Toch niet recht gedaan...

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Jawel, maar, een beetje uit de hoogte. En, het aanbodstandpunt heeft zich zo gepreciseerd, juist in de GG en de GGiN door de twisten. Zo gaat het vaak met leerpunten: doordat er verschillen zijn wordt een leerstuk gepreciseerd en geformuleerd.
De aanbod-discussie is al veel ouder dan de GG en GGiN. En de gereformeerde oplossing, namelijk het onderscheid tussen aanbod van de belofte en de vervulling van de belofte is al zo oud als de gereformeerde theologie. In 1645 kan je deze oplossing al vinden in de werken van Edward Fisher. De discussie tussen GG en GGiN heeft bij mijn weten daar niet echt iets aan toegevoegd, of aan "gepreciseerd en geformuleerd".
Tja, maar dan moet je niet de HHK noemen. En natuurlijk staan de Gereformeerde Gemeenten op de schouders van oudvaders en puriteinen. Gelukkig wel!
Het is mooi dat de GG zich in deze aloude gereformeerde oplossing vinden kan. Ik hoop dat iedereen in de gereformeerde gezindte dat doet. En ik zou het jammer vinden, als mensen of een kerkverband weggroeien bij dit oude gereformeerde leerstuk. Ik hoop dat dat gewoon gezegd mag worden. Om bij elke kritische of bezorgde noot die bij je kerkverband of de koers ervan geplaatst wordt meteen weg te zetten als "uit de hoogte" lijkt me ietwat overdreven protectionistisch.
Nu moet je niet gaan dramatiseren. Ik zette geen kritische noot weg 'als uit de hoogte'. En met protectionisme heeft het al helemaal niets te maken, daar komen andere posts misschien wel voor in aanmerking, maar deze zeker niet.

Dat ik je standpunt 'uit de hoogte noemde' kwam omdat je je eigen standpunt zo graag als goed gereformeerd indeelde, en als evenwichtig. Dat heeft niets met protectionisme of met de inhoud te maken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Heel goed opgepakt door het RD. Complimenten.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
Heel goed opgepakt door het RD. Complimenten.
Ik vind het helemaal niet zo'n fijn artikel:
ds. Roos schreef:Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren
Kortom: Alle midden en linkse predikanten worden afgeschreven. Van eenheid gaat niet veel komen, behalve wanneer de rechtse broeders de GGiN liever hebben dan de broeders uit hun eigen kerkgenootschap.


Vindt het einde weer enorm cliché:
Ds. Van Eckeveld: „In 1973 verscheen een boekje met als titel ”Tien keer gereformeerd”. Daarin schreef ds. A. Vergunst een hoofdstuk onder de titel ”Wie zou niet wenen”. En het wordt almaar erger. Er is al meer sprake van een andere geloofsbeleving waarin men de drie stukken niet terugvindt.”

Ds. Roos: „Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden. De mensen aan wie de Heere veel geestelijk onderwijs heeft gegeven, vallen weg. Ik hoor zo veel beredeneerd geloof van de mens, zo weinig wat de Heere heeft doen ondervinden.”

Ds. Van Eckeveld: „Het mag ons gebed wel zijn of de Heere de hof van de kerk moge doorwaaien, opdat de specerijen, de vruchten van het nieuwe leven, gezien zouden worden.”

Dat dat ons samen in de schuld zou brengen, zegt ds. Roos. „Als de Heere dat doet, dat heeft niemand anders het meer gedaan. Dan hebben we het zelf gedaan.”
Moet dat nu altijd, te pas en te onpas klagen en wenen, en preken over hoe slecht het wel niet gaat? Wordt dat als een stukje rechtzinnigheid gezien ofzo? Alsof God niet meer werkt... Nee, klagen en wenen doe je (als het goed is) in het verborgen voor Gods aangezicht...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door eilander »

@memento: en wat vond je positief aan dit artikel?
(je haalt nu alleen de negatieve punten eruit...)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2898
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben het met Memento eens. Denk je een mooi stuk over eenheid te lezen geldt deze eenheid alleen voor een deel van de GG.
ds. Roos wil ook niet het boete kleed aantrekken voor 1953. Het was allemaal rechtvaardig.... kom nou zeg! Ik heb altijd geleerd, waar er 2 ruzie hebben, hebben er 2 schuld, dat geldt ook hier.

