Preken beluisteren op internet
-
Re: Preken beluisteren op internet
@Wilhelm: Die mailwisseling is de moeite van het lezen niet waard. Ze bestempelen elkaar als 'leugenachtige schorpioenen' en dergelijke. Maar intussen wel zo rechtzinnig mogelijk proberen te zijn. Bah.
Hier beneden is het niet.
Zo iemand de liefde niet heeft...Germanicus schreef:@Wilhelm: Die mailwisseling is de moeite van het lezen niet waard. Ze bestempelen elkaar als 'leugenachtige schorpioenen' en dergelijke. Maar intussen wel zo rechtzinnig mogelijk proberen te zijn. Bah.
-
Exact! Voor mij is dit modern Farizeïsme.memento schreef:Zo iemand de liefde niet heeft...Germanicus schreef:@Wilhelm: Die mailwisseling is de moeite van het lezen niet waard. Ze bestempelen elkaar als 'leugenachtige schorpioenen' en dergelijke. Maar intussen wel zo rechtzinnig mogelijk proberen te zijn. Bah.
Hier beneden is het niet.
Ik heb het even zitten bekijken..jvdg schreef:Ga maar eens kijken op die "pentahof" site.BJD schreef: Hoe weet je dat? Wie is hij dan en wat doet hij nu dan?
Hij heeft niet één boekje geschreven, maar meerdere en talloze brochures.
Je hoeft er geen uren in te steken, je bent er al gauw achter wat dit nu weer voor een heerschap is.

Heeft de man ook volgelingen ofzo? Komt hij ook ergens samen?
Maar toch, kan iemand uitleggen wat het ons verder brengt om hier uitgebreid ons oordeel over uit te spreken op het forum?
Het brengt ons inderdaad niet verder. Wat een extreme mensen heb je toch.Jongere schreef:Maar toch, kan iemand uitleggen wat het ons verder brengt om hier uitgebreid ons oordeel over uit te spreken op het forum?
DJK heeft GPPB in ieder geval wel door. ------knip-knap---laten we voorzichtig zijn met het plakken van etiketjes. vr. gr. Helma
Het grootste gedeelte van zijn ingezonden brieven zijn echt door hem zelf geschreven, waar hij ook weer zelf op reageert.
Zulk soort mensen moet je echt elkaar bezig laten houden. Onvoorstelbaar wat voor schade ze aan kunnen richten in kerken en families.
Links laten liggen en zelf zorgen dat je een getuigenis bent van de Waarheid. En dat is een Persoon.
Er zou een waarschuwend element in kunnen zitten. Weet dat er velen onder de indruk komen van zulke leermeesters, en door gebrek aan kennis misschien wel volgers worden ...Jongere schreef:Maar toch, kan iemand uitleggen wat het ons verder brengt om hier uitgebreid ons oordeel over uit te spreken op het forum?
Inderdaad. Je kan ze niet op 1 hand tellen die door dit soort sites a) enorm in verwarring geraken b) vervolgens helemaal op zichzelf geworpen worden. Iedereen die tot nuchterheid komt, zal merken dat er ergens iets grondig mis zit. Door de stelligheid zijn sommige mensen erg onder de indruk, maar hebben dan vervolgens geen erg in de enorme veroordelende en ongeestelijke mens die er achter zit. 1 Kor. 13 blijft een belangrijke les voor ons allen.Wilhelm schreef:Er zou een waarschuwend element in kunnen zitten. Weet dat er velen onder de indruk komen van zulke leermeesters, en door gebrek aan kennis misschien wel volgers worden ...Jongere schreef:Maar toch, kan iemand uitleggen wat het ons verder brengt om hier uitgebreid ons oordeel over uit te spreken op het forum?
Zal ik dan zelf maar even hierop antwoorden ?Gijs83 schreef:Wat bedoeld ze dan wel???Tiberius schreef:Ik denk overigens, dat Democritus de gevoelens van Mara ook niet begrijpt...

Ik ben gedoopt in de chr ger kerk, alwaar ik na een korte periode eruit geweest te zijn, (zoekende in de puberteit) teruggekeerd ben.
Mijn man is van huis uit "niets".
Helaas is het zo dat onze kerk wegglijdt naar links.
Er was een aantal jaren geleden nwe aanwas en wat lichtere dominees, dus teleurgestelde leden trokken weg naar ger gem, zelfs ger gem in ned en de herst herv.
NIET naar een andere chr ger !
Nu blijf je achter met een handvol moderne leden en een paar oudere mensen die de boel ook niet meer kunnen tegenhouden.
