Voor de organisten onder ons

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Ik hou mij niet bezig met kerktoonsoorten. Ik heb geen problemen met het negeren van kerktoonsoorten. Ik zou niet weten welke zich voor zouden kunnen doen als je dat doet??
En dat noemt zich dan deskundig op het gebied van oude muziek... Weet je nog wat je een week geleden beweerde: dat de docenten op de VOGG-cursus kerkelijk orgelspel nog veel van je zouden kunnen leren. Maar aan kerktoonsoorten doet meneer niet. Nou ja, hier zakt m'n broek van af...
Vast houden dan.
Ik zeg dat ik kennis heb van oude en onbekende orgelmuziek, en daar ben ik geen kerktoonsoort tegen gekomen.
Zij zouden van mij de rijkdom en diversiteit kunnen leren kennen van de oude muziek. Ze kunnen echt wel wat van mij leren, dat weet ik zeker!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Vast houden dan.
Ik zeg dat ik kennis heb van oude en onbekende orgelmuziek, en daar ben ik geen kerktoonsoort tegen gekomen.
Dat kun je toch niet menen? Weet je wel wat een kerktoonsoort is?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: Ik zeg dat ik kennis heb van oude en onbekende orgelmuziek, en daar ben ik geen kerktoonsoort tegen gekomen.
...zucht...

Geachte oude muziek-expert, kunt u mij dan wellicht uitleggen wat
Buxtehude bedoelde met Magnificat primi toni, Clérambault met Suite du deuxième ton, uw geachte idool Johann Pachelbel met zijn Magnificatfuga's Primi toni, Secundi toni, Tertii toni etc., waarom BWV 538 wel de dorische Toccata wordt genoemd, waarom Psalm 9 uit het door u zo zeer bewonderde Susanne van Soldt manuscript niet 1 mol aan de sleutel heeft terwijl het toch in d staat - enzovoort enzovoort enzovoort?

Tjonge, zóveel lariekoek heb ik vandaag nog niet gelezen :(
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Ze kunnen echt wel wat van mij leren, dat weet ik zeker!
Uit je nek kletsen, dat zeker :shock:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Echt niet, maar ik weet ook niet alles. Maar ik weet weer zaken die anderen niet weten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Echt niet, maar ik weet ook niet alles. Maar ik weet weer zaken die anderen niet weten.
Een "BETWETER" noemen ze zo iemand!
Christiaan

Tamarinde schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Een "BETWETER" noemen ze zo iemand!
Vast wel, doet mij niets.
Maar ik heb nooit de kerktoonsoorten nodig gehad of gemist!!

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Vast wel, doet mij niets.
Je hebt ze wel nodig gehad als je ooit eens een psalmpje speelde. Je hebt ze niet gemist omdat je niet weet wat het zijn. Maar verkondig dan niet dat er maar 24 toonsoorten zijn. Je etaleert daarmee nogal je onwetenheid.

Zelfs dat is niet erg, als je je maar laat corrigeren.
Christiaan

wim schreef:
Je hebt ze wel nodig gehad als je ooit eens een psalmpje speelde. Je hebt ze niet gemist omdat je niet weet wat het zijn. Maar verkondig dan niet dat er maar 24 toonsoorten zijn. Je etaleert daarmee nogal je onwetenheid.

Leg dan maar eens uit.
Misschien kan ik nog wat leren wie weet. Zo ver ik weet zijn de kerktoonssoorten al lang achterhaald.
Jij verondersteld zomaar dat ik nooit psalmen speel zeker wel maar meer dan als loze aanduiding ken ik ze echt niet.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 08 sep 2006, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.

refo

Bericht door refo »

Sprak hij sceptisch...
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
wim schreef:

Leg dan maar eens uit.
Misschien kan ik nog wat leren wie weet.
Je weet dat een toonsoort bestaat uit een vast notenmateriaal. De afstanden tussen opeenvolgende tonen bepalen het karakter van de toonsoort. Als je de majeurtoonladder hebt zonder voortekens dan loopt deze van de C over de witte toetsen naar de volgende. Voor de mineurtoonladder (die zonder poespas) geldt dat deze van A uit opgebouwd kan worden over de witte toetsen. De tonen op deze toonladders vormen de basis van je toonsoort.
De afstanden van de begintoon naar de terts is verschillend in majeur en mineur. In de mineurtoonladder is dit een kleine terts. In de majeurtoonladder een grote terts. (vandaar grote-terts of kleine-terts toonsoort).

Maar goed. Dit wist je al.
Nu heb je vanuit twee 'witte' toetsen een toonladder opgebouwd. Ditzelfde kun je echter doen vanuit de overige witte toetsen. De afstanden tussen de tonen zijn bij elke toonladder net iets anders en deze zijn bepalend voor het karakter van de toonsoort. Al deze toonsoorten samen maken samen de kerktoonsoorten. Deze bevatten natuurlijk de mineur en majeurtoonsoorten. De omvang van de melodie schijnt ook nog van belang te zijn (hypo), maar dat heb ik zelf nooit zo begrepen. Dat mag Hendrikus uitleggen.

