Rouw in de kerk brengen
Re: Rouw in de kerk brengen
In mijn werk heb ik ook de meest vreemde begrafenissen meegemaakt. Soms vraag je je af wat je er doet...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gelukkig kan er bij ons wel vanuit de kerk begraven worden.
Toen ik enkele weken oud was werd ik de kerk ingedragen om het teken en zegel van de doopt te ontvangen.
Wekelijks mocht ik in de kerk zijn, onder Gods Woord, en samen met broeders en zusters zingen, bidden en luisteren.
Toen ik 21 was liep ik samen met mijn vrouw naar voren en mochten we het ja-woord geven t.o.v. de Heere en de gemeente.
Een jaar later hebben mijn vrouw en ik twee maal 'ja' gezegd bij onze belijdenis en de doop van onze oudste zoon. (Hij is geboren op de dag dat we de geplande belijdenis zouden doen.)
Ook mijn andere kinderen hebben we ten doop gebracht voor in de kerk.
Ik zag mijn zoon en dochter ook hun 'ja'-woord geven in Gods huis.
Ik heb er gebeden, gelachen, gehuild, gezongen, geluisterd, geknield.......
En, zo de Heere wil, hoop ik nog vele uren er door te brengen.
Ja, dan is mijn wens dat ook mijn rouwdienst in die kerk, onder die kanselbijbel, gehouden wordt. Niet om mij, maar om de trouw van de Heere daarin te laten zien.
Toen ik enkele weken oud was werd ik de kerk ingedragen om het teken en zegel van de doopt te ontvangen.
Wekelijks mocht ik in de kerk zijn, onder Gods Woord, en samen met broeders en zusters zingen, bidden en luisteren.
Toen ik 21 was liep ik samen met mijn vrouw naar voren en mochten we het ja-woord geven t.o.v. de Heere en de gemeente.
Een jaar later hebben mijn vrouw en ik twee maal 'ja' gezegd bij onze belijdenis en de doop van onze oudste zoon. (Hij is geboren op de dag dat we de geplande belijdenis zouden doen.)
Ook mijn andere kinderen hebben we ten doop gebracht voor in de kerk.
Ik zag mijn zoon en dochter ook hun 'ja'-woord geven in Gods huis.
Ik heb er gebeden, gelachen, gehuild, gezongen, geluisterd, geknield.......
En, zo de Heere wil, hoop ik nog vele uren er door te brengen.
Ja, dan is mijn wens dat ook mijn rouwdienst in die kerk, onder die kanselbijbel, gehouden wordt. Niet om mij, maar om de trouw van de Heere daarin te laten zien.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-
Auto schreef: Het Woord van de Heere moet centraal staan en niets anders. En daar hoort mijn inziens een minimale invullen aan muziek bij. Het gaat om de Woords verkondiging!
(ik weet niet hoe ik dat in zo'n wit vak krijg zoals dat bij anderen wel lukt...)
Ik denk dat dit de reden is dat er bij ons niet gezongen wordt tijdens een rouwdienst. Het wel of niet zingen is ook niet het belangrijkste denk ik. God ziet ons hart aan, hoe kunnen wij als mensen dan 'oordelen'? In sommige gevallen is het inderdaad goed dat de invulling van een rouwdienst vastgelegd wordt.
Als een rouwdienst in een kerk gehouden wordt, mag de kerkenraad van de gemeente toch wel 'voorwaarden' stellen en in extreme gevallen ergens 'een stokje voor steken'?
(ik weet niet hoe ik dat in zo'n wit vak krijg zoals dat bij anderen wel lukt...)
Ik denk dat dit de reden is dat er bij ons niet gezongen wordt tijdens een rouwdienst. Het wel of niet zingen is ook niet het belangrijkste denk ik. God ziet ons hart aan, hoe kunnen wij als mensen dan 'oordelen'? In sommige gevallen is het inderdaad goed dat de invulling van een rouwdienst vastgelegd wordt.
Als een rouwdienst in een kerk gehouden wordt, mag de kerkenraad van de gemeente toch wel 'voorwaarden' stellen en in extreme gevallen ergens 'een stokje voor steken'?
Je moet rechtsonder de post van Ander dan op het knopje citeer drukken.Bernadientje schreef:Auto schreef: Het Woord van de Heere moet centraal staan en niets anders. En daar hoort mijn inziens een minimale invullen aan muziek bij. Het gaat om de Woords verkondiging!