Positief punt? dat men met elkaar spreekt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef: wat vond je positief aan dit artikel?

Dat Ds v Eckeveld als oudste de moeite nam om vanuit Zeist naar Barneveld te rijden.
Verder kan ik uit het interview opmaken dat de GG samenwil werken, maar dat de GGiN niet alle predikanten overneemt en na 57 jaar nog steeds aan het onderzoeken is of, en zo ja, welke verschillen er zijn voordat ze weer een gesprek met de GG willen. Niet echt hoopgevend dus.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

eilander schreef:@memento: en wat vond je positief aan dit artikel?
(je haalt nu alleen de negatieve punten eruit...)
Ik vond eigenlijk niet zo veel positief in dit artikel. De houding van ds. Eckeveld (en het feit dat hij/de GG schuld durft te bekennen) waardeer ik wel. Maar dit artikel maakt duidelijk dat vanaf de GGiN-kant de deur potdicht zit.

Verder: De manier waarop tussen de regels door even vele GG predikanten afgeschreven worden door ds. Roos vindt ik nogal schokkend, en de cliché-klaagzang aan het eind vindt ik nogal storend (omdat die klaagzang altijd en overal aangeheven wordt, te pas en te onpas, is het nietszeggend geworden. Als iets, wat er gewoon even bijhoort, wil je rechtzinnig overkomen. Nog los van de vraag of die klaagzang niet op de kniën ipv in de krant gezongen moet worden. Nog los van hoe triest het is, dat bij deze mannen in de kerk blijkbaar "het ware geestelijk leven zo weinig gevonden wordt". Alsof God niet of nauwelijks meer werkt.)
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Geka »

Als het gaat over complotvorming lijkt het me in dit verband ook erg belangrijk om 1950 er bij te betrekken.
Om bijvoorbeeld eens te onderzoeken waar het overgrote deel van de GS zich bevond op de avond van de dag voorafgaande aan de schorsing van ds. R. Kok.
Ik hoop dat ds. Golverdingen in zijn nieuwe onderzoek hier ook helderheid over geven zal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17587
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door huisman »

eilander schreef:@memento: en wat vond je positief aan dit artikel?
(je haalt nu alleen de negatieve punten eruit...)
Ik lees het net en vond het ronduit een verdrietig gesprek, de GG mag niet klagen over DWS stukken van 10 jaar geleden maar de GGiN blijft klagen over een synode van 57 jaar geleden. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de synodevoorzitter van de GG niet stevig tegenover Ds J Roos de bandbreedte van zijn eigen kerk verdedigd.
Natuurlijk is de GG breder dan de GGiN maar de hele GG bevindt zich binnen Schrift en confessie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
Heel goed opgepakt door het RD. Complimenten.
Ik vind het helemaal niet zo'n fijn artikel:
ds. Roos schreef:Ik moet op dit punt wel zeggen dat wij niet met álle predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten geestelijke herkenning ervaren. Die predikanten zijn er wel, maar er zijn er ook met wie wij dat niet ervaren
Kortom: Alle midden en linkse predikanten worden afgeschreven. Van eenheid gaat niet veel komen, behalve wanneer de rechtse broeders de GGiN liever hebben dan de broeders uit hun eigen kerkgenootschap.
Tjongejonge. Is ds. Roos eens eerlijk, is het weer niet goed. Ik begrijp het wel, zoals hij het zegt. En eenheid, daar zal het niet snel van komen, er zijn er ook maar weinigen die dat zien zitten. En als je persé negatieve dingen wil lezen, dan lukt dat je wel.

memento schreef:Vindt het einde weer enorm cliché:
Ds. Van Eckeveld: „In 1973 verscheen een boekje met als titel ”Tien keer gereformeerd”. Daarin schreef ds. A. Vergunst een hoofdstuk onder de titel ”Wie zou niet wenen”. En het wordt almaar erger. Er is al meer sprake van een andere geloofsbeleving waarin men de drie stukken niet terugvindt.”

