Ik zou als ik jou was:huisman schreef:Tiberius schreef:Zegt iemand dat dan?huisman schreef:Christus is voor goddelozen gestorven niet voor (van eeuwigheid) rechtvaardigen.
Dat is één van de gevaren van deze leer.
Laten wij er een punt achter zetten. Als de Ds Kersten aanhangers maar duidelijk de gevaren blijven zien waar hij zelf voor waarschuwde kan ik er wel mee leven. "Mitsdien is elk ter zaligheid de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar. Wie zich op de rechtvaardigmaking van eeuwigheid en de opstanding van Christus beroept, zonder de rechtvaardigmaking door het geloof deelachtig te zijn, bedriegt zichzelf en loochent de leer der Schriften, die ons zegt dat de zondaar uit of door het geloof gerechtvaardigd wordt.
Wij houden dus staande dat er een rechtvaardigmaking is vóór het geloof, maar eveneens dat de rechtvaardigmaking dóór het geloof onmisbaar is. Deze stelt ons in een verzoende betrekking met God. Want toch de rechtvaardigmaking door het geloof is meer dan een zich bewust worden, dat wij eigenlijk al waren gerechtvaardigd. O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "
Als ik zie wat "vragensteller" schreef ben ik bang dat verschillende aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid veel verder gaan dan hun leermeester.
Ik blijf mij meer thuisvoelen bij Brakel ,Watson en wat onze belijdenisgeschriften over de rechtvaardiging schrijven. Het zuiverst vinden wij de rechtvaardigingsleer in de Romeinenbrief verwoord.
1. eerst maar eens gaan lezen (vooral rode gedeelte, heb gepoogd te zeggen dat Watson niets anders leerde dan Kersten) wat ik schreef en dan graag in context;
2. inhoudelijk mijn punten weerleggen ipv ongenuanceerde conclusies trekken, wellicht dat de discussie dan enige zin gaat krijgen;
3. antwoord geven op mijn herhaaldelijk gestelde vraag hoe jong gestorven kinderen zalig kunnen sterven zonder geloofsbeoefening? Of meen jij dat die dus niet gerechtvaardigd zijn? Zeg dat dan ...