De SGP - een open partij

Scheepsbel

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Scheepsbel »

merel schreef: 11 nov 2024, 09:10 Ik sta meer aan de linker zijde van het politieke spectrum. Dat maakt dat de SGP om meerdere redenen voor mij geen partij is om op te stemmen. Het vrouwen standpunt is een van de redenen.
De hang naar links, progressief, vrijzinnigheid en relativisme kan niet los worden gezien van ontkerkelijking en geloofsafval in Nederland. Christelijke instituties doen als het ware aan rebranding om de eigen klandizie te blijven behagen. Zie jij dit ook zo?
ZWP

Bericht door ZWP »

Scheepsbel schreef: 13 nov 2024, 12:16
merel schreef: 11 nov 2024, 09:10 Ik sta meer aan de linker zijde van het politieke spectrum. Dat maakt dat de SGP om meerdere redenen voor mij geen partij is om op te stemmen. Het vrouwen standpunt is een van de redenen.
De hang naar links, progressief, vrijzinnigheid en relativisme kan niet los worden gezien van ontkerkelijking en geloofsafval in Nederland. Christelijke instituties doen als het ware aan rebranding om de eigen klandizie te blijven behagen. Zie jij dit ook zo?
Ik denk dat 'links' ons als behoudende christenen wat kan leren als het gaat om opkomen voor minderheden, financiële solidariteit en zorg voor de schepping. Zie jij dit ook zo?
Scheepsbel

ZWP schreef: 13 nov 2024, 12:20
Scheepsbel schreef: 13 nov 2024, 12:16
Ik denk dat 'links' ons als behoudende christenen wat kan leren als het gaat om opkomen voor minderheden, financiële solidariteit en zorg voor de schepping. Zie jij dit ook zo?
Alleen zorg voor de schepping is waar rechts nogal fout in gaan, daar valt zeker iets te leren maar dat maakt nooit de andere standpunten van links goed zoals moord op ongeboren baby’s en eutanasie, en nog maar niet te spreken over het binnenhalen van een vreselijke godsdienst als de islam, waar we nu afgelopen weken heel duidelijk de vruchten van kunnen zien, als echt Christen stem je niet links.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 13 nov 2024, 11:25
HersteldHervormd schreef: 13 nov 2024, 08:26 Als het echt zo massaal is had de SGP wel een 4e zetel gehaald. Het was op het nippertje 3 zetels.
Dat nippertje valt mee. De laatste jaren zijn de 3 zetels op eigen kracht.

Volgens NOS kwam 69% van de stemmen van SGP-ers uit 2021, 12% van CU stemmers, 9% van niet-stemmers.
van de stemmers uit 2021 stemde 72% weer SGP, heeft 9% niet gestemd, ging 8% naar PVV.
De SGP had tijdens de TK verkiezingen 217.270 stemmen. De kiesdeler was 69.486. Als je dan 3x 69.486 doet komt je uit op 208458. Dat betekent dat je minder dan 10.000 stemmen ''over'' hebt.
Aangezien de SGP al jaren ongeveer dezelfde cijfers haalt begrijp ik niet zo het enthousiasme van MGG over ''massale'' stemmenaantallen uit de evangelische hoek. De CU is heel veel stemmen verloren afgelopen TK verkiezingen, ik zie het niet echt terug in jouw cijfers ook. 12% vind ik niet massaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MGG

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 13 nov 2024, 14:00
refo schreef: 13 nov 2024, 11:25
HersteldHervormd schreef: 13 nov 2024, 08:26 Als het echt zo massaal is had de SGP wel een 4e zetel gehaald. Het was op het nippertje 3 zetels.
Dat nippertje valt mee. De laatste jaren zijn de 3 zetels op eigen kracht.

Volgens NOS kwam 69% van de stemmen van SGP-ers uit 2021, 12% van CU stemmers, 9% van niet-stemmers.
van de stemmers uit 2021 stemde 72% weer SGP, heeft 9% niet gestemd, ging 8% naar PVV.
De SGP had tijdens de TK verkiezingen 217.270 stemmen. De kiesdeler was 69.486. Als je dan 3x 69.486 doet komt je uit op 208458. Dat betekent dat je minder dan 10.000 stemmen ''over'' hebt.
Aangezien de SGP al jaren ongeveer dezelfde cijfers haalt begrijp ik niet zo het enthousiasme van MGG over ''massale'' stemmenaantallen uit de evangelische hoek. De CU is heel veel stemmen verloren afgelopen TK verkiezingen, ik zie het niet echt terug in jouw cijfers ook. 12% vind ik niet massaal.
Je haalt mij een HHR door elkaar. Beide 3 letters maar ik heb niks gezegd over massale stemmenaantallen uit de evangelische hoek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Is het waar? Is de vrijheid van meningsuiting weg? Moet je allemaal dezelfde mening hebben?
Wat betekent dit? Ik heb daar echt grote moeite mee.
https://www.youtube.com/watch?v=_3Bd1G31fwk
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Is het waar? Is de vrijheid van meningsuiting weg? Moet je allemaal dezelfde mening hebben?
Het is een heel zorgelijke ontwikkeling. De verworvenheden met de Schoolstrijd bevochten en verkregen zijn bijna aan het einde, ben ik bang.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Adagio

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef: 26 nov 2024, 09:52
-DIA- schreef:Is het waar? Is de vrijheid van meningsuiting weg? Moet je allemaal dezelfde mening hebben?
Het is een heel zorgelijke ontwikkeling. De verworvenheden met de Schoolstrijd bevochten en verkregen zijn bijna aan het einde, ben ik bang.
Vreemd is het allemaal niet, maar de Heere regeert. Uw wil geschiede. Dat is: Geef dat wij en alle mensen onzen eigen wil verzaken, en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn; opdat alzo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gewilliglijk en getrouwelijk moge bedienen en uitvoeren als de engelen in den hemel doen.
MGG

Bericht door MGG »

Mooie motie van Stoffer om bij werkbezoek aan landen waar geel christenvervolging is vaker christenen te ontmoeten. Blij en ook wat verbaast om te zien dat Denk voor stemde. Zoals te verwachten stemde GL/PvDa, Volt en PVDD tegen.
Scheepsbel

MGG schreef: 26 nov 2024, 20:53 Mooie motie van Stoffer om bij werkbezoek aan landen waar geel christenvervolging is vaker christenen te ontmoeten. Blij en ook wat verbaast om te zien dat Denk voor stemde. Zoals te verwachten stemde GL/PvDa, Volt en PVDD tegen.
Niet helemaal vreemd gezien de ontwikkelingen die er zijn rondom religie, inperken vrijheid van meningsuiting zal ook de islam treffen, dan is samenwerken met de vijand soms handig politiek gezien. Nood breekt wet.
DDD

Bericht door DDD »

Waar haal je het begrip 'vijand' vandaan?

Ik ben wel verbaasd dat Volt tegen stemt. Ik ken de motie niet, maar ben benieuwd waarom.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 nov 2024, 18:57 Waar haal je het begrip 'vijand' vandaan?

Ik ben wel verbaasd dat Volt tegen stemt. Ik ken de motie niet, maar ben benieuwd waarom.
Vijand... je hoeft het niet altijd een vijand te noemen, ook al is dat wel de praktijk. Moet je in feite dan in alle gevallen een compromis kunnen sluiten. Dat gaat niet altijd.
Denk bv. aan Daniel: Toen het gebod van de koning kwam, sloot hij toen een compromis, dook hij onder? Daar hij een tussenstapje? Nee. Maar hij deed evenals hij altijd had gedaan. En nu de vijanden. Die wisten dat: Dat éne punt waarop ze hem konden vangen.
Moeten we dan gaan zwijgen? Ook niet. Ook al komt de hele wereld over ons heen, hier kunnen we geen compromis sluiten.
En ja ik weet het heel goed, dan komen de vijanden wel openbaar, zonder hen als vijand te benoemen
We lezen ook in Mattheus 12:13 "Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit."
David had een zoon die anders ging dan hem was voorgeleefd, en hem was geleerd.
Het kostte hem zijn dood. Maar was David dan een vijand van zijn zoon geworden? Nee. Hoor hem bitter wenen in de opperzaal van de poort; en in zijn gaan zei hij: "Mijn zoon Absalom, mijn zoon, mijn zoon Absalom! Och, dat ik, ik voor u gestorven ware, Absalom, mijn zoon, mijn zoon!" (2 Samuël 18:33)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Scheepsbel

DDD schreef: 27 nov 2024, 18:57 Waar haal je het begrip 'vijand' vandaan?

Ik had het over denk. Zie jij de islam als vrienden van de sgp?
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb ik geen mening over. Maar de SGP zou wel vrienden met Denk moeten zijn en zeker geen vijand.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 28 nov 2024, 14:26 Daar heb ik geen mening over. Maar de SGP zou wel vrienden met Denk moeten zijn en zeker geen vijand.
Vijanden zijn is inderdaad niet nodig (ook helemaal niet des SGP's), collegiaal zijn is normaal, maar vrienden worden met kopstuk Van Baarle lijkt me lastig. Ik blijf er verbaasd over dat hij de opvolger is van die welbespraakte, keurige, redelijke Azarkan.
Plaats reactie