Ds. Roos: „Het ware geestelijk leven wordt zo weinig gevonden. De mensen aan wie de Heere veel geestelijk onderwijs heeft gegeven, vallen weg. Ik hoor zo veel beredeneerd geloof van de mens, zo weinig wat de Heere heeft doen ondervinden.”

Ds. Van Eckeveld: „Het mag ons gebed wel zijn of de Heere de hof van de kerk moge doorwaaien, opdat de specerijen, de vruchten van het nieuwe leven, gezien zouden worden.”

Dat dat ons samen in de schuld zou brengen, zegt ds. Roos. „Als de Heere dat doet, dat heeft niemand anders het meer gedaan. Dan hebben we het zelf gedaan.”
Moet dat nu altijd, te pas en te onpas klagen en wenen, en preken over hoe slecht het wel niet gaat? Wordt dat als een stukje rechtzinnigheid gezien ofzo? Alsof God niet meer werkt... Nee, klagen en wenen doe je (als het goed is) in het verborgen voor Gods aangezicht...
Dat schaar ik voor het gemak maar onder laster. Je bent ook niet helemaal duidelijk. Wie klaagt, weent en preekt te pas en te onpas hoe slecht het wel niet gaat? Is dat op basis van dit artikel dat je dit zegt? Of heb je een aantal preken/artikelen waarop je dit baseert?
FlyingEagle schreef:Ik ben het met Memento eens. Denk je een mooi stuk over eenheid te lezen geldt deze eenheid alleen voor een deel van de GG.
ds. Roos wil ook niet het boete kleed aantrekken voor 1953. Het was allemaal rechtvaardig.... kom nou zeg! Ik heb altijd geleerd, waar er 2 ruzie hebben, hebben er 2 schuld, dat geldt ook hier.

