Ander schreef: Natuurlijk, we kunnen allerhande redenen verzinnen om lekker mee te doen met dit volksfeest. Want je valt toch wel uit de toon wanneer je zegt dat je 'tegen' Sinterklaas bent. Je kunt ook wat anders verzinnen. Een gezellig avondje wat niet doortrokken is van het roomse zuurdesem.
Mijn moeder kreeg 1x per jaar een sinasappel en dat was met Sinterklaas. In mijn jeugd vierden we pakjesavond met 7 man (ouders, kinderen + aangetrouwd) en dan maakten we gedichten waarin de flaters van het afgelopen jaar uitgebreid aan de orde kwam. Toen mijn zus kinderen kreeg (8) hielden we het bij haar en nu hebben haar kinderen ook al weer kinderen en vieren we pakjesavond om de beurt bij een van de kleinkinderen van mijn zus. Omdat het nu zoveel zijn trekken we dit jaar 2 lootjes (alleen de kinderen worden getrokken) en kopen we daar wat voor. Verder nemen we gezellig iets mee voor het buffet en genieten we als familie het samenzijn. We zien elkaar maar zeer sporadisch en zeker niet allemaal tegelijk bij elkaar. Soms laat zwagerlief zijn oude dia's zien en dat vinden we nog steeds erg leuk.
Kerst vieren we per gezin.
In mijn jeugd ben ik zo aan mijn boekenseries van Maartje de Wit, Jeugd vliegt uit, Guusje op moedersstoel en Goud-Elsje gekomen.
En dan het marsepein. Je kon er hele vieze dingen van kopen (neus, met stukjes sukade (snot), beetje aardbei (bloed) en een zwarte haar) erin. Mijn vader kreeg dat dan en die at het absoluut niet op, die griezelde ervan, maar mijn moeder at het met smaak op, want 't is toch maar marsepein.