezen?
Dominee Lohuis komt heel eenvoudig tot de conclusie dat beide groeperingen remonstrants van karakter zijn.
Misschien heeft dominee Lohuis wat meer gezag dan dat ik het zeg. Het ware te wensen!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie