Stichting 'Jij daar'

ejvl

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door ejvl »

helma schreef:
ejvl schreef:Als iemand een andere weg gaat buiten de zo vertrouwde kaders, betekent het niet dat hij of zij verdwaald is...
nee, maar een Evangelische ouder zal niet graag zijn kinderen zien vertrekken naar bijv. GGiN.
En zo is dat andersom ook.
Mag je je als ouders/kerkelijke leiding alsjeblieft zorgen maken over de geestelijke ontwikkeling die veel jongeren momenteel doormaken?
Wellicht niet, maar ik zie daar geen problemen in, mits het woord van God de leidraad is bij die evangelische gemeente en bij de GGiN, maar dat is uiteraard ook persoonlijk, want bijna elke kerk, inclusief alle verschillen, pretenderen Gods woord als leidraad te hebben. Als de ouders zich zorgen maken kan dat zeker een goede zaak zijn, mits dit goed te beargumenteren is, "wij zijn het niet zo gewend" lijkt me niet goed bijvoorbeeld, maar een goede bijbelse onderbouwing mag er zeker tegen gewaarschuwd worden.
Ik ben inmiddels een beetje allergisch voor allerlei Evangelische mensen die menen te moeten evangeliseren onder de refojeugd. En dan heb ik het niet over de refokroegen, maar met name onder de betrokken jongeren. Waarom moeten die zonodig losgeweekt worden van hun achtergrond? Waarom moeten ze zich over laten dopen? Waarom moeten ze loskomen van een bedelaarsleven? Waarom moeten ze geloven in een God die geen ziektes wil? Waarom moeten ze geloven dat als ze ziek zijn en niet genezen dat komt omdat hun geloof niet groot genoeg is? Waarom moeten ze denken dat de wet er niet meer toe doet? Waarom moeten ze geloven dat je gerust in allerlei zonden kan leven en toch gelovig kan zijn? Enz enz. enz.
Ik kan er de meerwaarde niet van inzien.
Ik zie heel veel punten, maar ik geloof werkelijk niet dat één van deze punten (behalve het evangeliseren) aan de orde is bij Jij-Daar, maar daar heb ik misschien te weinig kennis van.
De punten die je noemt zijn wel degelijk gevaren, iedereen pretendeert de waarheid te hebben, maar wat is waarheid, de waarheid is niet iets, maar dat is iemand, Jezus Christus!
helma

Bericht door helma »

Als eerste vanmorgen nog even hierop terugkomen.
Ik heb zaterdag een beetje teveel uit mijn emoties gereageerd en misschien zo een verkeerd beeld gegeven.
Ik reageerde met name op een opmerking of het nu zo erg was dat veel mensen die vrijwilliger zijn bij Jijdaar de Ger. Gezindte al de rug hebben toegekeerd.
Als je zelf ook die stap hebt gemaakt zal je dat inderdaad niet zo'n probleem vinden.
Als je zelf de Ger. Gezindte liefhebt (ondanks alle lek en gebrek) en je bent ervan overtuigd dat dat de plek is waar de Heere jou en je gezin geplaatst heeft dan ligt dat anders. En het is niet eerlijk om te doen alsof het om het even is of onze kinderen nu kiezen voor de Evangelische wereld of niet. Zo staan Evangelische ouders ook niet tegenover de Ger. gezindte.

Is het zo erg dat zo'n vrijwilliger een bakje koffie inschenkt of stoelen klaarzet?
Je begrijpt dat dat mijn punt niet is.
Het gaat erom dat dát juist de mensen zijn die zich opgeven voor de nazorg. Ik weet niet of dat bij alle locaties is waar Jijdaar avonden belegt. Maar het is in Veenendaal wél zo. Het grote deel van de nazorg maakt zelf geen deel meer uit van de Reformatorische kerken. Zij hebben op een of andere manier zich geroepen gevoeld om de Reformatorische jeugd te dienen.
Hele betrokken, lieve, sympathieke mensen. Maar zij beantwoorden wel de vragen in de pauze waar de jongeren mee komen. Zij spreken voor/tijdens en na de avond met onze jongelui.
En dan kan de lezing voluit Reformatorisch zijn; maar onderschat de invloed van deze mensen niet. Dit zijn wel identificatiefiguren geworden voor veel van de bezoekers. En als deze mensen, die je vertrouwt, een eigen kerkje beginnen, met de hartelijke open sfeer die ze kennen van Jijdaar zie je dat heel veel jeugd heel makkelijk de overstap mee maakt.

En waarom ik niet graag zie dat mijn kinderen Evangelisch worden heb ik in dat rijtje benoemd.
Dat zijn dingen die ik hier in Veenendaal tegenkom bij mensen die in het verleden behoorden bij onze gemeenten.
En ja, ook bij mensen die zich van harte inzetten voor Jijdaar.