De k.r. wilde beide kanten bedienen, in mijn opinie fout.
Je moet 1 koers uitzetten, ofwel bhp, iig die kant op, ofwel links modern (dan zijn wij wel weg !)
Nu krijg je de ene week ds Roos of ds Middelkoop, de andere week ds van Eeken den Hartog bijv.
Ik vind het niet prettig.
Het lijkt dan nog linkser dan het misschien beleefd zou worden als je het elke week hoort, dan glijd je mee denk ik.
Zo komt het voor dat je leeg naar thuis terugkeert.
Mijn man en ik voelen er niet zo veel voor om elke zondag 2 x 20 km te gaan rijden.
Het is niet alleen dat dan, maar ook de catech, j.v., vergadering e.d.
Bovendien lijkt het mij dan dat je nauwelijks contact krijgt met de rest van de gemeente.
In eigen woonplaats ken je meest iedereen al, uit de buurt, of winkel, ik noem maar wat.
Maar ik heb er ook verdriet over. Ik heb de chr ger kerk lief, zoals hij bedoeld is.
Mijn man en kinderen zijn er gedoopt en wij hebben samen belijdenis gedaan.
Mijn ouders zijn eruit begraven, allemaal banden die binden, misschien wel sentimenteel, dat weet ik niet.
Voor mezelf heb ik niet de vrijmoedigheid de knoop door te hakken.
Er gebeurt toch steeds iets waarvan ik denk: nee, we mogen nog niet weg.
Mijn man laat het eigenlijk aan mij over, hij vindt het goed om te blijven zitten, maar als ik weg wil, ook prima.
Hij volgt me overal.
Hij hoort natuurlijk het verschil ook, maar omdat hij er niet in is opgegroeid, kan hij dat moeilijk aangeven.
Ook is hij een beetje terughoudend, omdat hij denkt dat men hem dan al snel zal klempraten.
Begrijpen jullie dat ?
Mannen die van huis uit hun vader aan tafel hebben horen bidden, de bijbel zien lezen, misschien psalmen hebben horen zingen,
was het hun vader niet, dan misschien hun moeder, hebben een grote voorsprong, die nooit meer is in te halen !
Anderzijds doorprikt hij al snel de hypocrisie, het overvrome gepraat en heeft een grote hekel aan mensen die hun zin willen doordouwen in de kerk.
Dus..... ik kan niet eens in de tent blijven zitten.....
Het is een soort taak om op geestelijk vlak vlak naast de leider te lopen, ofwel zelfs de koers af en toe te bepalen.
Overigens heb ik een vriendin die getrouwd is met een man uit dezelfde kerk, zij heeft belijdenis gedaan, hij niet.
DAT vind ik veel kwalijker. Deze man heeft dus nooit de bewuste keuze gemaakt.
Mijn man wel ! En van harte.
Ik vond het heel "dapper" van hem dat hij zich heeft laten dopen.
Zijn familie respecteert zijn keuze (gelukkig) maar niemand volgt hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- JolandaOudshoorn
Misschien begrijpt Democritus haar gevoelens niet, maar hij heeft wel gelijk. Het Woord gaat open, bij zowel de linkse als de rechtse predikant. Wat dat betreft zou ik de visie van Jongere (wat grotendeels toch ook wel mijn visie is) hier willen toepassen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erg lastig. Je wilt natuurlijk ook niet zomaar uit je kerk stappen. Maar af en toe kerkdiensten in een GG of HHK bezoeken, kan volgens mij in dit geval niet zoveel kwaad. Ik weet niet of die in de buurt zijn. Ik heb een vriend die is van oorsprong ook CGK, komen van oorsprong van de behoudende gemeente in Zaamslag. Toen hij enkele maanden was zijn ze verhuisd naar Wierden en de dichtsbijzijnde CGK is in Almelo. Daar heb je ook allerlei stromingen. Nu is hij zelf PKN Ger.Bond geworden, nadat hij met zijn vriendin wat zoekende is geweest(vriendin was GG). Zijn ouders zijn nog steeds CGK, maar bezochten(en waarschijnlijk nog steeds) ook weleens Ger.Bondsdiensten in Wierden, die zijn dan nog 'zwaarder' als de CGK in Almelo. Ze zouden het ook graag anders gehad hebben, maar omdat ze CGK blijven ze dat ook. Ik vind dat wel wat apart.Mara schreef:Zal ik dan zelf maar even hierop antwoorden ?Gijs83 schreef:Wat bedoeld ze dan wel???Tiberius schreef:Ik denk overigens, dat Democritus de gevoelens van Mara ook niet begrijpt...![]()
Ik ben gedoopt in de chr ger kerk, alwaar ik na een korte periode eruit geweest te zijn, (zoekende in de puberteit) teruggekeerd ben.
