Dorsvloer vol confetti

Mara

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Erger vind ik het gespot, waar onkerkelijke mensen "bidden' .
Is dat niet ronduit godslasterlijk?
Als onkerkelijke mensen bidden, hoeft dat nog niet direct godslasterlijk zijn. Deden ze het maar meer!
Maar om dat als toneel op te voeren, gaat inderdaad te ver, mee eens!
Op deze manier kan bidden vloeken zijn.
En geldt dat dan ook voor het 'toneel-bidden' in Refo kerken (want die heb je weggehaald, zie ik)?
Omdat ik het een ongepaste uitdrukking vind. Hoe vaak gaat het bij ons niet mis?
We gaan bijna eten, hebben we nu al gedankt?
We zitten zo te kwekken, helemaal vergeten.
Of we bidden met een leeg hart en volle handen. Ons bidden is echt ook niet altijd oprecht!
Ik ga er zelf soms zo mank aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef: Omdat ik het een ongepaste uitdrukking vind. Hoe vaak gaat het bij ons niet mis?
We gaan bijna eten, hebben we nu al gedankt?
We zitten zo te kwekken, helemaal vergeten.
Of we bidden met een leeg hart en volle handen. Ons bidden is echt ook niet altijd oprecht!
Ik ga er zelf soms zo mank aan.
Ok, helemaal mee eens!
Maar dan blijft de vraag: waarom moeten we dan WEL iets zeggen van niet-christenen die op toneel bidden, en NIET iets zeggen van kerkmensen dit als toneel bidden?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Maar dan blijft de vraag: waarom moeten we dan WEL iets zeggen van niet-christenen die op toneel bidden, en NIET iets zeggen van kerkmensen dit als toneel bidden?
Het één sluit het ander niet uit.
Maar het tweede is hier off-topic.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Erger vind ik het gespot, waar onkerkelijke mensen "bidden' .
Is dat niet ronduit godslasterlijk?
Als onkerkelijke mensen bidden, hoeft dat nog niet direct godslasterlijk zijn. Deden ze het maar meer!
Maar om dat als toneel op te voeren, gaat inderdaad te ver, mee eens!

Overigens komt 'toneel tijdens bidden' ook voor in refo-kerken, denk ik wel eens.... :hum
Maar in de kerken komen ze onder het Woord. Betere plek is er niet voor niet-bidders.
Hier worden (als het goed is) ook de afgedwaalde mensen opgedragen in het gebed.
Ook voor degenen die geen zin meer hebben om naar de kerk te komen...

Maar op toneelpodium bidden acht ik niet goed. Hier wordt ter vermaak van luisteraars
en kijkers tot een heilig God gebeden, waar ze waachijnlijk geen enkele notie van hebben.
Is dat dan wat anders als Gods Naam ijdelijk gebruiken?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Bericht door dennis »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Maar dan blijft de vraag: waarom moeten we dan WEL iets zeggen van niet-christenen die op toneel bidden, en NIET iets zeggen van kerkmensen dit als toneel bidden?
Het één sluit het ander niet uit.
Maar het tweede is hier off-topic.
Wie bepaalt of het gebed van een predikant of ouderling - dat ons misschien zo overkomt - 'toneelbidden' is?
Kunnen we dat zomaar beoordelen?
Laten we alsjeblieft voorzichtig zijn in ons oordeel! Eli dacht ook dat Hanna's gebed niet echt was, maar de Heere wist er wel van af.
huisman

Bericht door huisman »

Opmerkelijk bericht in het RD van vandaag. De preek was in ieder geval ontdekkend. Hopelijk laat het deze hoorders niet met rust.
Filmmakers ”Dorsvloer vol confetti” bezoeken kerkdienst
22-07-2013 11:30 | Redactie kerk
De makers van de film over de roman ”Een dorsvloer vol confetti” van Franca Treur bereiden zich goed voor. Zo bezochten ze een kerkdienst van „de gereformeerde gemeenten in Middelburg”, waar „een dominee uit Meliskerke” voorging.

„De dominee sprak totaal anders dan in films. Helemaal niet bombastisch”, zei scenarioschrijfster Chris Westendorp zaterdag in dagblad Trouw, dat haar samen met kunstenares Liesbeth Labeur interviewde. „Juist daardoor ging het helemaal onder je huid zitten. Toen we terugreden zeiden we tegen elkaar: stel nou dat ze tóch gelijk hebben, dan doen wij alles helemaal fout. Als het op ons al zo’n indruk maakt, hoe moet het dan zijn als je een jaar of acht bent?”

Labeur, die opgroeide in reformatorische kring en publiceert onder de naam Sela, voorziet haar van advies. Ze regelde ook „hoedjes en de juiste kledij” voor de kerkdienst. Westerdorp zegt speciaal voor de film een abonnement op het RD te hebben genomen. De film moet begin volgend jaar klaar zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

typisch, dit artikel stond zaterdag in Trouw.
DDD

Bericht door DDD »

Zo raar is dat niet. Op zondag verschijnt het RD niet...
huisman

Bericht door huisman »

Chrisje72 schreef:typisch, dit artikel stond zaterdag in Trouw.
Daar is het uit overgenomen: zei scenarioschrijfster Chris Westendorp zaterdag in dagblad Trouw,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jan34willem

Bericht door jan34willem »

huisman schreef:
Daar is het uit overgenomen: zei scenarioschrijfster Chris Westendorp zaterdag in dagblad Trouw,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het hele stuk dat in Trouw stond, want ik vermoed dat het RD hier een beetje selectief wat quotes uit het artikel overgenomen heeft.
DDD

Bericht door DDD »

De strekking was naar mijn idee gelijk. Maar je mag hier niet citeren.
huisman

Bericht door huisman »

jan34willem schreef:
huisman schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de strekking van het hele stuk dat in Trouw stond, want ik vermoed dat het RD hier een beetje selectief wat quotes uit het artikel overgenomen heeft.
Ik vind het jammer dat Franca Treur zelf deze kerkdienst niet heeft meegemaakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ik vind het jammer dat Franca Treur zelf deze kerkdienst niet heeft meegemaakt.
Tja... Ik zat vandaag nog eens in het boek te lezen, maar je wordt er eigenlijk beroerd van. Die vileine toespelingen elke keer, brrrr.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik vind het jammer dat Franca Treur zelf deze kerkdienst niet heeft meegemaakt.
Tja... Ik zat vandaag nog eens in het boek te lezen, maar je wordt er eigenlijk beroerd van. Die vileine toespelingen elke keer, brrrr.
Daar had ik weinig last van , maar ik behoor ook niet helemaal tot de doelgroep.
Het boek zelf vond ik wat warrig. De hoofdstukken hingen een beetje als los zand aan elkaar.
The Groom's still waiting at the altar
DDD

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
Ik kan me het boek niet anders herinneren dan integer geschreven. Vilein is zeker niet een juiste uitdrukking, wat mij betreft.
Plaats reactie