Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Hier bidden ze tot God en vertellen Hem hoe Hij een mens moet bekeren.
Nou nou, dat is een bijzondere interpretatie van het gebed.
Dat heb ik ook regelmatig gehoord hoor. Zonde van ieders tijd, naar mijn idee, totdat ik bedacht dat God natuurlijk sowieso al weet wat er aan de orde komt. Maar wat onbeleefd blijft het.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:De vraag blijft of een bepaald deel van de criticasters meer dominees willen of meer 'andere' dominees willen d.m.v. een ruimer toelatingsbeleid. Maar op zichzelf is het helemaal niet vreemd om de gehele procedure periodiek te evalueren.
Ik wil het niet over liggingsverschillen gaan hebben, maar het is sociologisch wel heel interessant dat er vooral commentaar komt vanuit een bepaald deel van de gemeenten. En dat terwijl er in het andere deel van de gemeenten eigenlijk net zo weinig predikanten zijn, maar daar nagenoeg geen kritiek vandaan komt. Hoe zou dat komen?
Dat komt mogelijk omdat in het minder gereformeerde deel van de kerk men meer waarde hecht aan bijzonderheden en hoe zeldzamer een dominee, hoe bijzonderder. Dus dan valt daar ook niet over te klagen.

Los daarvan vind ik de geciteerde formuleringen in het boek over ds. Elshout tenenkrommend. Dat daar geen behoorlijke redacteur aan te pas is gekomen.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Klopt absoluut dat dit forum niet representatief is. De geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe worden hier minimaal gehoord. Hier heb je gewoon een punt.
Welnee!

Jij, huisman, Adagio, DIA, Ouderling.

En dan noem ik er nog maar een paar.

Bovendien wordt er ook op de Veluwe hierover heel verschillend gedacht.
KDD

Bericht door KDD »

Vaak moet ik denken aan hoe Nathanael naar de Heere Jezus gebracht was. Door een Christus prediking die niet helemaal zuiver was. Er was een grote nood voor die Zaligmaker in zijn hart en hij was er mee bezig op zijn knieën. En toen hij hoorde dat de Zaligmaker gekomen was, ondanks dat de verhaal niet helemaal klopte, volgde hij zijn vriend Filippus en ontmoete Jezus. We kunnen vaak de schuld ergens anders vinden maar zijn wij er mee bezig als een Nathanael? Ds. Moerkerken heeft hierover een preek geschreven.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:Ik was beschaamd. En dan is er geen ruimte voor kittelachtige betweterigheid, maar alleen gebed voor mijn dominee die door de Heere ons gegeven is.
En als zij het toch verkeerd ziet en het exegetisch niet klopt.
Dan was jij niet betweterig.
Want nu komt het toch wel erg over van: O dat is een kind van God die zal wel gelijk hebben.
Je begrijpt me totaal niet.
Ik bewonder je geduld met de dominee, maar dat mag dan ook voor andere mensen gelden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Eens. Heel erg eens. Ik heb ook wel eens een kritische luisterhouding. Zo ook afgelopen zondag. Totdat ik een berichtje via WhatsApp van iemand uit de gemeente kreeg, een kind van God, die me vertelde wat ze hoorde en wat haar getroffen had. Dan buig ik beschaamd mijn hoofd. En ben ik dankbaar voor zo'n bericht.
Dat zijn beschamende maar toch vreugdevolle momenten, als een ander je vertelt hoe die preek, die je zelf had afgeschreven, voor zo iemand tot zegen was.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
Silo schreef:Dat is niet juist. Dit forum is niet representatief. Mijn gemeente is niet van een bepaalde flank maar gepositioneerd in het midden. Er stellen genoeg kerkleden vragen bij het beleid van het curatorium. Ook in de "rechtse" gemeente waar ik ben opgegroeid waar altijd veel leesdiensten zijn klonken vroeger al veel verzuchtingen. Dat is al vele jaren geleden.... Het leeft breed hoor. Niet dat er breed kritiek is maar wel breed moeite en verbeterpunten
Klopt absoluut dat dit forum niet representatief is. De geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe worden hier minimaal gehoord. Hier heb je gewoon een punt.
Welnee!

Jij, huisman, Adagio, DIA, Ouderling.

En dan noem ik er nog maar een paar.

Bovendien wordt er ook op de Veluwe hierover heel verschillend gedacht.
Behalve Adagio, van hem zou ik niet weten waar hij woont, klopt dat niet; geen van hen woont of kerkt op de Veluwe.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:Ik kan gelukkig zeggen dat ik in de kerk vrij van slaap ben en kan me ook daar enorm aan ergeren aan slapende mensen. Ik lees o.a. dat ze in Berea dat gepredikte Woord met alle toegenegenheid ontvingen. Dat lijkt me naast het onbevangen luisteren ook een prachtige grondhouding. U/je zult met me eens zijn dat het daar ook nog wel eens aan ontbreekt.
Eens. Heel erg eens. Ik heb ook wel eens een kritische luisterhouding. Zo ook afgelopen zondag. Totdat ik een berichtje via WhatsApp van iemand uit de gemeente kreeg, een kind van God, die me vertelde wat ze hoorde en wat haar getroffen had. Dan buig ik beschaamd mijn hoofd. En ben ik dankbaar voor zo'n bericht.
Die begrijp ik helemaal Ad. En het komt ook bekend voor.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik keek ook wel even van het rijtje op, in elk geval doel ik vooral met geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe gemeenten als: Kootwijkerbroek, Barneveld, De Valk-Wekerom, Uddel, Elspeet. Scherpenzeel is randje Veluwe.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
Dat denk ik zeker Pierre. Soms zijn het de grootste criticasters die dit gedrag vertonen. Maar we moeten wel uitkijken bij iedere opmerking steeds een jij-bak terug te geven.
Zie het meer als een aanvulling dan als een jij-bak Zeeuw!
Het ergeren dat je beschrijft inclusief je laatste zin en vrij regelmatig de opmerkingen richting mensen die ook maar iets zeggen over het curatorium, geven mij dat gevoel.
Ik haakte in op wat CvdW beschreef, het slapen van mensen tijdens het gebed en het onbevangen luisteren. Kritische opmerkingen over het curatorium vind ik inderdaad lastig te lezen, dat klopt helemaal. Wel een verschil maakt het voor mij wie de opmerkingen maakt, van sommigen kan ik gewoon soms heel weinig hebben omdat ik ze enorm dubbel in hun gedrag vind. Een beetje zwart-wit is dat van mij, dat zal wel bij mijn cultuur horen of aan mijn beperkte bevattingsvermogen liggen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Ik keek ook wel even van het rijtje op, in elk geval doel ik vooral met geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe gemeenten als: Kootwijkerbroek, Barneveld, De Valk-Wekerom, Uddel, Elspeet. Scherpenzeel is randje Veluwe.
De woonplaats van jou en die van Huisman kan je over twisten.
Maar de woonplaats van Dia en die van Ouderling is beslist geen Veluwe.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Ik keek ook wel even van het rijtje op, in elk geval doel ik vooral met geluiden uit vele gemeenten op de Veluwe gemeenten als: Kootwijkerbroek, Barneveld, De Valk-Wekerom, Uddel, Elspeet. Scherpenzeel is randje Veluwe.
De woonplaats van jou en die van Huisman kan je over twisten, m.i. is dat foodvalley en niet Veluwe. In ieder geval op de rand.
Klopt, de meest westelijk gelegen plaats op de Veluwe, randje provincie Gelderland en Utrecht. Enfin ook als kerkelijke gemeente zitten we op een zogenoemd veluws randje...
GGotK

Bericht door GGotK »

refo schreef:Ds Kersten sprak in een artikel in een oude Saambinder er zijn ongenoegen over uit dat het curatorium zoveel kandidaten moest afwijzen. Hij vroeg zich af of de kerkenraden wel zorgvuldig te werk gingen bij het afgeven van een attest. Zo kun je het ook benaderen, dacht ik toen ik dat las.
Ook daar zit zeker een gedeelte van het probleem, alhoewel dat nooit zo is uitgesproken door het curatorium.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Alleen Uddel en Nijkerk en Terwolde hebben geen predikant.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
De woonplaats van jou en die van Huisman kan je over twisten.
Het hangt er maar net vanaf hoe letterlijk je dat neemt, natuurlijk.

Maar ik weet dat R. in T. niet op de Veluwe ligt, en ook niet in Salland.
Plaats reactie