Jongere schreef:
Bij ons thuis aan tafel lezen we op dit moment wel zo de bijbel door, heel goed om al die onbekende dingen eens te horen.Maar in de kerk lijkt me dit niet gewenst en al helemaal niet om op deze manier je preekteksten uitkiezen.
Pauls zegt in één van zijn brieven 'Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus en, Dien gekruisigd' als hij het heeft over de inhoud van zijn preken. Dat lijkt me het enige goede doel van de preken. Ik dacht dat de meesten op het forum het daar toch wel over eens zijn? En om met dat doel uit bijvoorbeeld Leviticus 12 te preken lijkt me een erg lastige opgave, of je moet wel een heel knappe(?) exegeet zijn. De ene tekst leent zich nu eenmaal meer voor de evangelieverkondiging dan de andere. Kennis van de hele Schrift is noodzakelijk maar dat er uit het ene vers meer wordt gepreekt dan uit het andere lijkt me eigenlijk alleen maar logisch. Waarmee ik niet zeg dat de verhoudingen niet wat beter zouden kunnen.
Geheel en principieel mee oneens. In de héle Schrift openbaart God Zich, laat Hij zien wie Hij is. Daarom is héél de Schrift nuttig tot onderwijzing. Ook uit het OT kunnen we leren wie God is en wil zijn. Daarnaast is het OT ook niet Christus-loos, de schaduwendienst wees heen naar de Christus, de Exodus wees heen naar Gods verlossingsplan, het Paaslam wees heen naar het Lam Gods dat de zonden der wereld op zich nam, het falen van de koning, de priesters en het hele religieuze systeem toont hoe nodig de werkelijke verlossing door Christus is. Etc.
Het heeft God behaagd zich te openbaren als een God die in de geschiedenis werkt. Wie de komst van Christus loskoppelt uit deze lange geschiedenis, kan haar niet werkelijk verstaan. Daarnaast: Gods heilsplan is breder dan de verlossing (hoewel dit het centrale thema is en blijft). Gods plan doortrekt het hele leven, niet alleen de zaligheid van de ziel. In het OT komt die breedte ruimer aan bod dan in het NT, om nog maar een argument te noemen om het OT (ook de onbekende gedeelten) te bepreken.
Sola Scriptura. Maar ook: Tota Scriptura!
PS> Het is nog maar de vraag, of Paulus met de woorden niets te willen weten dan Christus en dien gekruisigd, daarmee het OT op een lager niveau zet, als een boek waaruit hij niet alle gedeelten beprediken zou.
PS2> Je noemt Leviticus 12. Drie leerzame aspecten daaruit zijn:
1. Vs 6 e.v.: De koppeling naar het NT, waar Jozef en Maria een duif offeren bij Jezus' besnijdenis
2. De noodzaak van reiniging

het hele leven, zelfs de gewone dingen zoals het baren van een kind, is met zonde bevlekt en heeft daarom reiniging, verzoening nodig.
3. Het hele hoofdstuk staat in het teken van de verzoening (bv vs7). Je hoeft geen "knappe exegeet" te zijn, om vanuit de schaduwendienst uit te komen bij de wérkelijke verzoening (dat is: Christus en dien gekruisigd).