Ben ik niet met je eens. Het is helemaal niet uitgesloten dat er bij Nicodemus ook sprake was van 'heilbegeerte'. Waarom kwam hij anders 's nachts naar Jezus en disputeerde hij niet overdag met Hem?Kaw schreef:Nicodemus kwam niet bij Jezus met de vraag: wat moet ik doen mannen broeders? Onzin. Een zelfingenomen sceptische Farizeeer die Jezus intellectueel wil uittesten zoals je nog 10 voorbeelden kunt vinden waar ze dat proberen te doen.rj schreef:Dat ben ik met je eens. Maar wat ga je dan vertellen? Ik geloof dat het antwoord op deze vraag in Joh 3. te vinden is. Nicodemus die met vragen zit komt tot de Heere Jezus in de nacht. Het is een vrij ingrijpend antwoord.Kaw schreef:Natuurlijk heb je gelijk, maar het adres over de onwil moet zijn bij degenen die zich niet willen bekeren. Je moet niet tegen iemand die voelt dat hij zich moet bekeren zeggen dat hij niet wil. Zo'n iemand moet juist aangemoedigd worden om zich te bekeren.
Is er iemand hier die moeite heeft met het antwoord van Petrus? Dat geloof ik niet. Maar vergeet niet dat Petrus hier sprak, terwijl hij gezalfd was met de Heilige Geest, Die hem de juiste woorden op het juiste moment deed spreken. En Die ervoor zorgde dat deze kracht deden op de harten van de aanwezigen.Kaw schreef:Overigens is het antwoord in Joh. 3 juist een bevestiging over wat ik schrijf, maar om een tekst te geven van mensen die tot de predikant komen met de woorden: wat moet ik nu doen? Petrus geeft antwoord: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande [hen], zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag [tot hen] toegedaan omtrent drie duizend zielen.
Petrus 'nadoen' in de prediking heeft dan ook geen zin: er moet sprake zijn van "betoning des Geestes en der kracht".
Ik weet niet precies waar jij nu tegen strijdt, Kaw, maar het lijkt soms wel eens een beetje op windmolens. Als een predikant met een heilbegerige persoon te maken krijgt, zal hij zeker andere dingen zeggen dan tegen iemand die onverschillig is (lijkt). Dat kunnen de woorden van Petrus zijn, dat kunnen ook andere woorden zijn.Kaw schreef:Ik krijg hier een beetje het gevoel dat het voldoende is om te schermen met wat losse teksten die zouden moeten bewijzen dat een onbekeerde niets kan met het evangelie en dat die teksten zoveel waarde hebben dat het onfatsoenlijk van mij zou zijn om die teksten in zijn context te zetten en teksten te geven waar de onbekeerde evangelieluisteraar echt wat mee kan.