.

Bert Mulder
Contacteer:

Re: De rechtvaardigmaking voor God

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:
Ik heb de engelse uitgave..

Ergens achter in.

Over de verzekerdheid des geloofs, of liever, over degenen die de geloofszekerheid missen.
Correctie, het hoofstuk titel is zoiets als:

Ongeloof in verband met uw geestelijke staat.

(ik zie dat de nummering van de hoofdstukken anders is in mijn engelse editie. Het is in mijn editie in het laatste deel, (na jouw hoofdstuk 48 in deel 2, over de geestelijke verlating), en voor zijn behandeling van de verbondsgeschiedenis.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Avi

Bericht door Avi »

Afgewezen schreef: Als ik mijn eigen mening mag vertolken in dezen: het gaat erom dat de Bijbelse waarheid een keer 'onze' waarheid wordt, waarheid wordt in het hart. De boodschap van zonde en genade gaat dan míj aan: ik ben de zondaar voor God, maar mag ook weten dat God niet mij, maar Christus aanziet. Dat is iets waar we met ons natuurlijk verstand nooit kunnen komen, daarvoor moeten echt onze ogen geopend worden. En dan 'zie' je wat je nooit eerder zag, dan adem je in een compleet nieuwe wereld. En één keer in je leven moet je toch die nieuwe wereld binnengaan - en dát is de rechtvaardigmaking.
Heel duidelijk antwoord. Mooi beschreven.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Avi schreef:
Afgewezen schreef: Als ik mijn eigen mening mag vertolken in dezen: het gaat erom dat de Bijbelse waarheid een keer 'onze' waarheid wordt, waarheid wordt in het hart. De boodschap van zonde en genade gaat dan míj aan: ik ben de zondaar voor God, maar mag ook weten dat God niet mij, maar Christus aanziet. Dat is iets waar we met ons natuurlijk verstand nooit kunnen komen, daarvoor moeten echt onze ogen geopend worden. En dan 'zie' je wat je nooit eerder zag, dan adem je in een compleet nieuwe wereld. En één keer in je leven moet je toch die nieuwe wereld binnengaan - en dát is de rechtvaardigmaking.
Heel duidelijk antwoord. Mooi beschreven.
Maar wat wordt er nu eerst 'gezien', verlorenheid of behoudenis?
Eerst verlorenheid, dán behoudenis. Maar dat wist je zelf ook al.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo logisch is dat tegenwoordig niet, hoor.
Marnix

Bericht door Marnix »

Is dat altijd zo? Hoe is dat met kinderen die gelovig worden opgevoed en het geloof en het rechtvaardig zijn in Christus van jongs af aan meekrijgen en dat van jongs af aan geloven en in dat geloof groeien? Ontdekken die op een gegeven moment ook eerst hun verlorenheid en dan pas hun behoudenis?

(p.s. niet bedoeld om weer een doopdiscussie te starten, daar hebben we al een topic voor)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Is dat altijd zo? Hoe is dat met kinderen die gelovig worden opgevoed en het geloof en het rechtvaardig zijn in Christus van jongs af aan meekrijgen en dat van jongs af aan geloven en in dat geloof groeien? Ontdekken die op een gegeven moment ook eerst hun verlorenheid en dan pas hun behoudenis?

(p.s. niet bedoeld om weer een doopdiscussie te starten, daar hebben we al een topic voor)
Bij kinderen die van jongsaf geloven zal dat anders zijn. Maar vergeet niet, dat een kind niet vanzelf gelooft als het in het geloof wordt opgevoed en dat je het rechtvaardig zijn in Christus echt niet kunt meegeven aan de kinderen.
M.a.w. je kunt kinderen ook té snel voor gelovig houden en dan horen ze nooit over de noodzaak van bekering (hét probleem in jouw kerk m.i.).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk, dat het goed is, Marnix, om eerst voor jezelf eens antwoord te geven op de vraag of en zo ja wanneer de wedergeboorte plaats vindt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vraag me af of dat zinvol is. Want wil wedergeboorte dan zeggen dat je eerst je verlorenheid inziet en vervolgens pas je behoud? Dat kind kent het reddende evangelie immers. Wedergeboorte houdt dan toch niet in dat het kind eerst denk: Ik ga verloren... en dan pas het behoud ontdekt? Volgens mij zou dat een ontkenning zijn van Gods beloften en het ontkennen van het evangelie van redding dat dat kind al kent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Ik vraag me af of dat zinvol is. Want wil wedergeboorte dan zeggen dat je eerst je verlorenheid inziet en vervolgens pas je behoud? Dat kind kent het reddende evangelie immers. Wedergeboorte houdt dan toch niet in dat het kind eerst denk: Ik ga verloren... en dan pas het behoud ontdekt? Volgens mij zou dat een ontkenning zijn van Gods beloften en het ontkennen van het evangelie van redding dat dat kind al kent.
Wedergeboorte is dus volgens jou niet nodig?
Nee, dan zit je inderdaad niet op de lijn van de GKV.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Ik vraag me af of dat zinvol is. Want wil wedergeboorte dan zeggen dat je eerst je verlorenheid inziet en vervolgens pas je behoud? Dat kind kent het reddende evangelie immers. Wedergeboorte houdt dan toch niet in dat het kind eerst denk: Ik ga verloren... en dan pas het behoud ontdekt? Volgens mij zou dat een ontkenning zijn van Gods beloften en het ontkennen van het evangelie van redding dat dat kind al kent.
Wedergeboorte is dus volgens jou niet nodig?
Nee, dan zit je inderdaad niet op de lijn van de GKV.
Voor de 10e keer. Wedergeboorte is volgens de Bijbel noodzakelijk. En de beloften gelden net zo goed onze kinderen. De Bijbel leert beiden en ik ga geen twee Bijbelse zaken tegen elkaar wegstrepen omdat ik het niet volledig begrijp. Ik geloof wat de Bijbel zegt, en wat de reformatoren naspraken, ook als ik het niet op verstandelijke wijze volledig passend kan maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik vraag niet of het volgens de Bijbel noodzakelijk is, maar:
1) of het volgens jou noodzakelijk is.
2) wanneer dat plaatsvindt
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, het is de Heilige Geest die zondaren, ook GKv-kindertjes, ontdekt aan hun verloren staat, zodat er een roepen ontstaat om behoud. Dan kan al onze 'kennis' van het Evangelie ons niet baten, als het geen kennis in het hart wordt.
Je had een vraag over hoe het gaat als iemand al van jongsaf gelooft. Maar eigenlijk zeg je: kinderen die in het verbond geboren worden, geloven sowieso al van jongsaf, dus die hoeven zo'n bekering niet mee te maken. En dát is een levensgevaarlijke weg die je dan inslaat.
Plaats reactie