Nu Jijdaar Veenendaal en Opheusden gaan stoppen hoop ik van harte dat de kerken hier (al of niet gezamenlijk) dat gat gaan opvullen. We hebben een verantwoordelijkheid naar onze jeugd toe.
ejvl

Bericht door ejvl »

helma schreef:Als eerste vanmorgen nog even hierop terugkomen.
Ik heb zaterdag een beetje teveel uit mijn emoties gereageerd en misschien zo een verkeerd beeld gegeven.
Ik reageerde met name op een opmerking of het nu zo erg was dat veel mensen die vrijwilliger zijn bij Jijdaar de Ger. Gezindte al de rug hebben toegekeerd.
Als je zelf ook die stap hebt gemaakt zal je dat inderdaad niet zo'n probleem vinden.
Als je zelf de Ger. Gezindte liefhebt (ondanks alle lek en gebrek) en je bent ervan overtuigd dat dat de plek is waar de Heere jou en je gezin geplaatst heeft dan ligt dat anders. En het is niet eerlijk om te doen alsof het om het even is of onze kinderen nu kiezen voor de Evangelische wereld of niet. Zo staan Evangelische ouders ook niet tegenover de Ger. gezindte.

Is het zo erg dat zo'n vrijwilliger een bakje koffie inschenkt of stoelen klaarzet?
Je begrijpt dat dat mijn punt niet is.
Het gaat erom dat dát juist de mensen zijn die zich opgeven voor de nazorg. Ik weet niet of dat bij alle locaties is waar Jijdaar avonden belegt. Maar het is in Veenendaal wél zo. Het grote deel van de nazorg maakt zelf geen deel meer uit van de Reformatorische kerken. Zij hebben op een of andere manier zich geroepen gevoeld om de Reformatorische jeugd te dienen.
Hele betrokken, lieve, sympathieke mensen. Maar zij beantwoorden wel de vragen in de pauze waar de jongeren mee komen. Zij spreken voor/tijdens en na de avond met onze jongelui.
En dan kan de lezing voluit Reformatorisch zijn; maar onderschat de invloed van deze mensen niet. Dit zijn wel identificatiefiguren geworden voor veel van de bezoekers. En als deze mensen, die je vertrouwt, een eigen kerkje beginnen, met de hartelijke open sfeer die ze kennen van Jijdaar zie je dat heel veel jeugd heel makkelijk de overstap mee maakt.

En waarom ik niet graag zie dat mijn kinderen Evangelisch worden heb ik in dat rijtje benoemd.
Dat zijn dingen die ik hier in Veenendaal tegenkom bij mensen die in het verleden behoorden bij onze gemeenten.
En ja, ook bij mensen die zich van harte inzetten voor Jijdaar.

Nu Jijdaar Veenendaal en Opheusden gaan stoppen hoop ik van harte dat de kerken hier (al of niet gezamenlijk) dat gat gaan opvullen. We hebben een verantwoordelijkheid naar onze jeugd toe.
Zou je kunnen uitleggen wat er dan precies, bijvoorbeeld in de pauzes, verkeerd aan de jeugd word meegegeven helma? :)
Ik heb geen ervaring met Jij Daar, behalve 1 lezing via de RO die ik wel mooi vond, en ik hoor graag de gevaren, worden de door jou eerder genoemde punten dan wel op de jij daar avonden naar voren gebracht?
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat mijn punt duidelijk was zonder in details te hoeven treden.
Ik ben als ouder verantwoordelijk voor de geestelijke leiding van mijn kinderen.
Het is niet om het even aan wie ik ze dus toevertrouw.

Jijdaar wil de Reformatorische jeugd dienen.

Als ze dan vervolgens de nazorg (wat mijn inziens een van de belangrijkste dingen is tijdens zo'n avond) met een gerust hart in handen legt van mensen die zelf geen deel meer uitmaken van de Reformatorische kerken (zonder dat veel ouders daarvan op de hoogte zijn)dan vind ik dat zorgelijk en begrijp ik heel goed de zorg van de kerkelijke leiding.

Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje dubbel; want waar zijn de Reformatorische ouders?
Waarom hebben we dit als kerken en ouders zo makkelijk uit handen gegeven?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje dubbel; want waar zijn de Reformatorische ouders?
Ik denk niet dat dit een terechte verzuchting is; gezien de waarschuwingen die vanuit de kerken komen; getuige ook het classisverslag, waarmee deze discussie doorstartte.
Ik weet dat dit voor kerkenraden en classes een aangelegen punt is.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje dubbel; want waar zijn de Reformatorische ouders?
Ik denk niet dat dit een terechte verzuchting is; gezien de waarschuwingen die vanuit de kerken komen; getuige ook het classisverslag, waarmee deze discussie herstartte.
het gaat niet om de waarschuwingen; het gaat om er (gezamenlijk) de schouders onder te zetten.
En er als ouders bij (betrokken) te zijn als we onze kinderen laten gaan.
Laatst gewijzigd door helma op 25 feb 2013, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Cees

Bericht door Cees »

helma schreef: Tegelijkertijd vind ik het ook een beetje dubbel; want waar zijn de Reformatorische ouders?
Ik begrijp je helemaal, maar toch denk ik een kleine kanttekening. In het begin van jijdaar kwamen allerlei predikanten uit de reformatorische gezindte spreken en waren er ook ouders bij betrokken. Maar op een gegeven moment trokken meer predikanten zich terug omdat hetgeen zij aandroegen of melden er niks mee gedaan werd. Ook moet je rekening houden met het feit dat er al problemen tussen predikanten van de Gereformeerde Gezindte en HeartCry waren en dat ze ook niet zaten te wachten op nog zo'n organisatie die in wezen dezelfde kant op wilde gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb het door Wilhelm gewraakte classisverslag nog eens rustig integraal door zitten lezen.
Een aantal zaken vallen me dan op.
In de eerste plaats wordt de kwestie door 2 gemeenten in de classis Middelburg aangekaart. Verder is er sprake van brievenschrijvers. Kennelijk hebben de kerkenraden in die classis brieven ontvangen, welke aanleiding gaven tot standpuntbepaling richting Jijdaar.

De werkwijze is op een classisvergadering is in zulke gevallen als volgt.
Het onderwerp wordt ter sprake gebracht, er ontstaat een discussie en uiteindelijk wordt er door de classis een standpunt of besluit geformuleerd. Wanneer dit standpunt/besluit niet eensgezind te krijgen is, wordt het onderwerp in stemming genomen (of doorgeschoven naar een volgende vergadering door een onderzoekscommissie in te stellen). Wanneer één van de afgevaardigden het pertinent niet eens is met zo'n standpunt/besluit, heeft hij de mogelijkheid om zijn minderheidsstandpunt apart in de notulen op te laten nemen.
Beide zaken zijn terug te vinden, zowel in de officiële als in de verkorte notulen. Daarvan is in dit geval geen sprake.

Na zo'n discussie vat de voorzitter het besluit (of in dit geval de actie) samen, en dat wordt door de scriba genotuleerd.

Wat me opviel is, dat ds. C.G. Vreugdenhil, toch zeker geen onbekende van Jijdaar-kringen, de voorzitter was van die classisvergadering. Er is geen stemming geweest, noch heeft hij een minderheidsstandpunt ingenomen. Dat betekent niet anders, dan dat hij achter het standpunt en de verwoording staat van de classisvergadering.
(Voordat de notulen gepubliceerd worden, moet de voorzitter ook nog eens zijn fiat geven).

Het is des te opmerkelijker, omdat wat hier harde en ongenuanceerde woorden genoemd worden, door nota bene een spreker van Jijdaar wordt onderschreven.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Het was bovendien diezelfde preses die gevraagd heeft om als classis een gezamenlijk standpunt te benoemen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Tiberius schreef:
Ik denk niet dat dit een terechte verzuchting is; gezien de waarschuwingen die vanuit de kerken komen; getuige ook het classisverslag, waarmee deze discussie herstartte.
het gaat niet om de waarschuwingen; het gaat om er (gezamenlijk) de schouders onder te zetten.
Maar wat vind je dan van de initiatieven van de JBGG (Check-In)?
En van de verregaande samenwerking tussen de 3 jeugdbonden JBGG, LCJ en HHJO om allerlei bezinningsavonden te organiseren? En in iets mindere mate met de HGJB?
helma schreef:En er als ouders bij (betrokken) te zijn als we onze kinderen laten gaan.
Tja, op een gegeven moment komen ze op een leeftijd, dat je ze niet meer kan tegenhouden. De zuigkracht van de wereld is groot, maar die van de godsdienst soms nog groter.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GJdeBruijn schreef:Het was bovendien diezelfde preses die gevraagd heeft om als classis een gezamenlijk standpunt te benoemen!
Precies. En in de laatste paragraaf over dit onderwerp lezen we:
De preses (=ds. C.G. Vreugdenhil, Tib) concludeert dat we als classis gezien inhoud en vorm van deze stichting afstand hiervan nemen.