Als je alleen de zwarte toetsjes gebruikt en je maakt hier een melodietje mee, dan klinkt dit heel oosters... Dat klopt: dit is de pentatonische (vijftonig) toonsoort.
Laatst gewijzigd door wim op 08 sep 2006, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
wim schreef:

Leg dan maar eens uit.
Misschien kan ik nog wat leren wie weet.
Je weet dat een toonsoort bestaat uit een vast notenmateriaal. De afstanden tussen opeenvolgende tonen bepalen het karakter van de toonsoort. Als je de majeurtoonladder hebt zonder voortekens dan loopt deze van de C over de witte toetsen naar de volgende. Voor de mineurtoonladder (die zonder poespas) geldt dat deze over van A uit opgebouwd kan worden over de witte toetsen. De tonen op deze toonladders vormen de basis van je toonsoort.
De afstanden van de begintoon naar de terts is verschillend in majeur en mineur. In de mineurtoonladder is dit een kleine terts. In de majeurtoonladder een grote terts. (vandaar grote-terts of kleine-terts toonsoort).

Maar goed. Dit wist je al.
Nu heb je vanuit twee 'witte' toetsen een toonladder opgebouwd. Ditzelfde kun je echter doen vanuit de overige witte toetsen. De afstanden tussen de tonen zijn bij elke toonladder net iets anders en deze zijn bepalend voor het karakter van de toonsoort. Al deze toonsoorten samen maken samen de kerktoonsoorten. Deze bevatten natuurlijk de mineur en majeurtoonsoorten. De omvang van de melodie schijnt ook nog van belang te zijn (hypo), maar dat heb ik zelf nooit zo begrepen. Dat mag Hendrikus uitleggen.

Als je alleen de zwarte toetsjes gebruikt en je maakt hier een melodietje mee, dan klinkt dit heel oosters... Dat klopt: dit is de pentatonische (vijftonig) toonsoort.
Een leuke weet maar ik zie er nog niet de waarde van??
Sorry hoor?

wim

Bericht door wim »

Zucht...
Alsof dit dorre theorie is en niet gewoon ontstaan vanuit de praktijk. Hoe kun je muziek analyseren zonder kennis van de toonsoorten? Dit is slechts de basis. Als je actief met muziek maken bezig bent, dan loop je hier hoe-dan-ook binnen de kortste keren tegenan.
Christiaan

wim schreef:Zucht...
Alsof dit dorre theorie is en niet gewoon ontstaan vanuit de praktijk. Hoe kun je muziek analyseren zonder kennis van de toonsoorten? Dit is slechts de basis. Als je actief met muziek maken bezig bent, dan loop je hier hoe-dan-ook binnen de kortste keren tegenan.
Ben ik niet, en ik ben (ik schep niet op) erg actief met orgelmuziek,
maar zie de waarde van zulk soort zaken niet.
Als ik het goed heb zijn de kerktoonsoorten de oudste toonsoorten en is de rest later gekomen, maar dan nog ik ben er niet tegen aan gelopen, hoewel ik ook psalmen speel en literatuur.
Voor mij is het op dit moment een weet maar wat moet je er mee??
Da kun je mij vast wel vertellen, waar uit blijkt het in de praktijk brengen van die theorie??
Wat een gezucht hier, is het forumleven zo zwaar?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hee Flip, krijg ik nog antwoord?

Wanneer ga je nou eindelijk eens op cursus? Kerel, je gaat hier af als een gieter, de onkunde druipt van je schrijfsels af en je blijft maar doormekkeren, lastige vragen ontwijken en de expert uithangen. Mijn energie om je serieus te nemen begint langzamerhand op te raken. :x
Christiaan schreef: Ik zeg dat ik kennis heb van oude en onbekende orgelmuziek, en daar ben ik geen kerktoonsoort tegen gekomen.
...zucht...

Geachte oude muziek-expert, kunt u mij dan wellicht uitleggen wat
Buxtehude bedoelde met Magnificat primi toni, Clérambault met Suite du deuxième ton, uw geachte idool Johann Pachelbel met zijn Magnificatfuga's Primi toni, Secundi toni, Tertii toni etc., waarom BWV 538 wel de dorische Toccata wordt genoemd, waarom Psalm 9 uit het door u zo zeer bewonderde Susanne van Soldt manuscript niet 1 mol aan de sleutel heeft terwijl het toch in d staat - enzovoort enzovoort enzovoort?

Tjonge, zóveel lariekoek heb ik vandaag nog niet gelezen :(
Plaats reactie