Je kunt ook doen:
post van ander [ / quote ] (wat tussen de haken staat moet je zonder spaties aan elkaar typen.)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
vlinder schreef:Je moet rechtsonder de post van Ander dan op het knopje citeer drukken.Bernadientje schreef:Auto schreef: Het Woord van de Heere moet centraal staan en niets anders. En daar hoort mijn inziens een minimale invullen aan muziek bij. Het gaat om de Woords verkondiging!
Je kunt ook doen:Even een probeersel of tie nu wel lukt...post van ander [ / quote ] (wat tussen de haken staat moet je zonder spaties aan elkaar typen.)
Heb je hier ook een onderbouwing voor? Ik heb er namelijk zo mijn vraagtekens bij. Het is ubergereformeerd om te stellen dat het Woord centraal moet staan. Nou wil ik het belang daarvan niet ontkennen, maar dat het alleen daarom zou gaan in de kerk is volgens mij helemaal onjuist. Hoe heten onze bijeenkomsten ook alweer? erediensten toch? Als ik dat woord zo zie wijst dat niet op prediking ofzo... maar op het eren van God. Volgens mij is dat het allerbelangrijkste.... en dat zie je in de Bijbel ook vaak terug. (Aan)bidden, zingen, God de eer geven. Dat is minstens zo belangrijk als de prediking, die zeker ook belangrijk is. Maar op de zondag, in de dienst, staat niet in de eerste plaats de mens met zijn behoeften centraal, maar God.... hoewel de Bijbel er geen discussiepunt van maakt. Ze zondag is de dag van God en rustdag voor de mens.Bernadientje schreef:Auto schreef: Het Woord van de Heere moet centraal staan en niets anders. En daar hoort mijn inziens een minimale invullen aan muziek bij. Het gaat om de Woords verkondiging!
Kortom, het gaat niet slechts om de prediking maar ook om het eren en aanbidden van God, door zijn kinderen, die samenkomen. Stellen dat alleen dat alleen het Woord centraal moet staan is te kort door de bocht. God moet centraal staan. Door het Woord, maar ook bij het eren van Hem. En daar past volop muziek, zang etc. bij.
Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Staat in het zingen dan niet het Woord centraal? Arm zingen, bij jullie.
-
Het gaat hier niet om een eredienst maar om een rouwdienst. Dat zijn twee verschillende dingen denk ik?Marnix schreef:Heb je hier ook een onderbouwing voor? Ik heb er namelijk zo mijn vraagtekens bij. Het is ubergereformeerd om te stellen dat het Woord centraal moet staan. Nou wil ik het belang daarvan niet ontkennen, maar dat het alleen daarom zou gaan in de kerk is volgens mij helemaal onjuist. Hoe heten onze bijeenkomsten ook alweer? erediensten toch? Als ik dat woord zo zie wijst dat niet op prediking ofzo... maar op het eren van God. Volgens mij is dat het allerbelangrijkste.... en dat zie je in de Bijbel ook vaak terug. (Aan)bidden, zingen, God de eer geven. Dat is minstens zo belangrijk als de prediking, die zeker ook belangrijk is. Maar op de zondag, in de dienst, staat niet in de eerste plaats de mens met zijn behoeften centraal, maar God.... hoewel de Bijbel er geen discussiepunt van maakt. Ze zondag is de dag van God en rustdag voor de mens.Bernadientje schreef:Auto schreef: Het Woord van de Heere moet centraal staan en niets anders. En daar hoort mijn inziens een minimale invullen aan muziek bij. Het gaat om de Woords verkondiging!
Kortom, het gaat niet slechts om de prediking maar ook om het eren en aanbidden van God, door zijn kinderen, die samenkomen. Stellen dat alleen dat alleen het Woord centraal moet staan is te kort door de bocht. God moet centraal staan. Door het Woord, maar ook bij het eren van Hem. En daar past volop muziek, zang etc. bij.
Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.
Volgens mij heet het nog niet eens officieel een rouwDIENST. Hij wordt ook niet als kerkdienst uitgeschreven door de kerkenraad.
Maar dat je daarin het Woord centraal wil laten staan, en dat het woord ook doorklinkt in liederen en gebeden ben ik wel met Marnix eens.
Maar om de kerkenraad te laten bepalen of er al dan niet gezongen gaat worden zou mij echt te ver gaan.
De kerkenraad schrijft die samenkomst niet uit. Dus in principe kun je daar iedere spreker voor uitnodigen die jij wilt, en zingen wat jij wilt.