Een kromme zin weliswaar, maar de bedoeling is duidelijk. Verder staat er, dat hij nog wel de vraag beantwoord wil zien: "Kunnen we als classispredikant of ambtsdrager hier aan meewerken?" De classis vindt dat niet wenselijk, omdat ze daarmee het gevoelen van de kerkelijke vergadering ondermijnen.
helma

Bericht door helma »

Ja, ik waardeer de initiatieven van de Jeugdbond heel erg. En gelukkig worden er meer zulke dingen gedaan.

Ik weet bijvoorbeeld van Opheusden dat een kerk zelf jongerenavonden is gaan organiseren toen Jijdaar daar begon.
Dat vind ik echt je verantwoordelijkheid nemen.

En ik weet dat er ook wel betrokken mensen zijn.

Ik heb verschillende mensen (kerkenraadsleden/schoolleiding) gezien die regelmatig een Jijdaar avond bezochten en gesprekken aangingen met jongeren in de pauze. Voor die mensen heb ik veel respect.

Het zou mooi zijn als er (genoeg) ouders waren geweest die zich op hadden gegeven voor de nazorg enzo...

Net zoals ik alles van jijdaar niet wil afkammen/over een kam wil scheren wil ik dat ook niet andersom doen.
Het is ingewikkeld geworden verzuchtte ooit iemand. En dat vind ik nou ook.
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:Ja, ik waardeer de initiatieven van de Jeugdbond heel erg. En gelukkig worden er meer zulke dingen gedaan.

Ik weet bijvoorbeeld van Opheusden dat een kerk zelf jongerenavonden is gaan organiseren toen Jijdaar daar begon.

Ik heb verschillende mensen (kerkenraadsleden/schoolleiding) gezien die regelmatig een Jijdaar avond bezochten en gesprekken aangingen met jongeren in de pauze. Voor die mensen heb ik veel respect.

Het zou mooi zijn als er (genoeg) ouders waren geweest die zich op hadden gegeven voor de nazorg enzo...

Net zoals ik alles van jijdaar niet wil afkammen/over een kam wil scheren wil ik dat ook niet andersom doen.
[bijbel]Het is ingewikkeld geworden[/bijbel] verzuchtte ooit iemand. En dat vind ik nou ook.
...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

helma schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:
ejvl schreef:Als iemand een andere weg gaat buiten de zo vertrouwde kaders, betekent het niet dat hij of zij verdwaald is...
nee, maar een Evangelische ouder zal niet graag zijn kinderen zien vertrekken naar bijv. GGiN.
En zo is dat andersom ook.
Mag je je als ouders/kerkelijke leiding alsjeblieft zorgen maken over de geestelijke ontwikkeling die veel jongeren momenteel doormaken?

Ik ben inmiddels een beetje allergisch voor allerlei Evangelische mensen die menen te moeten evangeliseren onder de refojeugd. En dan heb ik het niet over de refokroegen, maar met name onder de betrokken jongeren. Waarom moeten die zonodig losgeweekt worden van hun achtergrond? Waarom moeten ze zich over laten dopen? Waarom moeten ze loskomen van een bedelaarsleven? Waarom moeten ze geloven in een God die geen ziektes wil? Waarom moeten ze geloven dat als ze ziek zijn en niet genezen dat komt omdat hun geloof niet groot genoeg is? Waarom moeten ze denken dat de wet er niet meer toe doet? Waarom moeten ze geloven dat je gerust in allerlei zonden kan leven en toch gelovig kan zijn? Enz enz. enz.
Ik kan er de meerwaarde niet van inzien.
Worden dit soort dingen geleerd bij JijDaar?

nee, niet bij Jijdaar. Maar dit hoor ik wel van mensen achter de schermen. Mensen die bijvoorbeeld in de nazorg zitten.
En nee, zo letterlijk wordt het natuurlijk niet gezegd; maar het komt er wel op neer.

En Jijdaar zelf sticht geen nieuwe gemeentes. Maar wel mensen die betrokken/vrijwilliger zijn bij Jijdaar.
Voorbeeld is de nieuwe Baptistengemeente in Overberg.
Ondertussen heb ik via internet een preek beluisterd van een dominee van deze reformatorische baptistengemeente.
Ik denk dat ik me maar niet waag om hier in het openbaar een beoordeling te geven over de beluisterde preek :sweat
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
henriët

Bericht door henriët »

helma schreef:Ja, ik waardeer de initiatieven van de Jeugdbond heel erg. En gelukkig worden er meer zulke dingen gedaan.

Het is ingewikkeld geworden verzuchtte ooit iemand. En dat vind ik nou ook.
De vraag is alleen of je dan als ouders zo'n stichting moet stimuleren door zelf in de nazorg te gaan zitten. Ik vind het ook een lastige afweging idd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie