refo schreef:albion schreef:refo schreef:Kwestie van smaak. Volgens mij kan het allebei.
En kijk, de officials zien dat ook zo:
Genootschap 'onze taal' schreef:Op vakantie / met vakantie
'Over een week ga ik op vakantie.' Moet op vakantie niet met vakantie zijn?
Nee, zowel op vakantie als met vakantie is juist.
Vroeger werd op vakantie wel als voorbeeld van typisch katholiek taalgebruik gezien of als een contaminatie (verhaspeling) van op reis en met vakantie, maar dat is achterhaald. Iedereen kan kiezen tussen op vakantie en met vakantie.
Sommige mensen voelen een betekenisverschil tussen op vakantie gaan en met vakantie gaan. Wie op vakantie gaat, zal altijd naar een vakantiebestemming vertrekken; wie met vakantie gaat, kan ook thuis vakantie vieren. Uit de woordenboeken blijkt overigens niets van dit betekenisonderscheid. Wel is alleen op vakantie mogelijk in de betekenis 'tijdens de vakantie': 'Ik heb op vakantie tien boeken gelezen.'
Bij dat laatste zeg ik dan weer 'in de vakantie'. Volgens mij ook goed. Ik heb nogal wat taalperfectionisten thuis rondlopen en nog nooit iets over gehoord.

't Meiske dat me op de vingers tikte slaagde met een 10 (VWO) voor Nederlands. Misschien ligt met vakantie beter in het gehoor??? Ik weet ook niet wat het verschil is.
Wat zegt een 10 voor Nederlands? Met is net zo dom als op.
Zo heb ik nooit de kans gehad in militaire dienst te gaan.
Daar heb je ook verschillen.
Hier zeiden ze: hij zit in dienst.
In andere streken zeggen ze: hij staat in dienst.
Mijn schoonvader zegt dat hij twee jaar in dienst gelegen heeft.
Als ik met vakantie of op vakantie ga dan ga ik twee weken weg. In de vakantie dan ben ik wel vrij maar dan kan ik ook thuis zijn.
Ik zal denk ik niet zeggen. Morgen ga ik in de vakantie naar Engeland. Maar wel morgen ga ik met vakantie/op vakantie naar Engeland.
Wij zeggen ook : hij zit in dienst. Dat laatste heb ik ook vaker gehoord. Ik heb wel gehoord van een staat van dienst. Maar nooit van hij staat in dienst.
Ik vind een 10 voor Nederlands op VWO examen toch wel een aardige prestatie. Het examen is afgenomen in 1981. Ze zou rechten gaan studeren,
maar dat vonden haar Nederlandse lerares en degene die haar Ned. examen nagekeken heeft jammer en op hun aanraden is ze Latijn en Grieks gaan studeren.