Maar dat je daarin het Woord centraal wil laten staan, en dat het woord ook doorklinkt in liederen en gebeden ben ik wel met Marnix eens.
Maar om de kerkenraad te laten bepalen of er al dan niet gezongen gaat worden zou mij echt te ver gaan.
De kerkenraad schrijft die samenkomst niet uit. Dus in principe kun je daar iedere spreker voor uitnodigen die jij wilt, en zingen wat jij wilt.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Klopt. Als je wilt kan je zelfs Bassie en Adriaan laten optreden, dus dat is het probleem niet.joepie schreef:De kerkenraad schrijft die samenkomst niet uit. Dus in principe kun je daar iedere spreker voor uitnodigen die jij wilt, en zingen wat jij wilt.
Maar als je een predikant wilt laten spreken, zal je je toch aan de regels van de kerkenraad moeten houden.
Nee, dat zie je verkeerd. Die predikant kun je vragen om iets te spreken maar hij bepaald dus niet de indeling van de samenkomst. Want dat valt niet onder toezicht van de kerkenraad. Je moet ook de predikant apart betalen voor het spreken op de samenkomst.
En bassie en adriaan, uuuhhhhhhhhhhhhh is een idee
Naar op de samenkomsten van de begrafenis van onze ouders hebben wij als kinderen de dienst in elkaar gezet.
En een predikant gevraagd of die een woord wilde spreken.
Met hem overlegd welke liederen wij wilden zingen, en dat er ook nog iemand iets zou voordragen, en geen enkel probleem.
Hij voegde zich geheel naar onze inzichten.
Zo hoort het ook. Alleen heeft hij bij onze invulling zijn eigen woordbediening uitgezocht.
En dat paste prachtig.
En bassie en adriaan, uuuhhhhhhhhhhhhh is een idee

Naar op de samenkomsten van de begrafenis van onze ouders hebben wij als kinderen de dienst in elkaar gezet.
En een predikant gevraagd of die een woord wilde spreken.
Met hem overlegd welke liederen wij wilden zingen, en dat er ook nog iemand iets zou voordragen, en geen enkel probleem.
Hij voegde zich geheel naar onze inzichten.
Zo hoort het ook. Alleen heeft hij bij onze invulling zijn eigen woordbediening uitgezocht.
En dat paste prachtig.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal voor u zorgen;
Maar toch jammer, dat je zelf niet uit mocht zoeken wat de dominee sprak
.

Mocht ook hoor, alleen als wij hem de woorden in de mond zouden leggen in hoeverre heb je dan nog een dominee nodig?
Nee, hij heeft aangegeven waarover hij dan dacht te gaan spreken, welke tekst en daar konden wij ons goed in vinden.
Bij de begrafenis van mijn vader was dat heel anders, toen kwamen we in de kerk, en wisten echt niet waar het over zou gaan en wat we zouden gaan zingen. Maar dat was dan ook 33 jaar terug. Mijn moeder is tien jaar geleden.
Nee, hij heeft aangegeven waarover hij dan dacht te gaan spreken, welke tekst en daar konden wij ons goed in vinden.
Bij de begrafenis van mijn vader was dat heel anders, toen kwamen we in de kerk, en wisten echt niet waar het over zou gaan en wat we zouden gaan zingen. Maar dat was dan ook 33 jaar terug. Mijn moeder is tien jaar geleden.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal voor u zorgen;
Vrijwel geen enkele dominee in de gereformeerde gezindte zal zich buiten de kaders van de kerkenraad begeven.joepie schreef:Die predikant kun je vragen om iets te spreken maar hij bepaald dus niet de indeling van de samenkomst.
Vreemd, dat die predikant van jullie dat wel deed dan. Want het opent de weg naar independentisme.
- JolandaOudshoorn
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wij hebben toen ook overlegd over de tekstkeuze, psalm-keuze en invulling van de liturgie. En zowel onze wens als de wens van de predikant lag binnen jouw genoemde kaders. Ik vond het wel fijn om betrokken te zijn bij de invulling van de rouwdienst.Tiberius schreef:Vrijwel geen enkele dominee in de gereformeerde gezindte zal zich buiten de kaders van de kerkenraad begeven.joepie schreef:Die predikant kun je vragen om iets te spreken maar hij bepaald dus niet de indeling van de samenkomst.
Vreemd, dat die predikant van jullie dat wel deed dan. Want het opent de weg naar independentisme.
Ik weet, mijn Verlosser leeft