Oranjegekte

caprice

Re: Oranjegekte

Bericht door caprice »

Wat ik 3 jaar geleden elders schreef en waar ik ongewijzigd achter sta:

'Het is een afgoderij die een christen niet kan dienen. Koning voetbal verslaat zijn miljoenen. Voetballers worden als godenzonen vereerd, en alles staat in een schril contrast met het suizen van de zachte stilte die er is als de Heilige Geest werkt.
Waar wordt minder gevloekt dan daar in die afgodstempel die rondom een grasveld is gebouwd, en achter de televisie waar miljoenen hun tijd achter verkwisten? Is dat vóór God? Of een vulling van het eigen lege bestaan? Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
En dan nog te bezien al die dwaasheid er om heen, onmatigheid, ontucht en wat er al meer gevonden wordt. Grijpen die vreselijke zonden die er nationaal tegen de Heere bedreven worden ons niet aan dan? Wanneer zullen wij in ons land de maat volgezondigd hebben tegen de Heere?

Wat arm als je het met een wk moet doen. Dat is iets wat voorbij gaat. Je ziet mensen rijden met vlaggetjes op de auto, maar dat symbool van koning voetbal gaat er na een paar weken weer af. Maar dat visje wat op een auto zit kan er zolang op blijven zitten als de auto bestaat. Zoek hier de diepere betekenis maar achter. Het Koninkrijk van God zal altijd blijven bestaan, ja, de toekomst is daarboven, waar Hij ook heengevaren is om plaats te bereiden voor Zijn arme treurenden te Sion.

Hoe leeg is koning voetbal. Wat gebeurt er al Nederland verliest? Dan hoor je er niets meer over. Wat gebeurt er als Nederland wint? Ja, dan krijgen ze een beker. Een beker, maar o, hoe droevig, die beker is leeg. Helemaal leeg. En de bevolking die de afgod dient krijgt helemaal niets. Maar er is een ander volk dat het mag weten dat er Eén is die Verwinnaar is in de strijd, ja, en Die Zijn volk de zegen geeft! Ja, een volk die met de dichter van Psalm 23 ook wel eens een beker heeft. Nee, geen lege beker, maar die beker is overvloeiende. Een goed dat niemand schenken kan, dan alleen Hij die het verworven heeft. Een goed dat nimmermeer vergaat. De gezegende Christus die al het schoon verre te boven gaat.

En dan zinkt die armzalige godsdienst van koning voetbal weg in het niet. Die heeft zijn glans volledig verloren. Ja, al die onderdanen zullen ook eens een beker krijgen. Maar dat is een andere beker. Een beker waar Psalm 75 vers negen over spreekt: Want in des HEEREN hand is een beker, en de wijn is beroerd, vol van mengeling, en Hij schenkt daaruit; doch alle goddelozen der aarde zullen zijn droesemen uitzuigende drinken.
Dat zal wat wezen als wij, die de weg geweten hebben, die niet bewandeld hebben, maar een andere koning, koning satan hebben gevolgd. Dan zullen wij die beker van Gods eeuwige toorn eenmaal moeten drinken. En de kanttekeningen bij dit vers zijn duidelijk met wat er bedoeld wordt met die droesemen. Dat is, de zwaarste straffen met het eeuwig verderf.
Och, laat ons toch wijzer wezen, en die koning en zijn armzalige dienst verwerpen. Laat ons toch eerst het Koninkrijk Gods zoeken en Zijn gerechtigheid. Nu kan het nog, het is nóg het heden der genade.,

Bron: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 9&#p196929
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Hmmm, kennelijk denken o.a. Caprice en eilander dat er maar twee mogeklijkheden zijn: of je weert je van alles met het voetbal te maken heeft, of je gaat er volledig in op en je dost je uit met oranje petjes/kledij etc.
Ik probeer juist te pogen dat er ook een tussenweg mogelijk is, daar kan ik uit eigen ervaring over meepraten. Helaas komt dit niet over.
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bonny schreef:Hmmm, kennelijk denken o.a. Caprice en eilander dat er maar twee mogeklijkheden zijn: of je weert je van alles met het voetbal te maken heeft, of je gaat er volledig in op en je dost je uit met oranje petjes/kledij etc.
Ik probeer juist te pogen dat er ook een tussenweg mogelijk is, daar kan ik uit eigen ervaring over meepraten. Helaas komt dit niet over.
Dan heb je mij toch niet helemaal begrepen. Ik wijs het fenomeen voetbal inderdaad af (uiteraard bedoel ik de profsport) omdat de gekte / verdwazing er een onderdeel van is. Ik zie ook wel om mij heen dat er genoeg mensen zijn die daar niet volop in mee doen, maar voor mij zou dat een reden zijn om er totaal van af te zien.
Verder vraag ik me af in hoeverre je verschoond kunt blijven van b.v. verafgoding. Maar, begrijp me goed, dat is niet alleen in de voetballerij zo. De geref.gezindte kent ook zo haar afgoden, helaas.....
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik hoop dat men gelijk krijgt: (of nog eerder natuurlijk)

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/241518
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Lassie schreef:Ik hoop dat men gelijk krijgt: (of nog eerder natuurlijk)

Goed nieuws. Kunnen op 14 juni (toch?) de oranje prullaria de prullenbak weer in.
Overigens moet ik me echt bedwingen om niet, daags na de smadelijke nederlaag, een oranje overhemd aan te trekken. :huhu
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Mister schreef:

Goed nieuws. Kunnen op 14 juni (toch?) de oranje prullaria de prullenbak weer in.
Overigens moet ik me echt bedwingen om niet, daags na de smadelijke nederlaag, een oranje overhemd aan te trekken. :huhu
:haha :haha Maar je hebt gelijk. Trek maar geen oranje aan na een nederlaag. We moeten een ander ook niet prikkelen!
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fijn inderdaad.
Ik ben ook niet zo'n liefhebber van die oranjegekte, behoudens de tompouces dan.
refo

Bericht door refo »

De advertenties hier zijn wel apart.
Gisteren allerlei oranjespullen. Net een verzoek of ik online wil klaverjassen. Nu weer een boek van ds JJ Knap..
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
BJD

Bericht door BJD »

eilander schreef:
BJD schreef:Net zoals ik geniet van een mooi debat (zeker nu met de verkiezingen) en dan hoop ik dat bv vd Staaij het goed doet of mijn partij wint.. zo kan ik ook genieten van een mooie wedstrijd waarin ik hoop dat mijn land wint..
Dat kan ik onmogelijk met je eens zijn. Ik hoop altijd maar dat de gekte snel over is.
Die gekte irriteer ik mee ook aan..
rekcor

Bericht door rekcor »

caprice schreef:Och, laat ons toch wijzer wezen, en die koning en zijn armzalige dienst verwerpen. Laat ons toch eerst het Koninkrijk Gods zoeken en Zijn gerechtigheid. Nu kan het nog, het is nóg het heden der genade.
Wat als je het Koninkrijk Gods al gevonden hebt?
eilander schreef:Ik hoorde bij één van de vorige wereldkampioenschappen een dominee die aan het eind van zijn preek de jeugd apart toesprak op ongeveer deze wijze: Zo jeugd nu nog even een vraag aan jullie . Zijn jullie ook zo bezig met de WK? Ik hoop het toch wel, denk elke dag aan de WK is belangrijk hoor. Ja ik bedoel echt de WK de WederKomst jullie dachten toch niet aan dat uiterst onbelangrijk spelletje? De wederkomst van Christus ben je daar voor bereid ,daar moet het om gaan in je leven.
'K vond het een mooie manier om de jeugd te benaderen
Leuk gevonden van de dominee. Ik betwijfel alleen of 'de jeugd' het oppikt. Als ik dominee zou zijn, zou mijn boodschap zijn: je mag best genieten van een potje voetbal, maar bedenk wel (en dan zou ik Caprice citeren) dat het maar een spelletje is, dat je er niet helemaal in op moet gaan, dat voetbal niet de verlossing en diepe vreugde kan schenken van het Evangelie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
caprice schreef:Och, laat ons toch wijzer wezen, en die koning en zijn armzalige dienst verwerpen. Laat ons toch eerst het Koninkrijk Gods zoeken en Zijn gerechtigheid. Nu kan het nog, het is nóg het heden der genade.
Dan kan je je wel uitleven in de afgod van koning voetbal?
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:
eilander schreef:Ik hoorde bij één van de vorige wereldkampioenschappen een dominee die aan het eind van zijn preek de jeugd apart toesprak op ongeveer deze wijze: Zo jeugd nu nog even een vraag aan jullie . Zijn jullie ook zo bezig met de WK? Ik hoop het toch wel, denk elke dag aan de WK is belangrijk hoor. Ja ik bedoel echt de WK de WederKomst jullie dachten toch niet aan dat uiterst onbelangrijk spelletje? De wederkomst van Christus ben je daar voor bereid ,daar moet het om gaan in je leven.
Leuk gevonden van de dominee. Ik betwijfel alleen of 'de jeugd' het oppikt. Als ik dominee zou zijn, zou mijn boodschap zijn: je mag best genieten van een potje voetbal, maar bedenk wel (en dan zou ik Caprice citeren) dat het maar een spelletje is, dat je er niet helemaal in op moet gaan, dat voetbal niet de verlossing en diepe vreugde kan schenken van het Evangelie.
Ja, zo zijn er ook mensen die (preken van) dominees verzamelen. Wordt daar wel eens tegen gewaarschuwd?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:
rekcor schreef:
Ja, zo zijn er ook mensen die (preken van) dominees verzamelen. Wordt daar wel eens tegen gewaarschuwd?
Yep, afgelopen zondag nog.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Nee, maar wel een potje voetbal bekijken.
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Nee, maar wel een potje voetbal bekijken.
Het is zwart of wit....
Oranje bestaat niet.
--------------
Gesloten