Ik ben allergisch voor denigrerende grapjes over mannen of vrouwen.Geytenbeekje schreef:Vrouwen hebben 1 recht: Aanrecht
1 rol, deegrol
Vrouw en onderdanig-zijn
Re: Vrouw en onderdanig-zijn
-
wat zegt van dale over billijk?
of iemand met een ethtymologisch woordenboek?
of iemand met een ethtymologisch woordenboek?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
'Billijk' betekent gewoon 'eerlijk', in de betekenis van 'fair', 'redelijk'.
Dus dan weet je het wel.
Dus dan weet je het wel.
In etymologisch woordenboek van J. de Vries en F. de Tollenaere, staan de middelnederlandse variant (billicke), de middelnederduitse en oudhoogduitse variant (billich), de nieuwhoogduitse (billig) en de middelierse variant (bil). Vermeld staat dat het grondwoord deze oorspronkelijke betekenis heeft: 'goed, onschuldig'.
-
Dank!
Onschuldig, mooi!
Dat zien we natuurlijk wel vaker met woorden (denk b.v. aan ijdel) dat de inhoud in de tijd verandert
Onschuldig, mooi!
Dat zien we natuurlijk wel vaker met woorden (denk b.v. aan ijdel) dat de inhoud in de tijd verandert
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Ja, dat is zo!
Daar zouden we toch meer rekening mee moeten houden!
Daar zouden we toch meer rekening mee moeten houden!
Voor dit soort opmerkingen is de deegrol gepast. Verder denk ik niet dat dit soort grappen op zijn plaats zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Niet meer doen, Geytenbeekje. Zulke grapjes zijn noch recht, noch billijk. En zeker niet onschuldig.
-

"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ja, daar kwam ik ook bij uit. Daarnaast speelt "redelijkheid en billijkheid" met name in het verbintenissenrecht een belangrijke rol speelt. De omstandigheden van "een geval" bepalen doorgaans wat recht en billijk is. Of juist niet. Er is geen juridisch relevant verschil is tussen de beide termen (recht en billijk, of redelijk en billijk). Ik denk dat je de termen als één geheel kan nemen behalve dat er bij de één meer focus op het verstand is en bij de ander meer op het gevoel. Zeker weten doe ik dat niet. Maar het laatste vermoed ik.
Er is een dominee die het heel duidelijk uitlegt;
.. alles wat recht en billijk (redelijk) is.
Het kan zelfs zijn dat je op een moment precies het tegenovergestelde moet doen van onderdanig zijn, zoals in het slot van de kanttekening op Efeziërs 5 vers 24 wordt aangeduid met een verwijzing naar Lukas 14 vers 26, waar Jezus zegt: "Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn." Citaat van ds. W. Pieters op Psalmboek.nl
Maar dit is nog de nette versie.Geytenbeekje schreef: ↑31 mar 2023, 14:35Ik zal het niet meer doen hoor papa.
Is het gesprek goed verlopen?helma schreef: ↑30 mar 2023, 20:59 Met het voorbereiden van een gesprek wat ik morgen heb over het 'onderdanig zijn aan je man' viel me ineens weer de zinsnede uit het huwelijksformulier op:
Ten andere, zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, **die recht en billijk zijn**, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is.
In Efeze 5:24 staat
Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in **alles**.
Waarom heeft het formulier de toevoeging 'recht en billijk'? Dat 'recht' begrijp ik nog wel, als het betekent dat het niet tegen Gods Woord in mag gaan.
Maar ik heb juist dit zinnetje al regelmatig gehoord als uitvlucht 'het moet wel recht en billijk zijn; en ik vind het helemaal niet billijk!'