Positief punt? dat men met elkaar spreekt.
Ds. Roos erkent dat er geen schuld bekend is. Hij wacht het onderzoek van zijn kerkverband af. Is er reden om schuld te erkennen, dan zal hij dat doen. Dus je opmerking is niet helemaal eerlijk, denk ik.
Wilhelm schreef:
eilander schreef: wat vond je positief aan dit artikel?
Dat Ds v Eckeveld als oudste de moeite nam om vanuit Zeist naar Barneveld te rijden.
Verder kan ik uit het interview opmaken dat de GG samenwil werken, maar dat de GGiN niet alle predikanten overneemt en na 57 jaar nog steeds aan het onderzoeken is of, en zo ja, welke verschillen er zijn voordat ze weer een gesprek met de GG willen. Niet echt hoopgevend dus.
Precies. Die ds. Roos vertikte het om naar Zeist te rijden. ;) Misschien staat daar het boek van ds. Kersten ook niet in de consistorie. En ach, de GG is net klaar met het onderzoek en er moet nog wat komen, dus om de GGiN te verwijten dat ze na 57 jaar nog aan het onderzoeken zijn is niet helemaal eerlijk. Ze hebben overigens in 1978 al een boekje uitgebracht. Dus ze waren fors sneller. Ik hoop overigens wel dat de toonzetting van het onderzoek wat nu plaats vindt anders is dan die van 1978.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef: Verder: De manier waarop tussen de regels door even vele GG predikanten afgeschreven worden door ds. Roos vindt ik nogal schokkend, en de cliché-klaagzang aan het eind vindt ik nogal storend (omdat die klaagzang altijd en overal aangeheven wordt, te pas en te onpas, is het nietszeggend geworden. Als iets, wat er gewoon even bijhoort, wil je rechtzinnig overkomen. Nog los van de vraag of die klaagzang niet op de kniën ipv in de krant gezongen moet worden. Nog los van hoe triest het is, dat bij deze mannen in de kerk blijkbaar "het ware geestelijk leven zo weinig gevonden wordt". Alsof God niet of nauwelijks meer werkt.)
memento, jij legt er regelmatig de vinger bij dat je niet zomaar wat moet zeggen maar dat je met bewijzen moet komen. Je gaat hier echt weer scheef. Dat siert je niet en stoort me erg. Kom met concrete citaten. Ik kan je zeggen, ik heb deze week nog dienst meegemaakt in de GGiN en daar herken ik in de verste verte niet wat je hier neerschrijft.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef: Verder: De manier waarop tussen de regels door even vele GG predikanten afgeschreven worden door ds. Roos vindt ik nogal schokkend, en de cliché-klaagzang aan het eind vindt ik nogal storend (omdat die klaagzang altijd en overal aangeheven wordt, te pas en te onpas, is het nietszeggend geworden. Als iets, wat er gewoon even bijhoort, wil je rechtzinnig overkomen. Nog los van de vraag of die klaagzang niet op de kniën ipv in de krant gezongen moet worden. Nog los van hoe triest het is, dat bij deze mannen in de kerk blijkbaar "het ware geestelijk leven zo weinig gevonden wordt". Alsof God niet of nauwelijks meer werkt.)
memento, jij legt er regelmatig de vinger bij dat je niet zomaar wat moet zeggen maar dat je met bewijzen moet komen. Je gaat hier echt weer scheef. Dat siert je niet en stoort me erg. Kom met concrete citaten. Ik kan je zeggen, ik heb deze week nog dienst meegemaakt in de GGiN en daar herken ik in de verste verte niet wat je hier neerschrijft.
Als je even terugleest naar mijn eerdere posting (die van 30 okt 2010 11:12 am), dan zal je zien dat ik beide stellingen, die staan in de context van betreffend krantenartikel, netjes onderbouw met citaten. Kortom, de concrete citaten zijn al lang gegeven.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:[ Ik hoop overigens wel dat de toonzetting van het onderzoek wat nu plaats vindt anders is dan die van 1978.
Eens , hoewel dat boekje , dat ik na lezing overigens direct heb weggedaan, niets met een onderzoek te maken had en niets meer was dan een onbeargumenteerde beschuldiging.

Daarnaast vraag ik me steeds weer af of er vanuit de GG werkelijk de wil is om één te zijn met de GGiN.
De meerderheid van de GG'ers voelen zich niet echt verwant met hen die van ons uit zijn gegaan.
Ook de Synode sprak uit dat er wel herkenning is met de HHK en de gesprekken met hen positief verlopen waren en dat in tegenstelling met de GGiN waar er zelfs geen gesprekken meer mogelijk lijken te zijn.

Mi leeft dat ook bij de leden. De meerderheid voelt zich veel meer verwant met de HHK dan met de GGiN. Misschien moet de GG dat gewoon accepteren, en zich veel meer richten op hen waarmee we ons ook geestelijk verwant weten en die wel bereid zijn het gesprek en de samenwerking aan te gaan.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:Als je even terugleest naar mijn eerdere posting (die van 30 okt 2010 11:12 am), dan zal je zien dat ik beide stellingen, die staan in de context van betreffend krantenartikel, netjes onderbouw met citaten. Kortom, de concrete citaten zijn al lang gegeven.
Oké. Je hebt het over te pas en te onpas. En je baseert je op één uitspraak in één artikel. Maar goed, als jij dat gerechtvaardigd vindt, 't ligt voor jouw verantwoording. Je zegt nogal wat, namelijk.
Gesloten