Mijn man is van huis uit "niets".
Helaas is het zo dat onze kerk wegglijdt naar links.
Er was een aantal jaren geleden nwe aanwas en wat lichtere dominees, dus teleurgestelde leden trokken weg naar ger gem, zelfs ger gem in ned en de herst herv.
NIET naar een andere chr ger !
Nu blijf je achter met een handvol moderne leden en een paar oudere mensen die de boel ook niet meer kunnen tegenhouden.
De k.r. wilde beide kanten bedienen, in mijn opinie fout.
Je moet 1 koers uitzetten, ofwel bhp, iig die kant op, ofwel links modern (dan zijn wij wel weg !)
Nu krijg je de ene week ds Roos of ds Middelkoop, de andere week ds van Eeken den Hartog bijv.
Ik vind het niet prettig.
Het lijkt dan nog linkser dan het misschien beleefd zou worden als je het elke week hoort, dan glijd je mee denk ik.
Ik weet van vroeger dat hij nogal met getallen in de weer was. Daar begreep ik ook weinig van. Ik weet ook dat hij het gereformeerde denken verlaten heeft. Wat ik nu van hem lees waardeer ik meer dan zijn werk uit het verleden.jvdg schreef:Ga maar eens kijken op die "pentahof" site.BJD schreef: Hoe weet je dat? Wie is hij dan en wat doet hij nu dan?
Je hoeft er geen uren in te steken, je bent er al gauw achter wat dit nu weer voor een heerschap is.
Ik heb ondertussen een aantal brochures gelezen maar kan er nog niet echt negatief over zijn behalve dat ik nogal wat complottheorien tegenkom waar ik te weinig mee heb. Ik heb dus maar enkele folders gelezen, wat zou er niet aan kloppen verder?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Die Piet van der meer heeft hele aparte ideëen. Bijvoorbeeld 'geen verzoening door voldoening' , 'geen verlossing voor alle rassen' , 'andere Driee-eenheid visie' , etc
Ik vroeg me af of die uit de ger.gezindte komt.
Ik vroeg me af of die uit de ger.gezindte komt.
Zie posting Grace.Gian schreef:Ik weet van vroeger dat hij nogal met getallen in de weer was. Daar begreep ik ook weinig van. Ik weet ook dat hij het gereformeerde denken verlaten heeft. Wat ik nu van hem lees waardeer ik meer dan zijn werk uit het verleden.jvdg schreef:Ga maar eens kijken op die "pentahof" site.BJD schreef: Hoe weet je dat? Wie is hij dan en wat doet hij nu dan?
Ik heb ondertussen een aantal brochures gelezen maar kan er nog niet echt negatief over zijn behalve dat ik nogal wat complottheorien tegenkom waar ik te weinig mee heb. Ik heb dus maar enkele folders gelezen, wat zou er niet aan kloppen verder?
Bovendien lijkt hij de uitverkiezing te loochenen.
Jolanda, het Woord gaat wel open, maar je zit dan continue te wachten tot hij HET gaat verklaren wat er in je hart leeft.JolandaOudshoorn schreef:Misschien begrijpt Democritus haar gevoelens niet, maar hij heeft wel gelijk. Het Woord gaat open, bij zowel de linkse als de rechtse predikant. Wat dat betreft zou ik de visie van Jongere (wat grotendeels toch ook wel mijn visie is) hier willen toepassen.
Ws zit jij iedere zondag onder de prediking waar jij je goed bij voelt, je hart wordt verklaard.
Het gaat hier niet over predikanten die weinig gaven hebben, of wat saai preken, nee, ik mis soms iets.
Ik probeer niet mezelf in de weg te zitten, ga iedere keer toch weer met open handen, zeg maar, ook al weet ik dat ik weinig kan verwachten.
Maar soms kom ik thuis en denk dan: nou, dat en dat kan ik toch wel mee verder.
Maar zelfs dat is niet altijd.
Iedereen die een beetje thuis is in de cgk, weet precies wat ik bedoel !
BhP predikanten willen dolgraag in veel gemeentes preken, maar ze worden niet meer gevraagd daar, te zwaar.
Door medegemeenteleden wordt dat ook gezegd hoor: Die ? O nee he, dan duurt de kerk veel te lang en alles is zonde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon